• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NY modell: Grand Seiko 200m quartz diver

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jämförelse med SBGA029
8d3c173f-b0b9-4c8e-a5a0-c0a55a4d8fce.jpg~original

Inserten ser lustigt ut för egen del :-/
Iaf tills en ser riktiga (bra) bilder
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju såklart för att man ska kunna ha mer lume på visaren utan att för den sakens skull göra klockan mindre läsbar.
Under vatten är sekundvisaren "bara" till för att man ska kunna se att klockan fortfarande fungerar.
Sen håller jag med dig rent designmässigt. Jag föredrar den gamla stilen som exempelvis 6105 och sbdx001 har.



Hade undrat samma samma sak and sekundvisaren på min Aqualand och gissar att där har jag svaret :)
 

DrDre

Patek
Helt OK, men bezelfonten lär kräva viss tillvänjning. Japanska listpriset tycker jag är helt ok. Dock lär det svenska bli ~37kSEK och det är för mycket. Hoppas låset är uppgraderat.

Ska jag vara ärlig känns väl närmare 40 tkr för en Seiko quartz lite i dyraste laget. Jag gillar att Seiko utvecklar quartz, men till dessa priser känns det tyvärr inte som att de kommer att sälja så många.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ska jag vara ärlig känns väl närmare 40 tkr för en Seiko quartz lite i dyraste laget. Jag gillar att Seiko utvecklar quartz, men till dessa priser känns det tyvärr inte som att de kommer att sälja så många.

Håller med, runt 20K är mera lämpligt för en HEQ.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska jag vara ärlig känns väl närmare 40 tkr för en Seiko quartz lite i dyraste laget. Jag gillar att Seiko utvecklar quartz, men till dessa priser känns det tyvärr inte som att de kommer att sälja så många.
Det är ju lite det som är vitsen med lyxvaror. Den hade gärna fått kosta 1/10 för mig, men vitsen är ju att inte alla ska ha råd med den, alternativt tycka att den är värd de pengarna.

Jag tycker det är rätt kaxigt att släppa en high end kvartsdykare 2014. Jävligt ologiskt ur ett marknadsperspektiv (en mekanisk dykare hade ju sålt mer såklart), men ur ett historiskt SEIKO-perspektiv är det klockrent. Väldigt ologiskt för de flesta, men logiskt ur deras synvinkel. Jag älskar den typen av idioti. :)
 

carlanton

Audemars
Hur kan det vara ett plus på en svindyr klocka?

Jag ser framför mig hur Bentley-försäljaren visar yonsson hur man i den senaste modellen bytt ut aluminium, trä och läder mot plast, varpå yonsson hoppar av glädje och beställer två.

Tror snarare att han har tråkräknat framtida service som en del av klockans kostnad på samma sätt som man säkert kan tråkräkna vid bilköp.
 

David

Bödeln
Tror snarare att han har tråkräknat framtida service som en del av klockans kostnad på samma sätt som man säkert kan tråkräkna vid bilköp.

Ah, ungefär som muppmaffian på TRF som bitchar om keramiska vridringar och menar att det var bättre förr då man kunde köpa ett nytt för $50 om man skulle råka buckla till den. (Tips: köp en Seiko för en tusenlapp istället för en Rolex för 50k.)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur kan det vara ett plus på en svindyr klocka?

Jag ser framför mig hur Bentley-försäljaren visar yonsson hur man i den senaste modellen bytt ut aluminium, trä och läder mot plast, varpå yonsson hoppar av glädje och beställer två.
:D

Vadå svindyr? Den är billig om man jämför med Spring drive versionen som kostar nästan det dubbla.

Som carlanton påpekat är servicekostnaderna i princip obefintliga de närmsta 50 åren. Byta batteri kan jag göra själv och packningarna är nog billiga att byta när det väl behövs.

Priset är ju dock inte huvudanledningen till att jag gillar kvarts i en dykarklocka. Den kommer tåla spö och den kommer inte somna i lådan. Det är snarare det i kombination med billigt ägande jag gillar.
 
Topp