• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk...

Bushido

Omega
Hej allihop!

Anton heter jag och är ny här på forumet, trevligt att råkas :)

Det är lika bra att jag bekänner en sak redan från början: Jag har aldrig riktigt varit intresserad av klockor och slutade bära armbandsur ungefär samtidigt som mobiltelefonen slog igenom bland ungdomar... Klocka fanns ju i telefonen och således såg jag inte poängen med en separat klocka på armen... Nu däremot har jag tänkt mig en karriär inom det militära, och det första tipset jag fick av en god vän som jobbar inom försvarsmakten var "Skaffa dig en klocka!". Jag tror förviso att en något förbättrad fysik är prio nummer ett för min del, men ju mer jag funderar på det så börjar jag inse att min vän kan ha en poäng. Att ha tiden lättillgänglig på armen, tillsammans med eventuella extrafunktioner såsom tidtagning etc, kan mycket väl vara väldigt värdefullt. Således är det dags för mig, som total amatör, att ge mig ut på klockjakt :)

Jag har kikat runt lite, och såvitt jag lyckats klura ut finns det ett par fundamentala funktioner jag vill ha i en klocka:
- Läsbarhet. Klockan får inte vara plottrig, komplicerad eller svår att läsa av, så jag vill ha distinkta färgkontraster och simpla urtavlor utan en massa krimskrams. Jag måste ha snabb och enkel tillgång till tiden alltid. I detta krav ingår någon form av belysning, och vettigast av de olika belysningsalternativen känns tritiumtuber då dessa verkar ge ett konstant och fullgott ljud oavsett tidpunkt och tillgång till "uppladdningsljus" som en del fluorescenta färger kräver.
- Tålighet. Klockan måste vara damm-, vatten- och stöttålig för att klara av samtliga miljöer den kan tänkas få åka med i. Klockan måste hålla nästan oavsett vad den är med om. Med anledning av detta har jag förstått att jag bör inrikta mig på kvartsmekanismer snarare än automater då de senare sägs vara ömtåligare...
- Jag ser väldigt gärna att klockan har extrafunktioner såsom larm och tidtagning då jag tror att dessa är något jag kan ha nytta av. Är det någon som har förslag på ytterligare funktioner som kan vara bra så säg gärna till :)
- Utseendemässigt föredrar jag armband av metallänkar, men jag har fått berättat för mig att dessa är obekväma, ömtåliga och dessutom avleder kroppsvärme effektivt vilket kan leda till köldskador i kalla miljöer. Således tror jag att "min" klocka bör ha åtminstone möjligheten att byta till ett armband av nato- eller gummityp, ifall den inte redan är utrustad med det.

Jag har även ett hum om vad jag vill ha rent utseendemässigt i en klocka, är ganska mycket för mörka färger med vita kontraster och ett stilrent och "klassiskt" utseende och föredrar enklare utseenden med tydlig överskådlighet och "less-is-more"-stil framför sirliga och överdrivet häftiga stylade klockor med udda former, utstickande bitar, synligt maskineri och allmänt sci-fi-utseende... Lite svårt att förklara men jag hoppas att exempelklockorna jag valt ut nedan ska ge ett hum om vad jag söker :)

Det var väl lite av vad jag kommit fram till att jag vill ha på egen hand, men jag är som sagt en total amatör vad gäller sånt här... Lite mer välgrundad input vore mycket uppskattat :)

Har sett att en del köper klockor för tusentals kronor och uppåt, men hur mycket bör man räkna med att få lägga för en kvalitetsklocka med de funktioner man vill ha? jag har som sagt aldrig burit klocka ordentligt (hade någon enklare variant när jag var yngre, innan mobiltelefonens stora genombrott bland ungdomar) och har således ingen koll alls på "marknaden"... Jag vill ha en vettig kvalitetsklocka som förhoppningsvis håller mer eller mindre livet ut liksom och som jag inte behöver uppgradera alls inom överskådlig tid. så det känns vettigare att lägga lite extra vid detta enda tillfälle istället för att köpa billigt och behöva byta inom ett par år av diverse anledningar... räknar med att köpa (eller snarare låta föräldrarna köpa då jag fyller år i anknytning till mitt inryck och har tänkt mig att önska mig klockan i födelsedagspresent) i usa då farsan flyger dit på regelbunden basis, men i vilket prissegment bör jag lägga mig? Den får inte vara alltför dyr då mina föräldrar antagligen inte vill lägga en herrans massa tusenlappar på en klocka åt mig, men vad tror ni blir lagom på ett ungefär? 3-400 dollar, är det vettigt? mer, mindre?

