• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frans

Breitling
Hej!
Jag är en riktig amatör, vad gäller klockor, men hoppas få nyttig information och inspiration från er erfarna.
Jag har efter min far ärvt min farfars klocka, Jaeger Le Coultre, en av Metallverkens guldklockor. Den har legat undangömd i ett skåp sedan jag fick den 2004, och först nu har jag förstått att den har ett visst värde, mest personligt men även ekonomiskt. Den har ett guldfärgat armband i stål (resår), kanske original?, den fungerar och går bra men har skrapmärken på urtavlan. Det jag mest funderar över är om det är värt att kosta på den en renovering och vad det i så fall kostar?
Den pryder verkligen sin plats på armen och fint minne att bära med sig, men är det värt att kosta på den?
Vad är det för ekonomiskt värde nu, och vad värdet blir efter en renovering, kan man lämna in till vilken urmakare som helst?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Hej!
Jag är en riktig amatör, vad gäller klockor, men hoppas få nyttig information och inspiration från er erfarna.
Jag har efter min far ärvt min farfars klocka, Jaeger Le Coultre, en av Metallverkens guldklockor. Den har legat undangömd i ett skåp sedan jag fick den 2004, och först nu har jag förstått att den har ett visst värde, mest personligt men även ekonomiskt. Den har ett guldfärgat armband i stål (resår), kanske original?, den fungerar och går bra men har skrapmärken på urtavlan. Det jag mest funderar över är om det är värt att kosta på den en renovering och vad det i så fall kostar?
Den pryder verkligen sin plats på armen och fint minne att bära med sig, men är det värt att kosta på den?
Vad är det för ekonomiskt värde nu, och vad värdet blir efter en renovering, kan man lämna in till vilken urmakare som helst?
Jag tror att du får bättre hjälp om du postar en ny tråd i forumdelen Vintage och ställer dina frågor där. Bifoga gärna en bild också om du förväntar dig att någon ska kunna ge dig en uppgift om aktuellt värde.
 

Rootbjörn

Panerai
2-Faktor
tjena ! vatt med några månader på forumet men aldrig gjort några inlägg. Är en 19årig kille som köpte min första klocka för några månader sen (rolex gmt rootbeer) väldigt nöjd men ändå sugen på något nytt :)
 

gnutten

Breitling
Tjo, Eric här.
Alltid varit intresserad av design och funktion på klockor. Försökte mig på senast med en smartwatch, men tycker att man tappar den riktiga känslan av visarna och mekaniken. Så letar just nu efter nästa klocka till familjen.
 

Joakim.nils

Breitling
Hej!
Ny på forumet och har väckt ett intresse inom mig för klockor och dess historia.
Hoppas jag kommer kunna bidra med något samt ta del av alla experter här!

vh
 

Wanner

Breitling
Tjäna, Richard här.
22 år från Göteborg med ett klockintresse som bara blir större och större. Upptäckte klocksnack.se genom podcasten, Tummen upp för den.
Mitt klockintresse började ganska tidigt då min far varit dykarinstruktör i många år och fastnade för de olika dykaruren han hade på handen.
För ett par år sedan tog klockintresset fart på riktigt när jag fick ärva hans Omega Pre Bond seamaster.
Nu håller jag på att leta efter mitt första "riktiga" köp av klocka.
De står mellan en Submariner eller en GMT master ||
Har några frågor när de gäller Submarinern, när kom det nya snabblåset? Är de något speciellt man ska veta om Rolex Sub?

/Richard
 

Bilagor

  • IMG_5523.jpg
    IMG_5523.jpg
    114 KB · Visningar: 68

mackie-

Omega
Hallå där!
Markus heter jag. 33 år och bor i Stockholm. Jag har varit medlem i över ett år på forumet men har bara lurkat runt på forumet, så det är dags för mig att kliva fram ur skuggan och presentera mig.
Jag har ett genuint intresse för klockor och det kommer från farsan som alltid har samlat på alla möjliga typer av ur. Nu när han har blivit till åren tycker han att det är gamla bords- och reseur som gäller. Jag däremot, gillar främst dykarur samt vintageklockor. Jag har en hel del klockor men vill gärna se mig själv som en OWG och har för tillfället en Omega Seamaster Planet Ocean, 42mm. Tycker att det är en riktigt bra allround-klocka med rätt känsla.
Jag hoppas att kunna bidra med något till forumet. Tack för mig!


OmegaPO.jpg
 

månljus

Panerai
Tjäna, Richard här.
22 år från Göteborg med ett klockintresse som bara blir större och större. Upptäckte klocksnack.se genom podcasten, Tummen upp för den.
Mitt klockintresse började ganska tidigt då min far varit dykarinstruktör i många år och fastnade för de olika dykaruren han hade på handen.
För ett par år sedan tog klockintresset fart på riktigt när jag fick ärva hans Omega Pre Bond seamaster.
Nu håller jag på att leta efter mitt första "riktiga" köp av klocka.
De står mellan en Submariner eller en GMT master ||
Har några frågor när de gäller Submarinern, när kom det nya snabblåset? Är de något speciellt man ska veta om Rolex Sub?

