• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MasvSE

Breitling
Hejsan,
ny här på forumet. Har dock kikat omkring en del här de senaste månaderna.
Bor i Skåne och jobbar som golvläggare. 25 år gammal/ung!

Intresset för klockor är relativt nytt. Så har MYCKET (i princip allt) att lära.
Jag införskaffade en Oris Aquis Date för en månad sen. Fastnade direkt för den. Får se vad det blir i framtiden. Nyköpt hus med pågående tillbyggnationer så det sätter lite ekonomiska käppar i mina klockplaner.
Avslutar med en liten bild för att göra en tråkig presentation iallafall lite roligare.
Trevlig helg!:cigar:
sdsadsa.jpg
 

Raste

Cartier
Pledge Member
Hej,
Ny på forumet då jag fått ett litet uppsving i mitt klockintresse. Köpte en seamaster runt -07 som jag använt i omgångar fram till nu. Hade bestämt mig att köpa en ny GMT II som nästa klocka men svängde lite på det och pendlade till den fantastiskt vackra TT subben med sunburst-tavlan. Testade klockan men kände inte den förälskelsen jag hoppats på :( (fåfängan får ju sig en boost av en uppkäftig Rolex). Har försökt att hitta någon ersättare till den, så jag läste hela AP-tråden och det slutade med en tur till Nymans och ställde mig i väntelista på en RO med svart tavla. 100' mer än jag planerade att lägga men vafan.

Förhoppningsvis hittar jag hos någon annan AD så jag slipper vänta, eller så får jag någon annan idé medan jag hänger här :smug:
Tack för ett grymt forum!
IMG_1618.JPG
 

Jrgen

Cartier
Tjena.
Jörgen heter jag.
Är ny här och tänker smyga omkring lite i början.
Har 4 klockor just nu, en Omega Constellation från 61, en Longines hydroconcuest, en Squale 1521 ocean sen en Invict som fungerar som daglig beater.
Tänkte att nästa steg kanske får bli en kronograf
 

DanielÖrjebo

Breitling
Hej alla klockentusiaster!

Jag heter Daniel Örjebo och har precis blivit medlem. Jag har haft ett intresse för klockor i ca 5 år och det växer med tiden.
Allt började några år innan intresset växte då jag fick ärva en Omega Geneve i 70-tals design, en 50-tals Longines och ett fickur från Omega av min morfar.
Där och då förstod jag inte tjusningen med klockor av manuell eller automatiska funktioner och körde vidare på någon billigare modeklocka.
Efter hand jag läst och vuxit upp har jag sedermera fått ett relativt stort intresse, dock inte alls i paritet med många här men vem vet vad tiden kan göra med en...

För ca 5 år sedan så köpte jag då min drömklocka i form av Omega Seamaster 300, precis en sådan som Pierce Brosnan i Golden Eye. Lyckan var total och klockan finns med än idag och kommer nog vara det en lång tid framöver. Efter hand så har en Oris kommit till i samlingen även om drömmar finns om Rolex DJ, GMT, JLC Reverso och Speedmasters.

Jag kommer försöka läsa mycket här och skapa mig en kunskap för att nödda ner mig ännu mer.

Till vardags så försöker jag ägna min fritid till att bli bespokeskomakare, vilket ni kan följa min väg på min instagram under profilen: dedanieleliasson.

Tack på förhand.

/ Daniel
 

Brage

Omega
God dag,
Likt många andra som varit inne och läst i detta forum en längre period, kände jag att det var dags att bidra med min kunskap, även om den i skrivande stund är väldigt begränsad, enligt mig.

Vem är då jag? -En människa som faller hårt och fort för allt som har mycket historia.

Hoppas på att få en trevlig vistelse i detta forumet.

/Brage.
 
