• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Linuss

Breitling
Tjena!

Min ganska oavancerade klockhistoria började med att jag köpte en Omega SPO för sex år sen, som var min första riktiga klocka och den enda klocka jag bar under dessa år.
IMG_0371.JPG

Suget efter en Rolex Submariner har funnits i många år. Och för en månad sen gjorde jag slag i saken i samband med att jag blev förälder. Kändes som en bra ursäkt för att göra denna investering .
IMG_0401.JPG

I samband med detta fick Omegan vandra vidare.
Där hoppades ju jag att min crawing efter klockor skulle avta Men det blev bara värre och nu är jag torsk, konstant växlande mellan klocksnack, Chrono24 och blocket.

Gött är det!
 

FIL

Breitling
Hej alla klockentusiaster!

Så var det äntligen dags att bli medlem här. Ser fram emot att utbyta lite idéer och tankar med likasinnade här på forumet. Min hustru har helt enkelt tröttnat på att vara den enda mottagaren för mina utläggningar och funderingar...

Jag är en 41-åring som har varit klockintresserad sedan jag började första klass och fick mitt första armbandsur - har tyvärr inte kvar det, men minns den blåa urtavlan och att jag fick dra upp den manuellt. fick min första "riktiga" klocka (om man nu verkligen ska definiera det efter pris) för ca 5 år sedan, en Omega SMP. Därutöver har jag en äldre Omega Geneve och ett gäng enklare Quartz-klockor. Nu går jag och funderar på nya investeringar med fokus på mekanikśka klockor av olika slag.

Jag måste erkänna att jag har blivit mycket imponerad av min SMP - drygt fem år och den har aldrig stannat. Mer imponerande är att jag aldrig behövt ställa om den mer Än ett par gånger (mindre än en gång om året!). Jag undrar om detta kan förväntas av en kronometer generellt, eller om jag har haft en väldig tur...

Då jag inte har någon intressant samling idag avslutar jag med en önskelista, som den ser ut idag

Omega Speedmaster Professional
Zenith Captain Central Second
Rolex Explorer
Grand Seiko High-beat
Breitling Navitimer

Synpunkter och erfarenheter av dessa (eller alternativ) mottages tacksamt!
 

29:48SWE

Omega
Hej, Simon heter jag och är ny på ks. Har bara varit medlem i drygt en vecka men känner mig redan som hemma. Det är intressant att se hur mycket kunskap människor har om så många olika klockor och hur mycket genuint intresse som finns inom klockvärlden. Personligen är jag för det mesta intresserad av Dresswatches samt Flygare men har också fått mycket glädje från trådar som bland annat I.N.O.X den oförstörbara Testande forsätter!
Har just nu bara några klockor Breitling, Longines, Certina mm. men har en känsla att de kommer att öka i antal snabbt, tack vare eller på grund av ks har jag inte bestämt mig för än ;) :nailbiting:
 

crbergman

Breitling
2-Faktor
Tjena,
Är en 44-årig tvåbarnsfar som förlorat kontrollen över teven och oftast blir förpassad till surfplattan. Klockor har alltid tilltalat mig, men att betala femsiffrigt? Inte en chans.. trodde jag.
Min första klocka var en handjagad "Moretime" från 1978 med plexi och datum. Jag minns hur jag som 7-åring laddade lumen med en ficklampa och förundrades över de självlysande visarna. Skoltiden kantades senare av Inex, Swatch, Casio, Pulsar, Gul som alltför ofta mötte sitt öde i form av en trubbig hobbyskruvmejsel i händerna på undertecknad. Som väl är klarade sig min Moretime helskinnad genom denna farliga tid!
Fast forward via ett par mycket uppskattade kvartsur från Tissot började jag för några år sedan snegla på mekaniska (lyx) klockor som TAG och Omega. Där någonstans kom klocksnack in i bilden, samt flera videobloggar på youtube. Det kunde naturligtvis bara sluta på ett vis, med märket jag aldrig trodde jag skulle äga - Rolex. Köpt begagnad med värdefull kunskap jag funnit här på forumet!
Jag är otroligt förtjust i min 214270 mk1, men även mina Seiko och Tissot får handledstid. Jag äger en TW Steel också som med sina 48mm mest får agera avskräckande exempel.
Min nästa klocka skulle kunna bli en Seiko SKX009, eller en Sinn 104, eller.. ja, ni fattar!
 

