• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Buddy

Breitling
Hallåhallå!
Här har ni en Stockholmskille som för tillfället spenderar mycket av sin tid i skolbänken. Har hängt i trådarna här på forumet i drygt ett år, och kände nu att det var dags att gå med. Min första automatare införskaffades förra hösten; blev en Seiko Seaurchin som har använts flitigt. Har kommit fram till att det var mycket klocka för pengarna. Nu är jag dock på jakt efter nytt, mer bestämt en full set Explorer 2a 16570 svart urtavla och med det nyare 3186-urverket. Så skicka gärna ett PM om du har en till salu eller känner något som skulle vilja sälja! :)

Det var nog allt för mig. Hej så länge!
 

Fabbejan

Breitling
Tjenare allihopa!

Fabian heter jag, har 17 år i bagaget och fastän jag varit medlem på forumet mer än ett år nu har det inte blivit av att presentera mig.

Mitt klockintresse började krypa sig på via mina kompisar för ca 1 år sedan, efter lite funderingar blev en Seiko SNZF17 inhandlad som första klocka. Tiden gick och suget efter en till klocka ökade fram tills för en månad sedan då jag hittade mig en vintage Omega Seamaster från -54 här ifrån KS, kände att det var god tid att köpa mig en kompis till Seikon, och så blev det! Vet inte riktigt vad som ligger näst vad gäller klockinhandling men tror det nalkas klockköp efter jul om inte päronen blir alltför lack ;)

Tack för ett trevligt forum med trevligt folk!

Mvh
 
Tjena, Ki var namnet. Idag sitter en 116600 SD 4000 på min arm. Har även en 116713 som var ett spontaninköp jag snabbt tröttnat på (ingen riktig fan av guld). Älskat rolex, ap och patek sedan jag var kanske 19 (32 idag) och har gått igenom många olika modeller. Kul att äntligen komma in i forumet (har smygkollat en del ;)) satsar på att hitta en ap ro chrono eller pp aquanaut som nästa klocka... En bild på gmtn kommer här :)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    95.9 KB · Visningar: 60

RJonsson

Omega
Hejsan,

Jag är ny här på forumet efter att ha läst här lite sporadiskt under en tid. I det verkliga livet studerar jag i Örebro samt glor på en massa sport. Ett klockintresse finns även det, dock har det inte realiserats i något vettigt inköp ännu. Jag äger en Triwa som väl funkar som substitut när ekonomin inte tillåter något dyrare. Drömmer om något finare gör jag dagligen. Har just fått upp ögonen för Seikos dykare SKX009 så om någon har en sådan till salu får hen gärna höra av sig.

Med förhoppning om givande tider här på forumet, RJonsson
 

BABOUCHE

Breitling
Tja alla,

främsta anledningen till att jag gick med är för att jag fick igång en Seamaster jag ropade in på Bukowskis för 3 år sedan. Med "fick igång" menar jag självklart att jag hade missuppfattat funktionen av uret och fick veta att jag behövde vrida upp den. Ja, jag skämdes när herren på Farfars Klocka på söder fick igång den omedelbart - jag tycker att vi lämnar det bakom oss, ok? Bra.
Bifogat finns två bilder på uret. Är det 'Vintage'-tråden jag ska lägga upp bilderna i om jag vill ha svar på några frågor om uret?

Med vänliga hälsningar,

BABOUCHE
 

Bilagor

  • 20160923_102244.jpg
    20160923_102244.jpg
    110 KB · Visningar: 50
  • 20160923_102236.jpg
    20160923_102236.jpg
    124.1 KB · Visningar: 52

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tja alla,

främsta anledningen till att jag gick med är för att jag fick igång en Seamaster jag ropade in på Bukowskis för 3 år sedan. Med "fick igång" menar jag självklart att jag hade missuppfattat funktionen av uret och fick veta att jag behövde vrida upp den. Ja, jag skämdes när herren på Farfars Klocka på söder fick igång den omedelbart - jag tycker att vi lämnar det bakom oss, ok? Bra.
Bifogat finns två bilder på uret. Är det 'Vintage'-tråden jag ska lägga upp bilderna i om jag vill ha svar på några frågor om uret?

Med vänliga hälsningar,

BABOUCHE

Japp, posta bilder och frågor på vintage-avdelningen.

