• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

galenvret

Omega
2-Faktor
Hej!

Tänkte bara säga hej och dela lite tankar kring min första "riktiga" klocka.

Efter mycket scanning av marknaden kokade mitt val ned till tre modeller:
IWC Mark XVII
Omega Speedmaster Professional "Moonwatch"
Longines Legend Diver

Bakgrunden till detta urval var att samtliga enligt mitt tycke är klassiska typer av modeller, gångbara till det mesta och slutligen att storleken 40-42 mm passar på mina inte allt för biffiga handleder.

Efter att ursprungligen ha snöat in på IWCn och sedan en tur på Omegan gick jag slutligen för LLDn denna första runda. Huvudsakligen grundat inköpspris efter en bra deal från Pluswatch i Italien och de faktum att LLDn är vattentät och kommer må bättre med alla fritidsaktiviteter och resor som löper på i livet för tillfället.

Härnäst på önskelistan ligger en IWC Portouguese och en Rolex Submariner date.

Hoppas vidga mina vyer här på klocksnack, få lite god input och se vad det blir för modell nästa gång. :)

Tack för mig!
 

Bilagor

  • IMG_0354.JPG
    IMG_0354.JPG
    100.8 KB · Visningar: 62

NICe

Breitling
Ny på forumet är ingen klocknörd än men räknar med att bli.
Har spanat länge på en Steinhart framtiden har jag tänkt mig en rolex men det är framtiden.
Idag är jag Casio älskare, mycket pga den känns väldigt retro.

Köp/Sälj delen är där jag hänger och rullar runt min tid + cigarr delen.

Fantastiskt skönt och härligt forum med mycket härliga människor det jag har läst än så länge :)
 

Lerxt

Breitling
Hej är ny här.
Har varit klockfrälst länge samlingen består av lite olika modeller.
Longines Conquest, Certina Ds titan dykare Seiko Sxk007 någa olika Citizens nån swatch Irony, Traser, Casio G-shock Ga 100
Record Watch Company geneve mfl. Sugen på att få tag på nån Omega som nästa köp :)
 
Hej!
Har funderat på en Panerai Luminor Marina Pam0048 40mm eller en Rolex Explorer 2 16570 40mm, men är lite osäker om Luminorn kommer bli för stor för mina handleder då den är lite tjockare. Har i nuläget en Omega Speedmaster Automatic 38mm och känner att jag skulle kunna ha en lite större.

Tänkte bara fråga vad ni skulle rekommendera av dessa två klockorna samt om jag ska gå med svart eller vit urtavla för Explorern.
Tack! :)
Bjud in gärna de ni tror har kunskap inom ämnet, är ny användare på Klocksnack så tar gärna emot feedback :)
 

Portugieser

Cartier
Hej!
Har funderat på en Panerai Luminor Marina Pam0048 40mm eller en Rolex Explorer 2 16570 40mm, men är lite osäker om Luminorn kommer bli för stor för mina handleder då den är lite tjockare. Har i nuläget en Omega Speedmaster Automatic 38mm och känner att jag skulle kunna ha en lite större.

Tänkte bara fråga vad ni skulle rekommendera av dessa två klockorna samt om jag ska gå med svart eller vit urtavla för Explorern.
Tack! :)
Bjud in gärna de ni tror har kunskap inom ämnet, är ny användare på Klocksnack så tar gärna emot feedback :)
Skulle ändå rekommendera att du testar en Panerai 44 mm om du inte har gjort det. Du behöver inte ha särskilt stora handleder för att den skall göra sig bra - är själv nyfrälst efter att ha haft samma inställning som du. Skall det vara Panerai skall det vara 44 mm. Testade Panerai för första gången för två veckor sedan och köpte en i fredags. Kör du på Explorer II skulle jag säga att den vita går före men det är ju en smaksak, både den vita och den svarta är riktigt fina!
 

stellan

Breitling
Hej jag har lurkat här på forumet en tid nu och känner att jag vågar träda fram ur mörkret nu. min sambo är gravid och delar inte mitt klockintresse utan undrar va fan jag håller på med när jag läser omegas produktkatalog på kvällarna. Omega för att det finns en ad nära mig och jag fick ärva en gammal guld omega från min gammelmorfar som han fick av sina anställda nån gång på 50 (58 tror jag) -talet när han fyllde 50. Ett manuellt verk med sekundvisare kl 6 och det skulle vara så kul att få veta lite mer om den. Annars letar jag efter en speedmaster PRO som alla andra oinvigda känns det som. Gillar även nya Seamaster 300 och rolex submariner. Jobbar till sjöss för övrigt men hatar att prata om mig själv så jag rundar av här med en bild på den gamla klockan.
 

