• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tack för att du frågar Hallis.

Till att börja med så går historien om Söner by Swedens födelse tillbaka långt innan DW var på tapeten.

Redan för 10 år sedan såddes fröet till vad idag är Söner by Sweden. Läs gärna berättelsen här.
Sen går det inte att jämföra klockorna i sig, DW och Söner by Sweden ligger i två olika segment. Vårt segment är samma som Tissot med ett pris på mellan 3000-4500kr.

Det som urskiljer Söner by Sweden från många andra klockmärken är att vi älskar den rektangulära designen och kommer endast tillverka klockor i den formen. Även om det är en snävare marknad är det vad vi älskar och tror på. Vi har en målsättning att öka intresset och habegäret för det rektangulär herruret över lag.

Vi är också helt nischade på herrklockor och framför allt för män som är medvetna om sitt utseende och som gillar stilrena armbandssmycken. Vi vill att våra kunder ska få en känsla av stolthet när de bär en Söner by Sweden. Vi kommer aldrig att tillverka ett dam-ur. Vi vill skapa herrklockor som är maskulina, stilrena och med högkvalitativa komponenter. Modellerna kommer till en början vara 8 till antalet och tanken är att det ska finnas en modell för varje tillfälle och situation. Oavsett om du söker en ”dress watch” eller en snygg casual-klocka till jeans och en ledig kavaj så ska man kunna välja en herrklocka från oss.

Saker som karaktäriserar en premiumklocka och tillika Söner by Sweden (enligt oss):
Hoppas det var svar på din fråga Hallis...

Har ni fler frågor eller funderingar kring vårt klockmärke så, fråga på.
Vi är så öppna vi bara kan om våra klockor. Vi inbillar oss att desto mer man vet och kan om sin klocka desto mer uppskattar man den. Så kör på bara.

Ni (du?) kommer säkert få sålt några klockor dock tror jag inte KS kommer vara er primära marknad. Sen var ju historien på hemsidan helt fruktansvärt cheesy. Ett tag trodde jag att jag lästa en godnattsaga åt min 13-månaders bebis. Rensa bort alla floskler och andra saker som är tagna ur luften för att inte göra potentiella kunder irriterade. Inte ens du själv hade gått på allt det där skitsnacket.
 
Senast ändrad:

Brunleif

Panerai
Håller med föregående poster. Gör något åt den långa ranten dvs. bakgrundshistorien. Om du ändå envisas med att ha den kvar, skicka texten på korrekturläsning. Jag är bedrövlig på att skriva, men jag vet i vart fall om det.
 

Hugii

Audemars
Tack för att du frågar Hallis.

Till att börja med så går historien om Söner by Swedens födelse tillbaka långt innan DW var på tapeten.

Redan för 10 år sedan såddes fröet till vad idag är Söner by Sweden. Läs gärna berättelsen här.
Sen går det inte att jämföra klockorna i sig, DW och Söner by Sweden ligger i två olika segment. Vårt segment är samma som Tissot med ett pris på mellan 3000-4500kr.

Det som urskiljer Söner by Sweden från många andra klockmärken är att vi älskar den rektangulära designen och kommer endast tillverka klockor i den formen. Även om det är en snävare marknad är det vad vi älskar och tror på. Vi har en målsättning att öka intresset och habegäret för det rektangulär herruret över lag.

Vi är också helt nischade på herrklockor och framför allt för män som är medvetna om sitt utseende och som gillar stilrena armbandssmycken. Vi vill att våra kunder ska få en känsla av stolthet när de bär en Söner by Sweden. Vi kommer aldrig att tillverka ett dam-ur. Vi vill skapa herrklockor som är maskulina, stilrena och med högkvalitativa komponenter. Modellerna kommer till en början vara 8 till antalet och tanken är att det ska finnas en modell för varje tillfälle och situation. Oavsett om du söker en ”dress watch” eller en snygg casual-klocka till jeans och en ledig kavaj så ska man kunna välja en herrklocka från oss.

Saker som karaktäriserar en premiumklocka och tillika Söner by Sweden (enligt oss):
Hoppas det var svar på din fråga Hallis...

Har ni fler frågor eller funderingar kring vårt klockmärke så, fråga på.
Vi är så öppna vi bara kan om våra klockor. Vi inbillar oss att desto mer man vet och kan om sin klocka desto mer uppskattar man den. Så kör på bara.