Senast ändrad:

Mats Falk

Breitling
Hej Mats från Karlskoga här och tack för insläpp. Jag har inte klockor som någon hobby, men jag tycker om snygga ur. Det här forumet fick jag tips om när jag frågade Klockanett.se om han kunde hjälpa mig att renovera en Citizen automatic, ett ur som jag köpte för min första lön 1976. Det hade han inte tid(!) med men han rekommenderade Klocksnack och var övertygad om att jag hittar någon som kan hjälpa mig så småningom. Jag har också ett fickur som jag ärvt av min far, en Omega. I locket står "Silver från Boliden" och jag är spänd på att få reda på lite om varför Omega skriver på Svenska. Varför de använder Svenskt silver, är lättare att förstå :), men kanske finns en historia där med.
Nu väntar jag med iver på en ny klocka, en Boetti - titta på boetti36.com - som jag bokat på Kickstarter. Ett supersnyggt ur i min smak, och jag hoppas de ror iland med de sista problemen. Det ska komma inom någon vecka hoppas jag!
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Tjenare!
Likt nicket lyder så har "The tale teller" tagit plats i skaran, detta av tre enkla anledningar.
* Ni verkar ha en trevlig gemenskap som jag hoppas att få ta del av.
* Fantastiskt trevlig sida med intressanta trådar och en extraordinär annonsplats.
* Ni verkar ha en väldigt gemytlig stämning, trevligt när "gentleman's kulturen" speglas även i forum med stora medlemsantal.

Avslutar denna korta och koncisa introduktion med ett enkelt, Trevlig Lördag och en bild på min senaste dinka.

Skärmavbild 2016-10-22 kl. 17.47.34.png

Väl mött,

// TheTaleTeller
 

MånsT

Rolex
Är ny på forumet och registrerade mig här då jag har tänkt köpa en Rolex. Hoppas kunna på tips på bra återförsäljare!
Välkommen hit. Tänker du köpa en helt ny klocka finns återförsäljare av Rolex på flera ställen i landet, bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö. Nöjer du dig med begagnat så är Köp&Sälj-sektionen här på forumet ett bra ställe och utöver det en del handlare över internet.
 
  • Like
Reactions: LPW

LPW

Breitling
Välkommen hit. Tänker du köpa en helt ny klocka finns återförsäljare av Rolex på flera ställen i landet, bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö. Nöjer du dig med begagnat så är Köp&Sälj-sektionen här på forumet ett bra ställe och utöver det en del handlare över internet.

Jag tror inte att jag vågar köpa varken begagnat eller av en icke auktoriserad ÅF. Allt är dock så klart en prisfråga men det finns ju oerhört många kopior av just Rolex och jag vill inte riskera att köpa en sådan.
 

MånsT

Rolex
Jag tror inte att jag vågar köpa varken begagnat eller av en icke auktoriserad ÅF. Allt är dock så klart en prisfråga men det finns ju oerhört många kopior av just Rolex och jag vill inte riskera att köpa en sådan.
Vid begagnatköp så finns här definitivt folk på forumet som kan hjälpa dig med att bedöma äkthet, enda som behövs är en bra bild av klockan. Däremot förstår jag ditt resonemang, att köpa nytt är helt klart bekymmersfritt.
 
  • Like
Reactions: LPW

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tror inte att jag vågar köpa varken begagnat eller av en icke auktoriserad ÅF. Allt är dock så klart en prisfråga men det finns ju oerhört många kopior av just Rolex och jag vill inte riskera att köpa en sådan.
jag stod inför samma dilemma som dig tidigare i år, men efter att ha spenderat lite tid här (långt innan jag själv blev medlem) så hade mycket av osäkerheten lagt sig och jag handlade en Rolex som var nästan i nyskick till ett väldigt bra pris F2F av en medlem här på forumet :) Det ska dock tilläggas att jag känner säljaren privat, men tillförlitligheten på KS är stor :)
 

Viktor_M

Breitling
Hej!
Jag är ny både här och i klockintresset. Har blivit lurad i träsket av några vänner och särskilt en kollega.
Köpte min första "riktiga" klocka för ett par veckor sen. Har snöat in på Seiko och Grand Seiko.
Första klockan blev en GS SBGF019, som jag är väldigt nöjd med. Funderar just nu på att köpa mig en SDGM003j eller en SARB033/SARX015 också.