Välkommen!
 

Mr Pink

Breitling
Tjena allihopa, vill börja med att tacka för ett trevligt forum!:)
Har hängt på Ks i cirkus ett år nu och kände för några veckor sedan att det var dags för att göra en användare och idag kände jag att tiden var inne att presentera mig och bli lite aktivare på forumet. Klockintresset har alltid funnits hos mig till en viss grad eftersom att min far har diverse Seiko och Certinas liggandes hemma. Intresset tog fart på riktigt när jag gick ut 9an och fick en certina ds action diver i examenspresent. Jag älskade presenten och läste allt som fanns om klockan och detta ledde mig till att hitta klocksnack. Här växte intresset ännu mer och suget efter en ny klocka kom sakta men säkert krypande och begäret var tvunget att stillas. Efter lite velande slog jag till på forumets kanske mest älskade budgetdykare, Seiko skx009. Jag kände hur jag gled längre och längre ner i klockträsket. Till en början var jag nöjd men med att tiden gick kom suget återigen tillbaka (som ni säkert alla känner igen). Efter detta har jag inhandlat ytterligare en dykare, denna gång en seiko srp773 som köptes på forumet och nyss en casio f-91 aka terroristklockan:)
Som ni kanske förstår är jag lite av en diver/beater älskare men vi får se vad som står näst på tur i klockväg:D
Tack för mig!
 
Senast ändrad:

Pentann

Cartier
2-Faktor
Min klockcirkus började för cirka ett årsedan. Det hela började med att min poseidon (dykföretaget) klockas länk gick sönder under en blöt krogrunda med grabbarna. Man är som man är, istället för att få den lagad tänkte jag ahh jag köper mig en ny klocka istället..

Värt att notera är att jag är av den typen när det är dags att införskaffa mig något så vill jag veta allt i ämnet.
Blev varse rätt snabbt om hur jkla dyrt det är med klockor. Iaf min första klocka blev en Oris Aquis, sen har det tagit sig från tag heuer, Glycine och Breitling. Klocksnack med alla kunniga medlemmar som delar med sig och lär av varandra är otroligt glädjande att få vara en del av!
 
Tjena allihopa, vill börja med att tacka för ett trevligt forum!:)
Har hängt på Ks i cirkus ett år nu och kände för några veckor sedan att det var dags för att göra en användare och idag kände jag att tiden var inne att presentera mig och bli lite aktivare på forumet. Klockintresset har alltid funnits hos mig till en viss grad eftersom att min far har diverse Seiko och Certinas liggandes hemma. Intresset tog fart på riktigt när jag gick ut 9an och fick en certina ds action diver i examenspresent. Jag älskade presenten och läste allt som fanns om klockan och detta ledde mig till att hitta klocksnack. Här växte intresset ännu mer och suget efter en ny klocka kom sakta men säkert krypande och begäret var tvunget att stillas. Efter lite velande slog jag till på forumets kanske mest älskade budgetdykare, Seiko skx009. Jag kände hur jag gled längre och längre ner i klockträsket. Till en början var jag nöjd men med att tiden gick kom suget återigen tillbaka (som ni säkert alla känner igen). Efter detta har jag inhandlat ytterligare en dykare, denna gång en seiko srp773 som köptes på forumet och nyss en casio f-91 aka terroristklockan:)
Som ni kanske förstår är jag lite av en diver/beater älskare men vi får se vad som står näst på tur i klockväg:D
Tack för mig!


Det är svårt att inte älska dykare :D
Välkommen!
 

hasse77

Breitling
Hejsan!
Hittills i livet har jag haft noll klockintresse, vantrivts med att bära dem och tyckt att klockor i telefoner räckt gott och väl. Så var fallet fram tills bara några veckor sedan, i takt med att telefoner blir allt större och besvärligt att plocka fram från byxfickan så började det praktiska med en klocka på armen tilltala mig. Som så många gånger förr när jag ska köpa mig något jag ej har så stor kunskap om, så inleder jag en intensiv jakt på information gällande produkter som är prisvärda, testvinnare eller nybörjarvänliga. Vad gäller klockor så är det svårt att utse testvinnare, utan jag fick börja försöka finna information om vilka klockor som är prisvärda nybörjaralternativ. Termer som beater, dykare, automatiskt urverk, manuellt urverk och m.m. började dyka upp, ofta hamnade jag i forumtrådar efter sökningar på Google hos Klocksnack. Så nu efter ett par veckor valde jag att bli medlem, samt beställt hem min andra klocka. Dessa impulsiva köp... :)

Klockor jag har idag:
Orient Bambino V.3 (med uppdaterat urverk från V.4) - Blå urtavla (Jag ville ursprungligen ha en med vit urtavla, men det mesta var slutsålt). Vill skaffa mig ett brun läderarmband till denna.