"Länge stod jag där i det skumma rummet, i beundran av de fina tidmätarna, innan jag bestämde mig för en underbart designad och välbalanserad herrklocka av märket Patek Philippe - för övrigt en av klockvärldens absoluta mästare. Klockan - en kopia - var så välgjord att den bästa av horologer skulle ha haft svårt att avgöra äktheten."
Skojar du? Var kan man hitta en så jävla bra "tidmätare"? Kanske mina klockor kommer från samma gubbe oxå? :nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En 'horolog' är inte det en hallick ?
Konstruktiv kritik: lägg ned projektet a.s.a.p
Vart ligger det konstruktiva i den kritiken?? Du får gärna utveckla dina tankar.
Jag håller med, det var lite väl hårt Equilibirum.
Projektet kan säkert gå runt om rätt forum att sälja klockorna hittas och till rätt pris. Sedan är det för mig ett mysterium varför någon skulle välja att köpa en okänd kinaklocka när man i samma segment hittar välrenommerade schweiziska klockor från ex Certina eller just Tissot alternativt japanska Seiko där man kan hitta mycket snyggt (även rektangulära) som är kvalitativa klockor allihopa.
Det DW gjorde var att man kom med en klassiskt utseende fast i oversize format och satte på ett färgglatt nylonband som utanför klockkretsar känndes nytt och fräscht. Vi här på KS har burit så kallade Nato eller Perlon i klara färger och sk Regemente (långrandiga) långt innan DW.
Det Freddie försöker göra är att hitta en ny egen geometri. Rund=DE, TV=Knut Gadd och rektangulärt Söner by Sweden? Tyvärr tror jag inte det räcker och klockan sticker inte ut tillräckligt för målgruppen 15-23 åriga (mitt antagande!) modeintresserade ynglingar?

Edit: Jag ser att du tar till dig av kritiken och redan på hemsidan korrigerat stavningen på din piratkopierade klocka :)
 
Senast ändrad:

Sbys

Omega
Haha Freddie, jag vet inte var jag skall börja :D
För det första är Klocksnack läsare förmodligen inte rätt målgrupp för dig, men du är givetvis välkommen att hänga här och lära. Sedan undrar jag lite frankt om du har något genuint klockintresse egentligen? Eller är det mer mode och drömmen om att bli rik och kunna köpa stans dyraste lägenhet?

Sedan är din hemsida så full av floskler och klyschor så det blir rent underhållande! Berättelsen om Kina känns i sammanhanget bara genant. Dessutom är jag inte säker att det var en riktig kopia du köpte då tillverkaren du avser heter Patek Philippe.
-"en underbart designad och välbalanserad herrklocka av märket Patek Philip - för övrigt en av klockvärldens absoluta mästare. Klockan - en kopia - var så välgjord att den bästa av horologer skulle ha haft svårt att avgöra äktheten."
Du menar att du som ung grabb utan intresse eller förkunskaper kunde avgöra vad "de bästa av horologer" (tror inte det är ett svenskt ord) kan avgöra?
Dessutom fanns det ingen mästare vid namn Patek Philip eller Patek Philippe utan det är efternamnen på de två grundarna av företaget.

Och jag får inte ihop det. Söner by Sweden har funnits längre än DW? Eller du menar historien om kinakopian som grabb rättfärdigar att ni är äldre? :D


Det talas hela tiden om "Vi" på Söner by Sweden. Hur många är ni egentligen i företaget? Nu får du inte räkna med arbetarna i kina eller grabben som knåpat ihop hemsidan. En vild gissning från mig är att ni är mest bara en, du.



Det du beskriver här är ingen premiumklocka what so ever. Det du beskriver är en så kallad parfymklocka eller nya fenomenet "Kickstarter klocka". En billig kinatillverkad klocka i något dyrare Smycka eller Ur & Penn sortiment. Typ Gant, Michael Kors, DW, you name it. Om du stannar kvar här på KS så kan du lära dig om vad en sk premiumklocka innebär.

Nu har jag inte nämnt din klocka. Lite dumt att du låser fast dig vid en rektangulär form då det är en tämligen opopulär design om du bortser från några klassiska klockikoner, Cartier Tank samt Jaeger LeCoultre Reverso som bägge härstammar från Art Deco tidseran (ca 1920-1940).

-"Som professionell tillverkare av kvartsur lägger vi stor prestige i att skapa snygga, precisa och pålitliga tidmätare. Våra herrklockor är till för män som dels har öga för stil och kvalitet, och dels har modet att gå sin egen väg - precis som vi gör.
Detta är ett av skälen varför en Söner aldrig kommer att vara rund i sin form, trots att mer än 95 % av alla världens klockor är det. Vi på Söner by Sweden kommer helt enkelt aldrig att tillverka en rund herrklocka. Vi bryter normen för att vi vill och för att vi kan. Du gör samma sak genom att bära en rektangulär Söner by Sweden.


