• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NY modell: Grand Seiko 200m quartz diver

Simola

Omega
Okej, det jag tycker är influenser från Submariner är vridringen, timmarkörerna och Mercedes-visarna. Läs den här recensionen där man säger att det vanligaste klagomålet på SBGA029 är att den liknar Rolex Submariner: http://forums.watchuseek.com/f21/grand-seiko-quartz-diver-review-sbgx115-sbgx117-1105026.html

Så jag är nog inte ensam om att tycka så ;) Men som sagt ser jag inte det som något negativt, tvärtom så är det definitivt en snygg klocka!

Lite tröttsamt att varenda dykare ska stämplas som en SUB-hommage. Lite som att säga att varenda SUV är en Willis hommage: "den har stora hjul, höjd samt fyra dörrar".

Dykarur är avsedda för en aktivitet som ställer vissa krav; vridring, kronskydd, mm. Det gör givietvis att det finns likheter mellan dessa typer av klockor. Det betyder inte att de är en hommage elelr kopia/replika. Som kund har man en uppfattning om vad en dykare bör göra samt se ut, designerna får seda nanpassa sig efter det och lägga till sin egen touch..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Johan Larsson
Klart jag har läst den, det var ju jag som länkade till den (fast tillursprungskällan). :)
Men det han menar är att vissa menar att fonten på bezeln på SBGA029 är lik den på "suben". Man måste ju vara blind för att påstå att kvartsarens font är lik subbens.

Tycker inte SBGA029 har så lik font heller faktiskt. Punkter istället för streck och minutmarkeringar hela vägen runt, samt mjuka siffror istället för kantiga (och även större). Eller har Rolex patent på det arabiska alfabetet nu också?

SBGA029 har för övrigt i princip samma font som SEIKO använt sedan 60-talet, fast i en större storlek.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Johan Larsson
Klart jag har läst den, det var ju jag som länkade till den (fast tillursprungskällan). :)
Men det han menar är att vissa menar att fonten på bezeln på SBGA029 är lik den på "suben". Man måste ju vara blind för att påstå att kvartsarens font är lik är subbens.

Tycker inte SBGA029 har så lik font heller faktiskt. Punkter istället för streck och minutmarkeringar hela vägen runt, samt mjuka siffror istället för kantiga (och även större). Eller har Rolex patent på det arabiska alfabetet nu också?

Eftersom det ligger i betraktarens öga om man tycker två saker liknar varandra så tror jag inte vi kommer någonstans. Min poäng är dock just att det är okej om det lånas från Submariner eftersom det är en så vedertagen design för dykare. Det innebär inte att jag "stämplar" klockan som en kopia. Tvärtom tycker jag att det är kul när tillverkare hittar på snygga varianter på submariner-stilen!

Som jag skrivit i en annan tråd har i princip alla etablerade tillverkare modeller med submariner-influenser varför det bara blir löjligt att se det som något negativt. Men jag tycker man ska vara ärlig med att det är så.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag skrivit i en annan tråd har i princip alla etablerade tillverkare modeller med submariner-influenser varför det bara blir löjligt att se det som något negativt.
Precis som att i princip alla bilar har influenser av denna bilen:
image.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hur kul är det att ha en Seiko-kvarts jämfört med ett fint automatiskt ur? Tycker Grand Seikos dykare är fantastiska men 30-ish lappar räcker ju inte till mer än kvartsaren :(
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur kul är det att ha en Seiko-kvarts jämfört med ett fint automatiskt ur? Tycker Grand Seikos dykare är fantastiska men 30-ish lappar räcker ju inte till mer än kvartsaren :(
Klart kvarts är kul!
30 räcker till de flesta versionerna om man kan tänka sig handla begagnat.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Tycker tyvärr att det ser ut som en leksak. Fonten och bezeln ser ut att vara gjord i plast.
Detta kan vara väldigt orättvist sagt då jag inte sett den i verkligheten, bilder kan spela spratt.
Vet att jag tyckte samma sak om MM300 men när jag kände på den i verkligheten så blev det något helt annat!
 

Blackmore

Panerai
Tycker tyvärr att det ser ut som en leksak. Fonten och bezeln ser ut att vara gjord i plast.
Detta kan vara väldigt orättvist sagt då jag inte sett den i verkligheten, bilder kan spela spratt.
Vet att jag tyckte samma sak om MM300 men när jag kände på den i verkligheten så blev det något helt annat!

I verkligheten känns den definitivt inte som en leksak.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Klart kvarts är kul!
30 räcker till de flesta versionerna om man kan tänka sig handla begagnat.
Inte för 30 papp ;) antar att Grand Seikos kvartsur är en helt annan femma än allt annat iofs.. Men hur är det med hållbarhet? Ett automatiskt ur kan ju ändå servras och hålla i 100 år :) var ska man isåfall shoppa? Är det chrono som gäller?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte för 30 papp ;) antar att Grand Seikos kvartsur är en helt annan femma än allt annat iofs.. Men hur är det med hållbarhet? Ett automatiskt ur kan ju ändå servras och hålla i 100 år :) var ska man isåfall shoppa? Är det chrono som gäller?
Läs tråden, allt står här.
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
@yonsson du har sålt in mig på GS. Nog ingen linje klockor som gång på gång gjort mig så fascinerad av klassen på finish. Alltid har mina köp slutat med Rolex, Omega eller dylikt, för att sedan flippas kvickt.
Kanske är mogen nu för en GS, även om alla bara kommer se en "vanlig Seiko".
 
Topp