• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Hej på er.

Blev genom Klocksnack-podden påmind om siten. Var här och läste en hel del för ca två år sedan och är nu tillbaka och tänker läsa ikapp. Har det hänt nått?

Jag har under de senaste 5-7 åren köpt på mig en del, är i fasen "Lura dig själv att köpa ännu fler klockor", om det är någon som kommer ihåg den bloggposten från Dubbe.nu. Lyckas ofta hitta en kombination av boett/länk eller komplikation som jag inte har men verkligen behöver - jag hade ju fram till idag tex. ingen regulator...

Mina smala handleder gör att jag har en förkärlek till <40mm, vilket öppnar upp för begagnatmarknaden från 80- och 90-talet. Har även kommit på att sambo och barn behöver lite valmöjligheter, så jag hoppas kunna hålla på att leta fynd på ebay, chrono24, blocket och här ett tag till...
 

Nutte

Omega
Hej alla klockfantaster!

Tänkte att det var dags att introducera mig här på forumet efter att ha smugit omkring här 8 månader (och oj vad jag lärt mig mycket om klockor under den tiden). Mitt klockintresse började i början av -90 talet och 1994 gick jag in till Nymans ur i Västerås och köpte mig en Breitling Aeromarine Shark Blu A13051, som jag fortfarande har kvar. Jag var OWG med den i ca 10år, sedan blev det några Omega Constellation Pie Pan, men det där med vintage var inte riktigt min grej (då iaf), så ingen av dem är kvar.
För tillfället varvar jag för utom Breitlingen en Tudor BB 79230N och en
Suunto Core All Black.
Mycket tid går att fundera på vad näste inköp blir och man ändrar sig ju hela tiden, så vi får se vad som händer:)

Tack för ett grymt forum och podcast.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla klockfantaster!

Tänkte att det var dags att introducera mig här på forumet efter att ha smugit omkring här 8 månader (och oj vad jag lärt mig mycket om klockor under den tiden). Mitt klockintresse började i början av -90 talet och 1994 gick jag in till Nymans ur i Västerås och köpte mig en Breitling Aeromarine Shark Blu A13051, som jag fortfarande har kvar. Jag var OWG med den i ca 10år, sedan blev det några Omega Constellation Pie Pan, men det där med vintage var inte riktigt min grej (då iaf), så ingen av dem är kvar.
För tillfället varvar jag för utom Breitlingen en Tudor BB 79230N och en
Suunto Core All Black.
Mycket tid går att fundera på vad näste inköp blir och man ändrar sig ju hela tiden, så vi får se vad som händer:)

Tack för ett grymt forum och podcast.

Välkommen! Dunka gärna upp ett par bilder på Sharken, @Jens här på forumet älskar dem! :)
 

mattias92

Breitling
Tjena jag heter Mattias, 24 år gammal och har varit intresserad av klockor sen jag var 14, hittils har jag inget som sticker ut men är på jakt nu efter min första riktiga klocka! Har flera bekanta som hänger en del här och nu har jag också hittat hit! För att lära mig lite mer om klockor samt beundra lite fantastiska ur!Sen anser jag att de är dags för mig att utöka mitt klock-ägande i samma veva som jag precis slutfört en utbildning, så just nu är jag på jakt efter en Tudor Black Bay!
 

Orlok

Omega
2-Faktor
Hej på er!
Jag började leta ryska och sovjetiska klockor för något år sedan men just nu surfas det mest efter japanska klockor. Google gjorde att jag hittade hit för ett tag sedan och hittills så verkar det lovande. Kul med ett forum där det fortfarande finns både liv och rörelse och där folk som vet vad de pratar som fortfarande skriver. Många forum dör sotdöden i skuggan av olika sociala medier idag men här är det svårt att hinna med att läsa.
Jag misstänker dock att det kommer att skapas hål i min plånbok. Man läser trådar och hittar nya klockor som man inte visste fanns. Helt plötsligt lägger sig de på listan över "saker-som-borde-införskaffa". Hittills har det införskaffats ett par Seiko monster och jag har minst ett par stycken till på listan.
:)
/Orlok
 
