Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ny på forumet - köpråd

Diskussion i 'Diskussion' startad av Lucas S, 17 september 2016.

1. Lucas S
    Trådstartare

Lucas S Torpare

Hej,

Jag är ny på forumet och har ganska nyligen beslutat mig för att köpa min första ordentliga klocka. Trodde inte det skulle vara så svårt men när man väl börjar läsa och fördjupa sig så öppnar ju sig en helt ny värld som tidigare varit dold. Jag kan verkligen förstå om många av er är inbitna klocknördar och spenderar mycket tid på detta fantastisk forum. Själv tar jag varje tillfälle jag får nu för tiden att läsa forum, rescensioner och kolla ex youtube-klipp om olika klockor. Efter bara 2-3 veckors intresse är man redan fast! :)

Nu till min första ordentliga klocka. Jag är ute efter en klocka som jag kan ha i de flesta sammanhang, både privat och i jobb (skjorta & kavaj). Jag har förstått att man ska sikta på en automatisk och inte en Quarz pga hantverket?

Först kollade jag lite på Raymond Weils senaste dykare (minns inte namnet) för jag tyckte att den var en bra mix mellan sport och elegans. Men om jag förstått rätt är inte det varumärket särskilt högt ansett i Sverige? (Eller här). Sen funderade jag på Oris Aquis men deras 43 mm kändes lite stor och kanske lite för sportig. Min handled är 17 cm. Nu har budgeten såklart flyttats upp efterhand ju mer man läser och kollar. Så nu har jag fastnar lite för Omegas Seamaster klockor. Antingen P O 8500 42 mm eller 300M Master. Ett tredje alternativ är den äldre PO 2500 42 mm för den är inte lika tjock och sportig som 8500. 2500 känns som en bra mix mellan 8500 och 300M Master. Jag vill kunna använda klockan i de flesta sammanhang och kläder. Vilken hade ni valt som första instegsklocka? Och varför?

Har förresten även provat Tudor Black Bay men bara i rött så hade svårt att få en känsla över om jag gillar den eller ej. Skulle isf välja svart.

Är jag på rätt spår? Ska jag tänka annorlunda? Vad bör jag beakta inför första klockköpet? Skulle inte förvåna mig om detta köp senare följs upp av flera som komplement. (Mer klassisk med läderrem) Men nu först vill jag alltså hitta en klocka som jag kan ha typ alltid. Tänker mig stållänk/svart. Är även öppen för att köpa beg i bra skick med cert etc.

Tacksam för tips/råd. Tack för ett bra forum.

Hälsningar en som tagit sina första stapplande steg i en ny värld..

/Lucas

Cliff, Triumf, Tjänstemannen och 3 andra gillar detta.
  2. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Låter som Omega aqua terra skulle passa dig bra, funkar till både mer uppklätt och casual.

Lycka till med jakten :)

Lucas S gillar detta.
  3. Söner by Sweden

Söner by Sweden Bonde

Från:
    Göteborg, Sweden
    Raymond weils Don Giovanni i guld är en riktig läcker bit. Ett anrikt och klassiskt märke. Enligt min mening. Dock gick Raymond weil han själv bort 2014. Och som med så många andra företag vet man aldrig riktigt vad som händer när grundaren går bort. Men klockorna och märket har min fulla respekt.

Raymond wiel 1926-2014 RIP

Lucas S gillar detta.
  4. Buckshot

Buckshot Stadsbo

Det är svårt att rekommendera något när du verkar öppen för det mesta. Du får ge lite snävare önskemål. Jag skulle inte låsa mig för 1 klocka utan ha flera för olika tillfällen. Det är sant att automater har bättre anseende bland klocknördar, men dom är inte alltid det bästa valet.

DanneS och Lucas S gillar detta.
  5. Yoko

Yoko Bonde

Från:
    Stockholm
    Omega är absolut ett mycket gott val och som Vesper säger så kanske en AT flyger för dig?
    Fler spontana kandidater kunde vara Speedmaster Pro, Tudor black bay 36, valfri Datejust (funkar till allt).