Seiko SKX009J - Ej i mitt innehav ännu, beställdes igår från Chronograph.com för 364$ exkl. tull (ville ursprungligen beställa den billigaste J-upplagan med Jubilee-armband men fick höra att den ska skramla mer. Kanske hade det räckt med den billiga, era tankar?) - http://www.chronograph.com/store/mli_viewItem.asp?idproduct=3747
 
Senast ändrad:

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Kan väl presentera mig jag med :)
Varit medlem ett tag men varit ganska anonym. Är 21 år gammal. Jobbar på ett företag som i huvudsak tillverkar maskinverktyg och infästningsprodukter. Bor i lägenhet i Strömmensberg i Göteborg och är ganska belåten med tillvaron. Har en bror som också är medlem på forumet @Knugen.
Är genuin fönstershoppare så har väldigt blygsamt med klockor. Till övriga intressen hör möbler och förstås favoritbandet Kent.

Har en Seiko-trio som består av:
Klockor.jpg
 
Trosan gott folk!
Har alltid uppskattat klockor då min pappa alltid haft klocka och min farfar var urmakare en gång i tiden.
Men mitt klockäventyr började först nu i juni då jag köpte min fortis b-42 , har nu efter det köpt en swatch sistem51 och en Seiko skx009j.
Jag är helt fast i klockträsket nu, tänker redan på nästa klocka och nästa efter de... En dyr men rolig hobby, men det finns ju värre saker att hålla på med :)
 

BTC

Breitling
Hej alla entusiaster,

Jag är ny på forumet sedan någon dag. Henrik heter jag i alle fall och är ifrån Uppsala.
Har under åren byggt upp ett hyfsat stort intresse för klockor. Intresset började dock med att jag konsumerade ett antal funktionsklockor så som, Suunto och Oceanic klockor. Idrottar och dyker mycket så började köpa klockor av praktiska skäl. Hoppade på här för att leta lite inspiration inför kommande investeringar. Har för tillfället inte mycket att skryta över vad gällande vanliga klockor med äger en Certina klocka som jag använder till vardags.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Hej allihopa!

Först vill jag tacka alla eldsjälar som har hjälpt mig med mitt första Rolex köp. Det blev en 116610LN. Väldigt nöjd med den. Första men inte den sista hehe.

Mitt namn är "jappdapi" och är vid 20 års åldern. Har haft klockintresse sen jag var yngre. Nu ska intresset utvecklas tillsammans med mina kärra vänner här på KS.

Nu är det dags att sträva efter ett nya mål, självklart är det en klocka vi pratar om. Men nu tycker jag att vi lugnar ner oss lite och laddar upp en bild på min ny köpta Rolex!

Sista men inte minst vill jag tacka @Royal Watches för ett underbar bemötande och tacka honom för den vackra Rolexen jag köpte från honom. Vi syns säkert snart igen för ett nytt köp!

Trevlig eftermiddag!

Hälsningar,
Jappdapi

IMG_0008.JPG
 

Bobin89

Breitling
Hej.
Bobin här, 27 år gammal och intresserad av klockor.
För mig så är klockor ett sätt att förbättra utseendet och se bättre ut.
Jag är ständigt på jakt efter nya och gamla klockor som jag anser skapar detta mervärde och detta forum känns som en bra plats att hitta nya objekt.
 

Mr.Loui

Breitling
Hej allihopa!

Ludvig heter jag och är 25 år.
Till vardags jobbar jag som projektledare inom bygg och rundar gärna av dagarna med att slita tag i en vikt eller två på gymmet.

