• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny klocka ny beslutsångest

Vilken beater bör Wboy köpa?

  • Rolex 16570 vit

    Röster: 49 39.8%
  • IWC Ingy 3229 vit

    Röster: 36 29.3%
  • Tudor Heritage Chrono blå

    Röster: 28 22.8%
  • Ingen av ovanstående (specificera i kommentar)

    Röster: 10 8.1%

  • Totala väljare
    123

Wboy

Panerai
Så, se hur det går denna gång...

Pga en semesterblunder och en turligt utfallen drulleförsäkring (förtjänar en tråd i sig) behöver jag nu jaga fram en ny beater. Som vissa av er kanske minns gick det sådär sist jag skulle köpa beater vilket man kan läsa om i denna tråd. (för er som inte orkar läsa står resultatet längst ner i detta inlägg).

Klockan behöver klara av att badas med och att promeneras med i t.ex. Neapel utan att man behöver vara allt för mycket på sin vakt. Det lutar åt att jag vill ha vit tavla och inte en Rolex, annars hade det blivit 16570 direkt. Pris är inte skrivet i sten, men 25-40' hade varit passande och utan direkt servicebehov.

Några alternativ hänger med sen förra köpet. Där vann den vita 16570 vann omröstningen rätt tydligt (oväntat nog på detta forum). Det är välkommet att komma med glada tillrop och förslag på andra kandidater. Tudor-kronografen var en positiv överraskning när jag testade deras sortiment och är kanske den roligaste kandidaten. Black Bay åkte definitivt som kandidat efter genomprövningen. Den nya 36 mm vill jag gärna testa på länk.

Rolex Explorer II 16570 vit
DSC03664_zps798fe032.jpg

IWC 323904
20150320145758_haubk4fayap.jpg

Tudor Heritage Chrono Blå
tudor-heritage-chrono-blue-wristshot.jpg

Tack på förhand!

@Wboy
 

Wboy

Panerai
Vill lyfta denna som ett fjärde alternativ med vit eller snarare grå tavla, lånad bild nedan. 41,5mm på bilden men finns även som 38,5mm. Kaliber 8500A och datumram i guld. Bättre kan det knappast bli.

Vänligen
Forumets undersköterska

145971477.dtL8WgLD.AquaTerra42.jpg
Tack för input. Vad är det för ref på den? (ursäkta min oOmegakunskap) Detta fick mig att tänka på att jag faktiskt glömde en kandidat i omröstningen. Omega Seamaster 300. Den är ju skitfin, i synnerhet i titanblått. Vet dock inte om den är lite för tjock.
Omega-SM300-1.jpg
 

Wboy

Panerai
Den är 44. Kolla in PAM 512 och 574. Trevliga 42mm radiomir
Tack de är fint, men inte alls vad jag tänkt mig, men sen gillar jag att gå emot mig själv! Är dessa vattensäkra till åtminstone 100m?

Edit: Hittade själv att 512 funkar till 100 m

Kan inte bestämma mig för om jag tycker att en manuell klocka kan vara en bra beater... gillar 3 dagars reserven mycket.
 

marlun

Rolex
Tack de är fint, men inte alls vad jag tänkt mig, men sen gillar jag att gå emot mig själv! Är dessa vattensäkra till åtminstone 100m?

Edit: Hittade själv att 512 funkar till 100 m

Kan inte bestämma mig för om jag tycker att en manuell klocka kan vara en bra beater... gillar 3 dagars reserven mycket.
Jag tror nog 16570 skulle passa dig bra i så fall :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tycker Tudorn ser lite ut som en leksak. Gissar att man blir mätt på den rätt snabbt.
16570 är väl trevlig, men av dessa kandidater tycker jag IWC:n smäller högst. Go for IWC, säger jag!
 

Sbys

Omega
Tack för input. Vad är det för ref på den? (ursäkta min oOmegakunskap) Detta fick mig att tänka på att jag faktiskt glömde en kandidat i omröstningen. Omega Seamaster 300. Den är ju skitfin, i synnerhet i titanblått. Vet dock inte om den är lite för tjock.
Omega-SM300-1.jpg
Jag älskar den blå nyansen! Men 60 års historia är det svårt att inte imponeras.

Är den för tjock? Ja det är ju svårt att veta, men min kollega har en liknande och han är typ 180 och normalbyggd, den sitter som en smäck.

Det är inte utan att man blir lite avis.
Lycka till.
 

niclashill

Cartier
Tudorn är ju skönt vrickad med färgerna, explorern fin och med gmt, men hade nog valt iwc:n av dessa. Clean och med en grym länk.

Men i prishäraden helst en explorer 21470, men det kan bero på att jag har en sådan själv. Och klarar att vara utan datum.
 
Då blir nästa problem vilken serie. Har tidigare lutat åt 2001-2003 årtal, men framförallt vill jag ha en servad om jag köper 16570. Då finns det helt plötsligt inte så många ute...
Låter som bra årtal! Finns även bland de sista från runt år 2007 som kan vara i riktigt bra skick.

Nej det är klart att letar man efter något speciellt så kan det vara knepigare. Och sen ska det se till att sitta vit tavla på också. :)
 

Wboy

Panerai
Tudor black bay med svart tavla (den nya med inhouse) alt den helsvarta nya.
@par eller @OskarK kan kanske bjussa på lite bilder? ;)
Som jag skrev i starten är inte Tudor BB ett alternativ. Jag tyckte länken var närmast hemsk när jag testade. Länken på Chronon kändes på något vis bättre. Alltid tyckt om BB fram till jag testade den på.
 

Wboy

Panerai
Låter som bra årtal! Finns även bland de sista från runt år 2007 som kan vara i riktigt bra skick.

Nej det är klart att letar man efter något speciellt så kan det vara knepigare. Och sen ska det se till att sitta vit tavla på också. :)
Ja, de svarta gör noll för mig. Helt annan klocka.

Jag tänker att jag antingen vill ha en 16570 med lugholes och SEL, vilket ger ca åren 2001-2003. Annars finns det ju lite äldre med gulnade index som är trevliga. Det tredje alternativet är att gå för 3186-urverket i de absolut sista klockorna som kom ut.

Sen vill man så klart ha orginaltavlan oavsett vilken. Swiss hit och dit...
 
Topp