• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

sthlmcity

Omega
Tja!
Jack heter jag, är 18 år och bor i Stockholm. Jobbar inom livsmedel. Började bli intresserad av klockor för runt ett år sen. Äger för tillfället bara en Casio G-Shock WR20BAR och en Seiko SNK063J5:)
 

volesse

Breitling
Tja alla!

Helt ny reggad här på forumet och tänkte följa uppmaningen att skriva en rad.
Sitter tyvärr inte på någon stor klocksamling än, men intresset är relativt nytt och familj får gå före armbandsur.
Bor i stockholm och jobbar som hantverkare.
Hittade faktiskt forumet av en slump när jag sökte runt lite på några orient modeller.
Hoppas att lära mig mycket här.

Är inte supervass på det här med att länka foton, hoppas jag får till det:
 

Bilagor

  • 20161130_190520.jpg
    20161130_190520.jpg
    96.9 KB · Visningar: 73

slors

Breitling
Hej,
Ny, både på forumet och inom det här med klockor. Hoppas lära mig en massa och kanske undvika de värsta fällorna. Tänkte börja med att fråga om en handlare på Chrono24, men det får bli en egen tråd.
/Lars
 

Narre

Breitling
Tja gott folk. ny i forumet. vill börja med tacka admin för insläppet. Jag gillar alla möjliga klockor. är lärling just nu så kommer fokusera mer på läsa en att skriva.
Just nu för tillfället har jag en Certina dc Action och en seiko snk063j5. Det håller på att rulla in fler klockor sakta men säkert.

Några frågor så ere bara att ställa
 

Trugnar

Breitling
Tjena Jonathan här, jag är färsk på detta forum och hyffsat färsk inom klocker också för den delen. Ser fram emot att hänga här och lära mig och lyssna på en del av vad folk har att säga om sina och andras klockor. Just nu äger jag enbart en Seiko men mer klockor blir det. Min nästa klocka blir en SKX 009, hör gärna av er om någon har en att sälja, läst och hört att det är en riktigt bra klocka för sitt pris och att det är en klassiker.

Vi hörs!
 

Vonlind

Panerai
Tjena Jonathan här, jag är färsk på detta forum och hyffsat färsk inom klocker också för den delen. Ser fram emot att hänga här och lära mig och lyssna på en del av vad folk har att säga om sina och andras klockor. Just nu äger jag enbart en Seiko men mer klockor blir det. Min nästa klocka blir en SKX 009, hör gärna av er om någon har en att sälja, läst och hört att det är en riktigt bra klocka för sitt pris och att det är en klassiker.

Vi hörs!

Välkommen Jonte! ;)
 

Engel

Omega
Hej! Jag är rätt ny i klockvärlden. Har alltid tyckt om och beundrat klockor på något överdrivet sätt och har igenom ett par ck, michael kors och någon Invicta till slut fördjupat mig nog för att förstå kvalite och praktisk tidlöshet och efter tips hamnat här på klocksnack. Jag har inte på något sätt ekonomi att stoltsera med någon av dom övre skiltenas klockor men tänker att nångång så har man tillfälle och då gäller det att ha övervägt och veta vad man vill, men tills dess intresserar jag mig för det jag kan och har möjlighet till! Jag kommer köpa en skx007 eller 009 nu i dagarna. Använder en seiko snzh63 eller ctScuderia check flag cs10135. Äger en Invicta aviator 17206 och en massa calvin klein, Michael kors och gant. Jag har för nöjets skull, köpt begagnade parfymklockor som gant, tommy hillfiger, ck och dylika för runt 5hundringen, snyggat till dom med nå koolt strap eller mesh och sen sålt dom på lite plus. Mycket för att jag gillar klockor inte så mycket för vinsten. Nångång tänker jag äga en Omega seamaster. Det blir en del dealande med småklockor men whatever pays the rent! Ska bli jätteintressant och roligt att fortsätta fördjupa mitt intresse här med er på klocksnack! Tack för mig. Nicklas Olsson..
Välkommen
 

Aficionado

Breitling
Hej,

Mauro heter jag och är en färsking när det gäller allt inom klockforum. Hoppas på hitta stilrena klockor och intressanta inlägg. För närvarande har jag runt min handled en Longines Legend Diver L3.674.4.50.0 som jag är väldigt nöjd med men söker aktivt efter en Omega Speedmaster Professional (vintage spåret) till ett rimligt pris, kanske hittar den här?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Hej,

