• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Papa_Emeritus

Breitling
Hej klockälskare!

Min första "riktiga" klocka inhandlades via ebay i somras. Det blev en Longines Legend Diver "no date" uttagen 2011. Den avser jag behålla men är nu även på jakt efter en Oris Carl Brashear. Men det finns ju mycket annat trevligt att fynda också! Mina övriga intressen är elgitarrer, bilar, mat och vin!
 

Bilagor

  • tmp_25248-DSC_0065-19861183.JPG
    tmp_25248-DSC_0065-19861183.JPG
    75.1 KB · Visningar: 83

cmon

Breitling
Tja, även jag ny på forumet. Jag heter Christopher och har hängt runt här o läst div trådar ett bra tag. Klockor är intresse som jag haft ett bra tag men jag har bara ägt enkla modeklockor, köpte min första automatare för en månad sen. Blev en Seiko skx007j, jag är grymt nöjd. Att det blev en dykare kändes självklart eftersom jag har dykt en hel del förr om åren.

Nästa klocka blir nog en lite lagom dressad variant, får se vad forumet inspirerar till.
 

exaudi

Omega
Hej klockälskare!

Min första "riktiga" klocka inhandlades via ebay i somras. Det blev en Longines Legend Diver "no date" uttagen 2011. Den avser jag behålla men är nu även på jakt efter en Oris Carl Brashear. Men det finns ju mycket annat trevligt att fynda också! Mina övriga intressen är elgitarrer, bilar, mat och vin!
Fint :) och lycka till med jakten!
 

ciparn

Breitling
Hejsan allesammans!

Martin heter jag och mitt klockintresse började för 10 år sedan då jag kom över en gammal Omega de ville på en loppis för 50spänn. Tyckte den var lite retro och cool så jag köpte den utifrån den aspekten. Min dåvarande chef (som hade en Omega seamaster Bond-modell) uppmärksammade klockan på min arm och sa, har du en Omega… Ja, jag köpte den på en loppis för 50spänn svarade jag och frågade vad hans kostade…Sedan blev det tyst.

Intresset har väl bara ökat efter detta och kulminerar då och då i nya klockinköp.
 

Frixter

Breitling
Hej Klocksnack!

Ny här på forumet (men har lurkat i kulisserna ett tag). Varit klocktokig sedan jag lärde mig klockan, men har inte låtit det spåra ur i en stor samling (än). Har fått Seiko-feber och är allmänt avundsjuk på japanerna som har en massa skoj modeller att välja mellan.
På dagarna sitter oftast en Maurice Lacroix på armen, förutom på soliga sommardagar. Då blir det oftast en dykare, även om de sällan ser annat än ett skrivbord.
 

Magnus77

Breitling
Hej!

Helt färsk forummedlem med lång presentation för alla som önskar läsa. Fyller snart 40, trebarnsfar, gymnasielärare, fotograf, jägare, trummis, gitarrist, politisk debattör, X-boxspelare, innebandyspelare, whiskydrickare, fiskare och resgalning som det senaste året fått allt ökat intresse för klockor. La märke till en kompis fina Breitling förra året och vi började snacka lite. Hade lite planer på att själv investera i en Omega Speedmaster Moonwatch som jag suktat efter i snart 15 år men har haft lite svårt att ta steget och motivera det för min plånbok och familj. Kompisen fick mig nästan dit men så kom beslutsångesten. Det är ju inte bara köpet, utan sedan förpliktigar den regelbunden service och så ska man ju helst inte repa sönder den allt för mycket i vardagen. Slutligen är väl en Omega inte det man snyter ut sig hursomhelst på en lärarlön med fru och tre barn hemma som ska vara mätta och glada också.

Första klockan måste vara en Moretime på tidigt 80-tal som barn. Fick en Swatch när jag fyllde 10 (som jag blev rånad på något år efteråt i Tanzania...) Fick min första SEIKO Kinetic av mamma när jag fyllde 18 och den hängde med ett tag. Sedan blev det denna i 20-årsåldern: (Klockorna är precis fotograferade i min hemmastudio.)

