• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny på forumet - köpråd

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Eftersom du är inne på dykare så kan du ju titta på Tag Heuer Aquaracer... Den finns i många olika utföranden och kan vara både sportig och elegant. Den bärs dessutom ganska tunt. Finns både som automat och quartz och har ett ganska överkommligt pris som ny och ännu bättre som begagnad.
IMG_0734.JPG
 
Omega kaliber 3330 presenterades år 2012 och första klockserien som fick urverket i sitt inre var för övrigt just Speedmaster Racing, urverket ersatte 33xx-serien (3301, 3303 och 3313). 3330 fungerar som instegskaliber i kronografklockorna och fyller tomrummet upp till det att 9300 tar vid. 33xx-serien, som presenterades år 2001 och som fortfarande är i produktion (om än i mycket små upplagor i form av kaliber 3612 som kan liknas vid ett 3313 med GMT-modul) hör till de finaste kronografverk som tillverkats. Utgångsmaterialet, Frederic Piguet kaliber 1185, har bl.a använts av Blancpain, Vacheron Constantin och Audemars Piguet och är i Omegas slutgiltiga version, alltså det kraftigt modifierade 3313C, försedd med massor med tekniskt godis - som co-axial gång med en balans som andas fritt, kolumnhjul och vertikal inkoppling av kronografmekanismen. Gånghjulet, som arbetar i tre funktionella nivåer, ser ut som en kaststjärna och är hänförande, både ur estetisk och teknisk synvinkel.

3330 har en del av detta men inte allt och känns ändå lite som ett nerbyte rent tekniskt. Frederic Piguet, som gjort sig kända för teknisk briljans men inte stryktålighet, var måhända ett alltför bräckligt material att utgå från i de sportkronografer Omega ofta satte verken i, men i kaliber 3313C var i princip alla tillkortakommanden sett till driftsäkerheten åtgärdade. Det var ett dyrt urverk att tillverka och jag skulle tro att domedagen kom i samma ögonblick som Omegas fantastiska 9300 presenterades våren år 2011. 3330 passar bättre in i bilden sett till hur Omegas nuvarande produktion ser ut idag; redan det faktum att urverket bygger på en Longines-variant av Valgranges-verket A08.L01 som har sitt ursprung i ETA 7750 borgar för en driftsäkerhet som 33xx aldrig kunde ståta med men det innebär också att urverket är enklare, billigare och tekniskt inte på samma nivå. Visst, det är så långt från ett vanligt 7750 man kan komma med co-axial gång, balans som andas fritt och med en balansspiral i kisel (Omegas Si14-spiral). Kronografen har här ett kolumnhjul vilket gör det smidigare att koppla in kronografen och en hel del andra, nya delar men behåller tyvärr 7750-verkets horisontella inkoppling - och många av delarna känner vi igen från ETA-kalibern trots de modifieringar som gjorts. En utsökt, tekniskt intressant och förmodligen mycket driftsäker kaliber alltså, men ett trappsteg under 3313 i komplexitet och teknik som i sin tur ligger trappsteget under 9300. På så vis passar 3330 väl in i Omegas nuvarande produktion som en av de tre hörnstenarna bland kronografverken där 1861/63 svarar för det tickande bandet till Omegas historia medan 3330 är en utmärkt instegsmodell som innehåller nästan allt och så 9300 som faktiskt innehåller precis allt - det är världens i särklass bästa, serieproducerade kronografverk.

11bqn84.jpg


Bilden ovan är skamlöst lånad från nätet. Placeringen av de till balansen närmast liggande hjulen i löpverket skvallrar om bakgrunden i ETA/Valgranges men i övrigt är det närmast omöjligt att göra den kopplingen. Longines kaliber L688 har förstås en annan utformning av rotorn, en enklare balans (som är indexreglerad, saknar co-axial gång och även kiselspiral) men i övrigt är urverken nästan identiska rent tekniskt, med vissa estetiska skillnader (Longines har t.ex blånerat kolumnhjul). Omega kaliber 3330 är alltså ett nytt urverk, men den robusta grunden i ETA's 7750 som presenterades redan år 1974 och allmänt anses vara ett av världens mest pålitliga urverk gör att både Omegas och Longines respektive versioner har alla förutsättningar för en barndom fri från sjukdomar.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Lucas S

Breitling
Ja det märks ju tydligt att man är helt ny i denna värld och att man precis påbörjat sin resa. Varje gång som jag tror att jag hittat klockan jag vill ha så dyker något annat upp. Gäller nog att inte stressa igenom processen utan låta det ta tid. Finns många fina klockor att prova och alla har sin charm och även begränsning. Nu ikväll började jag läsa lite om senaste Rolex Explorer 39 mm från 2016. 214270. Den är ju en väldigt stilren allround klocka. Borde funka till det mesta och vara en bra första klocka. Bara priset som är lite jobbigt! Går den att få tag på beg? Och vad är isf en rimligt pris?

Så nu svänger man häftigt mellan Omega PO 2500, PO 8500 (såg även 8900 nu), Omega Seamaster 300M Master, Omega Speedmaster 57, Speedmaster Racing, Tudor Black Bay och nu även Rolex Explorer.

