• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NY modell: Grand Seiko 200m quartz diver

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Redan postad i seikotråden såklart, men jag tycker att den förtjänar en egen tråd. Den släpps i augusti.

SBGX115 (vit)
SBGX117 (svart)
Storlek: troligtvis 42-43mm men oklart än så länge
Urverk: 8F61. Thermokompenserat kvartsverk utan datum med +-10 sekunder / år. 50 års teoretiskt service intervall. Batteritid: 3år. Dubbelpulsig (2steg / sekund, men ser ut som ett steg). Möjliggör tyngre visare.
WR: 200m
Listpris: 370000 yen+skatt
image.jpg
image.jpg


Vad säger ni?

Jag tänker så här:
+ Inget datum kan ju vara lite kul.
+ Mindre än SDn (som är för stor) och förhoppningsvis ganska tunn.
+ Billigare än SDn
+ Kvarts. Billigt, hållbart. Håller tiden
- Den 3-delade länken.
- Fonten på bezeln känns sådäääär.
- Proportionerna ser lite mysko ut, men det är förhoppningsvis bildernas vinkel som gör det.
= Sjukt sugen.
 

par

Patek
2-Faktor
Gillade bandhornen som hade en häftig finish. Den vita såg hemsk ut men den svart helt ok
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Helt OK, men bezelfonten lär kräva viss tillvänjning. Japanska listpriset tycker jag är helt ok. Dock lär det svenska bli ~37kSEK och det är för mycket. Hoppas låset är uppgraderat.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Håller med om bezeln, gillar inte den. Annars rätt cool. En annan sak som dock stör är att markeringarna för timmar känns små, kunde varit lite större likt maxi-dial.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Btw hur kan kvarts vara ett plus?:)
Jag svarar seriöst eftersom det finns en risk att du är allvarlig och har gått på schweizarnas blåsning. ;)

Fördelar:
*Går att göra boetten tunnare än dess mekaniska motsvarighet.
* Tål mer magnetism
* Tål hårdare stötar
* Håller tiden inom några sekunder/år (min förra med samma urverk höll +1 sekund på 6 månader.
* I princip gratis att äga. Bara packningsbyten och batteribyten första 50 åren.
* Somnar inte när den vilar i lådan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med om bezeln, gillar inte den. Annars rätt cool. En annan sak som dock stör är att markeringarna för timmar känns små, kunde varit lite större likt maxi-dial.
Instämmer eftersom jag gärna hade sett mer lume. De är rätt små på SD-dykaren också, men den ser bra ut IRL.

Angående bezeln så hade jag föredragit den vanliga fonten som SD-dykaren har, men jag tror att jag redan vant mig vid tanken. Gillar lume-pipen och kan leva med fonten.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Instämmer eftersom jag gärna hade sett mer lume. De är rätt små på SD-dykaren också, men den ser bra ut IRL.

Angående bezeln så hade jag föredragit den vanliga fonten som SD-dykaren har, men jag tror att jag redan vant mig vid tanken. Gillar lume-pipen och kan leva med fonten.

Ah, gött med lume. SDn har grönaktig väl? Vilken färg får denna tror du?
 

john b

Rolex
Tycker den svarta ser lovande ut.
Fotona är i så crappy ljus att den vita är svårbedömd. Ser ut som en leksaksklocka. Tror vridringen är grym irl, bezelfonten känns lagom japansk. Att boetten kommer vara grym är ju garanterat så länge den är <= 42 mm.

24 tycker jag är prisvärt för en grym klocka. Svenska 37 blir lite mycke.
Att folk kommentererar den som dyr för 24 tycker jag är konstigt. Hade den producerats i Scweiz med den specen hade den vart DYYYYYR.
Ju mer jag tittar på den svarta desto mer vill jag ha den.
 

JesperO

Rolex
Gott med fler dykare... men vridringen går bort, eller är kanske en fråga om tillvänjning. Känns som de försöker differentiera sig mot en Sub ändå - blir ju lätt att alltid jämföras med ikonen i segmentet.
Storleken är ju toppen (läs: inte grisstor) - de borde ju kunna slänga in ett 9S65 i den väl (ok, modifiera bort datum ev)... lite tjockare hade jag nog pallat.
Så, bra riktining - i väntan på den utlimata mekaniska GS dykaren...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gott med fler dykare... men vridringen går bort, eller är kanske en fråga om tillvänjning. Känns som de försöker differentiera sig mot en Sub ändå
Känns ju som en ganska irrelevant jämförelse. Skulle snarare säga att den vill differentiera sig från SBGA029.

GS har aldrig gjort två likadana modeller med olika urverk. Det skiljer alltid på storlek och oftast skiljer även länken. Lite tråkigt att denna inte fick den 5-delade länken, men å andra sidan är ju tredelat klassiskt till dykarklockor. Personligen tycker jag dock att den 5-delade sitter bättre på handleden och är mindre repkänslig, men att lägga till några 1000kr för att få den 5-delade kanske är ovärt. Det är väl ytterligare ett beslut för att skilja den från SDn.
 
Topp