• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

sidi50

Breitling
!Hola!
Ny här på forumet och tackar för förtroendet.
Min första klocka var en svart fin automatisk City som jag fick vid min 6-års dag vill jag minnas, fast det låter lite väl tidigt. Dagen före min 19-års dag fick jag av min snälla mormor en Rolex gmt master (1675) som jag allt annat än vårdade ömt. Trots detta så har den varit en trogen följeslagare på mina livs-äventyr ett par ggr runt vår glob.
Två veckor innan vår dotter skulle fylla 20-år så tog hon över "Stafettpinnen" dvs gmt:n. Hon gillade dock inte min slitna orginallänk (Jubilee) utan insisterade på en fräck läderrem istället...
Bilden jag skickar är naturligtvis bild på gmt:n men också min favorit klocka just nu, en Cerutti 1881 med ett automatiskt ETA-urverk som jag köpte billigt på "Stampen"
Tack för mig
Cheers
WP_20141212_15_39_55_Pro.jpg
WP_20141212_15_39_55_Pro.jpg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
!Hola!
Ny här på forumet och tackar för förtroendet.
Min första klocka var en svart fin automatisk City som jag fick vid min 6-års dag vill jag minnas, fast det låter lite väl tidigt. Dagen före min 19-års dag fick jag av min snälla mormor en Rolex gmt master (1675) som jag allt annat än vårdade ömt. Trots detta så har den varit en trogen följeslagare på mina livs-äventyr ett par ggr runt vår glob.
Två veckor innan vår dotter skulle fylla 20-år så tog hon över "Stafettpinnen" dvs gmt:n. Hon gillade dock inte min slitna orginallänk (Jubilee) utan insisterade på en fräck läderrem istället...
Bilden jag skickar är naturligtvis bild på gmt:n men också min favorit klocka just nu, en Cerutti 1881 med ett automatiskt ETA-urverk som jag köpte billigt på "Stampen"
Tack för mig
Cheers
WP_20141212_15_39_55_Pro.jpg
WP_20141212_15_39_55_Pro.jpg
Riktigt fin gmt och kul historia. Välkommen!
 
Hallå!

Ny på forumet även om jag snokat runt lite innan detta inlägg. Klockintresset började när jag fick min farfars gamla Certina som han fått efter många och långa år i tjänst med texten "för nit och redlighet i rikets tjänst" ingraverat på baksidan av boetten (bild kommer). Därefter blev det dock bara lite modeklockor innan jag insåg charmen med vettigare klockor med lite själ. Två nära vänner som är klockintresserade har matat på med klock-info från helt olika vinklar i många år. Det har blivit mycket att åka runt på loppisar så fort chansen fanns för att se om det fanns nått kul bland allt annat skräp.

Har en viss förkärlek för vintage men med en nyfunnen fascination av mekaniska i klockor efter att ofrivilligt, men tacksamt, blivit bombaderad av teknisk info om dessa.
En lite Omega semaster har även tillkommit i samlingen för ca 2 år sen, dock en qvarts men med otroligt sentimentalt värde. Referensnummer osv är jag inte helt hajp på men det får vara så.

Är här för att spä på intresset och lära mig mer helt enkelt! :happyhappy:
 

Jerka

Breitling
Hej.
Erik heter jag och klockintresset kom igång på riktigt för ett par år sedan när jag ville komplettera min Certina ds action med någonting kul, valet föll på en vittavlad Longines hydroconquest. Efter det blev det diverse seiko, certina och senast en omega smpc (vilken jag suktat länge efter). För stunden finns ett väldigt stort sug efter en Sinn 103 st sa. (Någon som vill sälja?).
Får passa på att tacka för ett väldigt fint forum, med mycket kul läsning på en lagom nördig nivå
 
Tjena ! Verkar vara praxis att presentera sig så här kommer jag Klockor är en ny besatthet hos mig så jag har inte hunnit skaffa några än, men hoppas att detta forum ska leda mig i rätt riktning. Ropade dock in en vintage Omega de Ville Quartz på Lauritz för nåt år sedan men den har mest legat eftersom den inte riktigt passar mig och mina behov. Hoppas på intressant läsning ! Väl mött ! /Mattias
 

Oljud

Omega
Hej,
Dags att presentera sig, jag har lurkat runt ett tag här nu efter ett relativt nyvunnet klockintresse. Det började med att jag ville ha en automatisk, prisvärd vardagsdykare och efter lite läsning så hamnade jag på detta forum, ett mycket bra forum dessutom.
I alla fall så heter jag Magnus och har nu utökat min klockgarderob till 4st klockor, alla Seiko (ett märke som fascinerar mig rent "brand"-mässigt). Det som står på önskelistan just nu är Longines Legend Diver.
//Magnus
 

Krukan

Breitling
Hej!
Thomas här. Bor i norrort (Stockholm). Gillar det mesta av kvalité. Skor, kläder, mat, dryck och klockor då såklart. Har väl kanske inget brinnande intresse för bilar men åker gärna fint ändå.

