Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ny Candino i samlingen

Diskussion i 'Vintage' startad av christerD, 30 april 2016.

1. christerD
    Trådstartare

christerD Bonde

ibland går det inte att låta bli ....
    Jag hade en Candino superatutomat double tidigare med 30 juvelers verk , men när den här dök upp
    så kände jag att en var för lite :)

Candino superautomat med 41 stenars verk , ett Felsa 692 , och en Siedel Flexomatic länk till det.
    nummer 521 , synd att man inte kan tidsbestämma med numret . Vad tror ni ? 60 tal ?
    Skulle behöva en rengöring men ser ut att gå bra , och vilken tur att jag verkligen behövde en klocka till .... P1040337.JPG P1040338.JPG P1040339.JPG

Denke, chrand, Rolfen och 2 andra gillar detta.
  2. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Bidynator verken användes fram till ca 1960 så din klocka är snarare från mitten till sent 50-tal.

christerD gillar detta.
  3. Joakim C

Joakim C Borgare

- Jäkligt fin. En skön dinka precis i övergången mellan 50 och 60. Tänker på visare respektive boettformen. Härligt porrig! :D

christerD gillar detta.
  4. Hallis

Hallis Borgare

Från:
    Stockholm
    Köpte precis en candino diver på auktion. 42 mm och quartz, troligtvis inte originalvisare. Men tyckte den var lite småball! Någon som har mer info?
    image.png

eriksson850, JaTack och Martin Lovasz gillar detta.
  5. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Svårt att datera men finns det ett ETA 955.112 inuti så är den från mitten av 80-talet.

Hallis gillar detta.
  6. Hallis

Hallis Borgare

Från:
    Stockholm
    Enligt kaplans ett quartz cal 750 från certina. De säger 70-tal, jag är osäker. Candino verkar vara budget, men ska bli kul att kika och klämma på! Känns som att caset kanske använts av andra märken?

7. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Då är det ett ETA 9361 i den och från runt 1977/78. Att det sitter ett Certina verk i betyder nog att klockan är ett bygge av passande delar, annars är Candino i samma klass som Certina från den här tiden då Certina gick ner sig lite och slutade med egna verk.

eriksson850 och Hallis gillar detta.
  8. Hallis

Hallis Borgare

Från:
    Stockholm
    Stort tack för info! Ska bli kul att klämma på!

9. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Candino ägs av Festina idag så jag tror att det finns Japanska verk i dem nu för tiden men man använde Japanska verk redan på 80-talet i vissa modeller men framförallt användes ETA verk och jag tror att man kan hitta Blue Sea modeller in i 90-talet.

Hallis gillar detta.
  10. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Jäkligt grann!

11. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Håller med dig, tror visarna hör till klockan (ser inte konstigt ut iaf).

Här är en candino jag har med eta 2824-2 verk. Vet inte årtal, men känns som 90-tal?
    IMG_20160430_225418_613.JPG

Martin Lovasz och LongCon gillar detta.
  12. Martin Lovasz

Martin Lovasz Borgare

Från:
    Göteborg
    Ja, sent 80- tidigt 90-tal. Visare och tavla ser ut som 80-tal men boetten ser mer ut som 90-tal.

13. Hallis

Hallis Borgare

Från:
    Stockholm
    Uthämtad, rengjord och fått ett nytt band. Känns fräsch och endast några få ytliga repor i plexit!

image.jpeg

MAK, Alruts, christerD och 3 andra gillar detta.