Riktigt kul att kika runt på forumet, särskilt bläddra bland till salu-klockor :)

image1(2).JPG
IMG_2862.jpg
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hej,

Mitt namn är Evan och jag är en klocknörd. ("Hejsan, Evan" brukade de svara på möten). Jag har varit beroende av mekaniska urverk i flera år fast i ett annat land. Nu bor jag här i Sverige och eftersom man borde handla lokalt då tänkte jag att börja snacka klockor lokalt också. Jag har haft relativt många klockor - jag tror att det enda sättet att veta säkert att ett ur skulle funka för mig är att äga den visst tid. Man kan alltid sälja eller byta sedan, eller hur? Inte den billigaste vägen, säger min fru, men absolut den roligaste, tycker jag. Jag har dock en väldigt stabil "set" där JLC Memovox Tribute to Deep Sea och IWC Portugiser "Pure Classic" är numera mina favoriter. Har en 214270 som daily beater. Detta sagt, misstänker jag att det här forumet kommer att orsaka förändringar i samlingen eftersom "We begin by coveting what we see every day" (c) Hannibal Lecter


_A023543.JPG
Hejsan Evan!
 

Christensen78

Breitling
Halloj!
Nu vet jag inte om detta blir rätt... Men vad är det värsta som kan hända liksom, häkte på livstid?!...:pirate:
Jag är ny medlem här på KS och har idag(passande på Speedy Tuesday)beställt min första(!) klocka, en ny :omega: Speedy 005.
Får skönheten på Fredag och hoppas kunna dela med mig av lite bilder då.

Ja just det, glömde ju att presentera mig...
Skåning. Gift. 2 barn. Men det struntar väl ni i... ni vill väl bara som jag, prata om klockor:D

Ha det gott vänner!
 

krosjo

Omega
Hej alla,
Johan heter jag, 27 år gammal och bor i Bromma, Stockholm.
Ny medlem sedan igår eftermiddag. Blev medlem främst för att ta del av 'gemenskapen' samt att jag är ute efter en 14060M - så om någon har en (år 2000 och framåt) till salu, skicka vänligen ett PM!
 
  • Like
Reactions: JLW

URsinne

Audemars
2-Faktor
Eh.. Hallå där,

Testar att skriva nåt. Var vissa mankemang att få det att fungera. Jag hade väl slarvat som vanligt. Heter egentligen inte URsinne utan KL. Har pysslat till och från med klockor i 15-20 år (sägs det) men aldrig till nu kommit på tanken att registrera mig på nåt forum. Klockbilder finns (fanns?) i datorn som gick upp i rök förra veckan. Får tillbaka den snart från mekanikern. Hoppas att bilderna finns kvar. Till dess är det tyvärr bildlöst tråkigt nog.

Det har mestadels varit vintageklockor som gällt för min del eftersom jag är född i fel decennium men alldeles nyligen köpte jag faktiskt en ny och av ett märke jag inte intresserat mig särskilt för tidigare. Det blev nämligen "reissuen" av farfadern jag av en slump skaffade mig begagnad som slängklocka i ungdomen, eller beater brukar det väl heta nu... Jag hade nämligen en Seiko 6150 en gång. Den med rektangulär timindex, ur-Turtlen innan den som var före den här senaste utgåvan. Åh, om jag haft den kvar skulle jag aldrig sälja den:bawling:... Inte tyckte jag det var nåt särskilt då, klumpig och dan på mina magra handleder. Tror jag sålde den för ett par hundra men glömde den ändå inte. Nu kostade de andra summor såg jag på ebay. Så är det ju alltid:grumpy: The story of my life. Så det blev en sån där nymodig SRP. Fortfarande egentligen för stor för mig. Men den får väl ligga där som prydnad. De är ju så snygga.

Annars är det det vanliga vintage; Omega och Omega och.. liknande. Har låtit renovera ett par i år. Min fars gamla kal 266 som han köpte ny och nu en Suverän från 1945 som äntligen ska sparkas igång efter många års samlande av damm. Constellation, "Cobra" etcetera med mera. Kanske blir det också några andra lite nyare den närmaste tiden.

Ja, det var väl allt tills vidare.
 