När det kommer till klockbranschen är mitt kunnande väldigt begränsat. Därför tänkte jag att det här forumet passar utmärkt att hänga på.

Något annat som är begränsat är min klockpark. äger för närvarande bara två Seiko. En Sportura och en Premier. Är inte hemma för närvarande så jag har ingen möjlighet att lägga upp bilder på dem.

Just nu hänger jag mest på tradera för att hitta en vintage omega. Hoppas hitta en fin i guld eller guld på stål som jag ska montera på ett ljusbrunt läderarmband på för att matcha mina C&J Rosemoor. Näst på listan står en Omega Skyfall 38,5 och en Grand Seiko Snowflake.

Tar gärna emot tips på bra ställen att leta efter klockor på. Både nyare och vintage. Just nu kollar jag mest på Tradera, Kaplans och Bukowskis.

Eftersom jag inte är någon hejare på urverk så går jag lite på utseende såhär till en början. Hoppas lära mig lite mer så att man så småningom har lite bättre koll.

Tänkte svära lite i kyrkan också. Har kollat på många Rolex nu men har väldigt svårt att tycka att en enda är speciellt snygg. Insidan är säkerligen fantastisk men designmässigt är det inget som tilltalar mig...än.

Ser fram emot att läsa runt här och förhoppningsvis kanske göra lite köp här också så småningom.
 

Divljak

Breitling
IMG_2286.JPG
Hejsan.

Ny här på klocksnack. Senaste köp var en Oris Aquis date med grön bezel, men letar efter ett gummi armband till denna klocka så det är bara att höra av sig om någon säljer! Uppdaterar så småningom med nya inkasserade klockor :)
Ha det bäst!
 

TheSnake

Omega
2-Faktor
Hej allesammans!

Har smygit i vassen väl länge, men nu är det dags. Klocktok som sig bör, bosatt i Göteborg. Sitter inne på en fantastiskt mysig vintagedykare från Heuer, en härlig Certina-beater och en trogen Seiko. Funderar för närvarande på att sälja en njure för att köpa en 5513, har någon positiva erfarenheter från detta så får ni gärna dela med er!

Allt gott!
 

actius

Breitling
Hi! My name is Jason and I'm new to the forum. I have a small collection of watches, though I hope for it to grow soon.

First is Hamilton Field Khaki 38mm, my daily wear watch. It's is on a leather zulu strap.
IMG_0252.JPG


Second is my handsome Baume & Mercier Clifton Complete Calendar with Moonphase.
IMG_0254.JPG


This is my favorite watch and only worn to impress. And last is my Bulova Precisionist Chronograph. A sportier dress watch, but the high frequency quartz movement is truly special.
IMG_0248.JPG


Happy to be here!
-Jason
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Hej allesammans!

Oliver heter jag och är en positiv 26-åring som bor i Göteborg och har sedan 2010 haft ett brinnande intresse för klockor.
För närvarande äger jag bara en Longines hydroconquest 41 mm men planerar att inom snar framtid utöka min "samling". Har fått upp ögonen för den nya Tudor Black Bay Red/Burgundy med det nya in-house verket och hoppas kunna införskaffa en sådan under julens resa till Australien. Har ni erfarenheter av klockan och/eller det nya MT5602 urverket skulle det vara otroligt kul att få höra.

Önskar en fortsatt trevlig lördag!
 

Kris-Auli

Omega
Tja!
Kristoffer heter jag och har varit medlem ett tag nu men har egentligen bara läst. Stockholmare och köpte min första lite dyrare klocka genom köp och sälj-forumet här. Detta av en toppensäljare som heter JLC här på klocksnack. Grym kille. Jag ser fram emot fortsatt trevliga köp och även sälj så småningom. Allt gott!
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Hej Allihop!