/Richard
Välkommen! Dom här två trådarna kan nog hjälpa dig. :)
https://klocksnack.se/threads/den-stora-rolex-fråge-tråden.9687/
https://klocksnack.se/threads/submariner-tråden.1102/
 

Johan_C

Panerai
Tjena,
Fabtastiskt/Underbart forum !!
En kort presentation av mig själv :
Johan 42 bast, har varit klockintresserad sedan min första klocka "Citizen Aqualand" har sedan dess ägt bra många klockor/märken och vet fortfarande inte vilken min favorit är, omväxling förnöjer.

Har idag : Breitling Superocean, Roled DJ, Rolex GMT2C och en Panna 359.
Min graal just idag är en PP5980/1A

Bifogar en bild på min fina Panerai :
WP_20161006_001.jpg
 

Byrackan

Omega
2-Faktor
Hej,
Gustaf heter jag och har länge varit intresserad av klockor. Äger ingen klocka värd att nämna ännu, men är på jakt efter en Oris, gärna Aquis. Det var faktiskt jakten på Orisen som förde mig till detta forum och alla intressanta trådar :)

Väl mött!
 
Senast ändrad:

Antonovich

Breitling
Hej, urtypen av en västgöte är här nu. Anton är mitt namn.

Nyligen börjat intressera mig för klockor överlag, så tänkte det skulle vara kul att se hur diskussionerna går och även flika in själv ibland om det passar.

Min klocksamling är för närvarande väldigt skral, där en digital Clas Ohlson-klocka får en del speltid. Tävlar i rally så minuter och sekunder är avgörande, att jag dessutom är väldigt oöm och glömsk gör att något dyrare inte får sitta på min arm pga rädslan för att tappa bort den...
När jag däremot inte tävlar är det en Tissot Le Locle eller en moddad Seiko 5(Fifty Five Fathoms) som gäller.

Ha det gött så hörs vi!
 

RBJ

Breitling
Hej alla klocknissar, jag heter Robert och finns i Stockholm. Är hyffsat klockintresserad och besitter idag en Omega Seamaster Proffesional Co-Axial 41mm och en Seiko SKX007 som kommer avyttras här inom kort då jag har den nya Oris Sixty Five 42mm på ingång. Drömklockan för tillfället är Rolex Explorer II 21657.. en vacker dag!
//Robert
 
Hej alla klocknissar, jag heter Robert och finns i Stockholm. Är hyffsat klockintresserad och besitter idag en Omega Seamaster Proffesional Co-Axial 41mm och en Seiko SKX007 som kommer avyttras här inom kort då jag har den nya Oris Sixty Five 42mm på ingång. Drömklockan för tillfället är Rolex Explorer II 21657.. en vacker dag!
//Robert
Välkommen!
Lycka till med köpet av drömklockan :)
 
  • Like
Reactions: RBJ

jnhan

Breitling
Hallå där!
Markus heter jag. 33 år och bor i Stockholm. Jag har varit medlem i över ett år på forumet men har bara lurkat runt på forumet, så det är dags för mig att kliva fram ur skuggan och presentera mig.
Jag har ett genuint intresse för klockor och det kommer från farsan som alltid har samlat på alla möjliga typer av ur. Nu när han har blivit till åren tycker han att det är gamla bords- och reseur som gäller. Jag däremot, gillar främst dykarur samt vintageklockor. Jag har en hel del klockor men vill gärna se mig själv som en OWG och har för tillfället en Omega Seamaster Planet Ocean, 42mm. Tycker att det är en riktigt bra allround-klocka med rätt känsla.
Jag hoppas att kunna bidra med något till forumet. Tack för mig!


OmegaPO.jpg
En fin pjäs!
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Hej. Jag är här för jag vill ha era tips. Jag kan nästan inget om klockor men vet vad jag söker efter rent praktiskt och estetiskt.
- Mörk urtavla
- Brunt läderarmband
- Inte tjock, tung, bred eller klumpig
- Max 30k
- Ska passa till det mesta
Hjälp mig gärna att hitta rätt.
Mvh Robban
 

christopherA

Breitling
Hej,
Christopher heter jag, bor i Umeå, är 27 år och har gillat klockor i ungefär 2 år. Äger än så länge en Orient Star EL05002B, SKX009J och en Seiko Prospex Sky Solar (SSC347P1). Alla tre är ganska billiga, men trevliga ändå :) Jag hoppas att kunna använda klocksnack till att hitta inspiration och kanske lära mig lite mer om att skruva på klockor själv.