"Värdet på din klocka avgörs inte av prislappen, utan av dig som bär den."
/Freddie"

Proportionerna ser bra ut annars. Tycker du hade kunnat välja en annan visare till tim och minut då dessa är lite för "enkla"/raka till resterande design. Blå är en jättefin färg på en tavla men denna nyans var lite för blå, gör att den känns billig tillsammans med resterande material. Jag gillar loggan och storleken på den och övrig text! Ett nybörjarfel är annars att sätta för stor logga så som tex Morris gjort på sin klocksatsning.

Valmojligheter_1024x1024.png


"Symbolerna" heter index på klockspråk kan jag tipsa om, även de romerska (Romerska index).

Sa jag välkommen förresten? :)

//Rozzy
Nu börjar det likna lite mer seriösa tankar. Det tackar jag (och vi) för.

"Och jag får inte ihop det. Söner by Sweden har funnits längre än DW? Eller du menar historien om kinakopian som grabb rättfärdigar att ni är äldre? :D"

Huruvida DW är äldre än Söner by Sweden eller inte är ointressant och ovidkommande. Drömmen, och de första tankarna om att designa mitt eget klockmärke startas för över tio år sedan och nu har jag den finansiella möjligheten och kunskaperna för att besanna drömmen. Så du kör vi hela vägen in i kaklet och ser oss inte efter vad a ndra gör eller har gjort. :D

"Det du beskriver här är ingen premiumklocka what so ever. Det du beskriver är en så kallad parfymklocka eller nya fenomenet "Kickstarter klocka". En billig kinatillverkad klocka i något dyrare Smycka eller Ur & Penn sortiment. Typ Gant, Michael Kors, DW, you name it. Om du stannar kvar här på KS så kan du lära dig om vad en sk premiumklocka innebär."

Låt mig väldigt kort berätta vad som driver kostnaden vid en klocktillverkning och tillika styr storleken på investeringen och slutligen klockans kvalité. Detta kan du sedan sätta i relation till ett "kickstarter märke". Följande basegenskaper är de största kostnadsdrivarna:
  • Urverk
  • husmaterial
  • Plätering
  • Glasmaterial
  • Vattenskydd
  • Urtavla
  • Armband

Reflektion: Vem/Vad bestämmer om en klocka är premium eller inte?? Är det marknaden, antal komplikationer, kvarts eller mekaniskt, mängden bling bling, priset, gamla meriter, god marknadsföring, kvalitén på komponenterna eller bäraren?

Du får jätte gärna skicka mig den branschspecifika definitionen på vad en premiumklocka är och vilken organisation som sätter standarden.

En premiumklocka enligt oss har hög kvalitet i samtliga 7 punkter från ovan.
Vi har valt att investera i:
  • Ett välbeprövat Japanskt urverk från Miyota (smaken är som baken, kvarts/mekaniskt, vi föredrar exaktheten och det moderna med kvarstur)
  • Klockhus i rostfritt stål vilket de flesta seriösa klocktillverkare använder
  • En plätering av titan och guld på 4 av 8 modeller
  • Reptåligt safirglas såklart
  • vi har tummat lite på vattenskyddet, 5atm är ändå bättre än många konkurrenter och med tanke på det äkta läderarmbandet ligger inte våra klockor i sportsegmentet. Vattenskyddet skulle kunna ha varit 10ATM men det får bli till kommande modeller :D
  • Vi bestämde oss tidigt för att göra luminiscerande index och visare. Jag har många egna klockor som saknar detta och för oss är det en viktigt detalj som många förbiser.
  • Det har aldrig varit tal om något annat än stilrent äkta läder till armband.

"Proportionerna ser bra ut annars. Tycker du hade kunnat välja en annan visare till tim och minut då dessa är lite för "enkla"/raka till resterande design. Blå är en jättefin färg på en tavla men denna nyans var lite för blå, gör att den känns billig tillsammans med resterande material. "

Har du några förslag på visare? De får inte vara för pråliga!
Det blir något ljusare blå i verkligheten, bilden är inte riktigt rättvis.

Första prototypen landar i Sverige om några veckor...

Tusen tack Rozzy för att du tog dig tiden att kommentera så utförligt. Fortsätt gärna kommentera.
Jag ber er andra att fortsätta kommentera, men var konstruktiva!!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@Söner by Sweden Bra svarat på inputen! Ska ni kanske starta en fråge/inputtråd om märket, så kan jag lova att bi får en hel del input. Kanske erbjuda en passaround likt Knut Gadd? Risken är att ni får en del skit, men sånt är livet ;) .
@Rozzy Snyggt kritiserat!