Det blir inte precis lättare för varje dag, snarare tvärtom.. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja det märks ju tydligt att man är helt ny i denna värld och att man precis påbörjat sin resa. Varje gång som jag tror att jag hittat klockan jag vill ha så dyker något annat upp. Gäller nog att inte stressa igenom processen utan låta det ta tid. Finns många fina klockor att prova och alla har sin charm och även begränsning. Nu ikväll började jag läsa lite om senaste Rolex Explorer 39 mm från 2016. 214270. Den är ju en väldigt stilren allround klocka. Borde funka till det mesta och vara en bra första klocka. Bara priset som är lite jobbigt! Går den att få tag på beg? Och vad är isf en rimligt pris?

Så nu svänger man häftigt mellan Omega PO 2500, PO 8500 (såg även 8900 nu), Omega Seamaster 300M Master, Omega Speedmaster 57, Speedmaster Racing, Tudor Black Bay och nu även Rolex Explorer.

Det blir inte precis lättare för varje dag, snarare tvärtom.. :)
Jag vet inte om du noterat att Explorer1 saknar datum? Kan du leva med att vara utan så är den ju en riktig klassiker :). Om du ändå ska titta på Rolex och bara vill ha en klocka skulle jag säga Rolex Date just 41mm. Finns i alla tänkbara kombinationer:D
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vilket jädra engagemang du får. Tänk om alla människor med beslutsångest skulle få så mycket uppmärksamhet, de skulle inte veta varken ut eller in till slut. Stäng av oss nu, gå ut i skogen och tänk över detta, visualisera hur du tittar mot handleden för att se om det är dags att börja gå hem innan mörkret faller, se dem alla som bilder, en efter en, vad känner du, vad är du, vilken känsla framkallar klockan du just nu ser på i fantasin. Lita på dina egna argument, vägra kompromissa om att klockan ska passa i alla möjliga sammanhang så den blir tråkig i alla. Välj den som ger dig högst puls där och nu, i skogen, solen sänker sig.....
 

Lucas S

Breitling
Statusuppdatering: Mitt sökande efter första klockan fortsätter med ett antagligen mindre hälsosamt och något maniskt tempo. (iaf enligt min fru) :) PO 2500 är fortfarande ett alternativ, synd bara att jag inte har möjlighet att prova den någonstans. Dock har jag nog tyvärr strukit senare modell av PO pga att jag tycker dom blev för klumpiga och tjocka på min handled. Och lite för sportiga.

Sen har jag även börjat snegla på en Rolex 14060M. Har provat den nya modellen av subben 114060, men tycker att den gav ett något klumpigt och fyrkantigt intryck på min handled. Så jag ska prova den äldre modellen i hopp om ett smäckrare intryck trots att det är en dykare. Någon som kan tipsa om vad jag ska tänka på om jag köper en 14060M? Är det en bra klocka fast den har några år på nacken? vad är rimligt pris? Vill såklart ha så ny och fräsch som möjligt.. Finns på chrono24 för runt 45´bra skick. Är det ok?

Jag sneglade även på en helt annan typ av klocka (mest pga priset) och det är Speedmaster Day-Date. Urverk 1151. Är det verket dugligt eller är det dumt att köpa denna modellen när det finns bättre och mer kvalitativa? Man kan ju få en 2009 för runt 15-20 000 så det är klart billigare än ex en Rolex Sub.

Sen gillar jag fortfarande Speedmaster Racing även om det inte är en "klassisk" modell.. :) Och den kan man få för ett ganska bra pris ny också.

Tips, råd och åsikter tas gärna emot även om det kanske inte förenklar beslutet...

Ha en skön söndagseftermiddag..

/Lucas
 

Lucas S

Breitling
Tack till er alla för ert engagemang och hjälp. Nu har jag äntligen bestämt mig! Det blev en Omega P O cal2500 42 mm från 2009. Fullset i superfint skick. Är så nöjd med den. Extra tack till dig @Undersköterskan för dina expertråd angående Omega. Önskade att verket i PO 8500 fanns med 2500 utseende. Men man kan ju inte få allt. Jag valde utsidan före insidan denna gången ytlig som jag är.. ;)
 

Bilagor

  • IMG_6826.JPG
    IMG_6826.JPG
    181.4 KB · Visningar: 52
  • IMG_6832.JPG
    IMG_6832.JPG
    207.1 KB · Visningar: 54
  • IMG_6833.JPG
    IMG_6833.JPG
    177 KB · Visningar: 51
  • IMG_6829.JPG
    IMG_6829.JPG
    190.7 KB · Visningar: 53

Runeb

Breitling
Hej
tycker att Omega at 38,5 är ett på många sätt bra val utifrån vad du beskriver.
Som den lite Oris nörd jag är.. Finns flera bra Orisklockor i mindre dimension. Oris håller bra kvalite och är alltid stilfulla. Priser är rimliga för en instegsklocka som
skall användas mycket.
 
Topp