Helt ny, reggade mig nu efter mkt "lurking" och efter att min tjej sett en post om mitt märke.

Jonathan heter jag och bor utanför Lund, har varit korkat intresserad av klockor sen jag köpte min första Lorus som 12-åring. Då var SEIKO den heliga graalen och skall erkänna att jag fortfarande är svag för märket.
Idag har jag flera Seikos, Citizen, Omega, Rolex, Steinhart, Breitling och flera andra, det verkar aldrig gå att hitta "den perfekta klockan"... ;) Hur det än är så är det en rolig hobby som iallafall jag tar med en nypa salt, till syvende sist är det en liten maskin som skall tala om för mig vart tiden har tagit vägen som sitter på min handled. Men ack så roligt det är att grotta ned sig i alla detaljer och historier. :)

/J
 

t-h-e-p-i.m-p

Breitling
Hej gänget! Har fått ett litet intresse för klockor på senaste tiden och tycker att det är det enda smycket vi män FAKTISKT kan bära runt på.

För min del är det Rolex som gäller, resten är bara leksaker...

/A
 

Mirick

Breitling
Hej alla,

Jag heter Christoffer och bor i Stockholm. Mitt klockintresse väcktes när jag jobbade för en online marketplace som samarbetade med Chrono24. Satt dag ut och dag in och tittade på massa fint och sakta men säkert började det luta åt att sätta mig in i det själv. Min första var en Omega Speedmaster med display back som jag tyvärr blev tvungen att sälja efter ett tag, sedan stod det still fram till att jag fick ärva en gammal Jaeger från 60-talet från min farfar. Senast köpte jag en klocka från en liten studio i Brooklyn som heter Carpenter och nu är jag på jakt efter en Omega igen eller eventuellt en Datejust och börja bygga igen.

35712b799e31cff448b9178fae80c6d1.jpg


Ha det fint!

/C
 
Tja alla, Svartskägg och gammal pirat från Stockholm !!
Jag har varit medlem runt 2 år och har hållit mig i bakgrunden. Läser ofta inlägg men har aldrig presenterat mig. Jag har gillat klockor sedan min första klocka av märket Gul. Var en klocka med svart kardborreband och snurrbar krans som gjorde en förfärligt ljud under lektionerna. Jag köpte sedan en Casio klocka med kompass och termometer för att det var det absolut coolaste jag hade sett på den tiden. Min tredje klocka är vart en Swatch med personsökare funktion, troligtvis coolare än Casion klockan. I studentpresent fick jag en Tissot Seastar helguldare av min pappa och resten är historia.
Min sambo har näst intill lika stort intresse för klockor och vi har börjat samla på oss lite under vårt förhållande. Idag ser samlingen ut så här...

Tissot Seastar
Swatch Minicall
Casio Pro Trek
Breitling Callistino MOP
Rolex Date 6519
Rolex Orchid i vitguld
Rolex Datejust 178240
Rolex 16610
Rolex 16628
Rolex 16613 diamanttavla
Rolex 116300


Måste även passa på att tack alla administrativt involverade klocksnackare för ett kanon jobb.

/ Edward Teach
 

Lantzen

Omega
Hej alla!
Johan heter jag och är boende i Uppsala. Har ett stort intresse för cykling men har nu adderat med klockintresset. Har väl alltid gillat klockor, men först nu börjat intressera mig för "riktiga klockor". Ännu så länge ingen samling att tala om (har två st LIV GX1/A och en Suunto Tierra Elementum) men sneglar nu på Tag Heuer Monaco som jag fastnat för.
Ser fram emot att läsa runt här och lära mig en hel del av er alla.
/J
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tja alla, Svartskägg och gammal pirat från Stockholm !!
Jag har varit medlem runt 2 år och har hållit mig i bakgrunden. Läser ofta inlägg men har aldrig presenterat mig. Jag har gillat klockor sedan min första klocka av märket Gul. Var en klocka med svart kardborreband och snurrbar krans som gjorde en förfärligt ljud under lektionerna. Jag köpte sedan en Casio klocka med kompass och termometer för att det var det absolut coolaste jag hade sett på den tiden. Min tredje klocka är vart en Swatch med personsökare funktion, troligtvis coolare än Casion klockan. I studentpresent fick jag en Tissot Seastar helguldare av min pappa och resten är historia.
Min sambo har näst intill lika stort intresse för klockor och vi har börjat samla på oss lite under vårt förhållande. Idag ser samlingen ut så här...