Jag gillar den här klockan ungefär tusen gånger mer än till exempel "Dalahorsewatches", som vill sälja in sig hos oss. Blä.
image.jpeg
 

Sbys

Omega
Jag håller med, det var lite väl hårt Equilibirum.
Projektet kan säkert gå runt om rätt forum att sälja klockorna hittas och till rätt pris. Sedan är det för mig ett mysterium varför någon skulle välja att köpa en okänd kinaklocka när man i samma segment hittar välrenommerade schweiziska klockor från ex Certina eller just Tissot alternativt japanska Seiko där man kan hitta mycket snyggt (även rektangulära) som är kvalitativa klockor allihopa.
Det DW gjorde var att man kom med en klassiskt utseende fast i oversize format och satte på ett färgglatt nylonband som utanför klockkretsar känndes nytt och fräscht. Vi här på KS har burit så kallade Nato eller Perlon i klara färger och sk Regemente (långrandiga) långt innan DW.
Det Freddie försöker göra är att hitta en ny egen geometri. Rund=DE, TV=Knut Gadd och rektangulärt Söner by Sweden? Tyvärr tror jag inte det räcker och klockan sticker inte ut tillräckligt för målgruppen 15-23 åriga (mitt antagande!) modeintresserade ynglingar?

Edit: Jag ser att du tar till dig av kritiken och redan på hemsidan korrigerat stavningen på din piratkopierade klocka :)

Hur konstigt det än låter så har alla etablerade klockor någon gång börjat i en "källare", så även Söner by Sweden. ;)
Målgruppen är män mellan 25-55 som inte vill ha något nytt, en liten uppstickare.

"Jag ser att du tar till dig av kritiken och redan på hemsidan korrigerat stavningen på din piratkopierade klocka"
Jag hade texten översatt från engelska och då blev det fel. Som tur var hittade du det, tack!

Jag tar ödmjukt åt mig all kritik som har någon substans. Det är så man utvecklar produkter som marknaden tar till sig, se på Apple som slog ut Ericsson och Nokia på ett par år. Lyssna, lär och anpassa så långe det inte gör våld på det du tror på så blir det bra. :)
 

greverif

Breitling
Om du vill ha konstruktiv kritik så håller jag med många föregående talare: Ta bort tramset med patek-kopian från hemsidan. Förutom att den är ganska cheesy så är den helt felaktig: Det har aldrig funnits några bra kopior av PP.

I övrigt tycker jag klockan ser bra ut även om det inte är min kopp te.
 

Sbys

Omega
@Söner by Sweden Bra svarat på inputen! Ska ni kanske starta en fråge/inputtråd om märket, så kan jag lova att bi får en hel del input. Kanske erbjuda en passaround likt Knut Gadd? Risken är att ni får en del skit, men sånt är livet ;) .
@Rozzy Snyggt kritiserat!

Jag gillar den här klockan ungefär tusen gånger mer än till exempel "Dalahorsewatches", som vill sälja in sig hos oss. Blä.
image.jpeg
Härligt att höra!
Lite skit rensar magen... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu börjar det likna lite mer seriösa tankar. Det tackar jag (och vi) för.

"Och jag får inte ihop det. Söner by Sweden har funnits längre än DW? Eller du menar historien om kinakopian som grabb rättfärdigar att ni är äldre? :D"

Huruvida DW är äldre än Söner by Sweden eller inte är ointressant och ovidkommande. Drömmen, och de första tankarna om att designa mitt eget klockmärke startas för över tio år sedan och nu har jag den finansiella möjligheten och kunskaperna för att besanna drömmen. Så du kör vi hela vägen in i kaklet och ser oss inte efter vad a ndra gör eller har gjort. :D

"Det du beskriver här är ingen premiumklocka what so ever. Det du beskriver är en så kallad parfymklocka eller nya fenomenet "Kickstarter klocka". En billig kinatillverkad klocka i något dyrare Smycka eller Ur & Penn sortiment. Typ Gant, Michael Kors, DW, you name it. Om du stannar kvar här på KS så kan du lära dig om vad en sk premiumklocka innebär."

Låt mig väldigt kort berätta vad som driver kostnaden vid en klocktillverkning och tillika styr storleken på investeringen och slutligen klockans kvalité. Detta kan du sedan sätta i relation till ett "kickstarter märke". Följande basegenskaper är de största kostnadsdrivarna:
  • Urverk
  • husmaterial
  • Plätering
  • Glasmaterial
  • Vattenskydd
  • Urtavla
  • Armband

Reflektion: Vem/Vad bestämmer om en klocka är premium eller inte?? Är det marknaden, antal komplikationer, kvarts eller mekaniskt, mängden bling bling, priset, gamla meriter, god marknadsföring, kvalitén på komponenterna eller bäraren?