_MP19910.jpg


Efter ovanstående Citizen fick jag lite smak på det hela och då utökades det hela till en Casio. (Borde redan då kollat in lite roligare modeller men var fortfarande inte riktig klocknörd) Casion har använts flitigt de senaste tio åren och fått en hel del stryk. Nu får den ligga i lådan, då det inte är lönt att göra något med en så billig klocka. Den la av i höstas när bastu & badtunna blev för tufft och jag inte hade trycktestat den vid batteribytet. Fick dock ett nytt batteribyte i butiken utan kostnad och då gick den igång. Används dock inte eftersom den är ersatt.

_MP19942.jpg
_MP19933.jpg


Förra våren fick jag lite nostalgivibbar + att jag spenderade allt mer tid i skogen med jakt och friluftsaktiviteter. Eftersom jag alltid varit intresserad av rymdfart och astronomi så blev det en Casio DW5600E. "NASA-certifierad." (http://forums.watchuseek.com/f17/g-...-nasa-certified-affordable-watch-2762018.html) Jag tycker klockan passar klockrent (!) till både strand och jakt/friluftsliv. Stryktålig och enkel samt sänder "rätt" signaler till personer som känner igen den från filmen Speed, lite andra 80-talsfilmer och kanske NASA-kopplingen.

_MP19851.jpg
_MP19879.jpg


När min stållänks-Casio pajade i badtunnan hade den redan känts dassig och tråkig ett tag och jag satt på kvällarna och kikade på automatiska urverk och funderade över om det skulle satsas på en "finklocka". Eftersom jag har fruktansvärd beslutsångest och vill läsa in mig på allt innan jag går vidare så blev det ett spontanköp så att jag kan testa på ett automatiskt urverk och ser om det funkar för mig. Därför fastnade jag för en Invicta som jag hittade på E-bay. Den vanliga modellen av ProDiver är med starkt blå tavla och standardfärg på kalibern som syns genom boetten. Jag ville dock ha en lite nedtonad svart men med genomskinlig boett och då blev det till att köpa från USA. Ca $120 inklusive frakt och moms. Mycket rimligt för en rejält byggd klocka med SEIKO-urverk. (NH35A) Har haft den i någon månad nu och den rullar på klockrent. Förstår att Invicta är ett hatobjekt eller fullständigt "no-name" för många och det gör det kanske inte bättre att just denna är en fullständigt oblyg rip-off på Rolex... Vad ska man förvänta sig av en kille som kör Skoda? Självklart gillar jag maximalt "bang-for-the-buck" och är villig att låta varumärket komma i andra hand.

_MP19899.jpg
_MP19908.jpg
_MP19950.jpg


Annars knarkar jag The Urban Gentry på YouTube så nästa klocka på inköpslistan är en SEIKO 5 Automatic i någon typ av "Dressklocka"-variant. Kanske köper jag en standardmodell med mörkblå eller svart urtavla och beställer ett högkvalitets-armband från Italien eller något som ger den lite karaktär. Hittade ett vintageur på E-bay som jag blev riktigt sugen på men eftersom jag också går och funderar på en Omega kan jag givetvis inte bestämma mig. (Bild nedan) Sedan börjar Rolex Explorer spöka i huvudet också. Kommer troligtvis bli som så att jag köper ett antal billigare klockor under tiden jag går och drömmer om den "riktiga" klockan i några ytterligare decennier...

Skärmavbild 2017-02-10 kl. 20.18.49.png Länk: http://www.ebay.com/itm/262832301143?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Har läst lite här på Klocksnack några dagar och tycker det verkar vara en härligt "nördig" stämning och att många klockor är "tillåtna". Givetvis är det mycket högre standard på genomsnittsmedlemmens samling än på mina "Ullareds-klockor" och jag hoppas att jag inte förolämpat er eller fått någon att sätta i halsen av äckel inför klockorna på bilderna ovan. Man gör vad man kan och förhoppningsvis är det någon av er som sneglar på er Navitimer, GMT eller Planet Ocean och uppskattar den lite extra denna fredagkväll när ni ser vad en fattig lärare tvingas bära på armen... ;) Jag lovar att jag är avundsjuk på er, så njut lite extra!

