Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ny medlem

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av nimnul, 14 augusti 2014.

1. nimnul
    Trådstartare

nimnul Torpare

[​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG]

[​IMG][​IMG]

Bygger och moddar klockor för eget missbruk utanför gbg.

2. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Vet inte vad jag skall säga....äuummmmm... Finns en bra tråd för presentation, kika i diskussionsdelen:)
    Välkommen till forumet :)

Är det dina klockor du lagt upp?

3. nimnul
    Trådstartare

nimnul Torpare

Yes. Några av dem jag byggt/moddat. Har spenderat mycket tid på Homageforum.com. Skrev på min telefon som är suboptimal för långa texter.

4. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Du kommer nog märka ganska snart att homage inte alltid är så populärt här på forumet . En och annan modd slinker igenom men när det börjar härmas för mycket knorras det :oops:.

yonsson och frere gillar detta.
  5. Vonlind

Vonlind Stadsbo

Berätta gärna lite om klockan på bild 3, väldigt estetiskt tilltalande må jag säga.

slimjim gillar detta.
  6. nimnul
    Trådstartare

nimnul Torpare

Då är det lika bra att gå ut genom bakdörren direkt.

yonsson och Aurum gillar detta.
  7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Så illa behöver det väl inte vara .Har själv varit inne och kollat på Homage.com . Många roliga byggen och egna intressanta projekt. Men jag och kanske några andra gillar nog inte att man bygger kopior av oftast rätt dyra klockor . Fast berätta gärna om dom andra utan logga .:)

slimjim gillar detta.
  8. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

nimnul är de klockor som har Rolexmärkta tavlor Rolex?

Bojke och BOTL gillar detta.
  9. nimnul
    Trådstartare

nimnul Torpare

Goodbye!

10. meo_swe

meo_swe Biskop

11. slimjim

slimjim Rösten från Bro

image.jpg

Även om de utan brandade tavlor var snygga.

12. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Detta var en intressant tråd. Vill ha mer. Vill veta sanningen.

13. nimnul
    Trådstartare

nimnul Torpare

Hur raderar jag bilder/redigerar jag mitt inlägg?

14. Jacob

Jacob Friends of KS

Det gör/kan du inte.
    Lagt kort ligger.

yonsson gillar detta.
  15. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Fake it til you make it.

16. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm

Du är naturligtvis varmt välkommen till forumet. Men, acceptansen för varumärkesförfalskningar är 0 (noll). Känslan jag får är att klockorna i din post ovan är hembyggda kopior, är det ett korrekt antagande?

17. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Ojoj det är nog lika bra att du kryper tillbaka i ditt hål med dina falska klockor!

18. nimnul
    Trådstartare

nimnul Torpare

Då får jag väl rapportera inlägget som olämpligt. Jag vill ta bort bilderna med varumärken.

Alla klockorna på bilderna är sådana som jag byggt, både de med och utan varumärken. De innehåller varierande grad av äkta delar/3dje part reservdelar/andra delar. Urverken är ETA 2836 (Sub homagen), ETA 6445 (Stora med mätar tavlan), Molnija 3608 (Pilot Homagen)

19. nimnul
    Trådstartare

nimnul Torpare

Jag har aldrig hävdat att att de är äkta, kommer aldrig att hävda att något jag har är äkta om det inte är det. Det är inga kinareplikor. Allt är sådant jag byggt. Får jag bara möjlighet att redigera inlägget skall det nog rättats till.
    VIKGUL, tack för ditt värmande och hjärtliga välkomnande.

20. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Kul med folk som har kunskap att bygga eget, alltid spännande att följa.
    Men, som sagt, ren varumärkesförfalskning är sällan populärt på entusiastforum.

Carolin, Bojke, yonsson och 1 annan gillar detta.
  21. nimnul
    Trådstartare

nimnul Torpare

Jag förstår. Jag ser dem som hyllningar till klockor jag aldrig skulle ha råd till. I mitt umgänge, både IRL och på nätet är jag alltid noga att påpeka att det är egna byggen. Jag har byggt 7-8 stycken på beställning, alla sterila. Skulle aldrig göra något annat.

Bifogar lite blandade bilder på olika projekt. Det är många piloter, "problemet" är att så fort jag blivit klar med en, har någon polare velat köpa den färdiga, så nu har jag byggt totalt 6 stycken, den sista har jag satt priset så högt att jag inte säljer den. Bilderna visar också hur jag filat om någon boett samt ett försök att elektroplätera en boett med koppar. Fungerade bra med saltsyra, kopparbitar och 24V batterispänning.

Bifogade filer:

22. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är roligt med någon som bygger egna klockor så hoppas du blir kvar på KS, kan bli en del intressant läsning. Ganska känsligt när du använder tavlor med varumärken på, men att använda en bezel eller annan del som tydligt går att se vilken klocka den kommer ifrån ser jag inte något problem med så länge det blir din egen klocka med eget utseende.
    Jag är mest intresserad av att läsa om själva arbetet, inte så mycket om hur slutresultatet ser ut eller vilken annan klocka den kanske påminner om. Lite balansgång men kan bli bra.

eriksson850 och yonsson gillar detta.
  23. nimnul
    Trådstartare

nimnul Torpare

Jag förstår.

24. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Så länge den/de varumärkesmärkta delen/delarna är äkta från tillverkaren, och man inte hävdar att det är något annat en "ihopplock", så är det väl ok att bygga ihop vad man vill? Detta förutsätter ju att Rolextavlan är äkta, om än fejkpatinerad, relumad eller omålad etc.

25. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Trevliga byggen. Gillar din kopparplätering. Vore kul att se hur du gick tillväga.

eriksson850 gillar detta.
  26. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Fast har du satt "Rolex" (eller annat varumärke) på något som inte är nämnda varumärket så hävdar du ju faktiskt att det är nämnda varumärke, så varför ens göra det?

27. nimnul
    Trådstartare

nimnul Torpare

Jag har bett att få de bilderna borttagna, kan vi gå vidare nu?

eriksson850, Vonlind och Mw79 gillar detta.
  28. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det tycker jag vi absolut ska göra. Ser hellre än tråd om klockbygget än att älta det här längre.

eriksson850, Vonlind, rogart-63 och 1 annan gillar detta.
  29. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Välkommen till K.S och jag hoppas få se mer av dina skills och byggen!
    Finns en viss riskt att du kan komma få det hett om öronen efter bilderna på din hembyggda/moddade? sub och explorer och bilderna ligger nog där de ligger. Kan nog va bra att vara helt öppen och redovisa och berätta mer om dom. Var/hur du fixat tavlor, visare, hur du patinerat, om du använt Rolex-delar och så vidare. Sen får du nog lova och svära dyrt och heligt på Rolex-bibeln att aldrig mer kopiera:) Vintagejägare som letar originalklockor ser inte med blida ögon på kopior och hommager är ett ständigt trätoämne som rör upp känslor.

Sandkvist gillar detta.
  30. nimnul
    Trådstartare

nimnul Torpare

Hur kan jag radera kontot?