Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

NY i klocksvängen - Tips mottages varmt!

Diskussion i 'Diskussion' startad av realion, 13 mars 2013.

1. realion
    Trådstartare

realion Torpare

Hallå!

Har de senaste åren sagt att jag i 30-årspresent ska ge mig själv något roligt som kostar lite mer än brukligt. Har varit inställd på att köpa en ny bil men har insett att jag inte kommer använda en sådan tillräckligt mkt för att försvara ett inköp. Tunnelbana är helt enkelt för smidigt. Så nu när det börjar närma sig de 30 har mitt mål ist skiftat till att införskaffa en klocka. Har aldrig varit en klockmänniska, eller vänta, det är ett understatement, jag har aldrig ägt en klocka :) Så jag håller på att sätta mig in i den här världen.

Bakgrund:
    Kostymnisse som gillar att röra på sig.

Vad jag vill ha:
    - Ett dressat ur i prisklassen 30 TSEK att använda i vardagen i jobbet. Mekaniskt.
    - Ett lite sportigare ur att använda vid sportande/semester/nöjen, med en budget på 10 TSEK. kvartsur okej.

Jag har förstått att seamastern är det klassiska instegsuret som många klassar som tråkigt. Jag tycker dock både seamaster 300 och aqua terra 8500 är väldigt vackra ur och en ev strategi är att införskaffa en ny Aqua terra som dressur och en begagnad seamaster 300 som semester-ur.

Så, ge mig gärna lite input på (roligare) alternativa ur!

2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Mitt tips är att inte handla innan du verkligen vet vad du vill ha.

Finns så många historier där folk upptäckt ett klockintresse, gått in och köpt en klocka. Börjat hänag på forumet, förändrat sin smak och därefter sålt klockan.

Läs och titta på massa bilder på forumet, och stressa inte fram ett beslut!

3. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Finns massor.. Men om du nyss blivit intresserad kommer du hinna ändra smak många gånger.. Köp billigt till att börja med och läs på, vilket man gör på klockformum som det här... Sen brukar man ofta fastna för något speciellt märke eller modell. För mig tog det över 3 år innan jag köpte min första premiummodell.. Men då visste jag verkligen att jag ville ha den. :)

4. morrism

morrism Friends of KS

+1 häng här ett par månader, gå in i butiker och prova igenom några rundor!

Röstar på en rolex som vardags, och en fortis/oris/seiko som semester

5. realion
    Trådstartare

realion Torpare

Tack för input!

Tror jag införskaffar ett billigare interimsalternativ tillsvidare och suger på karamellen när det kommer till premiummodellen.

Är kul det här med klockor :D

6. Klockor är skitkul och ett jävla beroende!

Jag tycker Omega Seamaster låter som en bra början eller har du tur så kanske du hittar en trevlig Datejust för samma pengar, och som ovan skrev, stressa inte! :)
    Lycka till med jakten!

7. The Pell

The Pell Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Håller med övriga. Att handla först – sedan läsa på forum, det är ingen god idé.
    Som ägare till en AT så kan jag dock vurma lite för denna grymma klocka. Läder så är den dressad. Länk eller Nato så kan den hänga med på semestern. Grymt allround dinka!

Bifogade filer:

8. Wollen

Wollen Barfly

+1
    Köpte en planet ocean 4/10-12 i 25årspresent till migsjälv och är mer än nöjd.
    För två veckor sedan fick jag hem min Rolex Explorer 2 16570 med vit tavla.

För min del kompletterar de varandra mycket bra och de båda passar till kostym och badshorts :cool:

9. Genta

Genta Borgare

Är du beredd att lägga 30 tkr på en klocka är risken stor att du fastnar i klockträsket för att det är kul och avkopplande.
    - börja med att köpa begagnat och köp modeller som är lätt att sälja och har bra andrahandsvärde, för du kommer vilja byta förr eller senare för att din smak ändras i takt med intresset
    - För 30 hade jag satsat på en beg Rolex Submariner. Sporting, robust, klassisk och tillräckligt elegant för kostymen.

10. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag började surfa här när jag precis hade köpt min Rolex gmt 2. Har inte ångrat det köpet, men är riktigt glad att jag inte köpte en speedmaster Schumacher med röd tavla som jag letade efter för ett par år sedan. :lol:

11. realion
    Trådstartare

realion Torpare

Det jobbiga är ju att det jag tror mig vilja ha ändras dag för dag nu :D
    Finns ju så mkt vackert. Samtidigt så tror jag inte på att vänta tills man är helt säker, då blir det aldrig nånting gjort här i livet. Deadline är 1 maj. Då ska minst 1 klocka vara inhandlad. Men jag har ju tid att vela fram tills dess.

Idag är jag mest sugen på en sub. Sitter och läser lite om dem och 14060m verkar vara schysst.

12. Sten

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Kan rekommendera 14060(m). Tycker dock de nya SubCkanske ser bättre ut på bild, men de känns mycket bulkigare på handleden. Den nya modellen är ju också större så inget konstigt med det. 14060 smiter bra in under kavajen också. Funkar ju även som semesterklocka då den tål en del vattenlek, MEN vill man ha en klocka värd 30 000 med sig till t.ex. Thailand?

13. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Absolut 100%,varför inte ? Har haft D D President till Thailand,det enda dom säger..FAKE ? YES...svarar du.Submariner har varit en resa,samma sak där......Ta din klocka med dig ock njut av semestern.

14. Sten

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Jag är nog för rädd för stöld för att våga ta med den. Men det är ju min åsikt och min rädsla :D

Mårtenssons ur Brookfield