Min egen uppfattning är ändå att klockvärlden kan vara väldigt bred och att det inte alltid är högsta prislappen som gäller. Det finns charm med alla möjliga klockor och att det går att göra bra köp i många olika prisklasser. Och hur hade världen sett ut om alla gick omkring med sin drömklocka? En stor del av nöjet är ju att gå och sukta och drömma efter det där som ligger lite för långt ifrån en för att vara vettigt. Med detta säger jag ändå stort grattis och nickar åt er som kunnat investera i en riktig kvalitetsklocka för livet. Jag är på väg dit men det tar bara lite längre tid...

Ha en bra fredagkväll! Mvh, Magnus
 

Mattinho

Breitling
Hallå gott folk!

Helt fräsch här inne, även om jag lurkat omkring på forumet en hel del senaste veckorna. Jag är 31, jobbar statligt och bor i norra Stockholm. Klockintresset är relativt nytt. Har burit billiga Quartzur (och gör det ännu) hela mitt liv.

Efter att en kollega började introducera mig för denna fantastiska värld blev jag mer och mer sugen på att köpa mig en riktig klocka.

Vad det blir? Just nu lutar jag åt en Seiko skx007 alt. -009 (om någon vet en butik i Stockholm som säljer, hojta gärna till). Jag har även kikat åt Steinhart ocean 1 eller en Orient blue ray II. Återkommer med vad det blev!

Det var allt för mig, trevlig helg KS!
 

barastil

Breitling
2-Faktor
Hej alla klockälskare!
Har hört en massa bra saker om KS, blev äntligen medlem ikväll.
Ska bli intressant att följa alla olika trådar och snygga klockor.
Själv har jag ett par Rolex, sportmodeller som Yachtmaster och GMT, och två AP. Älskar klockor, köper hellre en fet klocka än en fet bil :)
Tack och hej!
 

Bilagor

  • 14060037_497721153756926_2140430045_o.jpg
    14060037_497721153756926_2140430045_o.jpg
    91.5 KB · Visningar: 99

Gmtmaster

Cartier
Hallå gott folk!

Helt fräsch här inne, även om jag lurkat omkring på forumet en hel del senaste veckorna. Jag är 31, jobbar statligt och bor i norra Stockholm. Klockintresset är relativt nytt. Har burit billiga Quartzur (och gör det ännu) hela mitt liv.

Efter att en kollega började introducera mig för denna fantastiska värld blev jag mer och mer sugen på att köpa mig en riktig klocka.

Vad det blir? Just nu lutar jag åt en Seiko skx007 alt. -009 (om någon vet en butik i Stockholm som säljer, hojta gärna till). Jag har även kikat åt Steinhart ocean 1 eller en Orient blue ray II. Återkommer med vad det blev!

Det var allt för mig, trevlig helg KS!
Välkommen!
Kolla med klockmaster i globen tex dom säljer Seiko och jag tycker att det är en trevlig butik.
Lycka till!
 

Jackee

Omega
Hej!
Tänkte det var dags att presentera sig så man kan bli lite mer aktiv på forumet om jag skulle få lust. Jag är vanligt vis mer av en stalker än en aktiv medlem.
Jag bor i Stockholm pysslar med IT-Säkerhet om dagarna. Mitt absolut största intresse är kvalitetsskor och med det intresset följer självklart både kläder och klockor. Även om de två sista inte alls får lika mycket kärlek som de borde.

Jag har alltid trott på kvalité före kvantitet. Så min första klocka fick bli en Omega Seamaster Professional. Sedan har jag lyckats fynda några gamla Omega ur på auktioner. Jag har på senare tid blivit mer och mer intresserad utav att inhandla en ny klocka och då troligtvis göra mig av med någon som jag redan har. Så det är väll lite av den anledning varför jag sökte mig hit till forumet.
 

Gredde

Breitling
Hej Klockälskare!

Fredrik här, 31 årig stockholmare som fick upp klockintresset för många är sen tack vare Breitling navitimer. Jag har en speciell förkärlek för breitling och deras ur, Aerospace är en favorit!

