• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

cwhallberg

Breitling
Tjena gänget! Ny medlem här så ett intro är väl inte mer än rätt. Är väl främst lekmannaintresserad av klockor då ens ekonomi bara tillåter drömmar om de riktigt fina klockorna. Undantaget som gör regeln tycker jag mig ha funnit i min Seiko som jag är hur nöjd som helst med. ser och känns betydligt dyrare än vad den faktiskt är.
20161206_153754-2.jpg
 

Enellios

Cartier
Första inlägget, har idag ingen nämnvärd samling.. är dock fasligt intresserad av bilar och börjar sedermera börja få upp ögonen för just klockor.. hoppas att mitt medlemskap på KS skall få upp mitt intresse ett par snäpp :)
Då får du inte missa "Bilar - Vad sportar ni för bil?" tråden i Lifestyle-sektionen...
 

nbc2

Breitling
Hej!
Ny här, detta är mitt först inlägg, jag håller med moderatorn om att en kort presentation kan vara lämplig.
Av det lilla som jag smugit runt här i forumet så verkar det vara ett trevligt forum med en imponerande kompetens.
Jag är väl ingen inbiten klockfanatiker, men fina äldre mekaniska klockor intresserar mig.
De klockor som jag har nu har alla en personlig historia för mig.
Förmodligen kommer samlingen att utökas vad det lider.

Annars så är väl mitt stora intresse motorsport i de flesta former, äldre racingbilar i synnerhet (jag har varit på Mille Miglia några gånger).
Just nu har jag inget sådant projekt på gång men planer (drömmar) finnes, jag håller på att bygga ett garage och jag har lovat mig själv att göra det klart innan jag drar på mig något nytt objekt. Jag gillar att meka, svetsa mm och att få vara noga med det jag gör.
Äldre motorbåtar typ Riva, Chris Craft etc ligger mig också varmt om hjärtat.

IMG_0573.JPG



Hade´
 
Mitt namn är Glenn, jag är en god vän till @Adam John . Han har en gång gett mig en Mickey Mouse klocka, det var kinesisk quartz, men det är hans favorit klocksystem. Adam skriver i storlek 7 när han antecknar i Historia, vi aka jag gillar honom oerhört mycket och hoppas att han kan dela med sig av sina vackra anteckningar.

Bild för uppmärksamhet, detta är klockan Adam gav mig <3
 

Bilagor

  • 14153413.jpeg
    14153413.jpeg
    33.6 KB · Visningar: 76

Strindberg

Patek
2-Faktor
Mitt namn är Glenn, jag är en god vän till @Adam John . Han har en gång gett mig en Mickey Mouse klocka, det var kinesisk quartz, men det är hans favorit klocksystem. Adam skriver i storlek 7 när han antecknar i Historia, vi aka jag gillar honom oerhört mycket och hoppas att han kan dela med sig av sina vackra anteckningar.

Bild för uppmärksamhet, detta är klockan Adam gav mig <3
@Denke Kika lite på denna killen och hans inlägg.
 

misterman

Breitling
Tjenna!
Är ny på forumet från och med idag då jag kände att det var dags att bli medlem av den anledning att jag är här och kollar alldeles för ofta för att låta bli. Det faktum att mitt klockintresse ökat under senaste tiden är såklart också en bidragande faktor! Är 18 år och har ett extra intresse för herrmode.
Är inte i närheten av expert, gillar det mesta, men har en okontrollerad kärlek för rolex i alla former.

Hoppas jag får ta del av många intressanta trådar, åsikter och kunskap här på Klocksnack!
Det var allt för mig!
Må väl!;)
 

magz

Breitling
Hallå!
Är ny här på forumet sen ganska så precis! Kom hit för att jag fick tips av en polare då jag hittat en gammal klocka hemma som är sönder, men vill försöka hitta reservdelar. Har försökt googla och kolla över allt känns det som, men hittar inte rätt modell/år! Hoppas att någon här inne kan hjälpa mig med detta så att jag kanske kan fixa den för användning!