Du får jätte gärna skicka mig den branschspecifika definitionen på vad en premiumklocka är och vilken organisation som sätter standarden.

En premiumklocka enligt oss har hög kvalitet i samtliga 7 punkter från ovan.
Vi har valt att investera i:
  • Ett välbeprövat Japanskt urverk från Miyota (smaken är som baken, kvarts/mekaniskt, vi föredrar exaktheten och det moderna med kvarstur)
  • Klockhus i rostfritt stål vilket de flesta seriösa klocktillverkare använder
  • En plätering av titan och guld på 4 av 8 modeller
  • Reptåligt safirglas såklart
  • vi har tummat lite på vattenskyddet, 5atm är ändå bättre än många konkurrenter och med tanke på det äkta läderarmbandet ligger inte våra klockor i sportsegmentet. Vattenskyddet skulle kunna ha varit 10ATM men det får bli till kommande modeller :D
  • Vi bestämde oss tidigt för att göra luminiscerande index och visare. Jag har många egna klockor som saknar detta och för oss är det en viktigt detalj som många förbiser.
  • Det har aldrig varit tal om något annat än stilrent äkta läder till armband.

"Proportionerna ser bra ut annars. Tycker du hade kunnat välja en annan visare till tim och minut då dessa är lite för "enkla"/raka till resterande design. Blå är en jättefin färg på en tavla men denna nyans var lite för blå, gör att den känns billig tillsammans med resterande material. "

Har du några förslag på visare? De får inte vara för pråliga!
Det blir något ljusare blå i verkligheten, bilden är inte riktigt rättvis.

Första prototypen landar i Sverige om några veckor...

Tusen tack Rozzy för att du tog dig tiden att kommentera så utförligt. Fortsätt gärna kommentera.
Jag ber er andra att fortsätta kommentera, men var konstruktiva!!
Är du på riktigt? När blev guldplätering, Miyota och äkta läder premium?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hur konstigt det än låter så har alla etablerade klockor någon gång börjat i en "källare", så även Söner by Sweden. ;)
Målgruppen är män mellan 25-55 som inte vill ha något nytt, en liten uppstickare.

"Jag ser att du tar till dig av kritiken och redan på hemsidan korrigerat stavningen på din piratkopierade klocka"
Jag hade texten översatt från engelska och då blev det fel. Som tur var hittade du det, tack!

Jag tar ödmjukt åt mig all kritik som har någon substans. Det är så man utvecklar produkter som marknaden tar till sig, se på Apple som slog ut Ericsson och Nokia på ett par år. Lyssna, lär och anpassa så långe det inte gör våld på det du tror på så blir det bra. :)
Du missar ju det viktigaste i kritiken. Att basera hela sin idé på köpkänslan du fick när du köpte en fejkklocka i Peking för 300 dollar är helknas och inte lockande för någon klockköpare. Köpte du en fejkklocka för 300dollar så blev du duktigt blåst. Om du vill att dina köpare ska känna sig som blåsta fejkklocksköpare så är du helt rätt ute. Annars, hitta på en ny saga.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nu börjar det likna lite mer seriösa tankar. Det tackar jag (och vi) för.

"Och jag får inte ihop det. Söner by Sweden har funnits längre än DW? Eller du menar historien om kinakopian som grabb rättfärdigar att ni är äldre? :D"

Huruvida DW är äldre än Söner by Sweden eller inte är ointressant och ovidkommande. Drömmen, och de första tankarna om att designa mitt eget klockmärke startas för över tio år sedan och nu har jag den finansiella möjligheten och kunskaperna för att besanna drömmen. Så du kör vi hela vägen in i kaklet och ser oss inte efter vad a ndra gör eller har gjort. :D

"Det du beskriver här är ingen premiumklocka what so ever. Det du beskriver är en så kallad parfymklocka eller nya fenomenet "Kickstarter klocka". En billig kinatillverkad klocka i något dyrare Smycka eller Ur & Penn sortiment. Typ Gant, Michael Kors, DW, you name it. Om du stannar kvar här på KS så kan du lära dig om vad en sk premiumklocka innebär."

Låt mig väldigt kort berätta vad som driver kostnaden vid en klocktillverkning och tillika styr storleken på investeringen och slutligen klockans kvalité. Detta kan du sedan sätta i relation till ett "kickstarter märke". Följande basegenskaper är de största kostnadsdrivarna:
  • Urverk
  • husmaterial
  • Plätering
  • Glasmaterial
  • Vattenskydd
  • Urtavla
  • Armband

Reflektion: Vem/Vad bestämmer om en klocka är premium eller inte?? Är det marknaden, antal komplikationer, kvarts eller mekaniskt, mängden bling bling, priset, gamla meriter, god marknadsföring, kvalitén på komponenterna eller bäraren?

