• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny klocka till min fru

AndyK

Cartier
Min fru fyller snart år, alternativt att vi har 10-årig bröllopsdag i slutet av sommaren.

Hon har sagt att hon skulle vilja ha en ny klocka, så jag nappade på det direkt. Hon tycker att den hon har är för liten (tror att den är 27-29 mm).
Begagnade går bort, det är hon inte intresserad av.

Jag har försökt luska lite vad hon vill ha. Det ska vara en sportig modell, länk, ljus urtavla och 35-39 mm. Något i stil med följande:
c004.217.11.036.00_original_13243.png
49782316_0_Img2.jpg


Budget: ca 3000 kr, kan eventuellt sträcka mig till 4000 kr om jag hittar något riktigt bra.

Tar tacksamt emot tips?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Syrran har efterfrågat något liknande så hade lite förslag jag skickat till henne.

Hamilton Jazzmaster ref. H32315152 (iofs 34mm) ~3500kr
2779536gross.jpg


Seiko SARB035 ~3500:-
4f112396a20e15ea05eae80b.jpg
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Köpte en Certina DS podium till frun, vit tavla och 40 mm. Hon älskar den och bär den varje dag.
 

Whedda

Rolex
De är väl inte helt i botten. Jag har inte ägt någon själv. Whedda har väl kikat på dem lite mer ingående? Vad säger du?

"Kvaliteten" är typ vad man betalar för. Det jag kan tycka gör dem helt okej är att man åtminstone designar sina egna modeller och inte längre kopierar premiumtillverkarna.

Ser dem snarare som ett lekfullt alternativ till Swatch, Corniche och modemärkena.
 

Hassler

Omega
Triwa är ett stort "no no" enligt mig. Särskilt deras plastmodeller, sett många där hela boetten har spruckit för att bakboetten är för stor.

En damklocka som jag tycker är väldigt snygg (och som enligt mig är långt mycket bättre än Triwa t.ex) är Certina DS Prime Round:
c004-210-11-056-00-certina.jpg


http://www.certina.com/sv/collection/lady-quartz/ds-prime-round#m=8

3st diamanter vid tolvan ger den lite glitter men ser inte alls "blingig" ut.

Går du in i en svensk AD ligger den på 3490kr. Köper du nånstans på nätet ligger den väl på knappt 3000kr.

EDIT: Wups, såg ej att du redan länkat kronograf varianten. :confused:
 

Hassler

Omega
Denna tycker jag är snygg från Michael Kors (MK5076 - 2695kr från svensk AD):
pMK5076l.jpg


Det är ju däremot precis som Triwa ett modemärke. Men sen gäller det ju att ställa sig frågan; Är det en klocka du vill ska vara tidlös och som hon ska kunna ha väldigt länge? Eller ska det vara mer ett smycke som håller så länge modet håller? Det är väl lite så man måste tänka när man väljer mellan ett "riktigt klockmärke" och ett modemärke.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag hoppas att det finns några kvinnor på forumet för hur man än vrider och vänder på det känns det ju dumt att fråga män om smakråd på damklockor :) annars röstar jag själv för Certina som märke i prisklassen, mycket klocka för pengarna.
 

AndyK

Cartier
Men sen gäller det ju att ställa sig frågan; Är det en klocka du vill ska vara tidlös och som hon ska kunna ha väldigt länge? Eller ska det vara mer ett smycke som håller så länge modet håller? Det är väl lite så man måste tänka när man väljer mellan ett "riktigt klockmärke" och ett modemärke.

Framförallt vill jag (och min fru) att klockan ska fungera utan strul.
Jag köpte en Seiko till henne förra gången och den har funkat kanon. Nu vill hon ha en lite sportigare klocka, men vill inte ha något som strular.
Hon hade tidigare en klocka hon köpt på Guldfynd, när hon behövde byta batteri på den vägrade urmakaren (kommer inte riktigt ihåg varför, men det var inte för att den inte var köpt hos honom). Sånt kladd vill jag slippa, men har en känsla av att risken för sådant är större om man köper modemärkena.
 

Salle

Omega
för en månad sedan köpte jag den här klocka till min fru Certina C538.7184.42.61 hon är väldigt nöjd med den och gillar den starkt. pris 3300 från fyndig i butik hamnar man på ca 4000
 

Bilagor

  • certina.jpg
    certina.jpg
    10.9 KB · Visningar: 148

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Hon tycker inte att den är tung och otymplig då? Missförstå mig inte jag älskar Oris Aquis men kan ändå tänka mig att den trots 36 mm kan upplevas som stor/tung.

Nej inte alls. Jag chansade, han hade aldrig burit klocka fram till sin 30-åradag. Den har suttit på sen dess. Hon är fantastiskt nöjd och den passar henne perfekt trots väldigt nätta handleder
Dock bär hon på fel arm :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nej inte alls. Jag chansade, han hade aldrig burit klocka fram till sin 30-åradag. Den har suttit på sen dess. Hon är fantastiskt nöjd och den passar henne perfekt trots väldigt nätta handleder
Dock bär hon på fel arm :)


Intressant, min flickvän fyller 30 nästa år och att köpa en vettig klocka i present har slagit mig många gånger.
 

AndyK

Cartier
Intressant, min flickvän fyller 30 nästa år och att köpa en vettig klocka i present har slagit mig många gånger.
Kruxet är att hitta en klocka som accepteras av den som ska bära den. Inte alltid det man själv tycker är snyggt accepteras av den som ska bära den.

Men jag har inga fördomar....:rolleyes:
 
Topp