• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny här - fråga om farfars klocka omega seamaster

Estrella

Breitling
Jag är helt ny här men jag har förstått att ni är experter.
Jag har fått ärva min bortgångna farfars klockor och hittade bla denna.
Omega seamaster har jag förstått att det är... mera info?
Finns det något värde i den?
 

Bilagor

  • IMG_1918.JPG
    IMG_1918.JPG
    70 KB · Visningar: 337

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag är helt ny här men jag har förstått att ni är experter.
Jag har fått ärva min bortgångna farfars klockor och hittade bla denna.
Omega seamaster har jag förstått att det är... mera info?
Finns det något värde i den?
Den finns det helt klart ett värde i. En Seamaster med kronometercertifierat verk är rätt ovanligt. Finns det några stämplar? Tänkte på vad det är för metall i boetten?

Flytta till vintage @Denke ?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kort svar, har den ett värde för dig så har den ett värde... Vill du ha närmare info måste du ha fler bilder ifrån alla vinklar samt på urverket för att kunna närmare bestämma ålder och eventuellt värde. Så, upp med fler bilder så får du bra svar :). Välkommen hit!
 

Husse

Patek
Jag är helt ny här men jag har förstått att ni är experter.
Jag har fått ärva min bortgångna farfars klockor och hittade bla denna.
Omega seamaster har jag förstått att det är... mera info?
Finns det något värde i den?
Välkommen in i klockvärmen!
Allt har ett värde!
För att de som är riktigt duktiga på vintage, rekommenderar jag att du lägger ut fler bilder på klockan. Gärna från sidorna och baksidan, boettlocket kan berätta mycket intressant!
Lägg ut bilderna i vintagedelen, i tråden snabba frågor vintage.

Tänk alltid på affektionsvärdet, det är oftast större än det ekonomiska värdet!

Och nu är du mitt ibland en hög med klocknördar! Vi vill se ALLA klockor du har hittat!
 

Estrella

Breitling
Jo såklart att den har ett affektionsvärde för mig.
Ska ta lite mera bilder.
Urtavlan? Då måste jag öppna klockan? Rädd att jag inte får ihop den sen o_O
 

Bilagor

  • IMG_1919.JPG
    IMG_1919.JPG
    56.6 KB · Visningar: 160

Husse

Patek
Det är inte tavlan vi vill se!
Det är urverket!
Det är en skruvboett, så boettlocket kan, om man har tur, lossas med att lägga klockan mellan handflatorna och vrida. Annars får vi se hur vi går vidare!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag är helt ny här men jag har förstått att ni är experter.
Jag har fått ärva min bortgångna farfars klockor och hittade bla denna.
Omega seamaster har jag förstått att det är... mera info?
Finns det något värde i den?
Jo såklart att den har ett affektionsvärde för mig.
Ska ta lite mera bilder.
Urtavlan? Då måste jag öppna klockan? Rädd att jag inte får ihop den sen o_O
Du behöver inte skruva isär klockan för att se urtavlan som du ser om du tittar på den. Annars vore det ett helt företag att se tiden.

På sätt och vis vet du mer vad den har för värde, för dig?
 

DrKlocka

Audemars
Riktigt fin klocka! Helt klart värt att fixa till, eller sälja om du känner för det. Kul och udda variant av Seamaster!

Försök dig inte på att använda något verktyg för att öppna klockan då det är väldigt lätt att repa den. Lämna in den till en urmakare istället.
 

Estrella

Breitling
Värdet i den?
Jag kollade på den sidan som länkades och får fram ca 4500kr
Den uträkningen stämmer?
Jag kommer att behålla klockan, ge den till sonen men är nyfiken på klockans värde
 

frere

Audemars
2-Faktor
Det är en fin klocka som sagt. Vad mer vill du veta? :)
Om man uppmanats att öppna en klocka och sen gjort sig omaket att göra det så kanske man vill veta vad som var poängen med det? Jag kan inte bedöma skick på urverk mer än att det ser rent och snyggt ut men andra vet säkert mer. @Stroboman

Verksnumret indikerar iaf 1967 eller däromkring. 4500 kr låter inte alls orimligt och kronometertexten gör den lite roligare än genomsnittet. Väl värd att kosta på en service!
 

DrKlocka

Audemars
Värdet i den?
Jag kollade på den sidan som länkades och får fram ca 4500kr
Den uträkningen stämmer?
Jag kommer att behålla klockan, ge den till sonen men är nyfiken på klockans värde
Kan gott och väl stämma. Har den legat länge har oljorna torkat ut sedan länge och kan absolut vara värt att lämna in den för en service.

Om man uppmanats att öppna en klocka och sen gjort sig omaket att göra det så kanske man vill veta vad som var poängen med det? Jag kan inte bedöma skick på urverk mer än att det ser rent och snyggt ut men andra vet säkert mer. @Stroboman
Därav frågan, vad mer vill personen veta utöver den informationen som getts. Länkarna i sig ger ju ganska mycket information och genom att öppna klockan går det att se om verkets kaliber stämmer. Det man kan säga rent visuellt utifrån bilden är att det inte ser sönderskruvat ut i alla fall.
 
Topp