Senast ändrad:

Mr_Ewing

Breitling
Hej - inte purfärsk på forumet, men jag har inte presenterat mig ännu.
41 år idag och har blivit intresserad av klockor tack vare en kollega.
Min samling är ganska blygsam än så länge men har ögonen på köp och sälj nästan varje dag.
Jag gillar hyfsat ovanliga klockor, men har inte lyckats ropa in de jag bjudit på hittills - är väl för snål :)
Bifogar en dålig bild på samlingen som den ser ut idag.
IMG_0831.JPG
 

HenricÅ

Breitling
Hej,
Jag får väl också presentera mig då jag är ny här. Jag heter Henric och bor i södra delarna av landet. Jag tycker att klockor är intressant och har några stycken. Dock vill jag poängtera att jag inte är speciellt insatt i denna värld och kan konstatera att jag har massor att lära från detta forum. Många lägger upp bilder men är osäker var man skall göra det. I denna tråden eller skall man försöka hitta lämplig tråd som passar? För övrigt är jag värdelös på att ta bilder... :-(
I övrigt känns det som att det är en bra stämning här så jag hoppas att man kan ställa korkade frågor och kanske be om hjälp vid behov.
Mvh
Henric
 

månljus

Panerai
Hej,
Jag får väl också presentera mig då jag är ny här. Jag heter Henric och bor i södra delarna av landet. Jag tycker att klockor är intressant och har några stycken. Dock vill jag poängtera att jag inte är speciellt insatt i denna värld och kan konstatera att jag har massor att lära från detta forum. Många lägger upp bilder men är osäker var man skall göra det. I denna tråden eller skall man försöka hitta lämplig tråd som passar? För övrigt är jag värdelös på att ta bilder... :-(
I övrigt känns det som att det är en bra stämning här så jag hoppas att man kan ställa korkade frågor och kanske be om hjälp vid behov.
Mvh
Henric
Välkommen! Klart man kan slänga upp någon bild här men annars beror lite på om du har någon speciell tanke med bilderna. Vill du bara posta bilder på någon fin klocka så finns det flera olika bildtrådar här på forumet. Några exempel:
Dom två största:
https://klocksnack.se/threads/den-första-och-enda-dagens-klocktråd.20/page-2774#post-1608579
https://klocksnack.se/threads/vad-gör-du-och-din-klocka-just-nu-tråden.4964/page-1800#post-1609262
Vintage:
https://klocksnack.se/threads/dagens-vintageur.4400/page-1105#post-1597621
Asiatiska:
https://klocksnack.se/threads/dagens-asiatiska-klocka-tråden.57987/page-23#post-1601383
Hela samlingen:
https://klocksnack.se/threads/hur-ser-din-samling-ut-idag.735/page-87#post-1609377
 

HenricÅ

Breitling

Tack för länkarna! Det är ännu så länge lite "rörigt" för mig här inne. Det är många trådar och många inlägg och det är en hög aktivitet. Lite för svårt för en gammal man som mig! :) Man vill ju inte heller posta fel så jag får väl försöka hitta lämpliga trådar. Syftet är väl att visa vad jag har och kanske få några kommentarer av folk som kan lite om dem. Jag har både gammalt och nytt.
 

månljus

Panerai
Tack för länkarna! Det är ännu så länge lite "rörigt" för mig här inne. Det är många trådar och många inlägg och det är en hög aktivitet. Lite för svårt för en gammal man som mig! :) Man vill ju inte heller posta fel så jag får väl försöka hitta lämpliga trådar. Syftet är väl att visa vad jag har och kanske få några kommentarer av folk som kan lite om dem. Jag har både gammalt och nytt.
Om man hänger här ett tag och kollar runt lite så kommer man in i det rätt snabbt. Det finns många märkesspecifika trådar och även en del fråge-trådar. Man kan antingen använda forumets egna sökfunktion eller googla klocksnack + det man är ute efter. Skulle man ändå få något fel så blir vissa kanske lite buttra men man får också oftast hjälpa att hitta rätt.:)
 

HenricÅ

Breitling
Om man hänger här ett tag och kollar runt lite så kommer man in i det rätt snabbt. Det finns många märkesspecifika trådar och även en del fråge-trådar. Man kan antingen använda forumets egna sökfunktion eller googla klocksnack + det man är ute efter. Skulle man ändå få något fel så blir vissa kanske lite buttra men man får också oftast hjälpa att hitta rätt.:)
Det låter alldeles utmärkt. Jag är inte världens höjdare på det häringa internet heller!
Bjuder på en första bild här på ett fickur. Jag vet inte alls om det finns intresse och/eller kunskap om sådana här.
Från 1913! Fungerar bra och är utlånad till min far som använder den flitigt.
20161027_102146.jpg
 
Topp