• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny mobil, Samsung S5

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okay, jag har de senaste åren kört med Iphone, nu var det dags för att byta mobil och jag tänkte att det var dags att prova något annat... igår gick jag och köpte mig en Samsung S5 som mina kollegor rekomenderade mig....

Igår var jag nöjd och lyckades få det mesta att fungera med Android...

Jag använder mest telefonen till chatta, ta klock bilder och surfa... (prata i mobilen gör jag sällan numera) :)

Hur som helst, nu till min fråga, idag har jag spenderat eftermiddagen åt att försöka fota min klocka.... DET BLIR BARA SKIT BILDER. Trodde denna mobil skulle ha en bra kamera. Med iphonen var det simpelt att bara knäppa av en bild, oftast blev den acceptabel... men dessa bilder blir skit...


Ni med Samsung mobiler, vad kör ni med för inställningar när ni fotar klockor?

Exempel på en snabbt tagen bild:
1428484033834.jpg


Ge mig råd vad jag ska göra för att få bätte bilder genom settings i mobilen (inte rådet att gå och tjacka en Iphone, det kan jag klura ut direkt själv att ni kommer säga...) ;)

Mvh
En mycket frustrerad Micke
 

Bilagor

  • 1428483757830.jpg
    1428483757830.jpg
    121.3 KB · Visningar: 86

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tjena

S6 kommer ju nu på Fredag väl, kanske du skulle väntat på den ?

Mvh


Tack, bra förslag... men ville ha en mer IP skyddad telefon med utbytesbart batteri och plats för minnes kort... det var dessa argument från mina kollegor som gjorde att jag köpte S5an, och inte väntade på 6an ;)
 

romanov

Cartier
Jag har en Samsung S5 mini. Tycker att kvaliten på bilderna varierar väldigt mycket beroende på ljus och vilket humör mobilen är på ;)
Har tyvärr inte hittat någon bra inställning (Kan bero på att jag inte har försökt)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tack, bra förslag... men ville ha en mer IP skyddad telefon med utbytesbart batteri och plats för minnes kort... det var dessa argument från mina kollegor som gjorde att jag köpte S5an, och inte väntade på 6an ;)


Jag förstår, tänkte mer på att nya kameran ska vara bra tror jag :)
Jag är själv less på Iphone och har beställt S6 hoppas den kommer snart.

Min tjej har en Samsung och jag tycker också bilderna blir lite suddiga.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Iphone 6 128gb? Behövs det mer :s, när mina iphones börjar bli trötta så går jag till apple, ber om en utbytestelefon och betalar 500kr för en HELT ny telefon, resten står försäkringsbolaget för :D
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Sitter inte skyddsplast på kameralinsen?
Min dotters ajfån tog dåliga bilder tyckte hon men det vara bara till jag tog bort plasten. :)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Min S5 tog lite halvkassa bilder innan jag uppgraderade till senaste Android versionen "lollipop". Se dessutom till att ha bildstabilisering avstängd.
 

Icaras

Rolex
Om inte du har plasten kvar så skaffa typ vscocam eller liknande där du kan ändra exponering, kontrast, skärpa etc. den appen fick även rätt på fokusproblemet min gamla Galaxy S2 hade.

Har just nu Sony Z3 Compact som jag tycker är riktigt bra. Enda nackdelen är att bilderna är 20MP på högsta och filerna måste vara 16MP eller mindre för KS :(
 

Tapiren

Cartier
Eftersom jag själv just öppnat paketet med en S5 så bjuder jag på en referensbild, den är nog lite vassare än den TS har tagit, men det krävdes några försök eftersom den var grymt känslig för vibrationer. Plastskyddet från fabrik har på S5 uttag för linsen, så det är nog inte orsaken. Jag skulle nästan tro att något är fel på din... Jag tyckte Iphone 6 tog betydligt bättre bilder.

unnamed.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Lite hallå yxskaft men går det inte att fokusera bilden som på en iphone när man trycker på det man vill fokusera på på skärmen?
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tackar för alla kommentarer!