Senast ändrad:

ted

Omega
2-Faktor
Hejsan,
Nybliven klockamatör som precis hittat hit. Har förr tyckt att tiden ser man på mobilen o inte riktigt förstått det här med klockor tills jag för ett år sedan testade en väns tag heuer. Blev såld när jag när fick höra hurett automaturverk jobbade. Såg alla små detaljer genom bakboettens glas.
Ville skaffa mig en egen klocka och trodde jag skulle bli en owg. Köpte mig en nästan ny Victorinox airboss 241378. Bytte snart ut lädret mot några olika natoband o var frälst.
Har nu insett att denna kommer bli en beater och att det är en omega jag MÅSTE äga, frågan är om det stannar där? tror inte på det själv..
Slänger med en bild på min första klocka. Och måste tacka för att detta forum finns. Så mycket information och trevlig stämning på en gång :) btw, älskar podden.

airboss.jpg
 

evki

Audemars
2-Faktor
Hej,

Mitt namn är Evan och jag är en klocknörd. ("Hejsan, Evan" brukade de svara på möten). Jag har varit beroende av mekaniska urverk i flera år fast i ett annat land. Nu bor jag här i Sverige och eftersom man borde handla lokalt då tänkte jag att börja snacka klockor lokalt också. Jag har haft relativt många klockor - jag tror att det enda sättet att veta säkert att ett ur skulle funka för mig är att äga den visst tid. Man kan alltid sälja eller byta sedan, eller hur? Inte den billigaste vägen, säger min fru, men absolut den roligaste, tycker jag. Jag har dock en väldigt stabil "set" där JLC Memovox Tribute to Deep Sea och IWC Portugiser "Pure Classic" är numera mina favoriter. Har en 214270 som daily beater. Detta sagt, misstänker jag att det här forumet kommer att orsaka förändringar i samlingen eftersom "We begin by coveting what we see every day" (c) Hannibal Lecter


_A023543.JPG
 

MånsT

Rolex
Hej,

Mitt namn är Evan och jag är en klocknörd. ("Hejsan, Evan" brukade de svara på möten). Jag har varit beroende av mekaniska urverk i flera år fast i ett annat land. Nu bor jag här i Sverige och eftersom man borde handla lokalt då tänkte jag att börja snacka klockor lokalt också. Jag har haft relativt många klockor - jag tror att det enda sättet att veta säkert att ett ur skulle funka för mig är att äga den visst tid. Man kan alltid sälja eller byta sedan, eller hur? Inte den billigaste vägen, säger min fru, men absolut den roligaste, tycker jag. Jag har dock en väldigt stabil "set" där JLC Memovox Tribute to Deep Sea och IWC Portugiser "Pure Classic" är numera mina favoriter. Har en 214270 som daily beater. Detta sagt, misstänker jag att det här forumet kommer att orsaka förändringar i samlingen eftersom "We begin by coveting what we see every day" (c) Hannibal Lecter


_A023543.JPG
Sanslöst vacker IWC det där! Välkommen hit :)
 
Tja mitt namn är ilovepresident pga jag verkligen gillar utseendet på just dessa date just klockorna (mest för länkens skull o allt det) inte för att jag kan något om dessa. Speciellt dom med det nyare
Låset.

Men ingen som helst aning när det kommer till verk och sådant

Finns i Helsingborg men åker en roadtrip för rätt klocka :)

Mvh
 

benci

Breitling
2-Faktor
Hej allesammans

Har länge letat efter en funktionell dykarklocka, som inte ruinerar en.
Jag tillhör släkten "semesterdykare" och dyker ca 1-2 ggr/år. :)
Och tack vare alla fina recensioner, både här på Klocksnack och ute på nätet, så blev det till slut en Seiko srpa21k1 Padi.

Köpte sista exemplaret hos Klockmaster på Fältöversten (enligt butiksförsäljaren).
Klockan ser imponerande ut och känns mycket rejäl, jämfört med kollegans Seamaster, som känns lite "klen" ;-)
Ser fram emot mina kommande dyk i tropiska vatten.
hand2.png

Mvh Benci
 

Mourten

Breitling
Halloj,

Är ingen direkt super klock nörd men har lite vintage jag gillar (bra prislappar för riktigt bra kvalité)
Min senaste klocka är en omega seamaster från tidigt 60tal som jag hoppas få upp freshad nu närmsta tiden.
 
