Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ny Girard Perregaux Laureato, ref 81000

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rozzy, 26 januari 2016.

1. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Den fina anrika tillverkaren Girard Perregaux firar 225 år som tillverkare och släpper en riktigt fin ny version av deras gamla Laureato att celebrera tillfället. Nyheten är släppt nu på Basel World 2016.

Girard-Perregaux-Laureato-2016-Autimatic-ref_-81000-14-1140x450.jpg
    Girard-Perregaux-Laureato-2016-Autimatic-ref_-81000-10.jpg

Laureato togs fram 1975 och var ursprungligen en kvartsklocka (modern formgivning - modern teknik, en klocka i tiden!). Klockan utrustades med GPs egna kvartsverk (kaliber GP350) som hade revolutionerat industrin och är grunden till tekniken som dagens kvartsverk är byggda efter. Laureaton firade 40 år som klockmodell i fjol 2015. Jag har den första referensen som är en trevlig bekantskap, otroligt skön på armen. Kool länk. Mer (mycket mer!) om detta har jag skrivit här; http://klocksnack.se/threads/kvartsskolan-–-samt-en-pionjär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/

Girard-Perregaux-Laureato-Vintage-collection-history.jpg

Laureaton genom åren

image.jpeg
    Min klocka, första refen helt i stål. 35 mm och 7,8 mm tjock.

Den nya ref 81000 är dock mer inspirerad av efterföljaren till min klocka, nämligen ref 8010. Denna kom 1984 och försågs då med automatverk.
    4aad0f28bbf789a5e8ef683bb66e7ca6.jpg
    Ref. 8010

Lyx-Sport
    Det är en riktigt fin klocka som väl kvalar in i lyx-sport segmentet. Många tycker nog klockan liknar Royal Oaken, Nautilus mf. Men då skall man veta att Laureaton ju faktiskt kom år 1975. Audemars Piguet Royal Oak kom visserligen 1972 men efter det kom GP Laureato. SEDAN kom Patek Philippe Nautilus (-76), IWC Ingenieur (Gerald Gentas, -76) och Vacheron Constantins 222/Overseas 1977.
    Girard-Perregaux-Laureato-2016-Autimatic-ref_-81000-12.jpg Girard-Perregaux-Laureato-2016-Autimatic-ref_-81000-13.jpg

Nya Laureato inrymmer Girard Perregauxs egna kaliber 3300. Diametern är 41 mm och 10.1 mm tjock. Ganska stor med andra ord (då integrerade länkar som är breda vid infästningen ger klockan ett större intryck). Klockan kommer med två olika tavlor, blå eller silver. Bägge tavlor med ” “clou de Paris” textur. Tyvärr skall de bara släppas i 225 exemplar i vardera färg. Vi får hoppas att det blir fler längre fram. Jag har tyvärr inte sett något om priset.
    https://monochrome-watches.com/girard-perregaux-laureato-2016-ref-81000-pre-baselworld-2016/

Girard-Perregaux-Laureato-2016-Autimatic-ref_-81000-Calibre-GP3300.jpg
    Girard-Perregaux-Laureato-2016-Autimatic-ref_-81000-11.jpg

Jag tycker klockan är riktigt snygg och läcker. Jag tycker dock att de kunde ha återanvänt den lite kantiga kronan som min och ref 8010 har.
    Tidigare har det spekulerats (felaktigt, precis som med VC 222/Overseas) att att Gerald Genta är upphovsman till designen. Jag ställde frågan direkt till Girard Perregaux på Instagram och de svarade att det var en av GP egna designers vid namn JC Grosgaudonier. Så nu vet vi alla det!

//Rozzy

Senast ändrad: 26 januari 2016
    Mr Chance, OskarK, TiE och 51 andra gillar detta.
  2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Trevlig tråd @Rozzy ! Jag tycker din "gamling" står sig bra mot de nya modellerna :)

Rozzy gillar detta.
  3. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Dubbelpost.

4. Tack för info.
    Mycket trevlig klocka!

Rozzy gillar detta.
  5. Sundström

Sundström Friends of KS

Man lär sig något nytt varje dag! :)
    Kul läsning och trevlig klocka!

Rozzy gillar detta.
  6. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Grym! Nu när VC har haft sönder Overseas så är det bara Nautilus, Royal Oak och denna kvar :)

7. MånsT

MånsT Biskop

En Ingy och en Royal Oak fick alltså ett barn. Snygg klocka iallafall.

8. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Läste du texten? Snarare ROn och Laureaton som är föräldrarna om du ser till kronologiska ordningen.

9. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Ser trevlig ut. Verkar dock dyr. (Obs känsla)
    Finns svensk AD?

10. MånsT

MånsT Biskop

Ja, jag läste texten och förstod kronologin. Vad jag syftade på var estetiken.

11. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ingen aning. Gissar på IWC Ingenieur nivå eller lite högre. Fredmans ur i Stockholm är AD.

Kejsaren gillar detta.
  12. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Haha, ok. Då Lauteaton var före Ingenieuren så känns det konstigt att den skulle vara barn av den.

13. MånsT

MånsT Biskop

Ja, kronologiskt sett. Iallafall, tyckte länken på denna godingen var väldigt likt Ingys, samtidigt var tavlan likt en Royal Oak. Fast kombon blev rätt snygg oavsett.

Rozzy gillar detta.
  14. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Toppklass i vanlig ordning @Rozzy
    Klockan väckte inget begär däremot.

Rozzy gillar detta.
  15. MJ24

MJ24 Friends of KS

Trevligt och informativt, tack!:)

Rozzy gillar detta.
  16. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Ja toppklass var ordet! Tack för att du tar dig tid till undervisning! :) Uppskattas! Din med den första referensen är den bästa anser jag.

Rozzy gillar detta.
  17. Oscaro

Oscaro Biskop

Gillar den skarpt, blir intressant att se pris!

Rozzy gillar detta.
  18. Chuck

Chuck Friends of KS

Top nitche!
    Kommer nog bli en dyring

Rozzy gillar detta.
  19. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Tack för läsningen! Tycker den där klockan ser rätt intressant ut må jag säga; den är ju som du visat oss ett barn av en väldigt intressant tid; tycker detta återspeglas väl även i den nya modellen som presenterats..

Rozzy gillar detta.
  20. M.U

M.U Biskop

Riktigt schysst. Vet någon hur stor den är?

Rozzy gillar detta.
  21. Sveparn

Sveparn Stadsbo

Tack för delningen av något jag annars säkerligen missat. Den ser trevlig och man blir lite nyfiken på att titta närmare :)

Rozzy gillar detta.
  22. Clark Kent

Clark Kent Präst

Riktigt, riktigt snygg. Tycker att de dubbla glasringarna, först den runda underst och sen toppat med den åttakantiga, är en riktig fullträff.
    Håller helt med om att kronan borde ha varit åttkantig men tyvärr har den blå versionen samma miss som på IWC 3239-Laureus, att datumvisningen inte är blå med vit text. Då hade den varit nära på perfekt beträffande min smak.

Den har ju snudd på identiska mått med Ingyn och det skulle vara kul med en side-by-side jämförelse för att se hur IWC:s kronskydd påverkar det visuella intrycket.

Senast ändrad: 26 januari 2016
    Rozzy gillar detta.
  23. stabil

stabil Bonde

Gillar man ro kan man inte annat än gilla denna!

Rozzy gillar detta.
  24. Cheval Blanc

Cheval Blanc Bonde

Tack för riktigt bra information. Det är detta man älskar med KS! Hemma med sjuka barn och sannolikheten att man får ut något vettigt av denna dag (förutom en heldag med barnen!!) är ganska låg. Så läser man några trådar här och lär sig massa nya grejer!

Gillar den nya modellen skarpt men din ref är nog hårdast ändå.

Rozzy gillar detta.
  25. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tack! Har du läst hela historien så får du lära dig mycket! http://klocksnack.se/threads/kvartsskolan-–-samt-en-pionjär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/

26. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Är inte GP dyrare än så? Jag får känslan uppåt 100k.

27. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Jättefin!
    Synd bara att man snöat in på annat.
    Visar att GP ligger långt fram både design och teknikmässigt.
    Köper man dem beggade så får man en riktigt fin pang för pengen.

Rozzy gillar detta.
  28. Oscaro

Oscaro Biskop

Pris är nu satt till 14300$. Saftigt men de 225 ex lär ändå säljas rätt snabbt!

29. MaziK

MaziK Friends of KS

30. Oscaro

Oscaro Biskop

Mårtenssons ur Brookfield