Lucas S gillar detta.
  6. Lucas S
    Trådstartare

Lucas S Torpare

image.jpeg Har precis varit och provat en polares PO 2500 och måste säga att jag gillar den skarpt. Den är inte lika hög som 8500 och känns ändå som att den kan funka till en skjorta/kavaj. Nu har han en 45,5 mm och jag tror att jag bara skulle kunna ha 42 mm. Har ju bara 17 cm runt handled. Ska försöka bifoga en bild så får ni se vad ni tycker. Är 2500 bra kvalitet eller är man dum om man köper en beg som utgått? Budgetmässigt skulle jag säga att max för mig är runt 30 000 kr för en klocka men helst under. Så en 2500 blir nog lagom i prisklass..

7. MånsT

MånsT Biskop

Låter som en Aqua Terra hade passat dig perfekt. Länk, svart tavla, passar till bokstavligen allt, fin även på läderrem, fantastiskt 8500-verk, grymma detaljer och 38,5mm upplevs som perfekt storlek på min 18-18,5cm handled. Begagnade full set för mindre än 30k.

IMG_20160914_154146.jpg

dräpdrulle, Triumf, Moorflax och 1 annan gillar detta.
  8. Yoko

Yoko Bonde

Från:
    Stockholm
    Omega cal 2500 tycker iaf jag inte är ett tokigt val men @Undersköterskan kan säkert belysa fördelar/nackdelar. Om du gillar PO så tycker jag att du ska slå till, men det finns som sagt ett gäng andra kandidater i prisklassen.

Cliff och Lucas S gillar detta.
  9. Lucas S
    Trådstartare

Lucas S Torpare

AT tycker jag är lite för "trist" om man får svära i kyrkan.. :) Föredrar nog isåfall Tudor Black Bay. Finns Speedmaster PRO i safirglas och ej manuell? Känns lite väl tungt att kliva in på en manuell modell som första klocka. :)

Cliff gillar detta.
  10. Lucas S
    Trådstartare

Lucas S Torpare

MånsT, den var iofs riktigt snygg på din bild! Hmm får ge den en chans..

11. MånsT

MånsT Biskop

Black Bay är också en schysst klocka, finns antingen begagnade med ett simpelt ETA-verk eller de nyare med Tudors egentillverkade urverk vilket är mer sofistikerat. Dock bör du prova den på eftersom den upplevs som rätt tjock. Speedmaster Professional med manuellt verk finns med både plexi- och safirglas. Vill man ha en automatisk Speedmaster finns det flera alternativ men på de nyare (och mer åtråvärda) så springer priserna iväg.

Tips: för att svara en specifik persons inlägg så tryck på "Citera" så får dem en notis om det. Alternativt kan man skriva @ innan användarens "namn", typ @Lucas S :)

12. Lucas S
    Trådstartare

Lucas S Torpare

Tack för tipset! Som sagt ny här.. :)

13. Yoko

Yoko Bonde

Från:
    Stockholm
    Så, om AT är för "trist" vad är det för typ du är ute efter? Ren dykare? Menar du att det skulle var jobbigt att dra upp klockan när den ska användas?

14. MånsT

MånsT Biskop

Alla har varit nya, välkommen hit! :)

Lucas S gillar detta.
  15. Lucas S
    Trådstartare

Lucas S Torpare

Nja kanske inte en dykare som ser för sportig ut men av någon anledning har jag ändå fastnat lite för dykarsegmentet. Ångrar mig lite om att AT är trist, den är clean och elegant men jag tror att jag vill ha något annat. Kan dock ändra mig snabbt har jag mörkt de senaste 2 veckorna.

Angående manuell så har jag precis vant mig vid tanken att köpa en automatisk som behöver rörelse för att fungera och inte Quartz så ja, en manuell känns som ytterligare ett steg som blir lite meckigt. Men jag kanske har fel.

16. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Explorer II den äldre 40 mm är ju trevlig. :)

Lucas S gillar detta.
  17. stelah

stelah Biskop

Min första "riktiga" klockan var en PO 45 mm. Jag hade den några år och var mycket nöjd med den. Så nöjd att jag inte skulle ha något emot att köpa tillbaka den. Att det var ett ETA-verk i den tänkte jag inte på då och inser nu hur bra ETA-verk egentligen är. Jag tog inte av mig klockan ens när jag spelade golf och den bara gick och gick. Den gick så exakt att jag inte har något minne av att jag någonsin justerade tiden om det inte vara så att den legat i tre dygn och stannat av den anledningen.