Hej allihopa!

Mikael heter jag och har kollat runt på forumet under säkert flera år, mest köp/sälj-avdelningen fastän jag inte slagit till på något än. Det senaste året har jag börjat mer och mer intressera mig för herrstil i största allmänhet och eftersom klockor är nästan det enda vi män har att leka med när det kommer till smycken så har det varit en naturlig del i intresset. Min första klocka dyrare än några hundra blev en MVMT 40 series silver med blå bakgrund och brunt band. Hade den i princip dagligen och var nöjd i runt 6 månader. Sen började det kännas lite enformigt.

Köpte mig en begagnad Seiko sportklocka på stållänk för en tusenlapp och en klocka i trä jag knappt använder för lika mycket, Tree hut. Tog efter det en vild chansning och köpte mig en Casio MDV106 + några olika natoband. Gillade inte alls dykare innan men nu är det nog den klockan jag använder mest. Jag gillar den så mycket att jag faktiskt är väldigt sugen på att köpa en till dykare, den här gången automatisk. Seiko SKX009(pepsi) på stållänk faller mig i smaken, så ska försöka hålla utkik efter en sådan till hyfsat pris.

Till vardags är jag ingenjör inom fordonsbranschen och ser till att ni sitter säkert när ni glider runt och tar wrist shots i bilen. ;)
På fritiden håller jag för tillfället på med musik mest men har tidigare ägnat mig åt både japanska sportbilar och fotografi.

Kommer säkert skriva en hel del på forumet framöver, så vi ses.
 

Zingefan

Breitling
hur många har en "millennium klocka " eller har hör talas om en sådan ?
jag ägde och använde den tills den gick sönder , hur många vet funktionen =) ?
 

Zingefan

Breitling
Millenium klockan var som en vanlig " batteri locka " men med extrafunktionen att räkna ner dag för dag till millenieskiftet , på en digital ruta , nedanför ordinarie visare . Den jag hade räknade ner 1000 dagar till millenniet ... reklamkocka från ERIKSON .....
 

Gräset

Breitling
Tjenare!

Ny medlem på forumet, föredetta outsider looking in.

Har alltid varit fascinerad av fin ingenjörskonst. Tidigare har detta visat sig i andra intressen, som i de golfklubbor jag köper eller säsongens off-piste all mountain skidor. Det går inte att tömma på kvalitén och att få ta del av ett riktigt fint hantverk gör att man mår bra i själen. Klockintresset har successivt växt till sig och börjar nu mynna ut i något slags begär efter den ultimata vardagskompanjonen, som alltid finns med en, och som har den ultimata uppgiften att i vått och torrt visa perfekt tid.

Jag är helt färsk inom detta område. Har börjat bygga min kunskap genom att läsa på om urverkets funktion och dess historia. Mitt mål är inte att samla, utan att nyttja. Jag vill hitta det perfekta uret som kan användas med kärlek. Tills dess (och efter) kommer jag finna stort nöje i att hänga här på forumet och ta del av er kunskap och diskutera fin ingenjörskonst.

PS: Mitt nuvarande mål är att få tag på en Omega Seamaster Aqua Terra, med caliber 8500 urverk. Men funderar på ifall en med caliber 2500 kan vara en bra inkörsport. Vad tror ni? :)
 

Wodan

Breitling
Hej,

Mitt namn är Evan och jag är en klocknörd. ("Hejsan, Evan" brukade de svara på möten). Jag har varit beroende av mekaniska urverk i flera år fast i ett annat land. Nu bor jag här i Sverige och eftersom man borde handla lokalt då tänkte jag att börja snacka klockor lokalt också. Jag har haft relativt många klockor - jag tror att det enda sättet att veta säkert att ett ur skulle funka för mig är att äga den visst tid. Man kan alltid sälja eller byta sedan, eller hur? Inte den billigaste vägen, säger min fru, men absolut den roligaste, tycker jag. Jag har dock en väldigt stabil "set" där JLC Memovox Tribute to Deep Sea och IWC Portugiser "Pure Classic" är numera mina favoriter. Har en 214270 som daily beater. Detta sagt, misstänker jag att det här forumet kommer att orsaka förändringar i samlingen eftersom "We begin by coveting what we see every day" (c) Hannibal Lecter