Mauro heter jag och är en färsking när det gäller allt inom klockforum. Hoppas på hitta stilrena klockor och intressanta inlägg. För närvarande har jag runt min handled en Longines Legend Diver L3.674.4.50.0 som jag är väldigt nöjd med men söker aktivt efter en Omega Speedmaster Professional (vintage spåret) till ett rimligt pris, kanske hittar den här?
Välkommen och förhoppningsvis får forumet dig att tänka om ang nästa köp :)
 

midikem

Cartier
Hej!
Jag heter Jörgen och har följt forumet en längre tid men inte presenterat mig.
Fascineras av armbandsur, speciellt från tiotalet fram till sextio,någonting.
Har ett hundratal ur med allt från Longines till Lagonda och Atlantic, Certina, Lemania samt en del andra kul märken som jag köpt bara för att de tilltalat mig.
Är en obotlig Lagondaromantiker, men de har blivit så dyra nu så jag får hålla igen.
Rör mig alltså inte i Rolexskiktet, men det gör mig inte så mycket då jag gillar estestiken hos vardqgsur främst.
Har en Certina Labora med "fox ears" inlämnad hos urmakaren för service nu.
Ser mycket fram mot att bära den sen.:)
Välkommen!
Du får visa lite bilder på din samling tycker jag allt.
 

oloph

Omega
Tjena!
Ny här på forumet, så här är jag!
Born, raised and still living in Göteborg. Köpte min första "riktiga" klocka för tre år sedan. Det blev en Longines Conquest Automatic 41mm. Hade jag köpt den idag så hade jag köpt 39mm, men man lever och man lär.
Hamnade här på KS eftersom jag nu känner att det är dags för klocka nr 2.
Letar efter något lite mindre och har hittills fastnat för Rolex Datejust 16014 och Omega Speedmaster Reduced. Tips på andra klockor i stoleken 36-39mm mottages tacksamt.
 

Bilagor

  • IMG_0500.jpg
    IMG_0500.jpg
    120.7 KB · Visningar: 43

AdamJag

Breitling
Hej allesammans!
Jag heter Adam och är 20 år, mitt klockintresse har under det senaste året vuxit och blivit till ett nörderi. För tillfället äger jag bara en "fin" klocka och det är min Longines Hydro Conquest. Nu håller jag på att se över mitt nästa klockköp men står kluven mellan en IWC Ingenieur och Rolex Airking (Baselnyheten från 2016), hoppas att forumet kan hjälpa mig att bestämma! ;)

Tack admins för insläppet till forumet!
 

Bilagor

  • unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    83.7 KB · Visningar: 64
  • Like
Reactions: kmg

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Hej alla vänner!
Dags för mig att presentera mig då. Mitt namn är Mazdak, jag är 31 år och bor med min sambo i Stockholm. Utbildad civilingenjör inom Energi & Miljö och har arbetat med elbilar och laddinfrastruktur de senaste åren. Så har ni frågor om elbilar som Tesla, BMW i3, Nissan Leaf och annat så fråga mig gärna! Jag har också arbetat som DJ i över 13 år. Som ni märker på mitt namn kommer jag inte från Sverige, utan från Iran. Jag har bott i Sverige sedan 1992 men åkt tillbaka väldigt ofta för att hälsa på släkt och se mig om i landet. Att vara så långt ifrån sitt hemland har skapat ett stort intresse i mig och därför har jag läst på och lärt mig otroligt mycket om Iran. Denna kunskap försöker jag förmedla på min Facebook-sida "Detta är Iran". Det är viktigt för mig att visa upp en bild som annars inte får plats i media. Ok, nog pratat om det. Låt oss prata klockor.
Jag har så länge jag kommer ihåg varit förälskad i klockor. När jag var 12 år tjatade jag på min mamma att jag ville ha en Rolex, utan att veta vad en sådan kostade. Självklart köpte mamma ingen Rolex till mig, men intresset kvarstod. När jag började plugga till ingenjör började jag kombinera detta med mitt klockintresse och snöade då in mig på klockor som visade tiden på ett lite mer kreativt sätt. Jag började då köpa massor med klockor från Kisai. Se gärna deras hemsida på https://www.tokyoflash.com/. När jag växte upp insåg jag att jag lagt massor med tusenlappar på skitklockor, så jag sålde iväg eller slängde i princip allt jag hade och tänkte att jag ska köpa en "riktig" klocka. 2013 tågluffade jag ner till Iran och fram tills dess hade jag sparat undan pengar för att köpa en klocka under resan. När jag stannade i Wien så gick jag in på Bucherers butik där. Tanken var att jag skulle köpa en Omega Speedmaster eller en Breitling Navitimer, men efter mycket testade och en grymt bra säljare fastnade jag för Baume & Mercier. Det blev en Clifton 10129. En 43mm stålkronograf på brunt läderarmband.
Foto 2016-12-03 10 13 52.jpg