Men vad det nu gäller klockor som är syftet för att jag har hamnat här så är klockor något som så länge jag kan minnas fångat min uppmärksamhet. Men då på en ytlig nivå där märken och historik inte varit av intresse utan mer för att de i mina ögon utgjort en utmärkt accessoar.
Dock har mitt intresse sen några år tillbaka intensifierats och tillverkarna samt dess historik blir mer och mer intressant för var dag som går.
Måste även säga att Klocksnack & Nymans Urs podcast har varit suverän i lurarna på jobbet.

Så tack på förhand för ert härliga forum där jag har och kommer spendera en hel del tid framöver.

P.s.
Är för tillfället på jakt efter mitt första Rolex köp där en SD ref. 116600 är mitt mål.
 

Bestiarara1978

Breitling
Hella alle sammen!
Som mange her inne er også jeg en klokkeentusiast.
Jeg er medlem allerede av en del internasjonal forum og siden jeg er bosatt i Norge (kommer egentlig far Firenze, Italia) har tenkt å bli medlem her også.
Jeg er veldig glad i militær/Sub klokker. Min først "seriøs" klokka var en Pam 111. Da kom i samling en 422. Jeg måtte bare ha Panerai siden alt startet i Firenze.
Men da ble jeg kjent med EnneBi klokker, hvor Alessandro Bettarini (sjef designer i Panerai for ca 30 år) er grunnleggere.
Klokkene har sjel og minner om Mille Metri Panerai prosjekt!
Har også Rolex, Omega og andre microbrand i samlingen og den jeg elsker mest akkurat nå er en 22.5 (brand) Sabbia (modell) med bronse kasse og stål brushed bezel. Denne er laget sv en betjent i Italia som har nettopp startet. Og jeg har vært så heldig til p få en "pre-serie" eksemplar!
Her noen bilder av klokkene mine (de som jeg elsker mest):

vIPdMp.jpg

Cjx3mq.jpg

qUqRAU.jpg
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Godmorgon!
"long time listener first time caller"
Jag heter Edward och har samlat/renoverat/köpt/sålt herr och damur sedan 1999.
Mitt klockintresse började dock i slutet på 80-talet när min farsa visade mig en helsida i Expressen, det var
reklam för nya Rolex och där var en Day-Date för 89900kr en absolut astronomisk summa för en då 10-12-åring, bilden fastnade i huvet...
Tycker det är dags att presentera mig på detta eminenta forum och aktivt ta del, och dela med mig, av erfarenheter.
Mitt intresseområde är främst högkvalitativa (vintage) herrur utan datum eller andra komplikationer men, i stort sett, alla ur intresserar mig.
//E.
 

Virusvarus

Breitling
14749071440491462048678.jpg
1474907203336-811633029.jpg

Jag sökte mig hit för att jag helt enkelt har köpt en klocka som jag inte vet vad det är eller hur jag får den att ticka för den delen.

Kändes som att det här var rätt ställe att få lite hjälp på.

I övrigt är jag en 25 årig trädgårdsmästare som gillar second hand. Tyvärr är min klocksamling inte särskilt stor, men det här kanske bara är början...?

Hoppas någon kan hjälpa mig.
Ha det så bra.


Jag har nu rekat lite och har förstått att det här nog ska in i vintage-tråden.
 
Senast ändrad:

Tigerrific

Breitling
Hej!

Adam heter jag och är relativt ny på klockor. Min första klocka är en DW som jag absolut älskar, då den är väldigt bekväm och stilren. Jag är dock på jakt efter en ny klocka och har börjat luta mig till en Rolex. Gärna en modell som har snarlika egenskaper som DW men istället för läderband så hade det varit kul med ett band i stål (T.ex. Datejust). Det ska bli kul att utvidga kunskapen och intresset för klockor här i forumet! :)
 

månljus

Panerai
Hej!

Adam heter jag och är relativt ny på klockor. Min första klocka är en DW som jag absolut älskar, då den är väldigt bekväm och stilren. Jag är dock på jakt efter en ny klocka och har börjat luta mig till en Rolex. Gärna en modell som har snarlika egenskaper som DW men istället för läderband så hade det varit kul med ett band i stål (T.ex. Datejust). Det ska bli kul att utvidga kunskapen och intresset för klockor här i forumet! :)
Rätt stor skillnad på en DW och en Rolex. ;) Men ett riktigt bra hopp! Kul, varmt välkommen! Här har du lite att grotta ner dig i: https://klocksnack.se/threads/datejust-och-date-tråden.6866/
 
Välkommen!