Blir bättre, vet inte om jag blir stadigare på handen efter några bira eller om det är inställningarna :)

20150408_214514.jpg


20150408_214433.jpg


(Men fortfarande sämre än med Iphone. ...) grrrrr
 

Bilagor

  • 20150408_214514.jpg
    20150408_214514.jpg
    174.5 KB · Visningar: 65
  • 20150408_214514.jpg
    20150408_214514.jpg
    174.5 KB · Visningar: 64

willbur

Rolex
2-Faktor
Berätta mer. Min börjar bli trött.

Med samtliga iPhones så har du kunnat lämna in telefonen hoa Apple om något är "fel" det kan nästan vara vad som helst och få något som kallas utbytesenhet. Utbytesenhet är en likadan telefon som du har, samma modell, GB och färg. Du kan alltså inte byta. Jag gjorde det senast i Mars förra året, ringde mitt försäkringsbolag och sa att glaset har en spricka i sig, de sa att boka tid med Apple, betala summan som var runt 1200kr så betalar försärkingsbolahet det över 500kr eftersom 500kr är självrisken :)

Du bokar på Apples hemsida genom något som heter genius bar, du loggar in med ditt Apple id bokar en tid med en fysisk person i apple butiken. Glöm inte att säkerhetskopiera telefonen innan du går dit, för dem kommer ta din gamla och ge dig utbytesenheten.
Utbytesenheten är ihopsatta från andra som jar gjort likadant men dem är i nyskick.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Med samtliga iPhones så har du kunnat lämna in telefonen hoa Apple om något är "fel" det kan nästan vara vad som helst och få något som kallas utbytesenhet. Utbytesenhet är en likadan telefon som du har, samma modell, GB och färg. Du kan alltså inte byta. Jag gjorde det senast i Mars förra året, ringde mitt försäkringsbolag och sa att glaset har en spricka i sig, de sa att boka tid med Apple, betala summan som var runt 1200kr så betalar försärkingsbolahet det över 500kr eftersom 500kr är självrisken :)

Du bokar på Apples hemsida genom något som heter genius bar, du loggar in med ditt Apple id bokar en tid med en fysisk person i apple butiken. Glöm inte att säkerhetskopiera telefonen innan du går dit, för dem kommer ta din gamla och ge dig utbytesenheten.
Utbytesenheten är ihopsatta från andra som jar gjort likadant men dem är i nyskick.

Oj, jädrar - tangentbordet glöder! :pompus:

Jag har gjort det tidigare, spräckt skärm osv. Min ligger i ett slimmat plånboks-case (iPhone 6), men ändå har jag lyckats att knyckla till den... Värdelöst. Då gick jag igenom min operatör. Får du en ny i handen ny alltså?

Tack.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Oj, jädrar - tangentbordet glöder! :pompus:

Jag har gjort det tidigare, spräckt skärm osv. Min ligger i ett slimmat plånboks-case (iPhone 6), men ändå har jag lyckats att knyckla till den... Värdelöst. Då gick jag igenom min operatör. Får du en ny i handen ny alltså?

Tack.

Hehe, ja du får den direkt i handen sen är det bara åka hem och föra över din tidigare säkerhetskopia. Jag har varit butikschef i en mobilbutik så om jag ska vara ärlig så är det mycket bättre att gå genom ditt försäkringsbolag och apple än be din operatör lägga en förhöjd avgift på 250/300kr (i månaden x24) för en ny telefon.

Sorry TS för det blev lite OT om iphone..
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hehe, ja du får den direkt i handen sen är det bara åka hem och föra över din tidigare säkerhetskopia. Jag har varit butikschef i en mobilbutik så om jag ska vara ärlig så är det mycket bättre att gå genom ditt försäkringsbolag och apple än be din operatör lägga en förhöjd avgift på 250/300kr (i månaden x24) för en ny telefon.

Sorry TS för det blev lite OT om iphone..
Nej alltså, operatören har i sin tur skickat telefonen till Apple. Tre veckorna väntetid typ...
 