Arbetar med inköp vilket även gör att jag alltid strävar efter en bra deal. Är lite som ett gift?

Nästa klocka blir troligtvis en Breitling Aerospace avantage men får jag en bra deal på nått annat så...

Tack för ett grymt forum! Väl mött!
 

Lyfali

Cartier
Tjabba tjabba, Niklas heter jag och är 28 år gammal, jobbar på ett klättergym som instruktör, vart introducerad till detta forumet av Dennta tror jag han heter här, det är en grabb som jag pratar mycket klockor med på gymmet. Med mitt jobb kommer ju funktionalitet som prio och jag gillar funktionell design, så jag ser oftast det vackra i en arbetshäst :p..

Men när veckan lider mot sitt slut så klär jag gärna upp mig lite mer än att bara ha träningskläderna på så då kan jag nog också bära upp en lite finare klocka.
 

Griffin

Breitling
Hej!

Helt färsk forummedlem med lång presentation för alla som önskar läsa. Fyller snart 40, trebarnsfar, gymnasielärare, fotograf, jägare, trummis, gitarrist, politisk debattör, X-boxspelare, innebandyspelare, whiskydrickare, fiskare och resgalning som det senaste året fått allt ökat intresse för klockor. La märke till en kompis fina Breitling förra året och vi började snacka lite. Hade lite planer på att själv investera i en Omega Speedmaster Moonwatch som jag suktat efter i snart 15 år men har haft lite svårt att ta steget och motivera det för min plånbok och familj. Kompisen fick mig nästan dit men så kom beslutsångesten. Det är ju inte bara köpet, utan sedan förpliktigar den regelbunden service och så ska man ju helst inte repa sönder den allt för mycket i vardagen. Slutligen är väl en Omega inte det man snyter ut sig hursomhelst på en lärarlön med fru och tre barn hemma som ska vara mätta och glada också.

Första klockan måste vara en Moretime på tidigt 80-tal som barn. Fick en Swatch när jag fyllde 10 (som jag blev rånad på något år efteråt i Tanzania...) Fick min första SEIKO Kinetic av mamma när jag fyllde 18 och den hängde med ett tag. Sedan blev det denna i 20-årsåldern: (Klockorna är precis fotograferade i min hemmastudio.)

_MP19910.jpg


Efter ovanstående Citizen fick jag lite smak på det hela och då utökades det hela till en Casio. (Borde redan då kollat in lite roligare modeller men var fortfarande inte riktig klocknörd) Casion har använts flitigt de senaste tio åren och fått en hel del stryk. Nu får den ligga i lådan, då det inte är lönt att göra något med en så billig klocka. Den la av i höstas när bastu & badtunna blev för tufft och jag inte hade trycktestat den vid batteribytet. Fick dock ett nytt batteribyte i butiken utan kostnad och då gick den igång. Används dock inte eftersom den är ersatt.

_MP19942.jpg
_MP19933.jpg


Förra våren fick jag lite nostalgivibbar + att jag spenderade allt mer tid i skogen med jakt och friluftsaktiviteter. Eftersom jag alltid varit intresserad av rymdfart och astronomi så blev det en Casio DW5600E. "NASA-certifierad." (http://forums.watchuseek.com/f17/g-...-nasa-certified-affordable-watch-2762018.html) Jag tycker klockan passar klockrent (!) till både strand och jakt/friluftsliv. Stryktålig och enkel samt sänder "rätt" signaler till personer som känner igen den från filmen Speed, lite andra 80-talsfilmer och kanske NASA-kopplingen.