Har hittat ett gäng klockor som jag är småsugen på... Lite dyrare än jag först tänkt mig tyvärr, vet inte om föräldrarna är sugna på att köpa klocka för uppemot 3k till mig... :roll: Men hur som, har hittat ett par alternativ och har ett par tankar om dem. Vill gärna höra era åsikter och funderingar då jag inte kan något om sånt här själv :)

Kan ju börja med den jag tycker bäst om hittills:
http://www.amazon.com/Traser-T4004-...1_15?s=watches&ie=UTF8&qid=1361716089&sr=1-15

Det jag gillar med den är:
- Tritiumljus.
- Stilig, smakfull och inte alltför plottrig talva = lättavläst.
- tidtagarmöjligheter.
- Datumvisning.
- Vattentät.
- Militärklocka.
- Snygg! Lite småtuff men stilren och inte överdrivet flashy, min typ av utseende på en klocka.
- Bra omdömen.

Det jag är osäker på:
- Metallarmband.
- Inget alarm.
- osäker på stöttålighet etc, står inte vidare mycket om detta...
- Dyr...

Detta är som sagt den klocka jag gillar bäst av de jag hittat, den har det mesta jag vill ha och är snygg och lättavläst samt har goda omdömen på amazon... Vad tycker ni om den?

Alternativ nummer ett:
http://www.amazon.com/Armourlite-Pr...=UTF8&qid=1361716706&sr=1-17&keywords=tritium
Finns även en variant med ett gummiarmband:
http://www.amazon.com/Armourlite-Sh...es&ie=UTF8&qid=1361716710&sr=1-24&keywords=h3
Gillar:
- Tritium (dock grönt, vilket inte är min favoritfärg men det spelar ju egenbtligen mindre roll. gummiarmbandsvarianten har blått ljus vilket jag gillar bättre).
- Tidtagare.
- Kevlararmband låter intressant, borde vara både starkt och bekvämare/varmare än metall.
- Lättavläst tavla med vitt mot svart.
- vattentät.
- Billigare än trasern.
- Verkar stadig då det talas en del om dess styrka och spricksäkra glas etc.
- Datumvisning.

Osäker på:
- Inget alarm.
- Trasern är generellt snyggare och mer tilltalande för mig.
- Inga omdömen...

Alternativ två:
http://www.amazon.com/Luminox-1848-...=UTF8&qid=1361716706&sr=1-10&keywords=tritium

Gillar:
- Tritium.
- Läderarmband.
- tidtagare.
- Datum.
- Alarm.
- Billigare än trasern men dyrare än armorliten
- Hyfsade omdömen.

osäker på:

- ett av omdömena nämner att kvaliteten känns sisådär jämfört med en del andra klockor, att inställningsskruvarna känns lösa och klena etc...
- småplottrig urtavla, dock inte katastrofalt svåravläst.
- Gillar inte riktigt utseendet... Ser gubbig ut.

Alternativ tre:

http://www.amazon.com/Traser-Classi...es&ie=UTF8&qid=1361716710&sr=1-21&keywords=h3

Gillar:
- Tritium.
- Tidtagare.
- Datum.
- Alarm.
- Stilren och lättavläst tavla.
- Stilrent och klassiskt utseende, hyfsat attraktiv.
- Vattentät.

Osäker på:
- Lika dyr som första trasern...
- Vet ej hur det är med stöttåligheten.
- Även om den ser hyfsad ut så ser första trasern tuffare ut.
- metallarmband igen...


Vad tycker ni om de olika klockorna? några andra förslag eller rentav någon som har erfarenhet av någon av klockorna?:)

Hade velat hitta ett casio g-shock alternativ också då deras tålighet verkar smått legendarisk men har tyvärr inte hittat någon med tritium eller som inte är fruktansvärt plottrig och svåravläst... Förslag?