Gillar annars Longines, Hamilton och Omega, förhoppningsvis kan någon sådan klocka införskaffas så småningom!
 

carnerheim

Breitling
Hej!
Gustav heter jag. Är en glad göteborgare som bor i uppsala. Har alltid uppskattat klockor väldigt mycket. Antar att intresset kommer ifrån min morfar som jobbade på Omega på 70 talet. Har ägt en Tissot Quartz i många år men kände nu att det var dags att börja utforska den automatiska världen. Min tanke är att köpa en Rolex Submariner och en Omega Speedmaster i framtiden. Men fick jag syn på en Seiko Padi SRPA21 förra veckan som jag inte kunde låta bli. Ser fram emot att läsa runt på denna sida. Mvh Gustav
 

Bilagor

  • IMG_0462.JPG
    IMG_0462.JPG
    147.1 KB · Visningar: 56
Prova alla men köp ingen. Gå hem och fundera. Låt det gå några dagar eller veckor så klarnar det vilken du kommer trivas med bäst.
Tack för tipset. Jag måste säga att det varit några fascinerande och lärorika månader (har hängt här länge innan jag reggade mig) som förändrat perspektivet dramatiskt. För ett jslfår sen såg jag en Armani-parfymare och tyckte att "oj så snygg, det där måste vara en suverän klocka".

Nu börjar jag i andra änden och faller för klockor baserar på vilken movement de har, märkets historia, urmakarens designfilosofi och andra faktorer som hade varit helt obskyrt att tänka på förr. Få områden har nog varit så ögonöppnande att lära sig mer om än klockor.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack för tipset. Jag måste säga att det varit några fascinerande och lärorika månader (har hängt här länge innan jag reggade mig) som förändrat perspektivet dramatiskt. För ett jslfår sen såg jag en Armani-parfymare och tyckte att "oj så snygg, det där måste vara en suverän klocka".

Nu börjar jag i andra änden och faller för klockor baserar på vilken movement de har, märkets historia, urmakarens designfilosofi och andra faktorer som hade varit helt obskyrt att tänka på förr. Få områden har nog varit så ögonöppnande att lära sig mer om än klockor.
Kul att läsa om din process. Helt klar är att en armaniklocka ger mer sorg och depp ju mer man vet i motsats till det val du gör utifrån mer kunskap i urverk, urmakarfilosofi, märkeshistorik ger mer glädje ju mer du vet.
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Vill presentera/välkomna mig själv till KS!

[KONTAKTANNONS]
Stockholmsgrabb på 24 vårår. Nybliven civilingenjör. Utöver klockor består livet mest av hantverksöl, bra kaffe, italienska viner, sneakers, katter och en och annan cigarr!
Hoppas kunna bidra med något, men framförallt ta del av KS outtömliga vishet och troligtvis lite köp&sälj!

Firar med en wristshot på lite seiko-sunburst i morgonsolen!
XEXTKXR.jpg
 

Lowenborg

Breitling
Tjenna!
Är fresh meat på denna sidan så tänkte mest introducera mig själv lite kort.

Bor och är verksam i Malmö, studerar just nu men håller vid sidan av på med ett litet klockprojekt där målet är att tillverka klockor som till en början endast är för lärdoms skull.
Självklart hade det varit roligt att få arbeta med det fullt ut men får starta på en intresse- nivå.

Nämnvärda klockor jag äger idag är väl endast en vintage Omega Seamaster 600 c.1967 guld platerad - kan återkomma med bild om någon mot förmodan skulle vara intresserad utav hur den ser ut :p

Fredens liljor,
Marcus
 

filre

Breitling
Hej alla medlemmar, jag är precis som er en klockälskare med ett par omegor och rolex både av äldre och nyare modell.
Och det är faktiskt därför som jag registrerar mig här, för att få uppslag om till vilken urmakare med goda referenser som jobbar just med service av Rolex.
Har ni tips på det, eller är det enkla valet att vända sig till Nymans ur? Jag vill gärna ha alternativ till det sistnämda.
Jag ser också fram emot det allmäna snacket men jag kan nog också bidra med något här på forumet också, det är i alla fall min plan.

hepp hepp!
 

månljus

Panerai
Hej alla medlemmar, jag är precis som er en klockälskare med ett par omegor och rolex både av äldre och nyare modell.
Och det är faktiskt därför som jag registrerar mig här, för att få uppslag om till vilken urmakare med goda referenser som jobbar just med service av Rolex.
Har ni tips på det, eller är det enkla valet att vända sig till Nymans ur? Jag vill gärna ha alternativ till det sistnämda.
Jag ser också fram emot det allmäna snacket men jag kan nog också bidra med något här på forumet också, det är i alla fall min plan.

hepp hepp!
Välkommen! Finns flera trådar som är bättre att fråga om råd i än den här.:) Tänker du dig just Stockholm? I så fall är det ju Nymans, Krons och Rob som är AD för Rolex.
 

filre

Breitling
Välkommen! Finns flera trådar som är bättre att fråga om råd i än den här.:) Tänker du dig just Stockholm? I så fall är det ju Nymans, Krons och Rob som är AD för Rolex.
Tackar! Japp har god koll på dessa och det är i Stockholm jag avser göra servicen.
Är dock inte intresserad av en service för 4-6.000kr utan vill hitta någon som skruvar med klockor vid sidan av.
 
Topp