Bilagor

  • IMG_2981.JPG
    IMG_2981.JPG
    126.8 KB · Visningar: 63
Skulle ändå rekommendera att du testar en Panerai 44 mm om du inte har gjort det. Du behöver inte ha särskilt stora handleder för att den skall göra sig bra - är själv nyfrälst efter att ha haft samma inställning som du. Skall det vara Panerai skall det vara 44 mm. Testade Panerai för första gången för två veckor sedan och köpte en i fredags. Kör du på Explorer II skulle jag säga att den vita går före men det är ju en smaksak, både den vita och den svarta är riktigt fina!
Hej!
Fick prova en 40 mm och den var alldeles för stor för mig tyvärr, håller med lite om att om jag ska ha Panerai ska de vara 44 mm, lutar åt en Explorer II 40mm med vit urtavla. :)
 

324252

Breitling
Hej!
Jag är ny här på forumet och tänkte ta tillfället i akt att presentera mig.
Jag har ett långt klockintresse sedan över 20 år tillbaka.
Det började med att man stod och hängde i skyltfönstrena på Nymans och Rob Engström. Därefter har intresset alltid funnits där även om jag inte betecknar mig själv som vare sig samlare eller klocknörd. Efter att ha lyssnat på KS poddar och läst en del i forumet, så inser jag att mina kunskaper jämförelsevis är högst begränsade. Kan t.ex. inte slänga mig med olika referensers sifferbeteckningar, olika modellers historier eller liknande. Jag är helt enkelt en vanlig kille som gillar snygga klockor. Som så många andra så är det Rolex som jag först kom i kontakt med och som fångade mitt intresse, men även Sjöö Sandström uppmärksammade jag tidigt omkring mitten av 90-talet.
Finns många klockor på min bucketlist, men härnäst står en Day-Date 40.

I dagsläget har jag en GMT Master II halvguld, Omega Seamaster Aquaterra med läderband samt en Heuer Carrera.
FullSizeRender (4).jpg
 

olah

Breitling
Hej!
Fint att se folks samlingar och hantverksarbeten! Gillar det här forumet skarpt och tänkte att det var dags att starta ett konto och presentera sig. Jag har en minimal samling på endast en klocka. En Omega Pie pan från -66, så det är väl inte helt fy skam trots allt... Ett arvegods från farfar som farmor gav till mig (och bad mig att inte säga något till kusinerna). För övrigt läser jag till lärare och får väl tyvärr inse att den lönen knappast kommer ge mig en Speedmaster. Men jag är inte bitter, får hålla mig till dagens vintageur istället.
 
Hej!
Fint att se folks samlingar och hantverksarbeten! Gillar det här forumet skarpt och tänkte att det var dags att starta ett konto och presentera sig. Jag har en minimal samling på endast en klocka. En Omega Pie pan från -66, så det är väl inte helt fy skam trots allt... Ett arvegods från farfar som farmor gav till mig (och bad mig att inte säga något till kusinerna). För övrigt läser jag till lärare och får väl tyvärr inse att den lönen knappast kommer ge mig en Speedmaster. Men jag är inte bitter, får hålla mig till dagens vintageur istället.
Välkommen! Ser fram emot många fina bilder på din PiePan :)
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Hej!
Fint att se folks samlingar och hantverksarbeten! Gillar det här forumet skarpt och tänkte att det var dags att starta ett konto och presentera sig. Jag har en minimal samling på endast en klocka. En Omega Pie pan från -66, så det är väl inte helt fy skam trots allt... Ett arvegods från farfar som farmor gav till mig (och bad mig att inte säga något till kusinerna). För övrigt läser jag till lärare och får väl tyvärr inse att den lönen knappast kommer ge mig en Speedmaster. Men jag är inte bitter, får hålla mig till dagens vintageur istället.
Du kommer absolut kunna ha råd med en Speedmaster, min vän! Prioriteringar. Och möjligheterna finns att lärares löner höjs i framtiden, du kan göra karriär och bli förstelärare, rektor, jobba extra. Ni är värda guld, otroligt viktiga för samhället. Jag hoppas på det bästa för dig och alla andra lärares skull.
 