_MP19851.jpg
_MP19879.jpg


När min stållänks-Casio pajade i badtunnan hade den redan känts dassig och tråkig ett tag och jag satt på kvällarna och kikade på automatiska urverk och funderade över om det skulle satsas på en "finklocka". Eftersom jag har fruktansvärd beslutsångest och vill läsa in mig på allt innan jag går vidare så blev det ett spontanköp så att jag kan testa på ett automatiskt urverk och ser om det funkar för mig. Därför fastnade jag för en Invicta som jag hittade på E-bay. Den vanliga modellen av ProDiver är med starkt blå tavla och standardfärg på kalibern som syns genom boetten. Jag ville dock ha en lite nedtonad svart men med genomskinlig boett och då blev det till att köpa från USA. Ca $120 inklusive frakt och moms. Mycket rimligt för en rejält byggd klocka med SEIKO-urverk. (NH35A) Har haft den i någon månad nu och den rullar på klockrent. Förstår att Invicta är ett hatobjekt eller fullständigt "no-name" för många och det gör det kanske inte bättre att just denna är en fullständigt oblyg rip-off på Rolex... Vad ska man förvänta sig av en kille som kör Skoda? Självklart gillar jag maximalt "bang-for-the-buck" och är villig att låta varumärket komma i andra hand.

_MP19899.jpg
_MP19908.jpg
_MP19950.jpg


Annars knarkar jag The Urban Gentry på YouTube så nästa klocka på inköpslistan är en SEIKO 5 Automatic i någon typ av "Dressklocka"-variant. Kanske köper jag en standardmodell med mörkblå eller svart urtavla och beställer ett högkvalitets-armband från Italien eller något som ger den lite karaktär. Hittade ett vintageur på E-bay som jag blev riktigt sugen på men eftersom jag också går och funderar på en Omega kan jag givetvis inte bestämma mig. (Bild nedan) Sedan börjar Rolex Explorer spöka i huvudet också. Kommer troligtvis bli som så att jag köper ett antal billigare klockor under tiden jag går och drömmer om den "riktiga" klockan i några ytterligare decennier...

Skärmavbild 2017-02-10 kl. 20.18.49.png Länk: http://www.ebay.com/itm/262832301143?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Har läst lite här på Klocksnack några dagar och tycker det verkar vara en härligt "nördig" stämning och att många klockor är "tillåtna". Givetvis är det mycket högre standard på genomsnittsmedlemmens samling än på mina "Ullareds-klockor" och jag hoppas att jag inte förolämpat er eller fått någon att sätta i halsen av äckel inför klockorna på bilderna ovan. Man gör vad man kan och förhoppningsvis är det någon av er som sneglar på er Navitimer, GMT eller Planet Ocean och uppskattar den lite extra denna fredagkväll när ni ser vad en fattig lärare tvingas bära på armen... ;) Jag lovar att jag är avundsjuk på er, så njut lite extra!

Min egen uppfattning är ändå att klockvärlden kan vara väldigt bred och att det inte alltid är högsta prislappen som gäller. Det finns charm med alla möjliga klockor och att det går att göra bra köp i många olika prisklasser. Och hur hade världen sett ut om alla gick omkring med sin drömklocka? En stor del av nöjet är ju att gå och sukta och drömma efter det där som ligger lite för långt ifrån en för att vara vettigt. Med detta säger jag ändå stort grattis och nickar åt er som kunnat investera i en riktig kvalitetsklocka för livet. Jag är på väg dit men det tar bara lite längre tid...

Ha en bra fredagkväll! Mvh, Magnus
Välkommen. Kul läsning, jag hade själv en lång presentation men jag tror du vann
 

Afilekovic

Breitling
Hej allihopa! Armin heter jag och är 23 år. Har varit medlem ett tag men inte varit så aktiv och känner att det är dags att ta i det och dras ner ännu mer i träsket man har hamnat i!:p Klockintresset började på allvar för något år sen man såg att släktingar och vänner bar lite finare klockor då man själv tyckte att modeklockorna räckte gott och väl.. Jakten började ta fart då jag fastnade för Breitling steelfish och kände att det var en modell jag hade velat äga! Chansen uppstod på auktion men det kändes att priset gick upp för tok högt. Då hänvisade mig min kusin till forumet och jag fick tips på en stålfisk som till slut hamnade i min ägo och där drog intresset igång på allvar!
IMG_0243.jpg

Jakten fortsatte efter det och jag hamnade in lite på vintage spåret och fastnade för vintage Omega. Efter en tur in hos antikurmakaren så hittade jag mig en unik liten pjäs och det blev en Omega Seamaster 600.
IMG_0013.jpg

