• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny Candino i samlingen

ibland går det inte att låta bli ....
Jag hade en Candino superatutomat double tidigare med 30 juvelers verk , men när den här dök upp
så kände jag att en var för lite :)

Candino superautomat med 41 stenars verk , ett Felsa 692 , och en Siedel Flexomatic länk till det.
nummer 521 , synd att man inte kan tidsbestämma med numret . Vad tror ni ? 60 tal ?
Skulle behöva en rengöring men ser ut att gå bra , och vilken tur att jag verkligen behövde en klocka till ....
P1040337.JPG
P1040338.JPG
P1040339.JPG
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Svårt att datera men finns det ett ETA 955.112 inuti så är den från mitten av 80-talet.

Enligt kaplans ett quartz cal 750 från certina. De säger 70-tal, jag är osäker. Candino verkar vara budget, men ska bli kul att kika och klämma på! Känns som att caset kanske använts av andra märken?
 

Martin Lovasz

Audemars
Enligt kaplans ett quartz cal 750 från certina. De säger 70-tal, jag är osäker. Candino verkar vara budget, men ska bli kul att kika och klämma på! Känns som att caset kanske använts av andra märken?
Då är det ett ETA 9361 i den och från runt 1977/78. Att det sitter ett Certina verk i betyder nog att klockan är ett bygge av passande delar, annars är Candino i samma klass som Certina från den här tiden då Certina gick ner sig lite och slutade med egna verk.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Då är det ett ETA 9361 i den och från runt 1977/78. Att det sitter ett Certina verk i betyder nog att klockan är ett bygge av passande delar, annars är Candino i samma klass som Certina från den här tiden då de gick ner sig lite och slutade med enna verk.

Stort tack för info! Ska bli kul att klämma på!
 

Martin Lovasz

Audemars
Candino ägs av Festina idag så jag tror att det finns Japanska verk i dem nu för tiden men man använde Japanska verk redan på 80-talet i vissa modeller men framförallt användes ETA verk och jag tror att man kan hitta Blue Sea modeller in i 90-talet.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Candino ägs av Festina idag så jag tror att det finns Japanska verk i dem nu för tiden men man använde Japanska verk redan på 80-talet i vissa modeller men framförallt användes ETA verk och jag tror att man kan hitta Blue Sea modeller in i 90-talet.

Håller med dig, tror visarna hör till klockan (ser inte konstigt ut iaf).

Här är en candino jag har med eta 2824-2 verk. Vet inte årtal, men känns som 90-tal?
IMG_20160430_225418_613.JPG
 

TycBec

Breitling
En sån där blue sea quarz hade jag en gång. Glaset ramlade ur under ett dyk i nordnorge, troligtvis hade den blivit för varm nångång i lumpen, jag brukade hänga upp den på det där torkstället man hade runt kaminröret i 12-mannatälten. Tror den finns som automat också. Plastglaset kan du nog polera. Nostalgi. Kul att se en igen, jag har letat efter en, såg en automat på ebay i USA men den missade jag.
 
Topp