Tack på förhand! :)

Mvh Anton.
 
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Mitt val skulle vara min BR03....men stämmer inte på många av dina punkter.... :roll:

A2603B87-E2CC-452E-ADEE-2FB708B0F2BC-606-0000005490780556.jpg


E34DEC1F-30C7-4ED5-BCAC-B21D97D357A8-1885-000001B7470AA02C.jpg


BA8E32DE-0AE6-4A87-AD1D-488A7677D4BB-989-0000021E06F939D9.jpg


A3AF888C-A0FE-4185-B47A-002050A0C0FE-3694-000004F22C2FCAD0_zps459330de.jpg
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

masterkiller skrev:
Mitt val skulle vara min BR03....men stämmer inte på många av dina punkter.... :roll:
Den ser onekligen ut som en militärklocka! Men tyvärr har den ju inte riktigt vad jag söker nej...

Kollade lite på de andra två, de var bättre men går tyvärr bort främst på grund av att de saknar tritiumbelysning. Känner att detta är mer eller mindre ett måste då jag ser såpass många fördelar med denna typ av belysning, känns väldigt mångsidigt och funkar "i alla lägen"... Men stort tack för input allihop, keep it coming! :)
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

joh.jonsson skrev:
Valfri G-shock skulle jag ha införskaffat!
G-shock klockorna är onekligen tilltalande med sitt rykte om att vara smått oförstörbara, men tyvärr verkar nästan alla modeller sakna något jag verkligen vill ha... Har de alarm så har de inte tidtagning, har de båda dessa saker saknas belysning, och i de sällsynta fall där någon enstaka klocka har mycket (men inte allt) av vad jag vill ha så ser de ofta väldigt plottriga och svåravlästa ut med krångliga urtavlor som innehåller alldeles för mycket... Men kunde jag bara hitta en simpel och elegant g-shock med tritium, tidtagning, datum och alarm till rätt pris så vore det ultimat, så jag letar vidare! :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Finns väl G-chocks som har ALLT och lite till? ;D

Välkommen btw!
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Suunto ska ju vara väldigt populära också? Även om de är lite rymdskepp...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Hej och välkommen.
Jag som gammal yxa tycker inte du behöver nått lullul typ höjdmätare kompass mm på din klocka. Sedan behöver du inte tritium på en gshock de har ju bakgrundsbelysning.

Jag hade satsat på en sån här gshock med taktisk look


Men helst en sån här traser med Nato eller gummiarmband


Eller som nämnts tidigare, om du vill vara tuffast på regementet en cwc sbs dykare


Posta när du bestämt dig och håll dig undan suunto som alla andra köper...
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1361730603.956328.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1361730603.956328.jpg
    54.6 KB · Visningar: 1,098
  • ImageUploadedByTapatalk1361730644.269368.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1361730644.269368.jpg
    23.1 KB · Visningar: 1,186
  • ImageUploadedByTapatalk1361730957.647832.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1361730957.647832.jpg
    13.1 KB · Visningar: 1,056

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Luminox?
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Beastie skrev:
Hej och välkommen.
Jag som gammal yxa tycker inte du behöver nått lullul typ höjdmätare kompass mm på din klocka. Sedan behöver du inte tritium på en gshock de har ju bakgrundsbelysning.

Jag hade satsat på en sån här gshock med taktisk look


Men helst en sån här traser med Nato eller gummiarmband


Eller som nämnts tidigare, om du vill vara tuffast på regementet en cwc sbs dykare


Posta när du bestämt dig och håll dig undan suunto som alla andra köper...

Hej och tack! :)

Håller med, just de funktioenrna känns inte så viktiga för mig. Att G-shockarna har bakgrundsbelysning var dock väldigt bra input, då kan jag stryka tritium ur kravlistan vad gäler dem. Tack! :)

Just den G-shocken tyckte jag tyvärr inget vidare om, inte min typ av klocka dessvärre... Tror nog att jag vill ha analog klocka, känns lättare och mer snabbavläst...

De andra två såg bättre ut, men de verkar sakna tidtagare eller? vad har de för typ av belysning?