Ha det bra!
Eric

ps. vart kan jag posta ang äldre klockor som reservdelar ej tillverkas till längre?
 

Hans Majestät

Breitling
Hej på er

Första gången jag hamnade på forumet var när jag ville kolla upp en spansk butik jag var nära att köpa klocka hos. Affären blev aldrig av men sen dess har jag tittat in här och imponerats av medlemmarnas höga kunskaper och trevliga samtalston. För att inte tala om alla snygga klockor då:)

För ett tag sedan fick jag kontakt med en lokal wristmakare (insta: nors_lw) som talade varmt om forumet och det har blivit mer tid här sen dess. Och nu vill jag vara med!

På avatarbilden syns min älskling, jag har så mycket att säga och fråga till er som inte blir knäsvaga när ni tittar på en &! Härutöver har jag en vintage Seamaster, tyvärr i dåligt skick samt en qvarts-klocka i trä.

Nästa köp ligger tyvärr några år bort, men en Submariner eller GMT vintage... sist jag kände så....var nog innan jag köpte min &!

Jag fascineras av hantverket i en klocka och tycker hela inbördes-beundran-grejen är charmig. Märker att ingen blir så glad som den som bär en finklocka och blir spontant uppmärksammad. Så spana in handleder och credda när det är motiverat (men det gör Du nog redan)

Tämligen rudimentär info om mig i övrigt finns på min profil.

Ser fram emot att få ha lite mer med er att göra framöver!
 

Mr.Classic

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej, detta är mitt första inlägg så jag ska försöka och presentera mig lite snabbt! Jag har alltid varit intresserad utav klockor men aldrig riktigt haft råd med det då pengarna gått till massa annat än klockor! Har egentligen inte råd i dagsläget heller men har ett par klockor som jag förhoppningsvis kan köpa i framtiden! Kan nämna 3st, säg gärna vad ni tycker!

1. Hublot Skeleton - Svart
2. Hublot Big Bang White
3. Rolex Titan black - Svart urtavla med guldiga detaljer

Ja, det är något med Hublot som gör de så snygga! Vad tycker ni om min top 3? :)
 
Re: Ny på forum

Hej alla glada klockentisuaster

Tänkte jag skulle presentera mig lite kort och på så vis få vara med i lotteriet som utlysts till den 15/9. Detta kanske är den mest intressanta eller informativa posten men men ... here it goes.

Jag heter Fredrik och har rätt nyligen insett att det här med klockor är riktigt intressant. Jag träffar en hel del människor i mitt jobb och började för en tid sedan se att många av dessa bar klockor av exklusivare slag. Det gjorde att jag lite smått började kika runt på olika siter för att se vad som fanns tillgängligt eftersom jag inte ville vara sämre. Tyvärr har jag insett att min ekonomi inte riktigt tillåter en investering av detta slag .... eller ja varför försköna sanningen. Det är helt enkelt så att jag har en motpol därhemma som anser att våra pengar ska gå till annat än klockor.

Hur som helst har jag en kollega som sysslat med detta länge och som rekommenderade TTT. Där registrerade jag mig och fastnade. Det har inte gått många dagar sedan dess som jag inte varit inne för att försöka fynda någon godbit. Tyvärr är min beslutsvånda alldeles för lång vilket gör att jag ofta missar tillfällen där jag i efterhand insett att den ville jag ju ha! Samma kollega har även lurat mig till denna site.

Till mina klockor. Jag har alltid tidigare burit quartz-klockor men ville nu prova en automat. Därför började mycket försiktigt med en klocka som får många av er att känna avsmak men det får stå för er. Jag inledde alltså med en homage! Jag tycker den är snygg och när jag har både ekonomi och fru som tillåter köper jag mostvarande Explorer....



