Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ny beater, nya seiko orange monster?

Diskussion i 'Diskussion' startad av benganb, 18 mars 2013.

1. benganb
    Trådstartare

benganb Bonde

Hej,
    På fritiden bär jag en gammal älskad Citizen Aqualand Classic. Quartz + digital datum och tid gör att klockan alltid går rätt, samt att när man är ute och reser visar den digitala tiden hemma i korrekt 24-timmars format, väldigt praktiskt.
    Ny letar jag en ny beater att rotera. Väldigt sugen på en Orange Monster, SRP309 som sticker ut och syns.
    Har även tankar på en military style, typ Speedbird PSR-22 http://www.timefactors.com/speedbird.htm
    Eller Seikos militärklockor typ SNZG15.

Kom gärna med fler tips. Klockan ska ”stick ut”, lätt att läsa, bra lume, gärna quartz, men inget krav. Har även en Omega seamaster 300 och söker därför något som inte är en dykare med den svarta vridringen.

Specifik fråga, vad köper jag lämpligast en seiko monster av nya modellen inom eu? De verkar svåra att hitta, varför detta?

2. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Tjena

Jag tycker monster är cool, dock är det mycket dyrare att köpa hemma, varför inte från asien ?
    kollat creationwatches ?

3. benganb
    Trådstartare

benganb Bonde

Hittar säljare i USA och Asien men ser hellre någon inom eu. Hur stor är risken att man åker på moms och tull vid beställning utanför eu?

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Den är = 0 om du handlar av han ovan och om den fastnar, så betalar han avgiften. Om du däremot VILL handla inom EU, så rekommenderar jag Rob på http://www.monsterwatches.eu/eu/index.php/home
    En kanonkille!

Edit: Han har även en del ganska ovanliga modeller som man inte ser varje dag.

5. yonsson

Från:
    GBG
    Jag hade en SNZG15 innan och de är ju helt ok för 700kr om man säger som så ;) Någon grym lume har den dock inte och den känns ju inte direkt lyxig, utan snarare militärisk som du säger.

Här är två gamla bilder på den jag hade:

6. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

även om du "åker på" moms o tull så är det ju förmodligen billigare ändå

7. benganb
    Trådstartare

benganb Bonde

Tackar yonsson för tipset om Rob på monsterwatches.eu
    En orange monstre av nya modellen SRP309 landade häromdagen. Några kronor dyrare från Rob, men han slängde med en extra strap och hjälpte dessutom till med att korta länken utan extra kostnad. Så i praktiken blev det inte dyrare än att ta hem klockan från Asien. Känns skönt att handla av en "lokal" entusiast.

Första intrycket? Klockan är välgjord, och utstrålar definitivt mer klocka än vad 2 tusingar skvallrar om. Originallänken känns tung och gedigen. Den orange urtavlan sticker ut precis som efterfrågat. Bilden visar dock en ljusare / matare nyans än verkligheten. Det jag skulle önska är en något längre timvisare. Minutvisarn är lång och når ända fram till markeringarna.

Frågan är vilken strap jag ska komplettera med? Tanken är att klockan ska sticka ut så orange strap hägrar. Vad tror ni, blir det för mycket färg? Nato gillas på vinterhalvåret men blir blött och torkar sakta när det vankas båt och bad. Gummi? Vilket - Isofrane? Alternativ?

Bifogade filer:

8. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Grattis!! Gillar den på länk. Kanske ett svart gummi med orange kontrastsöm skulle funka. Tycker du ska testa ett orange isofrane också såklart men jag är en dokumenterad sucker för orange!
    Har varit och naffsat efter ett Monster då och då men aldrig kommit till skott(läs varit för snål när jag budat...)
    Vad är det för skillnad på den nya och gamla?

9. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Olivnato passar grymt bra till OM!

Hillarn, Jockinho och ace gillar detta.
  10. benganb
    Trådstartare

benganb Bonde

Skillnaden på nya modellen är urtavlan och ett nytt urverk som ska hålla tiden bättre samt att sekundvisaren stoppar när kronan dras ut och möjlighet till handdragning.

Här kan man läsa om detleljerna i en skön review http://www.ablogtowatch.com/seiko-srp313k1-new-monster-dive-watch-review/

En fin review av gamla modellen kan bla läsas på Tid-Till-Förfogande http://tidtillforfogande.blogspot.se/2012/12/seiko-orange-monster-skx781k3.html

Trevlig klocka som väcker känslor hos mig och runt om på forum

11. _jonte

_jonte Friends of KS

Har också haft en Monster. En kanonklocka som säljs för kaffepengar. Såldes då jag tyckte den var lite stor.
    Grattis till din, hoppas du blir nöjd!
    Sitter mycket bra på gummi. Kanske ett från Timefactors kan funka?

12. yonsson

Från:
    GBG
    Jag har även läst att finishen är bättre på den nya versionen. Kronan är ju annorlunda i sin utformning också.

Kul att du blev nöjd! Slit den med hälsan!

13. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Skitsnyggt ju!

14. benganb
    Trådstartare

benganb Bonde

Re: Sv: Ny beater, nya seiko orange monster?

Instämmer oliv nato är grym. Nu sitter en 24mm sådan på min gamla beater, därav suget efter något än mer kraftfullt. Det blir orange nato eller gummi.
    Förutom isofrane, någon som vet gummistrap som passar seikos feta sprintar?

Bifogade filer:

15. yonsson

Från:
    GBG
  16. benganb
    Trådstartare

benganb Bonde

Slängde precis på ett tropic 22mm från singular. De skickade med något tunnare sprintar, fungerar klockrent!
    Färgen matchar inte helt perfekt då bandet är något ljusare än tavlan. Men det får duga;)

Spincini, Jockinho, yonsson och 2 andra gillar detta.
  17. ace

ace Stadsbo

18. Facegravy

Facegravy Torpare

Ursäkta bumpen, men vilken modell är den högra?

19. yonsson

Från:
    GBG
    Snzh55

20. ace

ace Stadsbo

Vet inte vad du menar, över 2år sen jag sålde orange mönster, men jag är ute efter en orange mönster om du har en?

21. ace

ace Stadsbo

Menar monster telefonen bestämmer oftast va det ska stå

Mårtenssons ur Brookfield