Johan_E

Breitling
Hej allihopa!

Jag är en man i mitten till slutet av 20-årsåldern som till vardags knegar inom IT-branschen. Har haft ett klockintresse som kommit och gått litegrann, ägde tidigare en Seiko som jag var väldigt förtjust i men som försvann. Efter det blev det något år utan klocka men jag har just nu en Invicta Pro Diver och en Tissot PR 100 Automatic. Har även köpt en klocklåda med plats för 8 klockor så jag måste naturligtvis utöka min samling. Kollar för närvarande på klockor från Tag Heuer, Oris eller möjligtvis Tudor, det känns som nästa logiska steg sett till vilka klockor jag gillar och min inkomst. I övrigt är jag lite förtjust i rektangulära klockor så jag kanske tittar in i någon tråd som behandlar ämnet.
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Tjena alla!

Bor i Göteborg och börjar närma mig de 40. Jobbar på pantbank så man stöter ju på lite finare klockor då och då. Har ett intresse för klockor även om det inte är något överdrivet, ofta kommer ni säkert stöta på mig i spörsmål när det gäller äkthet och dylikt på klockor. Ska försöka och vara aktiva även i andra sammanhang så ni inte tröttnar på mig ;). I annat fall kanske ni stöter på mig på någon hårdrockskonsert!
Gött att ha ytterligare en västkustare på forumet! Välkommen ;)
 

psoon

Breitling
Hejsan! En kille på 22 år här. Studerar för närvarande på högskolan i Halmstad. Har länge varit intresserad av klockor men aldrig blivit att man köpt en "riktig". Har för närvarande en Citizen chronograph. Är dock sugen på en klassisk Seiko skx och en mer dressad klocka. Ekonomin är tyvärr inte den bästa som student men det ordnar sig snart! Ha det gott!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ny medlem med relativt nytt klockintresse.
Vet inte om jag drabbats ordentligt ordentligt eller om intresset kommer falna något när jag väl slagit till på min drömklocka (Omega Speedmaster Professional).
Hade inte klocka på ca 10 år och köpte av en tillfällighet en Casio F91W i en hipsterboutique för ca 10 år sedan. Klassisk klocka men inte tillräcklig för att reta mitt intresse. Senare samma år var jag i Tokyo och sprang på en Seiko SBPG003 på Yodobashi Akiba som jag köpte utan att blinka. Glaset sprack sedan något år senare varpå jag reparerade den för mer än den ursprungligen kostade.
Så, förra året slutade jag snusa och bestämde mig för att lägga undan pengarna jag sparar för nöjesköp. Via Youtube:aren techmoan (intressant kanal för bla retro hifi etc) fick jag nys om Seiko SNZF17 (Sea Urchin) och köpte en SNZF17K1 via Ebay för en månads snuspengar. Supernöjd, börjar kolla efter nästa klocka, antagligen fast i träsket.
Har inga dyrgripar men jag är varken snobb eller motsatsen. Det är klart att hantverk smäller högre men om någon gillar sin modeklocka från whatever så har jag respekt för det. Samtidigt är det kul att höra om det finns någon historia eller tänk bakom klockorna folk har.
Det är kul med klockor helt enkelt.

Jag får se hur aktiv jag kommer vara men just nu försöker jag lära mig mer, om allt kring klockor. Vintage, urverk etc.
Är också på jakt efter en beg Speedmaster pro, vi får se hur det går.