908569_512855378761118_1610752573_n.jpg

Lucas S gillar detta.
  18. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Personligen skulle jag satsat på tudor bb36, omega at38,5 eller en begagnad rolex. Man får en exp ii eller exp i eller hufsad dj för kring 30k. En po 2500 är ju ett alternativ det med.

Jsg kör ju på en dj så det hade jag gått på. Så otroligt mångsidig, men alla alternativen ovan är mycket bra klockor.

Edit: angående avvikelse ligger min på plus ca 30 sekunder sedan 10 maj. Det är mycket imponerande tycker jag.

19. Yoko

Yoko Bonde

Från:
    Stockholm
    Jo, men kanske inte helt lätt att hitta ett bra ex under 30 kkr :(

20. Yoko

Yoko Bonde

Från:
    Stockholm
    Kan Sinn vara något att kika på kanske?

engst gillar detta.
  21. Tjänstemannen

Tjänstemannen Bonde

22. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Skulle påstå att det är kring de 30 de ligger. Men det kanske är önsketänkande...

23. Sammeh

Sammeh Bonde

Från:
    Borås
    Black bay 36 känna som ett givet val. Har 17 cm runt handleden också.

IMG_2889.JPG

Mcgregor, vikgul, Moorflax och 5 andra gillar detta.
  24. Yoko

Yoko Bonde

Från:
    Stockholm
    Jättefin @Sammeh! Håller med om man inte behöver/vill ha datum

Sammeh gillar detta.
  25. Lucas S
    Trådstartare

Lucas S Torpare

Ja den var riktigt snygg! :)

Yoko gillar detta.
  26. Stefan S

Stefan S Stadsbo

Från:
    Lerum
    Väljer hellre keramisk SMP isf PO 2500. Samma 2500-verk, ung samma pengar men SMP'n är då klart nyare och du har några år till det är dags för service. Black Bay tycker jag är väldigt fin men jag vill ha datum, du kanske inte behöver det? Det här är fina dykare som funkar vid alla tillfällen, jag hade då inga problem med att ha en SMP som enda klocka förr.

Yoko gillar detta.
  27. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Prisskillnaden mellan en beg PO 2500 och en beg PO 8500 är rätt liten; och jag brukar påpeka att man får alldeles otroligt mycket för det där fåtalet tusenlappar som skiljer klockorna åt. Den senare har det bästa serieproducerade urverket på marknaden men även yttre förbättringar som keramikbezel och skruvad länk. Det är en fantastisk dykardinka. Därmed inte sagt att PO 2500 skulle vara en dålig klocka. Tvärtom, det är mycket value for money och särskilt D-versionerna, och bland dessa särskilt då den första PO'n med Liquidmetal-bezel, är mycket intressant. Urverket bygger i grunden på ETA 2892-A2, en beprövad baskaliber, men är modifierad i en sådan utsträckning att det inte längre kan liknas vid sitt dugliga utgångsmaterial. Om @Lucas S känner att det är just en PO 2500 som gäller är det bara att gratulera till ett smakfullt val av dykarklocka och önska lycka till i jakten på det perfekta exemplaret; variationerna sett till storlek, bezel, länk/rem etc är stora så det är inte svårt att hitta ett exemplar av en välskött favoritmodell att åldras med.

Vänligen
    Forumets undersköterska

Cliff, JFolkeG, stelah och 4 andra gillar detta.
  28. Buckshot

Buckshot Stadsbo

Har du kikat på Breitling? Dom har flera klockor i din prisklass. Kanske Breitling Superocean Heritage 42?

29. Lucas S
    Trådstartare

Lucas S Torpare

Nja känner nog inte att datum är ett tvång. Har inte riktigt tänkt på det ännu.. Ska kolla lite mer på Black Bay innan jag bestämmer mig..

30. Lucas S
    Trådstartare

Lucas S Torpare

Den är snygg men visst finns den bara i mesh om man inte vill ha gummi? Tror jag vill ha vanlig stållänk..

Mårtenssons ur Brookfield