En dröm jag hade var att få äga en Rolex och jag letade ett ganska bra tag efter en. Till slut detta året så uppfyllde jag min dröm och fick tag på en 14060 då klockan producerades samma år som jag föddes vilket var anledningen till att den hamnade i min ägo.
IMG_0405.jpg

Nu jagas det vidare då det ständigt kliar i fingrarna efter något nytt!:)
Tack för ett riktigt bra forum! Ser fram emot att spendera massa timmar här inne! :D
 

Jimpa

Panerai
Hej allihopa! Armin heter jag och är 23 år. Har varit medlem ett tag men inte varit så aktiv och känner att det är dags att ta i det och dras ner ännu mer i träsket man har hamnat i!:p Klockintresset började på allvar för något år sen man såg att släktingar och vänner bar lite finare klockor då man själv tyckte att modeklockorna räckte gott och väl.. Jakten började ta fart då jag fastnade för Breitling steelfish och kände att det var en modell jag hade velat äga! Chansen uppstod på auktion men det kändes att priset gick upp för tok högt. Då hänvisade mig min kusin till forumet och jag fick tips på en stålfisk som till slut hamnade i min ägo och där drog intresset igång på allvar!
IMG_0243.jpg

Jakten fortsatte efter det och jag hamnade in lite på vintage spåret och fastnade för vintage Omega. Efter en tur in hos antikurmakaren så hittade jag mig en unik liten pjäs och det blev en Omega Seamaster 600.
IMG_0013.jpg

En dröm jag hade var att få äga en Rolex och jag letade ett ganska bra tag efter en. Till slut detta året så uppfyllde jag min dröm och fick tag på en 14060 då klockan producerades samma år som jag föddes vilket var anledningen till att den hamnade i min ägo.
IMG_0405.jpg

Nu jagas det vidare då det ständigt kliar i fingrarna efter något nytt!:)
Tack för ett riktigt bra forum! Ser fram emot att spendera massa timmar här inne! :D
Välkommen & Dobro samling ;) ses i vimlet! Min hälsar
1486886765330-823609718.jpg
Mvh
 

anliom

Breitling
Halloj, Anton heter jag. Spanat runt på forumet länge, dags att börja posta lite själv också.
Intresset är brett, hett och kommer säkerligen att fortsätta utvecklas genom favoritkanalen KS :)

Sitter idag på lite billigare ur, men det är väl lönlöst att hålla mot allt för länge :D
 
Hej!

Mathias heter jag. Har hängt runt på KS ett tag och kände att det var dags att bli medlem.

Jag är sedan länge hopplöst förlorad i mitt klockintresse. Klockor såsom Breitling Steelfish och Omega PO cal 2500 har kommit och gått. Idag har jag en Speedy pro och min farfars fars gamla klocka som han fick efter att ha arbetat 25 år vid Statens Järnvägar i början på 40-talet. Den senare har såklart ett stort affektionsvärde för mig och jag bara älskar att boetten är graverad "för nit och redlighet i rikets tjänst".

Tror att 2017 kommer att vara ett intressant klockår för mig. Jag fyller 25 och tar äntligen min civilekonomexamen. Självklart måste detta firas med ett tillskott till samlingen;). Är på jakt efter en dykare och känner att en SMP med blå bezel som blivit lite blekt vore helrätt. Eller ja, ni vet ju hur det är, för tillfället känns det så i alla fall men det kan nog bli något annat också.. Typ en BB36 eller en BB Blue :)

Ser fram emot många intressanta diskussioner på forat!

// Mathias
 

Sverre

Breitling
Hej!

Mathias heter jag. Har hängt runt på KS ett tag och kände att det var dags att bli medlem.

Jag är sedan länge hopplöst förlorad i mitt klockintresse. Klockor såsom Breitling Steelfish och Omega PO cal 2500 har kommit och gått. Idag har jag en Speedy pro och min farfars fars gamla klocka som han fick efter att ha arbetat 25 år vid Statens Järnvägar i början på 40-talet. Den senare har såklart ett stort affektionsvärde för mig och jag bara älskar att boetten är graverad "för nit och redlighet i rikets tjänst".