Vi syns!
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Ny medlem med relativt nytt klockintresse.
Vet inte om jag drabbats ordentligt ordentligt eller om intresset kommer falna något när jag väl slagit till på min drömklocka (Omega Speedmaster Professional).
Hade inte klocka på ca 10 år och köpte av en tillfällighet en Casio F91W i en hipsterboutique för ca 10 år sedan. Klassisk klocka men inte tillräcklig för att reta mitt intresse. Senare samma år var jag i Tokyo och sprang på en Seiko SBPG003 på Yodobashi Akiba som jag köpte utan att blinka. Glaset sprack sedan något år senare varpå jag reparerade den för mer än den ursprungligen kostade.
Så, förra året slutade jag snusa och bestämde mig för att lägga undan pengarna jag sparar för nöjesköp. Via Youtube:aren techmoan (intressant kanal för bla retro hifi etc) fick jag nys om Seiko SNZF17 (Sea Urchin) och köpte en SNZF17K1 via Ebay för en månads snuspengar. Supernöjd, börjar kolla efter nästa klocka, antagligen fast i träsket.
Har inga dyrgripar men jag är varken snobb eller motsatsen. Det är klart att hantverk smäller högre men om någon gillar sin modeklocka från whatever så har jag respekt för det. Samtidigt är det kul att höra om det finns någon historia eller tänk bakom klockorna folk har.
Det är kul med klockor helt enkelt.

Jag får se hur aktiv jag kommer vara men just nu försöker jag lära mig mer, om allt kring klockor. Vintage, urverk etc.
Är också på jakt efter en beg Speedmaster pro, vi får se hur det går.

Vi syns!
Då tycker jag du skall besöka speedmastertråden om du har några frågor eller funderingar, välkommen!
 

Spillane

Breitling
Hej alla,
Dags att ta klivet ut ur garderoben efter en lång tids lurkande. Min första klocka var en Seiko 6138 som jag fräckt stal från farsan och som nu tyvärr verkar gått förlorad i någon flytt. Förtillfället är jag väldigt mycket förtjust i min Aqualand, brutal, ful och alldeles lagom toolig. Tack för trivsamt forum!
 

Bilagor

  • IMG_4360.JPG
    IMG_4360.JPG
    85.2 KB · Visningar: 54

Selamb

Omega
Relativt ny på forumet. Tycker passionerat om di där fantastiska mekanismerna som driver en klocka och visar tiden. Gillar naturligtvis även skalet som talar om vem du är. Förtjust i Omega, Rolex, IWC, Cartier och Longines mm. Köpte min första klocka (IWC) hos Åke Falk på Ingmar Bergmans plats för ganska länge sedan. Men tiden betyder ingenting.
 

ilmatso

Breitling
Hej på er!

Tack för insläpp. Mats heter jag och är jfr med er andra här väldigt ny på detta med klockor. De senaste par med åren har jag börjat greja med min egen och mina närmastes SEIKO-ur. Bytt batteri, pillat med boettöppnare, bytt packningar etc. Verktyg/batteri har jag hittills köpt hos Clas Ohlson, men jag är med här bl a för att få tips på grejor med högre kvalitet. Urmakeriet finns i min släkt och jag hanterar också några amerika-ur som min farfar tidigare reparerat. I övrigt är jag intresserad av vinylspelare, och för att vara filosofisk så tror jag att det är pillandet och grejandet med mekanik i "korta projekt" (som både klockor och skivspelare är) är det som jag dras till. Det ska bli kul att vara med här!
 

Gwatch

Breitling
Hej alla! Tänkte bara presentera mig lite kort. Har på senare tid intresserat mig väldigt mycket för klockor.
Dock är det tyvärr mest "Leksaksklockor" eller dresswatches som jag äger för tillfället. Men med tiden som jag samlat på mig så har jag även tittat på "riktiga" klockor som Omega och Longines, som fallit mig rätt bra i smaken.

Så jag är egentligen här för att lära mig mer, diskutera med klockkuniga och lära mig. Dessutom så har jag även ett sidoprojekt som jag håller på o starta just inom klockor. Så tänkte att detta forum är väl nog det bästa forumet för sånt...