Du får jätte gärna skicka mig den branschspecifika definitionen på vad en premiumklocka är och vilken organisation som sätter standarden.

En premiumklocka enligt oss har hög kvalitet i samtliga 7 punkter från ovan.
Vi har valt att investera i:
  • Ett välbeprövat Japanskt urverk från Miyota (smaken är som baken, kvarts/mekaniskt, vi föredrar exaktheten och det moderna med kvarstur)
  • Klockhus i rostfritt stål vilket de flesta seriösa klocktillverkare använder
  • En plätering av titan och guld på 4 av 8 modeller
  • Reptåligt safirglas såklart
  • vi har tummat lite på vattenskyddet, 5atm är ändå bättre än många konkurrenter och med tanke på det äkta läderarmbandet ligger inte våra klockor i sportsegmentet. Vattenskyddet skulle kunna ha varit 10ATM men det får bli till kommande modeller :D
  • Vi bestämde oss tidigt för att göra luminiscerande index och visare. Jag har många egna klockor som saknar detta och för oss är det en viktigt detalj som många förbiser.
  • Det har aldrig varit tal om något annat än stilrent äkta läder till armband.

"Proportionerna ser bra ut annars. Tycker du hade kunnat välja en annan visare till tim och minut då dessa är lite för "enkla"/raka till resterande design. Blå är en jättefin färg på en tavla men denna nyans var lite för blå, gör att den känns billig tillsammans med resterande material. "

Har du några förslag på visare? De får inte vara för pråliga!
Det blir något ljusare blå i verkligheten, bilden är inte riktigt rättvis.

Första prototypen landar i Sverige om några veckor...

Tusen tack Rozzy för att du tog dig tiden att kommentera så utförligt. Fortsätt gärna kommentera.
Jag ber er andra att fortsätta kommentera, men var konstruktiva!!

Så dessa är också premiumklockor alltså?

upload_2016-9-8_10-1-29.png

upload_2016-9-8_10-2-36.png


Uppfyller dina specar med undantag för härdat glas i stället för safir. Skryter också med importerat urverk (förmodligen japanskt).
http://www.aliexpress.com/item/CURR..._4&btsid=848e5acf-f3c5-4abc-b6f0-b3eecfcf3114

Eller denna?
http://www.aliexpress.com/item/2015..._4&btsid=848e5acf-f3c5-4abc-b6f0-b3eecfcf3114
upload_2016-9-8_10-6-46.png

upload_2016-9-8_10-8-32.png


På din fråga om visarna, kanske svärdvisare så som den undre klockan har. De finns säkert lumiserade sådana också.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De finns säkert lumiserade sådana också.
"Lumiserade visare,för den där riktiga kvalitetskänslan hos tidmätare".

image.png

Är man så sjukt kass på att översätta floskler från engelska att man inte kan översätta "timepiece" utan Google översätt så är man i fel bransch.

Hoppas verkligen detta är ett skolprojekt annars är det extremt pinsamt.
 

Sbys

Omega
Om du vill ha konstruktiv kritik så håller jag med många föregående talare: Ta bort tramset med patek-kopian från hemsidan. Förutom att den är ganska cheesy så är den helt felaktig: Det har aldrig funnits några bra kopior av PP.

I övrigt tycker jag klockan ser bra ut även om det inte är min kopp te.
Jag ska ta mig en seriös fundering på texten. Jag återkommer i frågan.
Tack,
 

Sbys

Omega
Så dessa är också premiumklockor alltså?

upload_2016-9-8_10-1-29.png

upload_2016-9-8_10-2-36.png


Uppfyller dina specar med undantag för härdat glas i stället för safir. Skryter också med importerat urverk (förmodligen japanskt).
http://www.aliexpress.com/item/CURR..._4&btsid=848e5acf-f3c5-4abc-b6f0-b3eecfcf3114

Eller denna?
http://www.aliexpress.com/item/2015..._4&btsid=848e5acf-f3c5-4abc-b6f0-b3eecfcf3114
upload_2016-9-8_10-6-46.png

upload_2016-9-8_10-8-32.png


På din fråga om visarna, kanske svärdvisare så som den undre klockan har. De finns säkert lumiserade sådana också.

Låt oss säga att vi har olika syn på vad som gör en premiumklocka.

