• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny klocka, Damasko Da46

john b

Rolex
Jag har velat ha en Damasko sedan 2006 typ. Tycker de gör sköna klockor med clean design.
Men tillfället har aldrig riktigt infunnit sig. Förrän nyss.


Jag köpte en Damasko Da46 och är supernöjd.




Jag har alltid varit svag för militärinspirerat och tekniska innovationer, som inte behöver ha med urverk att göra.
Damasko passar bra in där. Specialhärdning av stål är väl deras paradpryl.

Denna klocka är fin med pvd-behandlat bezelinsert och stora tydliga visare.

Info:

• ETA 2836-2, self-winding, mechanical movement

• Case diameter:40.00 mm (bezel max width 42.00)
• Overall height: 12.40 mm
• Lug width: 20.00 mm
• Weight without strap: 99 grams

• Stainless steel, bead-blasted, nickel-free,
• Ice-hardened to 60 HRC or hardened to 710 HV
• Magnetic field protection up to 80,000 A/m
• Sapphire glass, bilateral anti-glare.
• Glass gasket UV-resistant
• Bottom screwed with full thread, Viton O-ring gasket
• Crown sealing elements with permanent lubrication
• Viton sealing elements with maximum chemical resistance
• Crown screwable, with crown protection, crown hardened with mechanics – almost indestructable
• Crown tube screwed to casing with “System Damasko”
• Bezel hardened, rotatable in both directions with exact, ceramic-bedded minute detent, mechanics patented
• Bezel insert hardened, PVD-coated, scratch-proof

• Waterproof as set out in DIN 8310, pressure-proof up to 100 bar/100 meters
• Vacuum-proof fitted glass


Mer bilder från idag

2.jpg



3.jpg



1.jpg


4.jpg


Härdningen är ett Damasko-patent.
Om jag förstått det rätt så ersätter de en del av kolet i stålet under härdningsprocessen med kväve istället.
Detta skall då göra stålet hårdare (760 Vickers) samtidigt som den minskade kolmängden gör stålet mindre utsatt för korrosion.
Jag vet inte om det stämmer, men ingen som klagat på dem ännu.

En rolig detalj är att detta gör att exakt all stål i hela boett, krona, bezel och bezelinlägg genomgår denna transformering. Det är alltså ingen beläggning eller bara ökad ythårdhet som en del andra företags tegiment eller pvd-beläggningar.

Läsning: http://www.damasko.de/en/cases

De har en egen PVD-behandling också. Som verkar bra på papperet. Deskriver att den är superhård, 2500 HV. vilket är konstigt för jag trodde diamant var 2000?
Nåväl, denna superhårda PVD lägger de på det redan superhårda stålet. Min locka är inte pvd-behandlad, men bezelinlägget är. För repfrihet av detta.

Här kan man läsa om alla deras hittepå:

http://www.damasko.de/en/technologies



De har nyligen utvecklat ett eget urverk inhouse. Och har såklart massa patent där med. Det är jag inte så insatt i, och de klockorna är rätt dyra.
 

meo_swe

Audemars
Jajaävlar! Är boetten på 60hrc är jag imponerad.
har en kniv som är 58-59hrc, och den klarar ac att klippa upp motorhuvar, agera fotstöd och korvpinnesvässare utan en slipning emellan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ascool och verkar vara en grymt bra storlek. Har alltid fått Sinnfeeling av Damasko, men känns ytterligare lite mer personligt och exklusivt.

100bar/1000m?
 

john b

Rolex
Ascool och verkar vara en grymt bra storlek. Har alltid fått Sinnfeeling av Damasko, men känns ytterligare lite mer personligt och exklusivt.

100bar/1000m?

Ska nog vara 10 bar. Känns inte som en tusenmetare.

Jo, de har ju samarbetat med Sinn och gjorde lite klockor tillsammans på början av 2000-talet.
 

Mr Chance

Kalmar
Riktigt bra, tycker jag. Gillar indelningen av urtavlan i fyra sektorer, snyggt. Och det där med härdningen är coolt och innebär att man är ännu tryggare med att klockan tål kontorsarbete :D
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jäklar vad jag gillar den! Har du länken också? Spanat på Damasko paralellt med Sinn och tycker nog att Damasko är lite mer spännande. Grattis till en ball klocka!
 

Bosse

Friends of KS
Min hälsar:

yCUfOST.jpg


Rätt dag och datum, fel årstid..

På minus sidan så har den kass lumen, ETA basic verk med dom vanliga små skavanker, kort gångtid, positions känslig gång och så har boetten en vis likhet med plast.
På plus sidan så är den stryktålig som få, hairlines? dings? glöm det, märken efter bandbyten? nope.
En stressig dag på jobbet slog jag den i en branddörr, jag fick ont som f**, ett par lager färg lossnade på dörren (typ ett reellt stenskott i bilen) men inte ett märke på klockan....

//Bosse
 

Sledger

Cartier
Jajaävlar! Är boetten på 60hrc är jag imponerad.
har en kniv som är 58-59hrc, och den klarar ac att klippa upp motorhuvar, agera fotstöd och korvpinnesvässare utan en slipning emellan.

Det som är intressant är vilket stål som används. Att få 60 HRC är inga problem, men med ett skitstål så blir det sprickkänsligt som attans. Sedan skriver dom "or hardened to 710 HV", vilket är 56-57 HRC, så vilket stämmer på denna klocka? :)
 

meo_swe

Audemars
Det som är intressant är vilket stål som används. Att få 60 HRC är inga problem, men med ett skitstål så blir det sprickkänsligt som attans. Sedan skriver dom "or hardened to 710 HV", vilket är 56-57 HRC, så vilket stämmer på denna klocka? :)
Mjo. Det låter som du har en hel del bättre koll än mig.;)
Kniven jag hade var i s30v (vad nu det betyder).
 

Bosse

Friends of KS
Det som är intressant är vilket stål som används. Att få 60 HRC är inga problem, men med ett skitstål så blir det sprickkänsligt som attans. Sedan skriver dom "or hardened to 710 HV", vilket är 56-57 HRC, så vilket stämmer på denna klocka? :)

Google is your friend: Citat från: http://www.damasko.de/en/cases

"From now on this case made of hardened stainless steel is exclusively available at Damasko watchmaking. After the heat treatment this stainless steel reaches a hardness of up to 62 HRC or 760 HV."

//Bosse
 

Sledger

Cartier
Mjo. Det låter som du har en hel del bättre koll än mig.;)
Kniven jag hade var i s30v (vad nu det betyder).


S30V är ett pulverstål som är väldigt vanligt till knivar, inte vanligt till alla knivar utan vanligt till väldigt bra knivar. :) Man använder en process som kallas sintring, där stålpulvret, under värme och tryck, blir till en solid detalj, utan att smältas. Ganska häftiga grejer. :)
 
En 1år gammal tråd men kanske går den att väcka till liv. Funderar på en Damasko. Gillar designen storleken och att dom görs av ett mindre familjeföretag. Är ni som köpt här fortfarande nöjda?
 
Jag kunde inte hålla mig utan beställde en DA46 som den ovan i tråden. Med läderband och den vita sömmen. Ringen med 0-60. Tycker egentligen 1-12 ringer är mer användbar (extra tidszon) Men oftast är jag hemma och då blir det lite halvmärkligt att ha timmar skrivet på två ställen.
 
Topp