• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny medlem, ny approach.

_jonte

Patek
Mitt svar: Stick och brinn, Pyrolys! (fattar ni ordleken?)

Wikipedia: "Pyrolys eller torrdestillation är en process där ett ämne upphettas till en hög temperatur, vanligtvis omkring 500-1000°C, i en syrefri miljö, så att det sönderfaller utan att förbränning sker."

Jo så att... ;)

I övrigt håller jag med övriga, ett enkelt nej hade räckt. Men vi är alla olika... :)
 

leicaphile

Panerai
Tycker ett PM bör betraktas som privat (precis som email) och ska inte bara slängas ut på detta vis för att "hänga ut" någon. Att det dessutom inte verkar vara något fel på det som skickades (snarare ett ganska trevligt meddelande med ett litet skambud, vilket du bara kan välja att ignorera) gör det inte bättre.
 

olivetti

Cartier
Har han bara prutat i ett PM så är det väl ok det är värre om dom kladdar i säljannonsen då blir åtminstone jag tjurig
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns väl lite sådär att hänga ut någon för att denne ger ett, som du upplever det, skambud på en klocka du har till salu?

Det skedde ju dessutom i trevlig ton så jag har personligen svårt att se problemet. Vad är ett skambud förresten? Om man som säljare har orealistiska förväntningar så kan ju ett vettigt bud från någon med koll bli ett skambud....

Let's have a couple of chill pills! :)
 

leicaphile

Panerai
Varför köper han inte från näthandlarna då?

Du: Hej, jag har en bil jag vill sälja för 150.000:-.
Jag: OK, men det låter lite dyrt.
Du: Men jag betalade 250.000:- för den.
Jag: Men den går ju att köpa sprillans ny för 175.000:- från Bilhandlare Svensson så jag tycker 150.000 känns för mycket för en begagnad.
Du: MEN KÖP EN NY DÅ

...Det är ju ganska uppenbart att killen ville påvisa att begagnatpriset kändes för högt med tanke på vad man kan köpa nytt för. Är det så krångligt att greppa??
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Anser att detta är en FELTRÅD!

Att hänga ut en medlem på detta sätt är FEL enl mig. Vi har rätten att begära vad vi vill för det vi säljer men även en ev köpare har rätten att erbjuda sig köpa för visst pris.
 

fredrikb

Cartier
Om man inte kan ta att man får ett lågt bud när man lägger ut en annons så har man i min mening ingenting på begagnatmarknaden att göra. Pinsamt att gnälla över att man får bud om inte personen ifråga beter sig direkt otrevligt (och med direkt otrevlig menar jag inte vara kortfattad och gå rakt på sak). På samma sätt tycker jag att man kan förbehålla sig rätten att svara kortfattat, eller att helt avstå från att svara om man tycker det är motiverat.

Genom att skapa den här tråden tycker jag dock att du gör ett övertramp. Att publicera hans identitet och hans meddelande till dig på det här sättet tycker jag borde förtjäna ett hedersomnämnande i "badguy"-tråden. Själv skulle jag nog tänka både en eller två gånger innan jag skickar ett PM till dig.

Sedan tycker jag dessutom att killen var ganska konstruktiv. Han gav dig inte bara ett lägre bud, utan gav dig även lite resonemanget bakom så att du inte skulle bli förvånad över nivån. Att få ut 1600 kr för en begagnad klocka som välrenommerade svenska näthandlare säljer ny för 1900 kr känns knappast realistiskt.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Jag fattar inte heller vad du ville uppnå med den här tråden mouqvist. Arne Anka kunde inte ha illustrerat sitt ordspråk bättre själv...
Att tänka innan man talar är verkligen inte som att torka sig i r*ven innan man skiter.
 

Ricrob

Patek
Det här var bara konstigt.. Det är många som borde ta sig en funderare tycker jag, då en tveksam trådstart först får några medhåll ända tills ngn ifrågasätter ts, vilket plötsligt resulterar i flera sidor av "tillrättavisningar". Kom igen, snart är det jul och allt.
 

par

Patek
2-Faktor
Det här var bara konstigt.. Det är många som borde ta sig en funderare tycker jag, då en tveksam trådstart först får några medhåll ända tills ngn ifrågasätter ts, vilket plötsligt resulterar i flera sidor av "tillrättavisningar". Kom igen, snart är det jul och allt.

Håller med. Oavsett tycker jag inte man ska hänga ut någon för små pengar.

Skulle jag skrivit varje gång jag blivit bjuden en dålig merca eller husvagn på blocketannonserna hade det fyllt forumet;)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Klart man prutar om man tycker priser ligger fel. Men man kan ju göra det med lite finess.

Prutade så jag skämdes via ebay tidare i år, hade nämligen förlorat en auktion på en likadan klocka, så mailade säljaren och började med att be om ursäkt, sen länkade jag till auktionen och menade jag bara var tvungen försöka då jag grämde mig över den förlorade budgivningen.

Han sa det var ingen fara och vi gjorde affär till mitt erbjudna pris.

Bar klockan stolt 6 månader, sålde sen med 10k i vinst.

Så, klart man försöker.
Sen vore det optimala om man inte behövde pruta, om man hade den den omtalade sjön med pengar att ösa ur.
 
Topp