Hej alla glada!
Näste man till rakning..
Lantbrukare från skåne. Även om dagens spannmålspriser inte räcker till så ofantligt många klockor men precis som många nämner, det gäller att prioritera.
Äger en Omega speedmaster för tillfälligt. Vad gäller nästa klocka så är målet inställt på en rolex submariner 116613LB.

Ett oerhört trevligt och intressant forum för övrigt!

Mvh
 

Bilagor

  • IMG_0260.jpg
    IMG_0260.jpg
    64.3 KB · Visningar: 63

Nebulosa

Breitling
Hallå!

Har varit medlem här sen 2013 men då intresset för klockor avtog så spenderades det mindre tid här. Nu har intresset kommit tillbaka igen så nu är jag här för att stanna! Äger idag en skx007 som fungerar ypperligt men nytt står på inköpslistan.

/C
 

Breakout

Omega
Hallå där gott folk!
Ny här på forumet, och ny inom denna "hobby"! =)
Min första "riktiga" klocka är en Certina DS Action och jag jobbar på en Omega Seamaster 300m förtillfället! Så snart är den i hamn..
Sen undrar jag hur jag kan skriva i dom andra trådarna här på forumet? Det står "Du har inte rättigheter att svara här.".. Måste jag göra någonting under inställningarna eller ska admin eller nån godkänna mig? =)

Ha det gott!
 

morbror Julle

Breitling
Hej!
Blev medlem idag och här kommer en kort presentation av mig.
Jag närmar mig 50 och blev intresserad av klockor på allvar när jag 2001 av en slump fick syn på en Seiko S-Wave med gul urtavla. Föll pladask och köpte direkt.
En kompis blev impad och köpte sedan en likadan fast med röd urtavla via Overstock, men han var fortsatt avis på mig och vill fortfarande byta till sig min.
Jag säger bara "IN YOUR DREAMS!" Klockan gick klanderfritt i 10 år ända tills min lilla ett-åring kastade den i golvet. Det var dock vår 550 kr för att få den driftduglig igen, trots att inte jag gav mer än 1700kr för den.
I övrigt gillar jag klockor med en ren och tuff design utan krusiduller. Det ska andas instrument och funktion istället för dekoration eller blim blim. Det ska vara maskulina klockor, utan att för den skull bli för macho. Har ett vurm för batterifria klockor och gillar Japanerna.
Föredrar ovanliga och prismässigt överkomliga modeller framför kända dyra märken, men de ska fortfarande vara just kvalitet.
Det är ju helt fantastiskt vad många olika gamla och nya märken de finns som jag tidigare inte visste existerade.
Hoppas få intressant utbyte av detta forum.
 

Axelgustavsson

Breitling
Hejsan
Jag är en nybliven klockentusiast som för närvarande är på jakt efter en Tag Heuer Aquaracer Calibre 5 (WAN.2110.BA0822), så har någon en sådan så kontakta mig gärna!
Bor och studerar i Helsingborg till vardags och är i skrivande stund 18 år gammal.
 

kamme

Breitling
Hej!
Jag har lurkat runt här ett tag innan jag blev medlem. Hittade en klocka på köp och sälj som jag var tvungen att ha och reggade mig och slog till, sen dess har jag hunnit med att köpa två klockor till på forumet. Och fler lär det bli!
Hur blev jag klockintresserad då? Jo, måste skylla på en annan medlem här på forumet som en dag skickade en bild på en Oris han hade köpt. Grym tyckte jag och undrade vad han hade betalat, minns inte exakt men tror det var runt 12k och jag undrade om han mist förståndet...
Jag har ju haft klocka när man var grabb men sen mobilen kom tyckte jag att det räckte med den som tidshållare, så att man betalar en sån hiskelig summa för en klocka tyckte jag var vansinne! Men jag tyckte den var snygg och traskade iväg till en butik och köpte mig en quartz Tissot för 3k och var nöjd i några dagar. Man lär ju ha en automat också tänkte jag men slog till på en 24h Raketa som jag fastnade för, sen en Orient Mako, sen en Seiko, och en Orient till, och några Seiko till, och 3st vintage Tissot o.s.v.... Har nog köpt 15 klockor i år. Det gick fort att sjunka ner i klockträsket haha!

