• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny beater, nya seiko orange monster?

benganb

Omega
Hej,
På fritiden bär jag en gammal älskad Citizen Aqualand Classic. Quartz + digital datum och tid gör att klockan alltid går rätt, samt att när man är ute och reser visar den digitala tiden hemma i korrekt 24-timmars format, väldigt praktiskt.
Ny letar jag en ny beater att rotera. Väldigt sugen på en Orange Monster, SRP309 som sticker ut och syns.
Har även tankar på en military style, typ Speedbird PSR-22 http://www.timefactors.com/speedbird.htm
Eller Seikos militärklockor typ SNZG15.

Kom gärna med fler tips. Klockan ska ”stick ut”, lätt att läsa, bra lume, gärna quartz, men inget krav. Har även en Omega seamaster 300 och söker därför något som inte är en dykare med den svarta vridringen.

Specifik fråga, vad köper jag lämpligast en seiko monster av nya modellen inom eu? De verkar svåra att hitta, varför detta?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tjena

Jag tycker monster är cool, dock är det mycket dyrare att köpa hemma, varför inte från asien ?
kollat creationwatches ?
 

benganb

Omega
Hittar säljare i USA och Asien men ser hellre någon inom eu. Hur stor är risken att man åker på moms och tull vid beställning utanför eu?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade en SNZG15 innan och de är ju helt ok för 700kr om man säger som så ;) Någon grym lume har den dock inte och den känns ju inte direkt lyxig, utan snarare militärisk som du säger.

Här är två gamla bilder på den jag hade:
DSC_0197.jpg

DSC_0199.jpg
 

benganb

Omega
Tackar yonsson för tipset om Rob på monsterwatches.eu
En orange monstre av nya modellen SRP309 landade häromdagen. Några kronor dyrare från Rob, men han slängde med en extra strap och hjälpte dessutom till med att korta länken utan extra kostnad. Så i praktiken blev det inte dyrare än att ta hem klockan från Asien. Känns skönt att handla av en "lokal" entusiast.

Första intrycket? Klockan är välgjord, och utstrålar definitivt mer klocka än vad 2 tusingar skvallrar om. Originallänken känns tung och gedigen. Den orange urtavlan sticker ut precis som efterfrågat. Bilden visar dock en ljusare / matare nyans än verkligheten. Det jag skulle önska är en något längre timvisare. Minutvisarn är lång och når ända fram till markeringarna.

Frågan är vilken strap jag ska komplettera med? Tanken är att klockan ska sticka ut så orange strap hägrar. Vad tror ni, blir det för mycket färg? Nato gillas på vinterhalvåret men blir blött och torkar sakta när det vankas båt och bad. Gummi? Vilket - Isofrane? Alternativ?
 

Bilagor

  • 2013-04-02 21.13.44.jpg
    2013-04-02 21.13.44.jpg
    49.2 KB · Visningar: 481

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grattis!! Gillar den på länk. Kanske ett svart gummi med orange kontrastsöm skulle funka. Tycker du ska testa ett orange isofrane också såklart men jag är en dokumenterad sucker för orange!
Har varit och naffsat efter ett Monster då och då men aldrig kommit till skott(läs varit för snål när jag budat...)
Vad är det för skillnad på den nya och gamla?
 

benganb

Omega
Skillnaden på nya modellen är urtavlan och ett nytt urverk som ska hålla tiden bättre samt att sekundvisaren stoppar när kronan dras ut och möjlighet till handdragning.

Här kan man läsa om detleljerna i en skön review http://www.ablogtowatch.com/seiko-srp313k1-new-monster-dive-watch-review/

En fin review av gamla modellen kan bla läsas på Tid-Till-Förfogande http://tidtillforfogande.blogspot.se/2012/12/seiko-orange-monster-skx781k3.html

Trevlig klocka som väcker känslor hos mig och runt om på forum
 

_jonte

Patek
Har också haft en Monster. En kanonklocka som säljs för kaffepengar. Såldes då jag tyckte den var lite stor.
Grattis till din, hoppas du blir nöjd!
Sitter mycket bra på gummi. Kanske ett från Timefactors kan funka?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har även läst att finishen är bättre på den nya versionen. Kronan är ju annorlunda i sin utformning också.

Kul att du blev nöjd! Slit den med hälsan!
 

benganb

Omega
Re: Sv: Ny beater, nya seiko orange monster?

Instämmer oliv nato är grym. Nu sitter en 24mm sådan på min gamla beater, därav suget efter något än mer kraftfullt. Det blir orange nato eller gummi.
Förutom isofrane, någon som vet gummistrap som passar seikos feta sprintar?
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1365166172691.jpg
    uploadfromtaptalk1365166172691.jpg
    156.7 KB · Visningar: 314

ace

Cartier
Vet inte vad du menar, över 2år sen jag sålde orange mönster, men jag är ute efter en orange mönster om du har en?
 
Topp