• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny modell från Steinhart

Glusch

Cartier
Jo precis Spencer66, men jag tänkte mig att Steinhart kanske är mellansteget för många, det vill säga att intresset börjar växa, de förstår att ovan nämnda märken är skit, men fortfarande tänker något i stil med "En Rolex för 50k är ju galet när jag kan få en likande klocka för en tiondel av pengarna".

Inte för att det rättfärdigar tankesättet, men det kanske förklarar det i alla fall?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jo precis Spencer66, men jag tänkte mig att Steinhart kanske är mellansteget för många, det vill säga att intresset börjar växa, de förstår att ovan nämnda märken är skit, men fortfarande tänker något i stil med "En Rolex för 50k är ju galet när jag kan få en likande klocka för en tiondel av pengarna".

Inte för att det rättfärdigar tankesättet, men det kanske förklarar det i alla fall?

Helt ärligt så struntar jag i om folk går med Stenhart, det som irriterar mig är nissarna som postar "nyheter" från Steinhart. Det är väl bara att titta i Rolexkatalogen så ser du vad Steinhart producerar..
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Helt ärligt så struntar jag i om folk går med Stenhart, det som irriterar mig är nissarna som postar "nyheter" från Steinhart. Det är väl bara att titta i Rolexkatalogen så ser du vad Steinhart producerar..
Håller med där, känns lite som syftet är att provocera och sen när man får mothugg blir det mycket gnäll!
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En fråga som jag nu tänkte på när vi ändå är igång och diskuterar, varför är handel med så kallade Marina Militare klockor förbjudna för handel på Klockforum (exempelvis här) och ej då ett märke som t.ex. Steinhart? Är det att Panerai's jurister har lyckats skydda sin design bättre än Rolex?
 

meo_swe

Audemars
En fråga som jag nu tänkte på när vi ändå är igång och diskuterar, varför är handel med så kallade Marina Militare klockor förbjudna för handel på Klockforum (exempelvis här) och ej då ett märke som t.ex. Steinhart? Är det att Panerai's jurister har lyckats skydda sin design bättre än Rolex?
Panerai har pantent på att få sätta just "marina militaire" på klockor
 
Visade en advokat vän och han blev riktigt chockad att de har sluppit undan med det grova plagiatet.
Har nog säkerligen med att göra att mönsterskyddet gick ut för ett bra tag sedan + att det nog kan vara så att Rolex själva känner att i stället för att själva tillverka någon form av instegsklocka, förutom Tudor, så kan märken som Steinhart bidra till mystiken kring märket genom att folk för en billig penna nu kan få en del av mystiken. Bara min teori men det verkar inte som Rolex gjort några som helst försök att få stop på dem och det har nog sina skäl.


Var tror du Steinhart tillverkas? ;)

Nu menar jag inte det som något negativt, det görs bra grejer i Kina också!
Påstås att de tillverkas och slutmonteras i Jura som ligger i Schweiz. Vart delarna kommer ifrån förutom Swatch-group har jag dock ingen aning om och det har nog ingen annan här heller.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 

Ricrob

Patek
En fråga som jag nu tänkte på när vi ändå är igång och diskuterar, varför är handel med så kallade Marina Militare klockor förbjudna för handel på Klockforum (exempelvis här) och ej då ett märke som t.ex. Steinhart? Är det att Panerai's jurister har lyckats skydda sin design bättre än Rolex?
Namnet Marina Militare stod/står på Panerais klockor och ägs av Panerai( Ritchmont) .

Ursäkta stavning, är ute och går.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
En fråga som jag nu tänkte på när vi ändå är igång och diskuterar, varför är handel med så kallade Marina Militare klockor förbjudna för handel på Klockforum (exempelvis här) och ej då ett märke som t.ex. Steinhart? Är det att Panerai's jurister har lyckats skydda sin design bättre än Rolex?
Har för mig att MARINA MILITARE är varumärkesskyddat.

Edit: Av Panerai alltså.
 

Knight

Cartier
Mig veterligen i Schweiz, vet du ngt annat om det?

Påstås att de tillverkas och slutmonteras i Jura som ligger i Schweiz. Vart delarna kommer ifrån förutom Swatch-group har jag dock ingen aning om och det har nog ingen annan här heller.