Tack på förhand
 
Hej,
Svensk som bor i Norge, hittar inget klockforum i Norge som är i närheten av den aktiviteten som KS har. Kom först mest inom för köp och sälj, men bestämde mig omgående att det var läge att reg'a sig här. Har mest enkla klockor, typ. japanska nyare retromodeller, seiko divers, en quarts Omega seamaster anno ca '78.
Har mest snöat in på divers segmentet med både retro och modern look. Typiskt Omega SM/PO, men också ORIS, TagH, Alpina.
Ser fram emot att gräva ner mig i detaljerna här på forumet...
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hej,
Svensk som bor i Norge, hittar inget klockforum i Norge som är i närheten av den aktiviteten som KS har. Kom först mest inom för köp och sälj, men bestämde mig omgående att det var läge att reg'a sig här. Har mest enkla klockor, typ. japanska nyare retromodeller, seiko divers, en quarts Omega seamaster anno ca '78.
Har mest snöat in på divers segmentet med både retro och modern look. Typiskt Omega SM/PO, men också ORIS, TagH, Alpina.
Ser fram emot att gräva ner mig i detaljerna här på forumet...
Välkommen. Jag brukar titta till tidssonen emellanåt. Norrmännen på forumet verkar ha en hel del riktigt fina ur som inte finns på ks. :)
 
Hej,
Svensk som bor i Norge, hittar inget klockforum i Norge som är i närheten av den aktiviteten som KS har. Kom först mest inom för köp och sälj, men bestämde mig omgående att det var läge att reg'a sig här. Har mest enkla klockor, typ. japanska nyare retromodeller, seiko divers, en quarts Omega seamaster anno ca '78.
Har mest snöat in på divers segmentet med både retro och modern look. Typiskt Omega SM/PO, men också ORIS, TagH, Alpina.
Ser fram emot att gräva ner mig i detaljerna här på forumet...

Jag bor också i Norge. Ett tips är Klokkeriet på facebook med ca 16000 medlemmar.
 

robert104

Breitling
Tjena robert104 här, gillar triple date klockor. Men har bara en :( (mido) men letar ständigt. Gillar väl vintage klockor och har väl en hög därhemma. Ska försöka köpa en international geneve triple date moonphase snart, om man bara hittar en som funkar och är fin :) Har faktiskt en förstående hustru och vuxna barn så det ska nog gå bra, hoppas alla har det bra i vintermörkret :) själv bor jag i kina i 8 månader så värme har man mvh robert104.
 

intesnut

Breitling
Hej gänget! 19-årig kille från Skåne.

Ny på forumet som ni antagligen förstår, har lurat omkring här en längre tid bakom kulisserna men kände att det nu var dags att skaffa mig ett konto här för att bli en större del av gemenskapen. Spenderat mycket tid i lifestyle-sektionen men även köp & sälj, väldigt kul att se alla olika klockor som ni sportar, väldigt intressant mångfald...! Detta kan mycket väl vara fel del av forumet att ställa denna fråga, men vi försöker ändå...

Jag har en Omega SMP 212.30.41.20.01.003 (dessa långa ref.nr...) som jag tänkt ta med mig när jag temporärt flyttar till andra sidan jordklotet. Är det någon som har bra koll på hur mycket "stryk" dessa klockor tål? D.v.s. stränder, väldigt salta hav, eventuella dings och stötar mot klockan etc...? Mycket tacksam för svar och givetvis även stort tack för att jag blivit godkänd som medlem!

Mvh,
Intesnut
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Hej gänget! 19-årig kille från Skåne.

Ny på forumet som ni antagligen förstår, har lurat omkring här en längre tid bakom kulisserna men kände att det nu var dags att skaffa mig ett konto här för att bli en större del av gemenskapen. Spenderat mycket tid i lifestyle-sektionen men även köp & sälj, väldigt kul att se alla olika klockor som ni sportar, väldigt intressant mångfald...! Detta kan mycket väl vara fel del av forumet att ställa denna fråga, men vi försöker ändå...

Jag har en Omega SMP 212.30.41.20.01.003 (dessa långa ref.nr...) som jag tänkt ta med mig när jag temporärt flyttar till andra sidan jordklotet. Är det någon som har bra koll på hur mycket "stryk" dessa klockor tål? D.v.s. stränder, väldigt salta hav, eventuella dings och stötar mot klockan etc...? Mycket tacksam för svar och givetvis även stort tack för att jag blivit godkänd som medlem!