Efter detta blev jag ännu mer intresserad av klockor och började läsa på väldigt mycket och lära mig mer om allt som har med klockor att göra. Ganska snabbt fastnade jag på vintage och speciellt slutet 60-tal och tidigt 70-tal. Jag anser att det inte finns någon ny klocka som skulle kunna slå charmen i en 60- och 70-tals vintage.
Min Clifton bar jag vardagligen men kände efter ett tag att den var lite för stor som dressklocka på min handled. Började därför leta efter något mindre och tunnare klocka. Fastnade då för Rolex Datejust som i alla sin enkelhet är väldigt elegant. Det blev en 1603 från tidigt 70-tal.
Foto 2016-12-03 10 13 04.jpg

Min sambo är förresten också mycket intresserad av klockor och hon har än så länge en Rolex lady oyster perpetual Two-tone 26mm blå/guld och en Cartier Tank Francaise i silver/guld. Att hon också är intresserad underlättar väldigt mycket! Vi går gärna i klockbutiker i timmar och tittar, testar och jämför. Så vi har en bra begynnande samling, men det är fortfarande många modeller som vi önskar komplettera med. Vilket vi kommer göra när det är ekonomiskt möjligt :)
 

Biblioteksg8

Breitling
2-Faktor
Hej!

Anders heter jag. Som många andra har jag läst på Klocksnack ett bra tag, men tänkte att varför inte ansluta mig till gemenskapen på riktigt? Klockintresset har funnits länge, även om det tidigare inte riktigt varit på den härligt detaljerade nivå som det snabbt utvecklas till när man läser mängder av intressanta trådar här.

De flesta inlägg blir ju roligare med en bild så jag ska inte vara sämre :).
KS.jpg

Jag har inte så dålig koll på dagens datum som man kan tro trots en almanacka under armen, utan var helt enkelt för lat för att ta en ny bild :).
 

Tibbe

Omega
2-Faktor
Hej!
Hängt på forumet ett tag mestadels som åskådare, under föregående vecka startade k/s tankarna igen när jag såg en vacker 118239 som va till salu.
Efter lite mailande, några sms men framförallt trevliga möten med andra likasinnade körde jag imorse hem med denna skönhet.
Tack för smidiga affärer Chami & Jonnythunders85
 

Bilagor

  • IMG_0424.JPG
    IMG_0424.JPG
    76.5 KB · Visningar: 65

bjmols

Omega
Hej Alla
Mikael här, gediget klock intresse sedan barnsben.
Första "riktiga" klocka var en Citizen Analog Aqualand som inköptes av min första lön för att ha när jag låg i flottan.
Nu har ett gäng automat ur tillkommit till familjen, den senaste är en Sjöö Sandström Landsort, Radon Diastar köptes spontant i New York (kärt minne) och Orisen var bröllopspresent från fru, mest pengar ligger nog i Sea Dwellern köptes osedd på auktion.....
Jakten har nu börjat på en Omega Ploprof 600M, tips mottages tacksamt.
Tja, vad skriva mer.....älskar Porschar - lägger på tok för mycket pengar och energi på dessa....

Tjingeling
 

Majkey

Breitling
Hej,
Micke från Knivsta här. Klockintresse som legat lite vilande tills ett par år sen och hittade detta forum. Varit lite passiv och inte ordnat ett konto men nu fick jag äntligen tummen ur :)
Har mestadels ett par Certina och Seiko quarts kronografer men har ställt in siktet på något mer åt de mekaniska hållet. Blir mycket läsa och fundera på vad som kan tänkas bli nästa köp.
Försöker styra över lite budget från "bilkontot" som annars är en stor hobby och just där ligger Audi RS varmt om hjärtat.

