• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NY modell: Grand Seiko 200m quartz diver

David

Bödeln
Vet exempelvis inte hur baklocket på en SD är konstruerat. Om det är en specialpackning/flera packningar, eller bara jävligt hårt åtdraget?

ScreenShot2014-08-05at82652am_zps0db58fc3.jpg


(Vet inte om bilden säger dig något, jag har i alla fall svårt att se vad som är vad.)
 

Pope

Cartier
Sen är det ibland svårt, även om jag faktiskt är ett Seiko-fan, med Seikos visare. Det är samma problem jag har med Omega, dessa stora pilar! Blir lite 'JA JA, JAG VET ATT DU JUST NU PEKAR PÅ KLOCKAN FYRA MINUTER I TOLV'.
Men ibland älskar jag dom.:bag:
 

David

Bödeln
Kanske mer illustrativt:

ringlock-fig2.jpg


The resulting forces in the Ringlock-system are directed from the sapphire crystal (3) directly to the caseback (1) passing an inner ring (2), but bypassing the case (5). The flow of forces ist therefore directed vertically within the zone „SR“. Due to this design the case (5) „only“ has to bear the waterforce resting on itself and on the bezel, which is due to the smaller area much lower than the force resting on the sapphire crystal. Therefore the case (5) is considerably relieved and can be dimensioned thinner. The caseback (1) itself is held by an outer ring (6), which is screwed into the case (5) and equipped with the common fluting for the Rolex-caseopener. It seems that caseback (1) and outer ring (6) are two separate parts, which are holded against each other only if the outer ring is screwed in the case (5). With the outer ring screwed into the case, the caseback (1) is also pressed against the seal (7) and realizes in conjunction with the seal (4) for the sapphire crystal the complete sealing of the inner compartment.

(Min tolkning är att glas, innerring och baklock ligger löst och skramlar mot varandra inuti boetten, och trycks ihop mot varandra mer ju mer trycket ökar.)
 

Pope

Cartier
Kanske mer illustrativt:

ringlock-fig2.jpg


The resulting forces in the Ringlock-system are directed from the sapphire crystal (3) directly to the caseback (1) passing an inner ring (2), but bypassing the case (5). The flow of forces ist therefore directed vertically within the zone „SR“. Due to this design the case (5) „only“ has to bear the waterforce resting on itself and on the bezel, which is due to the smaller area much lower than the force resting on the sapphire crystal. Therefore the case (5) is considerably relieved and can be dimensioned thinner. The caseback (1) itself is held by an outer ring (6), which is screwed into the case (5) and equipped with the common fluting for the Rolex-caseopener. It seems that caseback (1) and outer ring (6) are two separate parts, which are holded against each other only if the outer ring is screwed in the case (5). With the outer ring screwed into the case, the caseback (1) is also pressed against the seal (7) and realizes in conjunction with the seal (4) for the sapphire crystal the complete sealing of the inner compartment.

(Min tolkning är att glas, innerring och baklock ligger löst och skramlar mot varandra inuti boetten, och trycks ihop mot varandra mer ju mer trycket ökar.)

Jaha! Så är det! :)

Alltid kull med lite matnyttigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
David
Bra info! Typ 2000-tals super compressor. Totalt meningslöst för i princip alla, men smart rent tekniskt. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick även svar från SEIKO om JIS2 ( TKVF )
"Dear Sir,

Thank you for our inquiry.

We would like to explain you that JIS2 spec is for the level of Magnetic resistant, and JIS2 is a stronger resistance than JIS1.
This is just about the "Anti Magnetic" spec, and not related to other things, for example, the water resistance, etc.

We hope this answer meet with your question.
"
 
Smaken är ju som baken som tur är, men det var fan ingen skönhet direkt :( Sen skulle jag aldrig betala mer än 3000 spänn för en kvartsklocka, med tanke på tillverkningskostnaden (såvida klockan inte är gjord av guld...), men det är ju jag det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Smaken är ju som baken som tur är, men det var fan ingen skönhet direkt :( Sen skulle jag aldrig betala mer än 3000 spänn för en kvartsklocka, med tanke på tillverkningskostnaden (såvida klockan inte är gjord av guld...), men det är ju jag det.
Nu vet jag inte hur du räknar, men dessa urverk är ihopsatta för hand och därefter regulerade, så väldigt mycket billigare än de mekaniska urverken att bygga, är det nog inte. Resten får exakt samma handpåläggning som de mekaniska GS-klockorna. Individuellt handihopsatta tavlor, finish för hand mm.

Jämfört med spring drive är ju denna mer prisvärd för $3000 mindre.
 
Nu vet jag inte hur du räknar, men dessa urverk är ihopsatta för hand och därefter regulerade, så väldigt mycket billigare än de mekaniska urverken att bygga, är det nog inte. Resten får exakt samma handpåläggning som de mekaniska GS-klockorna. Individuellt handihopsatta tavlor, finish för hand mm.

Jämfört med spring drive är ju denna mer prisvärd för $3000 mindre.

ok du har säkert rätt gällande handpåläggning, det ger självklart ett högre pris än en som inte fått det, men ändå ~30 lax för en batteriklocka.:confused:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ok du har säkert rätt gällande handpåläggning, det ger självklart ett högre pris än en som inte fått det, men ändå ~30 lax för en batteriklocka.:confused:
Klart man kan tycka olika och självklart hade jag hellre betalat 3000kr, men du har nog missat grejen lite. Detta är inte typen av kvartsverk som sitter i exempelvis Omegas dressklockor (som även de kostar fläsk), utan detta är ett thermokompenserat +-10 spy, ihopsatt för hand med speciellt utvalda kvartskristaller som därefter är individuellt ihopparade med sin ECU och därefter justerade.

Därtill är klockan som sagt i detalj ihopsatt och finisherad för hand. Tid kostar pengar. Sen kan man ifrågasätta hur någon klocka kan kosta mer än 1500kr utifrån "materialkostnad".

Gå inte på den mekaniska hypen! Kvarts är bättre i alla avseenden när det gäller dykarklockor. :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
ok du har säkert rätt gällande handpåläggning, det ger självklart ett högre pris än en som inte fått det, men ändå ~30 lax för en batteriklocka.:confused:

Tja ..., en Breitling Aerospace på länk går loss på 30k hos Uret (vilket är mer än dubbelt mot vad jag betalade för min för 16 år sedan ...). Inte hört någon som klagat på den prisnivån för en batteriklocka ... ;)
 

john b

Rolex
Vill man ens omgivning skall förstå att man har råd att binda kontanter i klockor köper man inte Seiko.

Gillar man klockor behöver man inte gilla Seiko.

Gillar man fina hantverk, klockor samt vill ha mycket av det för pengarna så borde man gilla Grand Seiko.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Smaken är ju som baken som tur är, men det var fan ingen skönhet direkt :( Sen skulle jag aldrig betala mer än 3000 spänn för en kvartsklocka, med tanke på tillverkningskostnaden (såvida klockan inte är gjord av guld...), men det är ju jag det.
rolex OQ drivs väl med batteri ;)skulle du inte betala mer än 3' för en sån....
 

Dr Stein

Cartier
Tycker den är grymt cool, särskilt siffrorna på vridningen. Har inte bestämt mig för vad jag tycker om pil-visaren, men lite cool är den nog. Jag tror jag kan leva med den. Själv hade jag helst velat ha den vita. Vilken färg ska du köpa yonsson? Har du beställt ännu? :)
 
Topp