Nu letar jag min första lite dyrare klocka och har fastnat för Datejust som jag tänker mig är ett bra insteg till de lite dyrare klockorna, efter det får vi se var det slutar...
 

maxb

Omega
Tjopp!

Semi-ny medlem här, däremot så har inte klockintresset vaknat förrän nu på sistone då jag nu har börjat spana efter min första "riktiga klocka". Är sugen på en Rolex men tittar också på Omega. 27 år ung och Stockholms-bo med stort fiskeintresse och älskar att vara i naturen. Har flertalet gånger sneglat i fiske-tråden här på KS, men där blir man inte insläppt ännu ;P

Trevlig helg på er!

/Max
 

maxb

Omega
Det här inlägget hamnar nog fel nu, men finns det förresten någon aktie-relaterade tråd på KS? Har sökt men hittar ingen.. :wideyed:
 

Maxmoritz

Breitling
2-Faktor
Hejsan Max heter jag ! Ny på forumet men hänger här varje dag sedan jag blev medlem ! 24 år aldrig haft nått större klockintresse .
Sen fick jag en parfym klocka av morsan en rosé färgad Thomas sabo med meshlänk och fick upp ett intresse , börja kolla automatverk och blev mer intresserad , då kom ju rolex upp alla mäns dröm ;)
Så nu har jag fått en budget på 45k som ska gå till min första "riktiga" klocka ! Är då ute efter som första klocka antingen en rolex datejust (utan stretch i länken då) eller en SUb men dem e svåra att hitta till det priset :/
Eller en Hublot Classic fusion i stål!

Sen drömmarna är ju en ap Oak , rolex daydate och patek men det kan man ju glömma som snickare :/

Iallafall ska bli kul att hänga här med er i framtiden !
Mvh max
 

midikem

Cartier
Hej!
Jag har lurkat runt här ett tag innan jag blev medlem. Hittade en klocka på köp och sälj som jag var tvungen att ha och reggade mig och slog till, sen dess har jag hunnit med att köpa två klockor till på forumet. Och fler lär det bli!
Hur blev jag klockintresserad då? Jo, måste skylla på en annan medlem här på forumet som en dag skickade en bild på en Oris han hade köpt. Grym tyckte jag och undrade vad han hade betalat, minns inte exakt men tror det var runt 12k och jag undrade om han mist förståndet...
Jag har ju haft klocka när man var grabb men sen mobilen kom tyckte jag att det räckte med den som tidshållare, så att man betalar en sån hiskelig summa för en klocka tyckte jag var vansinne! Men jag tyckte den var snygg och traskade iväg till en butik och köpte mig en quartz Tissot för 3k och var nöjd i några dagar. Man lär ju ha en automat också tänkte jag men slog till på en 24h Raketa som jag fastnade för, sen en Orient Mako, sen en Seiko, och en Orient till, och några Seiko till, och 3st vintage Tissot o.s.v.... Har nog köpt 15 klockor i år. Det gick fort att sjunka ner i klockträsket haha!

Nu letar jag min första lite dyrare klocka och har fastnat för Datejust som jag tänker mig är ett bra insteg till de lite dyrare klockorna, efter det får vi se var det slutar...
Välkommen! Det vore kul med bilder på din samling? :)
 

jabla

Sarlacc
Hej alla glada!
Näste man till rakning..
Lantbrukare från skåne. Även om dagens spannmålspriser inte räcker till så ofantligt många klockor men precis som många nämner, det gäller att prioritera.
Äger en Omega speedmaster för tillfälligt. Vad gäller nästa klocka så är målet inställt på en rolex submariner 116613LB.