Mvh,
Intesnut
Bara kör på med den!
 

fredriikohlsson

Omega
2-Faktor
Hej!
Varit medlem nu i ett halvår tror jag men aldrig skrivit i den här tråden, så tänkte att det är väl dags nu! Är en ekonomistudent som nördar in mig på klockor istället för verksamhetsstyrning... Måste ju helt klart säga att detta är grymt forum så tack för forumet och tack Denke och Viggo för grym pod:D.Tror jag lyssnat på varje avsnitt tre gånger om, men lärt mig massor. Klocksamlandet började med en Glycine combat SUB, men har nu fattat tycke för klockor som överstiger min studentbudget 10 gånger om.. Men nästa inköp skall förhoppningsvis vara en Omega Speedy Pro, ingen som sitter inne på en??;)

Med vänlig hälsning, Fredrik
 

sventon

Omega
Hej!
Är ny här och har på senare tiden märkt ett växande klockintresse. Det är något magiskt över ett väl tillverkat armbandsur. Äger en Certina DS-1 och några enklare quartzare i dagsläget men har fått en rejäl släng av 'ha begär' när det kommer till Sjöö Sandström UTC Skydiver och Rolex Explorer.
Hoppas på givande diskussioner och ser fram emot att lära mig massor och ta del av den samlade kunskapen som finns på KS i mitt äventyr inom klockvärlden.
Väl mött.
 

Griffin

Breitling
Hej, här kommer ännu en noob ;).
Andy heter jag och är 41år. Jag har gillat klockor sen barnsben men klockintresset har alltid kommit i skuggan pga annat. Tänkte äntligen låta klockor få hamna i rampljuset och är sugen på att lära mig mer och utöka min lilla klocksamling. Kul att hitta KS och se alla Er med samma intresse. Lite fakta om mig:
Född: Halmstad - 1975
Bor: Strax utanför Malmö med fru och 3 barn.
Bilar: Audi A6, Audi A4 Cabriolet, VW Golf
MC: Ducati Monster 900
Sportintresserad: Främst bollsporter och Malmö FF
Träningsintresserad: Halvmaraton 1h36min, Styrketräning och innebandy
Jobb: Jag har lätt coolaste titeln "AssMan" :happyhappy: (står för Asset Manager)
Gillar: God mat, vin, och fina lagrade spritsorter :woot:
Hatar: Blommor och musik, hatar är väl att ta i men ointresserad iaf. :p
Storlek: 50 i kavaj så inte särskilt grov :D
Omkrets klockhandled: 17.5 cm
Nu till det intressanta, befintligt klockinnehav:
På jobb bär jag oftast en dator på armen (Apple watch). Vågar inte kalla det klocka på detta forumet. :angel:
Citizen Promaster
Hugo Boss dressklocka
Festina
Jacques Lemans dressklocka
Kronjuvelen just nu: Omega Seamaster Aqua Terra Co-Axial GMT Chronograph (44mm, caliber 3603, modellnr: 231.10.44.52.06.001)
Omega.JPG


Suktar efter:
Breitling Superocean Heritage 42
med mesh-armband. (Jag måste slå till inom kort för att stilla begäret.)
Sugen på en snygg "Skeleton" klocka (eftersom jag inte har råd med en Tourbillon). Här kan jag behöva tips. Måste se om det finns en tråd för skeleton klockor.
Inom några år måste det även bli en Rolex...såklart. Just nu faller smaken för en Sub eller en mer dressad variant. (Börjar ju bli gubbe :pompus:)
Sen finns det en uppsjö av hur snygga och grymma klockor som helst men de är just nu utanför radarn, läs för dyra.
Ha ha ha, längsta presentationen ever, snacka om övertänd. :rolleyes:
Nu ska det surfas på KLOCKSNACK! Med vänlig hälsning, Andy
 

PrinsDaniel

Breitling
Efter att ha hängt här ett tag kände jag att det var dags att öppna munnen istället för att bara glutta på alla härliga dinkor och Goa människor som skriver här.
Är en kille som närmar sig 30 som efter några år av intresse bestämt sig för att köpa första rollen. Blir en äldre DJ eller en nyare op till att börja med men listan över önskeobjekt krymper inte direkt ;)
Ser fram emot att fortsätta gräva ner mig i klockträsket med er!
 

Adam Massim

Breitling
Hej! Jag är ny här, och bara tycker om klockor. Har ingen klockan just nu. Men ville skapa snart. Skulle också ville få en någon bra råd och tips på det. Tack så mycket!!!
 
Topp