• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny Girard Perregaux Laureato, ref 81000

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Den fina anrika tillverkaren Girard Perregaux firar 225 år som tillverkare och släpper en riktigt fin ny version av deras gamla Laureato att celebrera tillfället. Nyheten är släppt nu på Basel World 2016.

Girard-Perregaux-Laureato-2016-Autimatic-ref_-81000-14-1140x450.jpg

Girard-Perregaux-Laureato-2016-Autimatic-ref_-81000-10.jpg


Laureato togs fram 1975 och var ursprungligen en kvartsklocka (modern formgivning - modern teknik, en klocka i tiden!). Klockan utrustades med GPs egna kvartsverk (kaliber GP350) som hade revolutionerat industrin och är grunden till tekniken som dagens kvartsverk är byggda efter. Laureaton firade 40 år som klockmodell i fjol 2015. Jag har den första referensen som är en trevlig bekantskap, otroligt skön på armen. Kool länk. Mer (mycket mer!) om detta har jag skrivit här; https://klocksnack.se/threads/kvartsskolan-–-samt-en-pionjär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/

Girard-Perregaux-Laureato-Vintage-collection-history.jpg


Laureaton genom åren

image.jpeg

Min klocka, första refen helt i stål. 35 mm och 7,8 mm tjock.

Den nya ref 81000 är dock mer inspirerad av efterföljaren till min klocka, nämligen ref 8010. Denna kom 1984 och försågs då med automatverk.
4aad0f28bbf789a5e8ef683bb66e7ca6.jpg

Ref. 8010

Lyx-Sport
Det är en riktigt fin klocka som väl kvalar in i lyx-sport segmentet. Många tycker nog klockan liknar Royal Oaken, Nautilus mf. Men då skall man veta att Laureaton ju faktiskt kom år 1975. Audemars Piguet Royal Oak kom visserligen 1972 men efter det kom GP Laureato. SEDAN kom Patek Philippe Nautilus (-76), IWC Ingenieur (Gerald Gentas, -76) och Vacheron Constantins 222/Overseas 1977.
Girard-Perregaux-Laureato-2016-Autimatic-ref_-81000-12.jpg
Girard-Perregaux-Laureato-2016-Autimatic-ref_-81000-13.jpg


Nya Laureato inrymmer Girard Perregauxs egna kaliber 3300. Diametern är 41 mm och 10.1 mm tjock. Ganska stor med andra ord (då integrerade länkar som är breda vid infästningen ger klockan ett större intryck). Klockan kommer med två olika tavlor, blå eller silver. Bägge tavlor med ” “clou de Paris” textur. Tyvärr skall de bara släppas i 225 exemplar i vardera färg. Vi får hoppas att det blir fler längre fram. Jag har tyvärr inte sett något om priset.
https://monochrome-watches.com/girard-perregaux-laureato-2016-ref-81000-pre-baselworld-2016/

Girard-Perregaux-Laureato-2016-Autimatic-ref_-81000-Calibre-GP3300.jpg

Girard-Perregaux-Laureato-2016-Autimatic-ref_-81000-11.jpg


Jag tycker klockan är riktigt snygg och läcker. Jag tycker dock att de kunde ha återanvänt den lite kantiga kronan som min och ref 8010 har.
Tidigare har det spekulerats (felaktigt, precis som med VC 222/Overseas) att att Gerald Genta är upphovsman till designen. Jag ställde frågan direkt till Girard Perregaux på Instagram och de svarade att det var en av GP egna designers vid namn JC Grosgaudonier. Så nu vet vi alla det!

//Rozzy
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ja toppklass var ordet! Tack för att du tar dig tid till undervisning! :) Uppskattas! Din med den första referensen är den bästa anser jag.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tack för läsningen! Tycker den där klockan ser rätt intressant ut må jag säga; den är ju som du visat oss ett barn av en väldigt intressant tid; tycker detta återspeglas väl även i den nya modellen som presenterats..
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Tack för delningen av något jag annars säkerligen missat. Den ser trevlig och man blir lite nyfiken på att titta närmare :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Riktigt, riktigt snygg. Tycker att de dubbla glasringarna, först den runda underst och sen toppat med den åttakantiga, är en riktig fullträff.
Håller helt med om att kronan borde ha varit åttkantig men tyvärr har den blå versionen samma miss som på IWC 3239-Laureus, att datumvisningen inte är blå med vit text. Då hade den varit nära på perfekt beträffande min smak.

Den har ju snudd på identiska mått med Ingyn och det skulle vara kul med en side-by-side jämförelse för att se hur IWC:s kronskydd påverkar det visuella intrycket.
 
Senast ändrad:
Tack för riktigt bra information. Det är detta man älskar med KS! Hemma med sjuka barn och sannolikheten att man får ut något vettigt av denna dag (förutom en heldag med barnen!!) är ganska låg. Så läser man några trådar här och lär sig massa nya grejer!

Gillar den nya modellen skarpt men din ref är nog hårdast ändå.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tack för riktigt bra information. Det är detta man älskar med KS! Hemma med sjuka barn och sannolikheten att man får ut något vettigt av denna dag (förutom en heldag med barnen!!) är ganska låg. Så läser man några trådar här och lär sig massa nya grejer!

Gillar den nya modellen skarpt men din ref är nog hårdast ändå.
Tack! Har du läst hela historien så får du lära dig mycket! https://klocksnack.se/threads/kvart...njär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Jättefin!
Synd bara att man snöat in på annat.
Visar att GP ligger långt fram både design och teknikmässigt.
Köper man dem beggade så får man en riktigt fin pang för pengen.
 
Topp