Jag påstår inte att jag vet, men vi kan ju alltid göra lite matematik, för sakens skull:

1. Steinhart har enbart tre stycken anställda av yrket urmakare, samt två reparatörer (källa http://www.steinhartwatches.de/en/our-team.html)
2. Steinhart skriver gärna SWISS MADE på sina urtavlor, men de erkänns inte av FHS (http://www.fhs.ch/)
3. Vid frågor om var delarna kommer från blir svaret: "None of your business." - varför inte bara säga Swatch Group om så är fallet?
4. Även om det hade varit fysiskt möjligt för Steinharts tre urmakare att montera tusentals klockor i Schweiz - se på priset av uren, se sedan på lönerna i Schweiz

Jag köper det inte.

Lägger som sagt inget som helst värde i allt detta och ni får tro vad ni vill, jag lämnar bara en realistisk inflikning på ordvalet "kinakopia".
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag påstår inte att jag vet, men vi kan ju alltid göra lite matematik, för sakens skull:

1. Steinhart har enbart tre stycken anställda av yrket urmakare, samt två reparatörer (källa http://www.steinhartwatches.de/en/our-team.html)
2. Steinhart skriver gärna SWISS MADE på sina urtavlor, men de erkänns inte av FHS (http://www.fhs.ch/)
3. Vid frågor om var delarna kommer från blir svaret: "None of your business." - varför inte bara säga Swatch Group om så är fallet?
4. Även om det hade varit fysiskt möjligt för Steinharts tre urmakare att montera tusentals klockor i Schweiz - se på priset av uren, se sedan på lönerna i Schweiz

Jag köper det inte.

Lägger som sagt inget som helst värde i allt detta och ni får tro vad ni vill, jag lämnar bara en realistisk inflikning på ordvalet "kinakopia".

Tror China kan verifiera ditt i lägg.
 
Jag påstår inte att jag vet, men vi kan ju alltid göra lite matematik, för sakens skull:

1. Steinhart har enbart tre stycken anställda av yrket urmakare, samt två reparatörer (källa http://www.steinhartwatches.de/en/our-team.html)
2. Steinhart skriver gärna SWISS MADE på sina urtavlor, men de erkänns inte av FHS (http://www.fhs.ch/)
3. Vid frågor om var deras ur tillverkas samt var delarna kommer från blir svaret: "None of your business." - varför inte bara säga Swatch Group om så är fallet?
4. Även om det hade varit fysiskt möjligt för Steinharts tre urmakare att montera tusentals klockor i Schweiz - se på priset av uren, se sedan på lönerna i Schweiz

Jag köper det inte.

Lägger som sagt inget som helst värde i allt detta och ni får tro vad ni vill, jag lämnar bara en realistisk inflikning på ordvalet "kinakopia".
Med tanke på de minst sagt löjliga leveranstiderna på en del av sina pjäser och relativt små serier tror jag personligen det är möjligt. Samma debatt dök upp på WUS och avhandlades i en långt tråd, http://forums.watchuseek.com/f275/w...60.html#/forumsite/20758/topics/601760?page=1, om någon är intresserad att ögna igenom den.

Det man verkar kommit fram till att de är tillverkade i Schweiz med ETA urverk, boetterna är endera från Tyskland eller Kina, beroende på modell etc men slutbehandlas i Schweiz. Det övriga bör bara från Schweiz. Är tydligen en anställd på Steinhart som varit med och förklarat läget där också. Han kan iof snacka goja men får en känsla av att de inte skulle våga det.

Så nej, verkar alltså inte vara en kinakopia där man satte namnet steinhart i stället för Rolex på dem. Vet att det inte var det du menade men iaf.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag håller mig till
6c665f5822061b9e322b57410815e975.jpg
[emoji5]️
 
C

China

Guest
Jag påstår inte att jag vet, men vi kan ju alltid göra lite matematik, för sakens skull:

1. Steinhart har enbart tre stycken anställda av yrket urmakare, samt två reparatörer (källa http://www.steinhartwatches.de/en/our-team.html)
2. Steinhart skriver gärna SWISS MADE på sina urtavlor, men de erkänns inte av FHS (http://www.fhs.ch/)
3. Vid frågor om var delarna kommer från blir svaret: "None of your business." - varför inte bara säga Swatch Group om så är fallet?
4. Även om det hade varit fysiskt möjligt för Steinharts tre urmakare att montera tusentals klockor i Schweiz - se på priset av uren, se sedan på lönerna i Schweiz

Jag köper det inte.