Klocka nummer två. Då jag finner det barnsligt roligt att beställa billiga saker på ebay var det naturligtvis där jag fann nästa klocka. Ett udda märke men eftersom det var sommar och jag tycket grönt passade så föll jag direkt för denna skapelse. En Detomaso San Remo. En redig dykare på 42mm. Riktigt trevligt siliconarmband.



Mitt senaste inköp är troligen något som får er att i alla fall nicka lite gillande över min lågbudgetsamling. Jag kunde helt enkelt inte låta bli när LilleJohn annonserade ut sina moddade Seikos. En FiftyFive Fathoms.



Nästa klocka blir troligen en Oris TT1 Diver. Det har varit snubblande nära men tyvärr har det inte blivit verklighet.

Tack för ordet...
Tjena Fredrik , om du gillar Explorer 2 locken så kolla in steinhart gmt vintage . Mycket trevlig och prisvärd klocka en "riktig" homage
Men det e du som bär klockan o din smak e viktigast så klart .
 

Kapten Filling

Breitling
Hej!
Jag heter Filip och är för tillfället gröngöling på klockor! Förhoppningsvis kan jag få lite mer kött på benen här på forumet! Jag har burit klocka länge men inte riktigt engagerat mig i vad jag har använt förrän nu. Bland annat har jag stoltserat med en polar v800 (jag är friidrottare) dynget runt allt för länge. Köpte för ett par månader sedan en seiko SNK807K2 som ett försök att substituera pulsklockan. Jag tycker mycket om den, men kände inte att jag ville ha den varje dag i veckan. Idag fick jag äntligen hem vad jag tror kommer pryda min handled länge - en seiko SKX007. Jag får tacka mina klockintresserade kompisar för en mycket bra rekommendation!
Allt gött!
 

Bilagor

  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    94.8 KB · Visningar: 72

Klave

Omega
Hej!
Jag heter Filip och är för tillfället gröngöling på klockor! Förhoppningsvis kan jag få lite mer kött på benen här på forumet! Jag har burit klocka länge men inte riktigt engagerat mig i vad jag har använt förrän nu. Bland annat har jag stoltserat med en polar v800 (jag är friidrottare) dynget runt allt för länge. Köpte för ett par månader sedan en seiko SNK807K2 som ett försök att substituera pulsklockan. Jag tycker mycket om den, men kände inte att jag ville ha den varje dag i veckan. Idag fick jag äntligen hem vad jag tror kommer pryda min handled länge - en seiko SKX007. Jag får tacka mina klockintresserade kompisar för en mycket bra rekommendation!
Allt gött!
Välkommen! Grymt val av klocka, en av de bästa första "riktiga" klockorna enligt mig.
Bra namn har du också. :hilarious:
 

nocount66

Cartier
Hej allihop!
Jag är ny här på forumet, och har ett relativt nyväckt urbegär. Jag har haft ett par LED-klockor samt en drös LCD-klockor i många år, men nu är det analoga ur som lockar mest. Förutom klockor har jag också ett stort musikintresse (samlat vinyl i många år) samt en svaghet för formgivning, främst från 30-50-talet men även Space Age från 60-70-talet. Det mesta jag köper på mig är loppisfynd, men på senare år har jag börjat öppna plånboken för kvalitetsobjekt. Men fortfarande så ligger jag på en väldigt modest nivå, och tycker att det svider lite att betala flera tusen för en klocka. Ge mig några månader på forumet dock, så kommer jag säkert ha förskjutit min bild av vad som är "dyrt" för en klocka =)

De få klockor jag har på rotation just nu är dessa:

zenith_web.jpg
Zenith 50-tal (?)

citizen_bullhead_web.jpg
Citizen Bullhead

seikos_2st_web.jpg
Seiko 6119-6400 (reparationsobjekt än så länge)
Seiko 6139-6000 Pogue, tillverkad i juni 1970.
Dessutom så har jag en Seiko SKX007 som jag inte har på bild just nu.
 