Ska googla och kolla upp samtliga när jag kommer hem igen, lättare att surfa runt på datorn :) Tack så mycket för inputen! :)

Asplund skrev:
Finns väl G-chocks som har ALLT och lite till? ;D

Välkommen btw!
Jag tycker mig inte hitta några... Du får gärna kolla och se ifall du kan hitta, ifall det är min google-fu som är kass :mrgreen:

Vill ha:
-tritium
-tidtagare
-alarm
-datum
-lättläst urtavla utan plotter
-elegant och stilren design
-max $400

Tack så mycket!:)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Det faller tyvärr direkt på punkten elegant.. :D
 

morrism

Audemars
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Annars köp trasern, den första du listade och byt ut armbandet till ett nato, kostar 150 kr
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Smulan skrev:
Många fina förslag. Den här har jag:

http://www.tradera.com/original-citizen ... _175241578

Fördelar: Soldriven inga batteribyten, 200 m, digital tidtagning så man kan läsa exakt, mycket gedigen, två alarm, nedräkning. Ingen belysning dock men bra efterlysning.
Den var ganska tjusig! Digital tidtagning gillar jag då det är vad jag helst skulle ha, soldriven låter ju praktiskt, funkar det bra i "verkligheten"?
Tyvärr vill jag nog ha inbyggd belysning, antingen tritium eller elektrisk... Hört mycket om att flourescerande ljus tappar styrka för fort... Men tack för förslaget! :)
morrism skrev:
SMW - Swiss military watch, bra rykte, tritium, ska vara robusta.

Jävligt feta imho.

http://www.swiss-military.info
Tack för tipset, ska kika på dem!

Du säger att jag ska ta trasern om jag inte hittar något annat, är traser bra rent generellt eller? Vill gärna ha så mycket kött på benen som det bara är möjligt innan jag bestämmer mig... Men just nu lutar det åt trasern :)

Asplund skrev:
Det faller tyvärr direkt på punkten elegant.. :D
Hehe, fasen också...
leben skrev:
Jag har en luminox bland exemplen i första inlägget och en av fördelarna med den är just att den har alarm, men jag är inte riktigt så tänd på den som jag är på trasern... Fördelar och nackdelar med bägge... Du råkar inte ha någon specifik i åtanke? :)

Aquaracer2 skrev:
leben skrev:

Luminox med alarm ligger utanför budget, annars håller jag med.

Se ovan, och tack för förslaget :)
 

Smulan

Rolex
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Citizenklockan är rktikigt ljusstakt, hur det blir med åren vet jag inte. Runt 12 timmar i sol är den fulladdad så går den i 4 år i total mörker, i sparmode. Har en del andra smarta funktioner som att visarna ställer sig kl 12 med en knapptryckning. Detta för att inte blockera digitala displayen.
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Okej, jag orkade faktiskt inte läsa alla krav MEN, här är mitt förslag...

Suunto X-Lander Military till jobbet och en CWC SBS för krogen/ledigt. Sen om du skulle råka få med dig cwcn i fält är det inga probs...
 

carlanton

Audemars
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Du tänker alldeles för mycket. Gå in i en butik, köp en G-shock och lägg mer tid på träning.
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Smulan skrev:
Citizenklockan är rktikigt ljusstakt, hur det blir med åren vet jag inte. Runt 12 timmar i sol är den fulladdad så går den i 4 år i total mörker, i sparmode. Har en del andra smarta funktioner som att visarna ställer sig kl 12 med en knapptryckning. Detta för att inte blockera digitala displayen.
Förstår. Tack för info, den verkar smart ja! Ska ha den i åtanke :)
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

morrism skrev:
SMW - Swiss military watch, bra rykte, tritium, ska vara robusta.

Jävligt feta imho.

http://www.swiss-military.info
Kollade runt lite på amazon efter dessa, hittade ett par stycken som såg väldigt lovande ut men tyvärr verkade de inte ha vettig belysning... :( Är det jag som är kass på att leta eller är det bara fluorescens som gäller för dessa?
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Micke B skrev:
Okej, jag orkade faktiskt inte läsa alla krav MEN, här är mitt förslag...