Ett oerhört trevligt och intressant forum för övrigt!

Mvh
Alltid kul med fler Skåningar. :)
 

Peedah

Breitling
Hej!

Tänkte passa på att presentera mig. Jag har under en tid och med stor glädje följt klocksnack.se, men först nu tagit steget till att bli medlem. Mitt klockintresse har växt fram under de senaste åren och tilltagit i takt med att jag närmar mig mitt nästa klockköp, som blir mitt första efter det att mitt intresse för klockor väcktes. För ett antal år sedan köpte jag min första klocka i form av (och nu kommer det - den älskade och hatade) Omega SMP (ref 2220.80.00).
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Hej!

Jag är ny här på forumet. Har börjat bära armbandsur relativt nyligen. I dagsläget är det främst ett kvartsur av billigare modell som jag har runt armen, men funderar på att införskaffa lite annat när tillfälle ges. De märken jag är mest intresserad av är Seiko och Orient.
 

Meddan

Breitling
Hej,

Är inte direkt ny här på forumet utan gått under radarn och smygit omkring ett tag. Äger ett par vintageklockor som ligger och dammar i en byrålåda. Mitt klockintresse har eskalerat det senaste året då jag bestämde mig för att göra mitt första "riktiga" inköp. Det vore lögn att säga om jakten på den perfekta klockan har varit ett nöje, har velat alldeles för mycket än vad som är hälsosamt. Följande klockor har varit uppe på tapeten:

Rolex GMT Master II
Rolex Submariner Transitional
Rolex Explorer I
IWC Ingenieur
Omega Seamaster AT 8500

Men nu har jag bestämt mig, IWC Ingenieur är dags att inhandlas, så om någon sitter inne på en och vill flippa, hör gärna av er! Söker främst 323904, 323906 eller 323909 (Laureus).
 

Vargunge1

Breitling
Tack för medlemsskap på forumet:) Så här är det...Jag köpte min första klocka 1982 på Burmans Guld&Optik i Skellefteå. Det var en Citizen Automatic 21 Jewels. Använde klockan fram till 1990. Sedan vart det en Seiko som jag sålde till en kompis. Efter det blev mobiltelefonen min klocka...Skulle logga in på tradera ock kika på Bildelar för ca 4 månader sedan. Råka trycka fel...Vad uppenbarade sej då??? Jooo!!!!!! En exakt likadan Citizen som jag en gång köpte. Budade hem klockan, och sen var jag fast. Nu har jag köpt,sålt,renoverat och fixat ett antal klockor som jag budat hem billigt på bla tradera. Min fru påstår att jag blivit lite smått tokig. Jag har fått ADHD säger hon:wtf: Bara klockor i huvvet på mej.
 
Hej på er, Johan här. Utflyttad Östersundare som numera bor på Malta. Läst KS länge, haft ett intresse för klockor en längre tid, men la klockan åt sidan när jag skaffade min första iPhone. Ironiskt nog återuppväcktes intresset av att häromkring så går mer eller mindre alla runt med snygga klockor på armleden - kopior, givetvis.

Som utlandssvensk och med studerande sambo medger inte budgeten särskilt extravaganta köp, men jag har precis plockat hem en trevlig Orient från Ungern som jag ser fram emot. Det blir min första mekaniska så jag ser fram emot att ta steget in i, eh, vuxenlivet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej!
Har funderat på en Panerai Luminor Marina Pam0048 40mm eller en Rolex Explorer 2 16570 40mm, men är lite osäker om Luminorn kommer bli för stor för mina handleder då den är lite tjockare. Har i nuläget en Omega Speedmaster Automatic 38mm och känner att jag skulle kunna ha en lite större.

Tänkte bara fråga vad ni skulle rekommendera av dessa två klockorna samt om jag ska gå med svart eller vit urtavla för Explorern.
Tack! :)
Bjud in gärna de ni tror har kunskap inom ämnet, är ny användare på Klocksnack så tar gärna emot feedback :)
Prova alla men köp ingen. Gå hem och fundera. Låt det gå några dagar eller veckor så klarnar det vilken du kommer trivas med bäst.
 
Topp