larser

Breitling
Ny på forumet sedan igår.
Har haft ett visst intresse av klockor i flera år, men aldrig lagt några större pengar, som mest på en analog guldklocka från Victorinox.
Jag har varit intresserad av någon hygglig mekanisk klocka ett tag nu och tänkte igår att nu får det vara dags. Har efter några månaders funderande beslutat mig för följande Longines:
Longines.jpg

I förrgår besökte jag Nymans ur för att se vad den skulle kosta att ta hem. När jag dagen efter var där för att lägga en beställning arbetade inte deras Longinesexpert för dagen. Då de inte kunde hitta klockan i katalogen blev det till att beställa den från Bergströms Ur i Uppsala istället. Hur som helst, kul att ha en mekanisk klocka jag själv anser är fin på väg :)
 

KORosli

Breitling
2-Faktor
Hei folkens!

Jeg er en norsk student som bor i London, med en økende interesse for klokker. Er tidligere militær dykker (scuba++), så har en 2 suuntoer og en citizen (D4i, D6i og eco drive fra citizen) jeg er glad i. Har også en gammel Omega jeg bruker til dress (kostym). Min neste klokke håper jeg blir en Pelagos fra Tudor, helst i svart.
Takk for at jeg fikk være med på denne siden! Ble anbefalt den av en god venn som også har profil her, Willbur.

Som dere ser skriver jeg stort sett på norsk, så bare spør hvis det er noe dere ikke forstår :)

Karl Oscar
 

Fellman

Omega
Hej alla, varit här och tittat ett tag men tag mig i kragen och skaffade ett konto nu. Min klockresa började för 10 år sedan utan att jag riktigt tänkte på det. Ville hitta en klocka som jag kunde ha väldigt länge och fastnade för Longines Lungo Mare, tyckte då att det va mycket pengar att lägga på en klocka men att det va okej då den skulle hålla i många år framöver.

Nu är det 10 år framåt och min budget har förändrats en del och i år tänkte jag att jag skulle fira mina framgångar med att skaffa en "riktig" klocka. Nu har jag köpt en Rolex GMT BLNR av en här på Klocksnack och är supernöjd. Det kommer förmodligen inte gå 10 år innan jag köper nästa klocka men om jag ska vara ärlig så kanske jag sätter ett nytt mål att fira som leder in på en värsting. Om man skulle ta nästa nivå - vart ska jag titta då tycker ni?

IMG_3453.jpg
 
Hej forumet. Jag är ny på detta men har ett stort intresse för klockor även då jag inte äger något märkvärdigt idag. Jag fyller 30 nästa år och tänkte köpa mig något fint till dess. Funderar just nu på en Omega Seamaster 300 Master Co-Axial, Tudor Heritage Black Bay Black (2016) eller om jag snubblar över en Vintage Submariner 168000 eftersom den tillverkades samma år som jag föddes. Ge gärna lite feedback på hur ni hade tänkt :)
 

Pqvist

Breitling
Hej alla glada fredagsfirare!

Smygtittat ett tag på forumet men känner att jag har alldeles för många frågor för att vara oreggad.
Med det sagt kan man väl säga att jag är en novis på klockor men ser fram emot att få förkovra mig i er kunskap och erfarenhet inom ämnet.

Så vitt jag vet nu, så är jag en allätare och tycker om det mesta. Jag föredrar dock saker(klockor i det här fallet) med historia och patina!
Äger en gammal Swatch, en Casio A500
och en Longines Heritage Flagship.
Mitt sikte är just nu inställt på en AP Royal Oak av mindre modell.

Trevlig helg!
 