Tror att 2017 kommer att vara ett intressant klockår för mig. Jag fyller 25 och tar äntligen min civilekonomexamen. Självklart måste detta firas med ett tillskott till samlingen;). Är på jakt efter en dykare och känner att en SMP med blå bezel som blivit lite blekt vore helrätt. Eller ja, ni vet ju hur det är, för tillfället känns det så i alla fall men det kan nog bli något annat också.. Typ en BB36 eller en BB Blue :)

Ser fram emot många intressanta diskussioner på forat!

// Mathias
Välkommen Mathias! Lycka till i jakten på din nya dykare, du kan inte gå fel med en blå SMP!
 
Hej alla klockälskare!
Har hört en massa bra saker om KS, blev äntligen medlem ikväll.
Ska bli intressant att följa alla olika trådar och snygga klockor.
Själv har jag ett par Rolex, sportmodeller som Yachtmaster och GMT, och två AP. Älskar klockor, köper hellre en fet klocka än en fet bil :)
Tack och hej!
Välkommen! :)
Det verkar vara en riktigt schysst samling av klockor du har! Det skulle vara kul att se en bild på dom i denna tråden: https://klocksnack.se/threads/hur-ser-din-samling-ut-idag.735/page-98
 

Ansawatch

Omega
Tjena klocklovers,
Mitt namn är Ansari och bor i Malmö. Bott i Thailand i 6 år och där har jag mina rötter. Hittade er då jag gör mycket research på klockor. Håller på kolla lite lyxklockor och funderar på köpa min första. Har en Tissot, Victorinox just nu. Då passar jag på att även att bolla med er lite gällande vintage-klockor. Håller på kolla rolex datejust 1601, 1603 som är ca 30+ år gamla. Vad har ni för tips gällande såna klockor och vad jag bör tänka på. Mina vanligaste frågor är:
1. Vart kan jag köpa såna som är tillförlitligt? Chrono24? Ebay? annat?
2. Hur funkar garanti/service på såna klockor.

Tack på förhand :)
 

Jodisalt

Rolex
Hej!

Mitt namn är Jonas och är 29 år gammal. Bor i Göteborg och jobbar som lärare. Har alltid tyckt om klockor, är ofta inne på klocksnack och läser. Händer att man tillbringar sena kväller/nätter för att ta del av tips och nyheter. Just nu äger jag en Casio Retro Digitalklocka A168WG-9. Har beställt en Certina DS Action Quartz (svart). Har inte kommit till automatverk än. Gillar charmen med QUARTZ klockor.

Måste säga att dykarklockor är något jag är väldigt svag för. Mina favoriter just nu är: ORIS Aquis Date, Tudor Heritage Black Bay och självklart Rolex Submariner Date (Svart).

Kollar redan nu in Tudor Heritage Black Bay. Väldigt fin klocka.

Tack!
 

thaison

Breitling
Hej forumet,
Jag skulle köpa en klocka till mig själv som examenspresent i höstas och började läsa på om klockor på nätet och stötte bland annat på detta fantastiska forum. Ju mer jag läste om klockor desto mer fascinerad blev jag, efter mycket läsande följ valet på en Seiko SDGM003. Denna verkar tagits ur produktion nu och jag är väldigt glad över att jag fick tag i en och denna har öppnat upp för fortsatt samlande och sen inköpet har klockintresset bara ökat :)

*IMG_6286.JPG
*IMG_6289.JPG
IMG_6260.JPG

Fantastisk sunburst som jag tycker kommer fram ännu bättre med svart läderband istället för den orginallänk som den kom på :)
Tack för mig!
 