Tissot Seastar
Swatch Minicall
Casio Pro Trek
Breitling Callistino MOP
Rolex Date 6519
Rolex Orchid i vitguld
Rolex Datejust 178240
Rolex 16610
Rolex 16628
Rolex 16613 diamanttavla
Rolex 116300


Måste även passa på att tack alla administrativt involverade klocksnackare för ett kanon jobb.

/ Edward Teach
Snygg entre med den samlingen! Ser fram emot bild på din 16628, svincool modell :cigar:
 

Richardkoj

Breitling
Hej! (ny här)
Richard heter jag är från Eskilstuna och började intressera mig för klockar det senaste året. Dock är min plånbok som student inte tillräcklig än för att ge mig in på de dyrare märkena men intresserar mig för klockor i alla prisklasser så får börja med de mer prisrimliga och ta mig vidare sen! Nedan följer de klockor som jag äger just nu vilket är en Certina DS Action, Omega Automatic Geneve, Swatch Sistem51 samt en Seiko Snkk47. Är just nu på jakt efter bla en Tissot (#T033.423.11.038.00)
upload_2016-11-14_21-54-55.png

upload_2016-11-14_21-55-9.png

upload_2016-11-14_21-55-18.png

upload_2016-11-14_21-55-27.png
 

Harley

Omega
Hej Allihop!

Helt ny, reggade mig nu efter mkt "lurking" och efter att min tjej sett en post om mitt märke.

Jonathan heter jag och bor utanför Lund, har varit korkat intresserad av klockor sen jag köpte min första Lorus som 12-åring. Då var SEIKO den heliga graalen och skall erkänna att jag fortfarande är svag för märket.
Idag har jag flera Seikos, Citizen, Omega, Rolex, Steinhart, Breitling och flera andra, det verkar aldrig gå att hitta "den perfekta klockan"... ;) Hur det än är så är det en rolig hobby som iallafall jag tar med en nypa salt, till syvende sist är det en liten maskin som skall tala om för mig vart tiden har tagit vägen som sitter på min handled. Men ack så roligt det är att grotta ned sig i alla detaljer och historier. :)

/J
Hej & välkommen!
Kul med en skåning till här på forumet.
Låter som en rejäl samling du lyckats köpa på dig!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej är (ny här), ska vara helt ärlig mot mig själv å mot alla. Jag vet inte när jag började intressera av klockor men faktiskt hade haft min första klocka som en liten regal när jag var 16år, från ur å Penn å kanske där blev jag intresserad å hade haft klockan nästan 1,5 år eller 2år och blev vann med att ha klocka. Men nu jag tycker om klockan väldigt mycket mer än bilar eller datorspel eller något liknande jag vet inte hur jag ska berätta, men klockorna som jag har inte ba för att folk ska se det eller typ ba för att det fint, jag tycker om bara, med mina klockor jag sover, duschar, vaknar, allt möjligt.
Jag hade totalt typ 4 st, första som jag har skrivit det var regal Slim som va typ 199kr å sen det var 2011 tissot t-tracx äkta hade köpte i Ryssland å sen seiko efter ett år och nu har två bra replika klockor omega speedmaster och panerai. Allt är bra funktioner helt perfekt hade köpt båda i Ryssland typ runt gör 500 spen så båda var 1000 och hel quartz med alla funktionen som funkar. Kan vissa.
IMG_20161115_185856.jpg
Troll... Bestrid gärna mitt påstående.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Hej är (ny här), ska vara helt ärlig mot mig själv å mot alla. Jag vet inte när jag började intressera av klockor men faktiskt hade haft min första klocka som en liten regal när jag var 16år, från ur å Penn å kanske där blev jag intresserad å hade haft klockan nästan 1,5 år eller 2år och blev vann med att ha klocka. Men nu jag tycker om klockan väldigt mycket mer än bilar eller datorspel eller något liknande jag vet inte hur jag ska berätta, men klockorna som jag har inte ba för att folk ska se det eller typ ba för att det fint, jag tycker om bara, med mina klockor jag sover, duschar, vaknar, allt möjligt.
Jag hade totalt typ 4 st, första som jag har skrivit det var regal Slim som va typ 199kr å sen det var 2011 tissot t-tracx äkta hade köpte i Ryssland å sen seiko efter ett år och nu har två bra replika klockor omega speedmaster och panerai. Allt är bra funktioner helt perfekt hade köpt båda i Ryssland typ runt gör 500 spen så båda var 1000 och hel quartz med alla funktionen som funkar. Kan vissa.
IMG_20161115_185856.jpg

Välkommen till KS!