Mvh
 

GeroT90

Breitling
Hej! Jag heter Gerardo, jag kommer från Italien och jag är student :D Jag tycker om klockor väldig mycket och fick tips från en kompis att här kommer jag hitta många andra som har samma intresse.
 
  • Like
Reactions: Nic

Per Ost

Breitling
Hej,

Ny medlem men har läst inlägg då och då på Klocksnack; känns som ett mycket bra forum.
Har ingen stor erfarenhet av klockor men ser mig själv som en "puritan" dvs föredrar saker som är original men gärna med patina. Har tidigare under en längre tid renoverat en BMW 3.0 CS.

Drömmen är följande: Rolex Submariner samt Omega Seamaster från 1963 - hoppas att det kan ske inom en överskådlig framtid. Jag har nyligen köpt en Sheffield (se bild) som har fått servad i Visby som ett första trevande steg. Fungerar bra. Den har även fått ett passande band från Hirsch. Klockan har fin patina men samtidigt skulle jag vilja "snygga" till bezel ringen och önskar gärna hjälp från er på Klocksnack:

  1. Jag har letat efter en bezel ring på nätet till klockan men hittar ingen. Fråga - går den att få tag i en "ny" ring?
  2. Går det att renovera ringen? Vem gör i så fall det?
Hoppas att någon/några av er kan ge mig vägledning/ Per
IMG_1400 kopia.jpg
 

lbs66

Breitling
Hej. Har läst på detta forum en längre tid men nu fått tummen ur och registerat mig. Klockinnehav värt att nämna inskränker sig till en Certina från sextiotalet jag köpte på en pantbanksauktion för 20 - 25 år sedan(!) Den har tjänat mig väl, men har på senare tid insett att det är dags för en del kompletteringar. Ambitionen är att skaffa ytterligare en eller två klockor för dagligt bruk samt ett par årsklockor till barnen.
 

andersius

Breitling
Glad Måndag på er!
Ny här på forumet och ganska ny vad gäller klockor också för den delen men för var dag som går så sjunker
jag djupare ner i detta inte helt oangenäma träsk :)
Följer med intresse alla kunskaper och fina bilder som ni delar med er och hoppas snappa upp en del..
Allt började med att jag skaffade en Seiko Premier (kommer inte ihåg nu vad den heter) men så fort
jag hittar ett intresse så ska det grottas ordentligt i detta så det dröjde inte många månader förens jag skaffade en Breitling, Transocean Chronograph 38 som
"riktiga" ingångsklockan.. Bifogar en bild :)
Nu har jag för övrigt börjat sukta efter en Rolex DJ 1601 från 1973 (mitt år) med svart tavla och Jubileumslänken..

IMG_0105.JPG
 

MickJ

Omega
Hej KS!
Micke heter jag, klocknörd/entusiast sedan många år tillbaka. Har mest hängt på andra "engelskspråkiga" forum tidigare.
Kul att ha hittat hit!
Har en mindre samling med lite smått och gott som ni eventuellt kommer att märka.
Allt gott!
// Micke
 

Enellios

Cartier
Hej,

Ny medlem men har läst inlägg då och då på Klocksnack; känns som ett mycket bra forum.
Har ingen stor erfarenhet av klockor men ser mig själv som en "puritan" dvs föredrar saker som är original men gärna med patina. Har tidigare under en längre tid renoverat en BMW 3.0 CS.

Drömmen är följande: Rolex Submariner samt Omega Seamaster från 1963 - hoppas att det kan ske inom en överskådlig framtid. Jag har nyligen köpt en Sheffield (se bild) som har fått servad i Visby som ett första trevande steg. Fungerar bra. Den har även fått ett passande band från Hirsch. Klockan har fin patina men samtidigt skulle jag vilja "snygga" till bezel ringen och önskar gärna hjälp från er på Klocksnack:

  1. Jag har letat efter en bezel ring på nätet till klockan men hittar ingen. Fråga - går den att få tag i en "ny" ring?
  2. Går det att renovera ringen? Vem gör i så fall det?
Hoppas att någon/några av er kan ge mig vägledning/ Per
IMG_1400 kopia.jpg
Välkommen till dig och alla andra nya medlemmar!

Av nyfikenhet... Varför just klockor från 1963? Årsklockor?
 
Topp