Suunto X-Lander Military till jobbet och en CWC SBS för krogen/ledigt. Sen om du skulle råka få med dig cwcn i fält är det inga probs...
Tack för tipsen :) Suunto blev jag ju nyss avrådd ifrån... Kan man få lite mer input om märket som sådant så man vet vem man ska lyssna på? :)
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

carlanton skrev:
Du tänker alldeles för mycket. Gå in i en butik, köp en G-shock och lägg mer tid på träning.
Gillar att tänka igenom större och dyrare inköp noggrant innan jag bestämmer mig. Rör ju som sagt inte bara en klocka som jag ska ha under en kortare tid i militären utan jag är ute efter något som jag kan trivas med, som har de funktioner jag vill ha och som håller och fungerar i väldigt många år framöver. Lägger gärna lite extra tid och pengar för att ett sånt köp ska bli bra :) Men tack för input, fortsätter kika efter en g-shock jag gillar :)
 

Micke B

Streetracer
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Bushido skrev:
Micke B skrev:
Okej, jag orkade faktiskt inte läsa alla krav MEN, här är mitt förslag...

Suunto X-Lander Military till jobbet och en CWC SBS för krogen/ledigt. Sen om du skulle råka få med dig cwcn i fält är det inga probs...
Tack för tipsen :) Suunto blev jag ju nyss avrådd ifrån... Kan man få lite mer input om märket som sådant så man vet vem man ska lyssna på? :)
Om jag ska vara ärlig, du KOMMER klara dig med en vanlig, klassisk sak. Lägg inte för mycket tid och pengar på det. Klarade jag mig genom ett år utan alla funktioner du efterfrågar kommer du också klara det. Det viktigaste är att veta vad klockan är. Kör på en SBS. Det är en order.
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Micke B skrev:
Bushido skrev:
Micke B skrev:
Okej, jag orkade faktiskt inte läsa alla krav MEN, här är mitt förslag...

Suunto X-Lander Military till jobbet och en CWC SBS för krogen/ledigt. Sen om du skulle råka få med dig cwcn i fält är det inga probs...
Tack för tipsen :) Suunto blev jag ju nyss avrådd ifrån... Kan man få lite mer input om märket som sådant så man vet vem man ska lyssna på? :)
Om jag ska vara ärlig, du KOMMER klara dig med en vanlig, klassisk sak. Lägg inte för mycket tid och pengar på det. Klarade jag mig genom ett år utan alla funktioner du efterfrågar kommer du också klara det. Det viktigaste är att veta vad klockan är. Kör på en SBS. Det är en order.
Haha, du kanske har rätt... Och det är mycket möjligt att man klarar sig med mindre också. Dock kan jag se en enorm nytta med vissa av funktionerna, och nu skulle jag tycka att det vore synd att inte ha dem när jag vet att de finns... Sen så finns det ju en viss poäng med att skaffa en lite finare klocka så att den kan fungera i andra sammanhang också, inte bara som "något bra att ha i det militära". Men jag lovar att inte tänka för länge, tack för input! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

Ska du ha en med tritium, så är det Luminox eller Traser som gäller inom din budget.

Edit: Själv hade jag en G-shock i lumpen. Som sagt, de tål ju allt och har alla funktioner man vill ha. Det finns t om varianter med vibrationsalarm om man vill vara riktigt stealth.
 

Bushido

Omega
Re: Ny här, behöver hjälp att välja klocka för militärt bruk

yonsson skrev:
Ska du ha en med tritium, så är det Luminox eller Traser som gäller inom din budget.

Edit: Själv hade jag en G-shock i lumpen. Som sagt, de tål ju allt och har alla funktioner man vill ha. Det finns t om varianter med vibrationsalarm om man vill vara riktigt stealth.

Behöver väl inte vara just tritium, om nu g-shock har elektrisk belysning inbyggt så kan ju det vara ett alternativ. Men egen belysning av något slag vill jag ha, så att jag inte plötsligt står där en dag och inte kan läsa av klockan... ;)

vibrationslarm är i och för sig ganska ballt... Men nu börjar jag snöa in på funktioner känner jag, ska jag lägga till ytterligare grejer till en lista som verkar komplicerad nog att uppfylla redan så vetefan var det kommer att sluta... :mrgreen: Tack för infon!
 
Topp