Dina replikor kommer bli varmt mottagna här! Jag har dock en fundering, mig veterligen har man fortfarande rubel som valuta i Ryssland. Så hur betalar och köper man klockor med spen, är det singular formen av spenar? Känns väldigt oseriöst och på gränsen till oetiskt att handla klockor med spen.

För övrigt är jag antagligen lika seriös som dig. Du får gärna precis som @Tomas Eriksson påstående, bestrida det.
 

TPW

Breitling
Hej klockvänner!
Fick igår min första riktiga automatiska klocka. Det blev en Sjöö Sandström Royal Steel Classic 41mm. Jag beställde den på Stockholm open och har längtat efter den när jag semestrat i Dubai sen beställningen
:sjoosandstrom: 14792386504111255723305.jpg 14792388384771463007054.jpg
Jag heter förresten Tony och bor i Mora men efter nyår blir jag Stockholmare
Mina klockor köper jag som troféer när jag gör något kul och har råd
 

Bilagor

  • 1479238903217-2012561806.jpg
    1479238903217-2012561806.jpg
    74.8 KB · Visningar: 44
Hej klockvänner!
Fick igår min första riktiga automatiska klocka. Det blev en Sjöö Sandström Royal Steel Classic 41mm. Jag beställde den på Stockholm open och har längtat efter den när jag semestrat i Dubai sen beställningen
:sjoosandstrom: 14792386504111255723305.jpg 14792388384771463007054.jpg
Jag heter förresten Tony och bor i Mora men efter nyår blir jag Stockholmare
Mina klockor köper jag som troféer när jag gör något kul och har råd
Välkommen! Snygg klocka & kul med KS:are från Dalarna.
 
Tja alla, Svartskägg och gammal pirat från Stockholm !!
Jag har varit medlem runt 2 år och har hållit mig i bakgrunden. Läser ofta inlägg men har aldrig presenterat mig. Jag har gillat klockor sedan min första klocka av märket Gul. Var en klocka med svart kardborreband och snurrbar krans som gjorde en förfärligt ljud under lektionerna. Jag köpte sedan en Casio klocka med kompass och termometer för att det var det absolut coolaste jag hade sett på den tiden. Min tredje klocka är vart en Swatch med personsökare funktion, troligtvis coolare än Casion klockan. I studentpresent fick jag en Tissot Seastar helguldare av min pappa och resten är historia.
Min sambo har näst intill lika stort intresse för klockor och vi har börjat samla på oss lite under vårt förhållande. Idag ser samlingen ut så här...

Tissot Seastar
Swatch Minicall
Casio Pro Trek
Breitling Callistino MOP
Rolex Date 6519
Rolex Orchid i vitguld
Rolex Datejust 178240
Rolex 16610
Rolex 16628
Rolex 16613 diamanttavla
Rolex 116300


Måste även passa på att tack alla administrativt involverade klocksnackare för ett kanon jobb.

/ Edward Teach
Mäktiga klockor! Ser även jag fram emot bilder :) :)
 

RoedeOrm

Breitling
Hej medlemmar på klocksnack,

Jag heter Ola och bor i Malmö. Mitt intresse för klockor sträcker sig tillbaka i tiden till 2006 (en Omega Seamaster inköpt Tokyo efter första månadslönen där) fram till nu och som det känns, in i framtiden. Det som lockade mig in i klockvärlden var ljudet, tickandet, när man höll den automatiska klockan mot örat. Men också sekundvisarens rörelse, hur den så att säga gled fram, nästan flöt sömlöst - det var och är vackert att se!

Nedan är att par av dagens modeller. Självklart, Omegan är kvar. Det är för bövelen James Bond som står bakom den (även om min verkar sakna de extrafunktionerna James hade på sin...)
 

Bilagor

  • 20161107_091217.jpg
    20161107_091217.jpg
    92.4 KB · Visningar: 78
  • 20161107_091924.jpg
    20161107_091924.jpg
    62.3 KB · Visningar: 78
  • 20161107_091629.jpg
    20161107_091629.jpg
    139.5 KB · Visningar: 80
Topp