Se tidigare kommentar om vad som driver kostnaden vid tillverkningen av en klocka.
Även om om det kanske är svårt att tro så gör dessa saker stor skillnad i kvalitén och investeringen.
Det som oftast skiljer budgetklockor (som dina exempel) från andra så som Söner (förenklat och urverket exkluderat) är att de brister på saker som:
  1. Safirglas
  2. Pläteringens tjocklek och ämne
  3. Självlysande visare och index
  4. vattenskyddad från 5atm eller mer (detta tillsamman med safirglaset påverkar kanske mest. Har du sedan ett kupolformat safirglas istället för ett platt blir det än mer premium)
  5. Tjockleken och renheten på materialet i klockhuset

Men du får jättegärna hänvisa till den standarden eller definitionen du använder.

Själv menar jag att det är helheten av en klocka som definieringar om det är en premium. En snygg, välfungerande klocka med hög kvalité på komponenterna räcker för mig. Sen kan man diskutera hög kvalitet hur länge som helst. Det som är premium för dig behöver inte alls vara premium för mig. Vilket vi ha bevisat med vår dialog.
 

Sbys

Omega
"Lumiserade visare,för den där riktiga kvalitetskänslan hos tidmätare".

image.png

Är man så sjukt kass på att översätta floskler från engelska att man inte kan översätta "timepiece" utan Google översätt så är man i fel bransch.

Hoppas verkligen detta är ett skolprojekt annars är det extremt pinsamt.
Du får nog var lite mer självkritisk dina påståenden om du ska verka seriös yonsson.
Vi använder tidmätare för att vi gillar det ordet, så enkelt är det faktiskt.
Vi tycker ordet tidmätare är både beskrivande, lite annorlunda och charmigt.

Du får gärna ha synpunkter men var lite mer försiktig med dina antaganden och förhastade slutsatser så kommer jag att lyssna på dig som på alla andra som engaerar sig.

Och låt mig vara kristallklar, det är inget skolprojekt, planerna är väldigt seriösa och vi tror stenhårt på en nisch inom rektangulära herrklockor.

"Är man så sjukt kass på att översätta floskler från engelska att man inte kan översätta "timepiece" utan Google översätt så är man i fel bransch."
PS. Jag var inte medveten om att ordet "timepice" var en floskler. Du får ursäkta min okunskap. ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du får nog var lite mer självkritisk dina påståenden om du ska verka seriös yonsson.
Vi använder tidmätare för att vi gillar det ordet, så enkelt är det faktiskt.
Vi tycker ordet tidmätare är både beskrivande, lite annorlunda och charmigt.

Du får gärna ha synpunkter men var lite mer försiktig med dina antaganden och förhastade slutsatser så kommer jag att lyssna på dig som på alla andra som engaerar sig.

Och låt mig vara kristallklar, det är inget skolprojekt, planerna är väldigt seriösa och vi tror stenhårt på en nisch inom rektangulära herrklockor.

"Är man så sjukt kass på att översätta floskler från engelska att man inte kan översätta "timepiece" utan Google översätt så är man i fel bransch."
PS. Jag var inte medveten om att ordet "timepice" var en floskler. Du får ursäkta min okunskap. ;)
Med tanke på att du sa att översättningen av Patek Philippe blev fel så drog jag slutsatsen att det romantiserade språket kom sig av Google translate.
 

Sbys

Omega
Samma känsla som att köpa en fejkklocka i Kina låter nog inte så lockande för många här... Lycka till med att bygga ett varumärke baserat på den känslan.
Tack för det.
Funderar på att lägga om det. Tanken var ju att skapa en känsla av stolhet och äkta glädje.
Men det blir kanske för cheesy. Tackar.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Låt oss säga att vi har olika syn på vad som gör en premiumklocka.

Se tidigare kommentar om vad som driver kostnaden vid tillverkningen av en klocka.
Även om om det kanske är svårt att tro så gör dessa saker stor skillnad i kvalitén och investeringen.
Det som oftast skiljer budgetklockor (som dina exempel) från andra så som Söner (förenklat och urverket exkluderat) är att de brister på saker som:
  1. Safirglas
  2. Pläteringens tjocklek och ämne
  3. Självlysande visare och index
  4. vattenskyddad från 5atm eller mer (detta tillsamman med safirglaset påverkar kanske mest. Har du sedan ett kupolformat safirglas istället för ett platt blir det än mer premium)
  5. Tjockleken och renheten på materialet i klockhuset

Men du får jättegärna hänvisa till den standarden eller definitionen du använder.