Lägger som sagt inget som helst värde i allt detta och ni får tro vad ni vill, jag lämnar bara en realistisk inflikning på ordvalet "kinakopia".

1. Det stämmer, men man har å andra sidan aldrig haft någon egen tillverkning. Steinhart är väl lite av ett "bogus brand" på det sättet. Det står ganska klart att man inte har någon tillverkning själva i Augsburg, snarare monterar man armband och länkar.

http://uhrforum.de/steinhart-mein-fotobericht-aus-augsburg-t61051

2. Steinhart och systermärket Debaufre har inte varit medlemar i FHS. Jag tror heller inte att man kvalificerar sig för ett medlemskap.

3. Det är annars helt ok att olika varumärken har Swiss Made på urtavlan om klockorna uppfyller kriterierna och är tillverkade i Schweiz. Dessutom ger FHS medlemskap status och är ett tungt säljargument. Det som talar mot Steinhart är att man aldrig presenterat några ursprungscertifikat eller offentliggjort vilka olika legotillverkare man anlitar, utan låtit ryktena flöda fritt på olika forum, när klockornas ursprung ifrågasatts. Det är ganska välkänt att Grovana tidigare tillverkade en del åt både Steinhart och Davosa, jag låter det vara osagt om hur det ser ut i dagsläget.

Steinharts nya Swiss Made kaliber ST.5 har förresten uppenbart Kinesiska drag, förmodligen ett modifierat Hangzhou 6300 eller Sea-Gull ST2130. Fast det behöver å andra sidan inte innebära att urverket inte uppfyller kriterierna för Swiss Made.

4. I likhet med det mesta Swiss Made i de lägre prisklasserna så rör det sig om asiatisk produktion som fått mer eller mindre avslipning för att klara kriterierna. Tillämpar vi ditt resonemang på t.ex. Certina eller Tissot, så är väl de priserna lika orimligt låga?
 

Knight

Cartier
Tillämpar vi ditt resonemang på t.ex. Certina eller Tissot, så är väl de priserna lika orimligt låga?


Precis, men nu tror jag att du har missförstått varför jag kom in på det här sidospåret. Som jag sa tidigare så lägger jag inget som helst värde i var något produceras. Jag bryr mig helt enkelt inte om vilket ursprungsland som är tryckt på urtavlan eller vad det nu signalerar. Jag äger schweiziskt, japanskt och kinesiskt och är nöjd med samtliga klockor. Det jag ville var att med sakliga argument bemöta de som bestämt hävdar att Steinhart är Schweiziskt och i samma andetag ser ner på kinesiskt. Det är en paradox i min bok.
 
Precis, men nu tror jag att du har missförstått varför jag kom in på det här sidospåret. Som jag sa tidigare så lägger jag inget som helst värde i var något produceras. Jag bryr mig helt enkelt inte om vilket ursprungsland som är tryckt på urtavlan eller vad det nu signalerar. Jag äger schweiziskt, japanskt och kinesiskt och är nöjd med samtliga klockor. Det jag ville var att med sakliga argument bemöta de som bestämt hävdar att Steinhart är Schweiziskt och i samma andetag ser ner på kinesiskt. Det är en paradox i min bok.
Måste nog klargöra att jag inte ser ner på kinesiskt, ser ner på kinakopior men det är skillnad. Har några enkla kinaklockor som är rätt roliga och helt klart inga dåliga klockor. Enda jag har att klaga på är en rotor som ramlade av på ett seagull urverk men det kan hända även den bästa.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 

sveol

Cartier
Vet inte vad du menar med KS-andan, de flesta jag känner på forumet skulle nog garva år en Stainhärt om det inte var någon som gick i grundskola eller gymnasiet som bar den. I min och flera andras värld är inte Stainhärt bättre än den genomsnittliga thaikopian.

Tror knappast de skulle skratta utanför detta forum du man faktiskt måste se sin motpart i ögonen.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 
Topp