Biffbert

Cartier
Okay, jag har de senaste åren kört med Iphone, nu var det dags för att byta mobil och jag tänkte att det var dags att prova något annat... igår gick jag och köpte mig en Samsung S5 som mina kollegor rekomenderade mig....

Igår var jag nöjd och lyckades få det mesta att fungera med Android...

Jag använder mest telefonen till chatta, ta klock bilder och surfa... (prata i mobilen gör jag sällan numera) :)

Hur som helst, nu till min fråga, idag har jag spenderat eftermiddagen åt att försöka fota min klocka.... DET BLIR BARA SKIT BILDER. Trodde denna mobil skulle ha en bra kamera. Med iphonen var det simpelt att bara knäppa av en bild, oftast blev den acceptabel... men dessa bilder blir skit...


Ni med Samsung mobiler, vad kör ni med för inställningar när ni fotar klockor?

Exempel på en snabbt tagen bild:
1428484033834.jpg


Ge mig råd vad jag ska göra för att få bätte bilder genom settings i mobilen (inte rådet att gå och tjacka en Iphone, det kan jag klura ut direkt själv att ni kommer säga...) ;)

Mvh
En mycket frustrerad Micke


Kör också en s5 och kameran är snabb men har rätt dåligt fokus ibland enligt mig. Ska du ta en grym bild och har tid på dig så tryck på inställningar när du har kameran uppe och välj selektiv fokus PÅ :) Så blir det krämigt och fint.
/Jesper
 

M021

Rolex
2-Faktor
Tack, bra förslag... men ville ha en mer IP skyddad telefon med utbytesbart batteri och plats för minnes kort... det var dessa argument från mina kollegor som gjorde att jag köpte S5an, och inte väntade på 6an ;)

Förövrigt nöjd med nya luren? Tänker mig också en S5, tar emot psykiskt att köpa en mobilt för 8000kr. Kan man få mycket annat kul för.
 

Tapiren

Cartier
Jag har kört S5 i en vecka nu, efter Iphone i olika versioner. Det går i princip inte att sätta ord på hur missnöjd jag är, det är fullt möjligt att den är vassare än Iphone om man använder alla funktioner men om man som jag är en stor mobilanvändare utan att för den sakens skull vara speciellt intresserad av att leka med olika funktioner och inställningar är den en total mardröm. Inställningsmöjligheter och menyer i det oändliga, jag har redan varit nära att slänga ut den genom fönstret ett par gånger, och jag är en ganska timid person i vanliga fall.

Det är säkert en lysande produkt för många användare, men för mig är den en katastrof.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Förövrigt nöjd med nya luren? Tänker mig också en S5, tar emot psykiskt att köpa en mobilt för 8000kr. Kan man få mycket annat kul för.

Du får ju en S5 under 5k nuförtiden. S6 edge ligger runt 8k dock, meningslöst med den avrundande displaykanten..

Förövrigt sitter jag också på en S5, helt ok. Var bra i början men som alltid med Android/Samsung blir det långsammare ju äldre telefonen blir. Speciellt när dem släpper en ny, då blir alla föregångare sjukt sega känns det som. Bra taktik för då köper man nytt.. Efter 1 år har den tappat flärpen som skyddar micro-usb porten, gick sönder snabbt. Mycket färgsläpp på plasten runt om telefonen överlag.

Funderar på iPhone igen men klarar inte av iTunes eller annat skräp. Vill kunna ha användarvänligheten att anpassa hemskärmarna som jag vill. Bra med sd-kort (lagring) & micro-usb kontakt då jag använder de till andra prylar också.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förövrigt nöjd med nya luren? Tänker mig också en S5, tar emot psykiskt att köpa en mobilt för 8000kr. Kan man få mycket annat kul för.

Köp en Iphone...
(Jag har en vecka gammal S5, nyskick... säljes billigt vid snabb affär eller bytes mot en iphone6 och pengar!) ;)

Mvh
Micke
 
Topp