Själv menar jag att det är helheten av en klocka som definieringar om det är en premium. En snygg, välfungerande klocka med hög kvalité på komponenterna räcker för mig. Sen kan man diskutera hög kvalitet hur länge som helst. Det som är premium för dig behöver inte alls vara premium för mig. Vilket vi ha bevisat med vår dialog.
1. Safirglas är dyrare och bättre, jag håller med. Dock är det rätt basic idag och du hittar det på många enklare klockor med;
http://www.aliexpress.com/item/relo..._4&btsid=ef250291-4b4f-4684-91fd-b1489590c1fe
2. Pläteringens tjocklek. Jag håller med även här. Det är hemskt fult när pläteringen slits av. Normalt sett undviker jag klockor helt som har plätering då det inte hör hemma med en premiumklocka i mitt tycke. Jag har dock några vintageklockor som har det men då en bra beläggning så som den Omegan från 1945 som jag bär idag. Den har 80um guld (dvs 0.08 millimeter). Det står tryckt på boetten. Har du redovisat tjockleken på beläggningen någonstans? Då detta är något du framhåller så kanske du skall informera på hemsidan och här såväl?
3. Självlysande visare är ingen merkostad värd att nämna. Mitt första exempel ovan för 98 kr hade det till exempel.
4. Vattenskyddad var även den för 98 kr. De flesta är vattenskyddade. 30 eller 50 meter (3-5 atm) är samma sak.
5. Tjockhet och renhet? Rätta benämning för "klockhus" är boett. Med renhet, menar du då vilken legering? Vad har ni i Söner by Sweden? Står det stainless innebär det för det mesta ASTM 316 eller 316L vilket är fullgott på de flesta klockor. Då din skall vara premium är den säkert i det finare 316L? Tjockleken på godset är inget som gör en premiumklocka. En bra eller dåligt konstruerad boett gör dock skillnad. Har du låtit tagit fram din boett själv (formgett, verktyg etc) eller är det en generisk som du valt ur sortimentet?

Definitionen av premium klocka är nog olika om du handlar inne på närmaste Rusta eller i finbutikerna i staden (NK, Nymans UR, Bo Berggren, Rob Engström för att nämna några här i Stockholm). I samanhanget här på Klocksnack är det nog i den senare kontexten som avses. Jag känner inte till en endaste premiumklocka som bara handlas på postorder. Lyckas du sälja in din klocka till någon av finbutikerna ovan är jag beredd att omvärdera din klocka.

Edit: Sorry @Denke . Skrev mitt inlägg medan du kom med tillrättavisningen. Kanske bättre att flytta till egen tråd?
 
Senast ändrad:

tradden

Omega
Hej alla!

Har inte skrivit på länge här på KS så det känns som om jag kanske borde presentera mig lite. Har stort klockintresse men inte haft tid för det på sistone. Men kul att vara tillbaka här på KS och se hur KS har växt! Har ett par datejusts men vill komma igång igen med andra modeller. Vet inte vad riktigt, men jag gillar dressat!

/t
 
Godkväll! Som ni ser är jag relativt ny här på forumet. Jag har nyss beställt min första klocka, det är en premiumklocka från ett svenskt märke som heter Söner!

Skämt åsido. Önskar dig lycka till du som startat märket. Lyssna på kritiken du får här på KS så löser det sig nog ska du se :)

Har varit ganska aktiv de senaste månaderna så förhoppningsvis känner någon igen mig. För tillfället är jag en mycket nöjd ägare av en Tissot Visodate och en mindre nöjd ägare av två andra klockor, en Oris och en Pulsar. Sen har jag mitt fickur också som jag fick i doppresent, en Helvetia. För tillfället drömmer jag om en JLC Reverso, Omega Speedmaster, Cartier Tank, Seiko SKX007/009 och någon rolig vintage kronograf! Hur det blir med det får vi se, men att drömma är aldrig fel. Tackar för mig och hoppas vi ses på forumet! Godkväll :)
 

Sbys

Omega
Godkväll! Som ni ser är jag relativt ny här på forumet. Jag har nyss beställt min första klocka, det är en premiumklocka från ett svenskt märke som heter Söner!

Skämt åsido. Önskar dig lycka till du som startat märket. Lyssna på kritiken du får här på KS så löser det sig nog ska du se :)

Har varit ganska aktiv de senaste månaderna så förhoppningsvis känner någon igen mig. För tillfället är jag en mycket nöjd ägare av en Tissot Visodate och en mindre nöjd ägare av två andra klockor, en Oris och en Pulsar. Sen har jag mitt fickur också som jag fick i doppresent, en Helvetia. För tillfället drömmer jag om en JLC Reverso, Omega Speedmaster, Cartier Tank, Seiko SKX007/009 och någon rolig vintage kronograf! Hur det blir med det får vi se, men att drömma är aldrig fel. Tackar för mig och hoppas vi ses på forumet! Godkväll :)
Varmt välkommen...
 
Topp