• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny klocka. 16520 - en bortglömd legend?

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Den är NICE :hungry:! Faktum är att jag blir sugen på att införskaffa mig en Daytona i stål, men vill gärna ha den tavlan som sitter på Omens vitgulds Daytona. Sen är det absolut 16520 Daytonan som gäller med zenith-verket.

Stort GRATTIS i viket fall som helst...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ja, i någon mån tycks den ha blivit bortglömd... men inte helt. Din ser väldigt fin ut. Sen version med solida länken, dessutom. Tycker som du om tavlan och gillar särskilt de tidiga med vanliga helborstade Oysterlänken.

mvh A
 

DrDre

Patek
Ursäkta om det blir lite OT, men vad är det ni föredrar hos Zenith-varianten över den med Rolex inhouse? Det är alltså en ärligt menad fråga, och inte ett ifrågasättande av era val. Är det historiken, annan urtavla, priset?

Anledningen till att jag frågar är att jag nu kortat min shortlist till Daytona med inhouse och IWC 5001 (förmodligen guld). Men man kanske skulle kunna länga den lite och även ta en titt på Zenith-Daytonas? Någon som har något tips på bra sidor om Zenith-Daytonan, olika generationer, problem man bör se upp med etc?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ett av skälen till att a-serie och p-serie kostar mer än övriga 16520.

Vad beror prisskillnaden på?
Ursäkta om det blir lite OT, men vad är det ni föredrar hos Zenith-varianten över den med Rolex inhouse? Det är alltså en ärligt menad fråga, och inte ett ifrågasättande av era val. Är det historiken, annan urtavla, priset?

Jag har varit sugen på Daytona till och från och haft den lite som ett långsiktigt mål och jag har brottats med samma frågeställning.

Överallt där man läser om den nya calibern, 4130, så får det hyllningar och det verkar vara ett betydligt 'bättre' verk än det gamla Zenith-verket. På den punkten lockar 116520.

Det som lockar med 16520 för mig är rent estetiska skäl. Vackrare index, svarta sub-dials och kanske framförallt borstade bandhorn.

Jag håller med åsikterna om att PCL inte lyfter utseendet. För mig skulle en borstad länk göra sig bättre.

Kul att höra era åsikter om SEL också! :)
 

ErikGBG

Audemars
Ursäkta om det blir lite OT, men vad är det ni föredrar hos Zenith-varianten över den med Rolex inhouse? Det är alltså en ärligt menad fråga, och inte ett ifrågasättande av era val. Är det historiken, annan urtavla, priset?

Anledningen till att jag frågar är att jag nu kortat min shortlist till Daytona med inhouse och IWC 5001 (förmodligen guld). Men man kanske skulle kunna länga den lite och även ta en titt på Zenith-Daytonas? Någon som har något tips på bra sidor om Zenith-Daytonan, olika generationer, problem man bör se upp med etc?

Index, subdials och länk är snyggare på 16520
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Snyggaste moderna Daytonan imho!
Grattis!
Här är min:

IMG_20140222_120449_zps1d940ec2.jpg

IMG_20120713_193450.jpg
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Grattis Martin! Och du som sa att du inte gillar nytt så sent som förra veckan :) riktigt fin hur som helst!
 

ssp226

Cartier
För mig är det i princip uteslutande tavlorna. Men visst är det ett kul konversationsämne med historik och verk. Sett ur samlarperspektiv är det mer intressant med en kortare tillverkningstid och en udda detalj som zenithverket.

16528 med svart tavla är mycket fin om du ska köpa i helguld. Jämför lite bilder innan köp. Min gamla ligger några poster upp.

Ursäkta om det blir lite OT, men vad är det ni föredrar hos Zenith-varianten över den med Rolex inhouse? Det är alltså en ärligt menad fråga, och inte ett ifrågasättande av era val. Är det historiken, annan urtavla, priset?

Anledningen till att jag frågar är att jag nu kortat min shortlist till Daytona med inhouse och IWC 5001 (förmodligen guld). Men man kanske skulle kunna länga den lite och även ta en titt på Zenith-Daytonas? Någon som har något tips på bra sidor om Zenith-Daytonan, olika generationer, problem man bör se upp med etc?
 

paradis

Audemars
Grattis till Daytonan. Provade ,jabla,s för första gången,ock jätte fin . Trodde att dom är mycket tyngre,när jag ser dom på bild......
 

Whedda

Rolex
Ursäkta om det blir lite OT, men vad är det ni föredrar hos Zenith-varianten över den med Rolex inhouse? Det är alltså en ärligt menad fråga, och inte ett ifrågasättande av era val. Är det historiken, annan urtavla, priset?

Anledningen till att jag frågar är att jag nu kortat min shortlist till Daytona med inhouse och IWC 5001 (förmodligen guld). Men man kanske skulle kunna länga den lite och även ta en titt på Zenith-Daytonas? Någon som har något tips på bra sidor om Zenith-Daytonan, olika generationer, problem man bör se upp med etc?

Personligen tycker jag 16520 ser otroligt mycket bättre ut i tavlan. Själva verket är jag övertygad om Rolex gör utmärkt men jag gillar helt klart de svarta ringarna och smala indexen betydligt mer än de moderna med silverringar och breda index.

Sen har även 16520 borstade ovansidor på luggarna vilket är mycket snyggare än blanka om du frågar mig.
 
Topp