-Wille-

Breitling
Hej,
Ny på forumet sedan ett par månader och jag har alltid haft ett intresse för klockor. För ca 10 år sedan, tror det var samma år som de firade 100 år, snöade jag in på Oris och framförallt på klockor inom "motor" serien. Intressant att följa Oris utveckling sedan dess...
Kul att vara med i gänget, ha en trevlig helg!
/Wille
Oris svart.jpg
Oris vit.jpg
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Ny på forumet sedan igår.
Har haft ett visst intresse av klockor i flera år, men aldrig lagt några större pengar, som mest på en analog guldklocka från Victorinox.
Jag har varit intresserad av någon hygglig mekanisk klocka ett tag nu och tänkte igår att nu får det vara dags. Har efter några månaders funderande beslutat mig för följande Longines:
Longines.jpg

I förrgår besökte jag Nymans ur för att se vad den skulle kosta att ta hem. När jag dagen efter var där för att lägga en beställning arbetade inte deras Longinesexpert för dagen. Då de inte kunde hitta klockan i katalogen blev det till att beställa den från Bergströms Ur i Uppsala istället. Hur som helst, kul att ha en mekanisk klocka jag själv anser är fin på väg :)

Välkommen!

Så lätt det är att förlora en kund, @Nymans Ur 1851
 

Eric W

Omega
Hej. Också ny på forumet. Tjuvläst och tjuvskrivit ett tag nu. :)
Vart intresserad av klockor länge, även om intresset eskalerat senaste 1-1,5 åren.
Har definitivt ett soft-spot för mindre klockor av mer klassisk design.
Min första klocka var en gammal 34mm Seiko SQ som min morfar köpte i Japan i slutet av 70-talet.
Denna fick jag ärva -94 när han gick bort.
FullSizeRender1.jpg


Sedan dröjde det ända tills i vintras då jag skaffade min första egenköpta klocka, en Seiko 5 SNKE61.
Bytte snabbt till mig en Seiko SKX009, som sedan blev en Squale 1521.
Parallellt förvärvade jag en trevlig Doxa Anti-magnetique 37mm och en liten 35mm Enicar 2169 DayDate som haft flera ägare här på forumet.
En Citizen Promaster Ny0040 med blå tavla införskaffades för att ha som sommar- och dykklocka/beater.

Inför framtiden har jag lyft blicken något högre och siktat in min på en Rolex Datejust från 80talet., samt en Omega Speedmaster Professional.
Även en vintage Omega Seamaster står högt på listan. Det lär möbleras om lite i klocklådan, och det enda som är säkert är att morfars gamla Seiko Quartz kommer inte gå någonstans. :)

Trevlig helg, även om den snart är slut!

Cheers! //Eric
 

Wellington

Breitling
Hallå! Jag har varit medlem ett tag och även köpt en klocka som utannonserats här. Däremot har jag varit väldigt inaktiv i forumet.

Har just nu en IWC Aquatimer (Slevin-modellen med svart urtavla), en PAM 390 och en TAG HEUER 1000 Guld (Wolf of Wallstreet-klockan). Den senare älskar jag, men känner att den blir lite utkonkurrerad av IWCn och PAM:en. Jag gillar aningen större klockor.
Funderar på att ev göra mig av med TAG:en och köpa något annat. Lutar just nu åt en Rolex Green Bezel.
 

Bilagor

  • Tag.jpg
    Tag.jpg
    66.8 KB · Visningar: 73
  • slevin.jpg
    slevin.jpg
    59.5 KB · Visningar: 65
Tjena!

Har varit medlem här ett tag men har aldrig skrivit något.. Så tänkte att det var hög tid att göra det nu! Jag har alltid haft ett intresse för klockor men det är på den senare tiden som det har växt. Idag har jag en Tag Heuer Formula 1 och har funderingar på att köpa en ny. Jag har tittat en del på Rolex Submariner samt Datejust, har ni några andra tips?
Må bra!
 

Braten

Breitling
Hejsan! Mitt namn är Elias, helt grön när de gäller klockor, alltid tyck att de ser bra/fint ut med en klocka, men inget jag lagt mer tid på, förens jag trillade in på forumet via en googling på en bra "nybörjar klocka".
Vi får se vad min första klocka blir, de lutar dock åt någon seiko (ny) ,, men vi får se!
Tack för mig // braten :)
 
Topp