• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny jobbklocka! Vilken ska jag välja?

Vilken jobbklocka?

  • Seiko SBDL021

    Röster: 3 12.5%
  • Seiko SRP637

    Röster: 9 37.5%
  • Seiko SRP639

    Röster: 6 25.0%
  • Något annat (förslag i tråden)

    Röster: 6 25.0%

  • Totala väljare
    24

Sledger

Cartier
Nu snackar vi inget lugnt kontorsjobb utan ett stenhårt verkstadsjobb på en härdverkstad. Miljön är påfrestande på många sätt. Brutal värme ibland och galet kallt ibland(kväve), rökigt, trångt och många trånga områden där klockor lever farligt. En del kraftiga magneter används(då brukar jag förvisso lägga klockan i bakfickan).

Har fastnat för dessa Seiko (bilder fräckt lånade från yeomanseiko).
SBDL021
sbdl021.jpg


SRP637
srp637k_1.jpg


SRP639
srp369k.jpg


Kom med tips på grymt stryktåliga klockor för max ca 5k. Vilken jag än skaffar så kommer den leva ett påfrestande liv. :blackeye:
 

john b

Rolex
Med tanke på magneterna kanske en sådan här:

Seamaster_Aqua_Terra_300dpi.jpg


Mest antimagnetiska klocka jag känner till.
Alla nya omegorna skall väl ha eller få detta verk?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har varit sugen på den första ett tag då jag gillar funktionerna och strukturen på tavlan, men backat pga vridringen. Tror inte du vill ha en klocka med hardlex heller om glaset kommer repas mycket. Då är safirglas bättre. Sen är den ju rätt tjock också vilket inte är smidigt om man ska meka. Cool klocka, men inte till detta.

Automat borde ju gå bort på en beater. Så vad återstår då? En inte allt för tjock klocka med safirglas och gärna med kvartsverk för max 5000kr.
 

Sledger

Cartier
Casio G-shock är vad du behöver.

Har faktiskt glömt bort att kolla på G-Shock, ska självklart glo runt lite. :)


Har varit sugen på den första ett tag då jag gillar funktionerna och strukturen på tavlan, men backat pga vridringen. Tror inte du vill ha en klocka med hardlex heller om glaset kommer repas mycket. Då är safirglas bättre. Sen är den ju rätt tjock också vilket inte är smidigt om man ska meka. Cool klocka, men inte till detta.

En snubbe på wus meckade dit en insert(för skx) från yobokies. Inte perfekt passform. Ytterdiametern är tydligen samma men inner är lite för stor, så det blir en liten glipa mellan glas och insert. SBDL021 har ju safirglas och ska vara antimagnetic så den passar ju bra på några punkter.

Personligen så hade jag valt något annat än rostfritt insert men det blev iaf en förbättring.
attachment.php


Automat borde ju gå bort på en beater. Så vad återstår då? En inte allt för tjock klocka med safirglas och gärna med kvartsverk för max 5000kr.

Korrekt summerat! :) Vad attans ska man kolla efter? Citizen?

AT8025-51E_zoom_1426777205.jpg

AT8060-09E%20_zoom_1418048335.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte på att byta insert, men har den safirglas, så kör. Tror inte du blir missnöjd. Badklocka, kronograf och typ gratis att äga om du inte dödar den.
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Jag tycker att det låter som G-Shock är vad du behöver. Jag tycker det finns något kittlande med det där inte sällan färgglada höljet och alla mer eller mindre onödiga finesser. Billiga kultklockor helt enkelt.

/Klocksebbe
 

JAH42

Friends of KS
Får ni ha klocka på er när ni hanterar flytande kväve?
Det finns en anledning till att handskarna ska sitta löst när man jobbar med det.
 

demondave

Rolex
Som nämnt tidigare, Sinn UX. Seriös beater, gjord för att tåla stryk. Mycket stryk! Använder min i rätt otrevliga miljöer, den är fan inte ens repig efter ett par år.

image.jpg
 

Sledger

Cartier
Har ni ingen väggklocka på arbetsplatsen ;)

Hehe! Jo, men det är ju ungefär som att säga, "Vad ska man med klocka på armen till? Finns ju klocka på mobilen!" ;)


Får ni ha klocka på er när ni hanterar flytande kväve?
Det finns en anledning till att handskarna ska sitta löst när man jobbar med det.


Jodå! Följer alla säkerhetsföreskrifter. Men vi har en frys där flytande kväve rinner igenom element för att kyla så där är det ingen direktkontakt, men dock jäkligt kallt. :)
 

Sledger

Cartier
Många roliga förslag. Sinn UX ser ju jäkligt trevlig ut men ligger utanför budget just nu, jag ska ha råd med andra klockor också. :)

Ös gärna på med mer förslag om ni kommer på några. Jag funderar en stund till. :)
 

demondave

Rolex
Jag har faktiskt en sådan blänkare ute men har varit lite kass på att bumpa den på sistone... Det är väl bara att ha tålamod antar jag . Tack för tipsen iaf

För att få mig att hugga på en WTB på UX:en ska jag nästan ha mer än nypris, för att genomgå omaket. Man får verkligen slita för patinan på en sådan :)
 
Topp