• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny IWC Portugis 7 dagar

DrDre

Patek
IWC har släppt en ny variant av sin Portuguiser. Den verkar komma i ett antal olika varianter. Det mest revolutionerande är att den har ett helt nytt och "snabbare" urverk (basen heter 5200 och den slår 28200). Den tidigare cal 51010 har väl haft lite rykte om sig att inte gå så exakt, även om IWC verkar ha infört småförbättringar under åren.

När det gäller utseendet så är konceptet ganska likt, dvs over size dress watch med tydlig inspiration från fickur. Den variant det släppts bilder på har Calendar men det ska tydligen kommer fler modeller.
IWC-Portuguese-Annual-Calendar-Ref-503502-blue-dial-620x664.jpg


IW503502_MOOD.5fd897f10201f0c576c8b925e38951fe.jpg

lifestyle_972x426.99ad1605f356605a8f891c2568be0d36.jpg




Så här se de två tidigare generationerna ut:
Generation 1 (5000 utan datum)
home_image.983401.jpg


Generation 2 (ref 5001) med datum. Denna har funnits med två olika typer av urverk (och lite småförbättringar för att få bukt med gångavvikelsen).
DSC01483.jpg
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker den är toksnygg, ffa med den blå sunbursttavlan. Kalendern är cool som fanken också. Snyggt symmetrisk.
 
Mitt första intryck är ju att jag föredrar 5001 modellen - ja jag vet det är bakåtsträvartråkigt men icke desto mindre är "less is more" ibland ett faktum. Kanske lär jag mig tycka bättre om annual calendar-varianten med tid...
 

DrDre

Patek
Jag håller med Adam och don secundo. Portuguese kommer ju från en fickurstradition och den utgående modellens rena, enkla utseende och storlek förvaltar den traditionen väldigt snyggt.

När den första Portuguesen byggdes för 75 år sedan (det var några Portugiser som besökte IWC för att specialbeställa en armbandsklocka som gick exakt) så var det två saker som gjorde att den stod ut lite jfr andra armbandsklockor:
1) Dess storlek - den var som ett fickur, dvs över 40 mm i diameter medan alla andra klockor låg runt 32-34mm
2) Dess urverk - man monterade i ett fickursurverk.

Därför tycker jag att det är trevligt om man kan fortsätta att behålla dessa drag även i de moderna Portuguese:erna.
 

DrDre

Patek
Jo, första generationen är ju inte alls dum. Har dock aldrig sett den IRL.





Här kommer några bilder på min egen generation 2 från 2014



 

M021

Rolex
2-Faktor
Normalt sätt gillar jag dessa typer av komplikationer, men här ligger nog gen2 närmast hjärtat.
 
Topp