_A023543.JPG
Väldigt vacker klocka och bra ljus på fotot! :)
 

Harley

Omega
Hej alla klocksnackare!
Är relativt ny här på forumet. Precis trillat över 40-strecket och bor i Skåne.
Jag har varit medlem här ett par månader nu, & innan dess har jag surfat rundor här på KS säkert 1år till & från, så tänkte passa på att berätta lite om vem jag är.
Jag har ett stort intresse för klockor, även om min kunskap är på väldigt basic amatörnivå. Därför är det så kul att läsa här vad alla ni kunniga delar med er av!
Till vardags driver jag ett gym, där jag mestadels sysslar med ekonomin t.ex. bokföring, fakturering, lönehandläggning men även en hel del med PR- & marknadsföring. Om tiden räcker till gör jag det jag gillar mest som är att vara instruktör (PT).
Så jag har den stora fördelen av att kunna bära mina klockor från det att jag slår upp ögonen på morgonen tills jag lägger mig igen!
Har en del klockor, men mestadels "billighetsvarianter". det var ju ändå där mitt klockintresse började en gång.
Till mina klockor jag bär dagligen hör en Omega Seamaster Professional med svart tavla, och mitt senaste inköp, en Breitling Avenger II Seawolf med Gul urtavla.
Den senare gör mig så glad varje gång jag sätter på mig den! Det bästa jag har! (Ja förutom frugan & barnen då, men denna kommer precis efter)
Båda klockorna köptes nya hos en mycket trevlig och bra AD i nordvästra Skåne som jag starkt kan rekommendera, om nån går i köptankar här i Skåneland.

Jag hoppas att kunna bidra med något till forumet. Tack för mig!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hej alla klocksnackare!
Är relativt ny här på forumet. Precis trillat över 40-strecket och bor i Skåne.
Jag har varit medlem här ett par månader nu, & innan dess har jag surfat rundor här på KS säkert 1år till & från, så tänkte passa på att berätta lite om vem jag är.
Jag har ett stort intresse för klockor, även om min kunskap är på väldigt basic amatörnivå. Därför är det så kul att läsa här vad alla ni kunniga delar med er av!
Till vardags driver jag ett gym, där jag mestadels sysslar med ekonomin t.ex. bokföring, fakturering, lönehandläggning men även en hel del med PR- & marknadsföring. Om tiden räcker till gör jag det jag gillar mest som är att vara instruktör (PT).
Så jag har den stora fördelen av att kunna bära mina klockor från det att jag slår upp ögonen på morgonen tills jag lägger mig igen!
Har en del klockor, men mestadels "billighetsvarianter". det var ju ändå där mitt klockintresse började en gång.
Till mina klockor jag bär dagligen hör en Omega Seamaster Professional med svart tavla, och mitt senaste inköp, en Breitling Avenger II Seawolf med Gul urtavla.
Den senare gör mig så glad varje gång jag sätter på mig den! Det bästa jag har! (Ja förutom frugan & barnen då, men denna kommer precis efter)
Båda klockorna köptes nya hos en mycket trevlig och bra AD i nordvästra Skåne som jag starkt kan rekommendera, om nån går i köptankar här i Skåneland.

Jag hoppas att kunna bidra med något till forumet. Tack för mig!
Välkommen! Lägg gärna upp bilder på dina fina klockor!
 

injection

Omega
Hej, Är ny på forumet har varit intresserad av klockor i flera år, gillar Panerai, Breitling och Seiko. Äger för tillfället en SKX007, Seiko Recraft och en digital Casio. Vill såklart utöka min kollektion och lära mig mer om klockor.

MVH
injection
 
Topp