Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ny medlem, presentation och råd angående första inköpet

Diskussion i 'Diskussion' startad av Razamanaz, 19 februari 2014.

1. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo
    God eftermiddag mina damer och herrar!

Har lurkat runt på forumet utan att registrera mig ett tag men kände att nu var det dags.

Lite kort om mig;

Rasmus heter jag, 26 år i år och belägen i Stockholm. Nyupptäckt klockintresse sedan cirkus ett halvår tillbaka.

Mitt intresse för klockor startade med att en gammal vän till mig introducerade mig till de mest välkända märkena bland kvalitetsur, så som Omega, Rolex, Patek, Panerai osv. för kanske 6-7 år sedan. Jag kände redan då att det var ett ämne som intresserade mig. Intresset svalnade lite då jag insåg att det ej var speciellt realistiskt för mig att spara ihop till något ur av intresse vid den tidpunkten i livet, detta var precis efter avslutade gymnasiestudier. Nu har jag dock studerat färdigt och har en annan livssituation och vips, då tändes klockintresset igen! Ser fram emot mycket skönt snack och bra information från alla er kunniga här på forumet.

Sätter igång direkt med lite frågor och funderingar;

Jag är ute efter att köpa mitt första "riktiga" ur. Min plan är att detta ska bli min vardagsbeater. Jag är ute efter en dykare med max budget på 10 000. Att köpa nytt är givetvis tilltalande, dock kanske inte det smartaste ekonomiskt sett, hur skulle ni resonera?

Jag har än så länge försökt sålla mig igenom det stora utbudet av ur och kommit fram till ett alternativ, det landade på en Glycine Combat SUB. Vad tycker ni om denna godbit? Erfarenhet/synpunkter tas gärna emot!

Väl mött!

Icaras, eriksson850, sjobbe och 4 andra gillar detta.
  2. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Glycine är ju allmänt omhuldat här på forumet, annars är ju en begagnad Sinn U1 i din prisklass och i mitt tycke en jäkligt cool klocka :)

3. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Välkommen.

Kanske en Omega SMP ?

4. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Välkommen!

Bra alt. Men Omega SMP då?

5. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Välkommen Rasmus, senare kan du titta på Chrono24 också , efter pris,olika modeler,mm ..........:pompus:

6. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Slår också ett slag för Omega SMP (helst blåtavlade, vågiga varianten). Annars har du bland annat Tag Heuer Aquaracer Calibre 5 i svart eller blå tavla, som jag tycker är riktigt läcker. Denna klocka kanske inte får lika mycket lovord överallt på forumet, men jag gillar den:

Och såklart, välkommen!

7. Hankthetank

Hankthetank Torpare

Från:
    Enköping
    Välkommen! Kika på Oris dykare. Personligen tycker jag de verkar ge mycket för pengarna.

8. Nexus

Nexus Präst

Klart du ska ha en Glycine. Har själv en Golden Eye, och den är riktigt trevlig.

Aboynamedsue och laketwig gillar detta.
  9. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo
    Får inte till citeringen på multipla inlägg, doh.

Absolut har jag kollat på SMP:n och håller även med tidigare talare, modellerna med den vågiga urtavlan är störtläckra!
    Är det bara de äldre modellerna som har vågig urtavla eller tillverkas de fortfarande? Vilken årsmodel/i vilket skick får man räkna med om man lägger ~10 000?

16610 gillar detta.
  10. richard1991

richard1991 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Välkommen! Kika på Longines Hydroconquest också :)

11. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo
    Jag tror att jag än så länge är lite för feg för att köpa från utlandet, vet inte varför, magkänsla/nybörjade helt enkelt. Mycket trevligare att köpa inrikes, antingen nytt eller från t ex. forummedlem =)

paradis gillar detta.
  12. POO

POO Präst

Sinn 103 el 104!

13. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Hej och välkommen till forumet!
    Du kan säkerligen hitta en 2541.80 alltså quartsmodellen för 7-10' Pris efter skick, cert och box. Tänker du dig en automatisk t.ex. 2531.80 så ligger dom mellan 10-15'.En Glycine tycker jag vore en perfekt första klocka! Annars kanske Certina DS Diver kan vara något? ca 7' nypris och den är automatisk.

Eftersom det blir din första "riktiga" klocka skulle jag rekommendera dig att köpa begagnat då iaf jag ville bytta snabbt till nästa klocka allt eftersom intresset växte!

Lycka till!

14. Hoffa

Hoffa Stadsbo

Titta på min U1:a på köp o sälj, den är riktig trevlig, det kan många säkert intyga.

15. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Nyaste är inte med vågor tyvärr. Jätte dålig på årtal men gissar på ca 2012-13. Jag hade nog kollat efter en med vågor dok.

16. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Glycine Combat Sub är ju ett mycket bra val! Och ja, jag är lite sucker för det märket… :) En sån landar du dessutom ny för halva din budget = du kan köpa fler än en klocka…vilket du kommer vilja göra efter att du hängt lite här. :)

Och välkommen hit!

Nexus och Sullstrom gillar detta.
  17. POO

POO Präst

Citerar mig själv och lånar oblygt bild av laketwig Förlåt! Käkar ju smpar, compatsubar och THs till frukost!!!! Och ryms ny inom budget.

Icaras, Aquaracer2, Razamanaz och 3 andra gillar detta.
  18. K-S

K-S Biskop

Köp en beggad superocean lite äldre i stahl med länk

Aquaracer2 och MKRGG gillar detta.
  19. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
  20. POO

POO Präst

laketwig gillar detta.
  21. jandan

jandan Friends of KS

Välkommen till forumet! En Glycine är aldrig fel, ett märke med mycket själ och en gedigen historia. Annars som tidigare nämnts, en Certina DS Action Diver automat, varianten i stål känns riktigt gedigen för pengarna.

Sullstrom gillar detta.
  22. MaxEngstrom

MaxEngstrom Bonde

Som Richard längre upp skrev! Longines Hydroconquest, en modell jag själv kommer köpa! De nya modellerna kommer till becksurhandel i Norrköping till mars!

http://www.becksurhandel.se/klockor/longines/longines/hydro-conquest

ImageUploadedByTapatalk1392841582.512686.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1392841637.764954.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1392841676.118313.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1392841713.756372.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1392841734.456670.jpg

Klockorna ligger på 9200:- och påminner lite om Submariner (enl. Mig)

Lycka till! Hoppas du hittar det du letar efter :)

Razamanaz och 4cie gillar detta.
  23. 4cie

4cie Biskop

Som det har sagts tidigare, Longines Hydro Conquest.
    Är du beredd att köpa begagnat så går det att få en Omega Seamaster eller Breitling Aerospace för runt 10k.

24. Totte

Totte Borgare

Från:
    Skåne
    Välkommen! Jag lägger min röst på en beg. Doxa. En udda fågel med anor :)
    image.jpg

25. Nexus

Nexus Präst

E ju jävla full just nu, men jag vidhåller att du ska ha en Glycine. Postar schyssta bilder på henne när jag nyktrat Till och bakfyllan lagt sig.
    Och precis som Denke skrev tidigare kan du ju köpa typ två glycine för din budget. Och det Är värt det.

Denke och Aquaracer2 gillar detta.
  26. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

27. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Även jag slår ett slag för Longines i vanlig ordning.

28. Joakim Svensson

Joakim Svensson Friends of KS

Från:
    Småland
    Posta lite bilder på din Golden Eye vettja!

Nexus gillar detta.
  29. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo

Glömde nämna det i första posten, quarts är ej av intresse, enbart automatiska :)

Precis som du nämner så har jag ända sedan jag återfann intresset samt även hittade denna sida bara känt mer och mer begär... Varför är inte plånboken större? ;)

30. Razamanaz
    Trådstartare

Razamanaz Bonde

Från:
    Estocolmo

Riktigt fräck!

Mårtenssons ur Brookfield