Hej!

Adam heter jag och är relativt ny på klockor. Min första klocka är en DW som jag absolut älskar, då den är väldigt bekväm och stilren. Jag är dock på jakt efter en ny klocka och har börjat luta mig till en Rolex. Gärna en modell som har snarlika egenskaper som DW men istället för läderband så hade det varit kul med ett band i stål (T.ex. Datejust). Det ska bli kul att utvidga kunskapen och intresset för klockor här i forumet! :)
 

Portugieser

Cartier
Hej på er,
Sebastian heter jag och är relativt ny på forumet. Jag har i själen samlat på klockor sedan 2009-2010 någonting men det var först i november 2015 jag gjorde slag i sak och köpte min första riktiga klocka - då en ny IWC Portugieser (IW390404). Det tog några år att välja bara... Nu har jag precis kompletterat "samlingen" med en PAM112 från 2008 och det lutar åt en Rolex (GMT eller Hulk) som nästa inköp.

Hepp!
 
Hej på er. 41 bast och äger tre automater.
En Steinhart Ocean One, en Steinhart Titanium 500 och en Fortis Flieger Automatic.

Allt började med en Doxa jag fick av farfar och som blev stulen. Jag blev rånad av 3 zigenartjejer som slog ner mig satte sig på mig och tog allt jag hade. Jag har tänkt på det där uret under hela min uppväxt, och saknat det som satan. Till slut försökte jag fylla i det hålet med en Flieger, efter att min vän hade introducerat mig för märket 2009. Sålde min första Flieger efter 5 år för lika mycket som jag köpte den för, och köpte en sprillans ny, den på bilden. Tyvärr råkade den ut för diverse smällar så nu ser den ut som den har blivit hittad på Aleppos gator. Numera använder jag min stål Steinhart då Titanium 500 ska in på lagning - urverket är sönder

Min nästa klocka blir med stor sannolikhet en Oris Diver Aquis. Vet inte vilken färg bara. Jag är sugen på den med blå pärlemor urtavla, men gillar andra färger också
 

Bilagor

  • IMAG0432.jpg
    IMAG0432.jpg
    169.5 KB · Visningar: 31
  • IMAG0433.jpg
    IMAG0433.jpg
    107.5 KB · Visningar: 32
  • IMAG0434.jpg
    IMAG0434.jpg
    104 KB · Visningar: 34

ptk

Breitling
Hej,
Fick tips om det här forumet. Fint att ni uppmanar nykomlingar att presentera sig. Och forumen är intressanta. Jag gillar klockor, japanska köksknivar, ölbryggning, simning, historiepodden och cykling. Bland annat. Min första roliga klocka var en Zenit som jag fick av min pappa. Hans guldklocka. Den sitter numera på en av mina söners handled.
upload_2016-9-27_12-20-31.png


I stället köpte jag en Victorinox som jag faktiskt gillade och hade ett bra tag. Tills andre sonen blev av med sin klocka och då fick han överta den. Han använder den dagligen.
upload_2016-9-27_12-48-23.png


Sen köpte jag en Seiko. Den var snygg men höll tiden dåligt. Men den var bra att ha vid simningen. Jag gav bort den till min dåvarande flickvän. Ungefär så här ser den ut.
upload_2016-9-27_12-21-33.png



Och jag köpte en annan Victorinox som jag sett i en film om en tidsresenär. Den var cool men jag såg inte siffrorna i vattnet när jag simmade. De var för mörka. Mer design än funktion. Jag sålde den….
upload_2016-9-27_12-39-59.png


…men först köpte jag en SINN UX. Jag gillar den. Fungerar bra att simma med. Vattentät ner till 5.000 meter : - ) Men nu efter tre år hänger sig datumsiffrorna ibland. Irriterande. Jag behåller den nog men innan jag lämnar in den (för den måste till Tyskland) funderar jag på att köpa en Omega Seamaster 300.
upload_2016-9-27_12-41-3.png


Det är alltså den här klockar som jag är sugen på nu. Tar gärna emot tips & infolänkar.
upload_2016-9-27_12-31-55.png


Hälsningar
Robert
 
Topp