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Halloj!
Niklas heter jag och bor i Örebro. Intresset för klockor har funnits ett bra tag, har blivit ett gäng modeklockor med åren. Corniche med mera.
Nu har jag dock tagit steget och köpt mig en lite roligare sak.
En Breitling Colt Auto (A17380) från 2010.
IMG_4882.JPG


Väl mött! /Niklas
 

FerrariF430

Breitling
Tja,

Hört en del om detta forum från vänner och passar på att regga mig för att bli en officiell medlem!
Lite kort om mig.
Bor: Stockholm.
Har ägt: Rolex Submariner, Hublot Black magic, Big bang i roséguld samt en Fusion i roséguld således.
Mål: bära en AP i närtid (svag för rosémodellerna som ni förstår).
 
God eftermiddag på er där ute.
Mitt namn är Patric, jag har hängt här ett tag och läst för det mesta men inte gjort så mkt väsen för mig, och jag kom på att jag glömt presentera mig.

Jag är född och uppvuxen i en by som heter Öregrund, en liten by mellan oss Uppsala och Gävle vid kusten. En riktig härlig sommarort. Jag har länge varit intresserad av klockor, framförallt det estetiska i dem. På senare tid har jag börjat skapa intresse för urverken men är ännu inte så nördig st jag håller koll på alla verk i de olika referenserna, ref är svårt nog då modellnamn är enklare hahaha ;)

På fritiden tränar jag väldigt mycket, hockey styrkelyft och löpning. Vid sidan av detta så gillar jag att arbeta i CAD och modellera diverse saker. Klockor är en sak jag tycker om att modellera.

På armen bär jag en gammal seamaster med quartzverk, men i mars blir det ett inköp av Tudor black bay.

Ha en trevlig kväll :)
 
Tjena!
Erik heter jag och kom in på sidan för ett tag sedan när jag efterforskade en gammal släktklenod. Är i mitten av tjugoåren och har väl egentligen aldrig sett mig som en klocknörd. Burit en Seiko som jag fick av mina föräldrar i min barndom och valde för ett par år sedan att uppgradera mig med en vuxen mans kvalitetsklocka. Sökte runt och läste en massa recensioner och föll till slut för en Marathon. Passar mig kanon då jag letade efter något robust mellan 5-10 tusen. Är en ganska teknisk och nördig person så ägnade ett gäng kvällar åt at fördjupa mig i urverk, hur de fungerar och vilka som är vanliga och enkla att serva etc. Marathonen med ett ETA blev perfekt.

Som person fastnar jag ofta djupt i träsket när jag intresserar mig för något. Mot bakgrund av ovanstående började jag rota bland gammalt arvegods (morfar var urmakare) och fann en gammal låda med verktyg och en massa gamla delar. Tyvärr var mycket som ansågs värdefullt (hela klockor och guld) redan inlöst. Sedan tidigare visste jag att farfars gamla Longines låg i en låda utan krona och skräpade. Polerade upp den och ersatte kronan som saknades. Nu har den tickat på min handled i ett år :)

Annars är jag väl en vanlig tjomme med specialintressena politik, hantverk och akustiska gitarrer. Bär mest min Marathon, Longines och några andra vintagedykare som "fyndats på ebay". Man kan ha jäkligt kul för i princip inga pengar!
Simma lugnt!
 

Admm

KS Explorers Club
Hallå gott folk!

Helt fräsch här inne, även om jag lurkat omkring på forumet en hel del senaste veckorna. Jag är 31, jobbar statligt och bor i norra Stockholm. Klockintresset är relativt nytt. Har burit billiga Quartzur (och gör det ännu) hela mitt liv.

Efter att en kollega började introducera mig för denna fantastiska värld blev jag mer och mer sugen på att köpa mig en riktig klocka.

Vad det blir? Just nu lutar jag åt en Seiko skx007 alt. -009 (om någon vet en butik i Stockholm som säljer, hojta gärna till). Jag har även kikat åt Steinhart ocean 1 eller en Orient blue ray II. Återkommer med vad det blev!

Det var allt för mig, trevlig helg KS!
Härligt med alternativet Ocean 1! Har själv en sådan och är mycket nöjd med den. Finns många fördomar kring Steinhart med tanke på att alla deras klockor är homages.. Men kan stolt säga att jag älskar min Ocean 1! Bär för övrigt också en 16610 och kan glatt säga att Stenharten är värd varenda krona den kostar! Helt fantastisk haha.
 
Topp