• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Moonphase

Omega
2-Faktor
Tja, Mitt namn är Adam och är 35 år ung. Jag har varit medlem sen 2015 men har aldrig skrivit något här på forumet förens nu. En jätte bra sida med mycket matnyttig info. Äger idag två st klockor, en Omega SMP och en Rolex Coke. Andra intressen är tennis, PS4 och böcker. Mitt klockintresse började år 2010 efter att ha sett en James Bond film och fastnade för Omega så reklam fungerade visserligen på mig :)
 

Mjorgensen

Breitling
Relativt ny på forumet. Kör för närvarande endast en Rolex submariner 16613. Men snart dags för min andra klocka, vilket kommer vara en Panerai PAM 104 :)
IMG_2499.JPG
 

hd1

Omega
2-Faktor
Började intressera mig för automatiska klockor för något år sedan, efter många års påtryckningar av vänner och familjemedlemmar med dyra dinkor på sina handleder. Skaffade en Seiko SNZG15 och var otroligt nöjd. Sedan började natobanden att beställas hem från diverse webbutiker. Relativt nyligen blev det en Seiko till, denna gång en SKX007. Detta efter rekommendation av någon med både "Speedy" och "Sub" i samlingen. Kan fortfarande inte så mycket om klockor, men mycket nöjd med nummer två också. Antar att min "samling" inte är något som så många höjer ögonbrynen för, men är helt slagen av Seiko nu och skulle inte förvåna mig om det blir ett par till i framtiden. Framtiden ja.. Är på jakt efter en klocka till kostymen. Sneglar lite på Orient, som jag också fått rekommenderat. Efter det någonting annat.. Samt en...
 
Senast ändrad:

Will_

Breitling
En göteborgare som fått upp intresset för klockor och jag har sneglat in här på KS ett par gånger, men nu var det dags att registrera sig!
Har alltid gillat klockor och det är den absolut snyggaste accessoaren man kan ha!
Hoppas på att få lära mig mer om klockor och bredda märkeskunskapen här :)
 

Jakerblom

Breitling
Hej gott folk!

Jag heter Jacob och har precis blivit medlem här på klocksnack. Verkar som ett grymt forum med mycket bra vägledning när det kommer till att landa rätt ur på armen.
Intresset för klockor är relativt nytt, startade för ett år då jag införskaffade en klassisk dykare från seiko.
Nu känner jag att det är dags att köpa mig något lite lyxigare och är rejält sugen på en speedmaster proffetional. Funderar om man ska slå till på safirglaset eller originalet, några tankar kring detta?

Bästa,
Jacob

IMG_0236.JPG



Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
 

bergax

Omega
Hej gott folk!

Jag heter Jacob och har precis blivit medlem här på klocksnack. Verkar som ett grymt forum med mycket bra vägledning när det kommer till att landa rätt ur på armen.
Intresset för klockor är relativt nytt, startade för ett år då jag införskaffade en klassisk dykare från seiko.
Nu känner jag att det är dags att köpa mig något lite lyxigare och är rejält sugen på en speedmaster proffetional. Funderar om man ska slå till på safirglaset eller originalet, några tankar kring detta?

Bästa,
Jacob

IMG_0236.JPG
Välkommen!

Ett tips är att titta in i Speedmaster-tråden, där finns hur mycket kunskap som helst. Den vanligaste åsikten är att det är hesalitglaset som gäller, men gillar du safirglaset bättre så ska du inte bry dig om andras preferenser.
 

A_Y

Breitling
2-Faktor
Tja Tja,

Ny medlem här, Jag är en grabb på 27år som älskar klockor, bilar och MC.. Äger fördärvande en breitling chronomat samt några andra enklare klockor som tex Burberry etc. Är på jakt efter en Bvlgari Diagono samt Hublot Classic..
 
Hej hallå!
Ny är jag här på forumet och har som sagt snöat in totalt på klockor, sålt delar av mitt vapenskåp för att ha råd med några för mig fina klockor.

Innehavare av 3 Breitling klockor en splirrans ny 01 46mm samt en ny Aerospace evo och slutligen en rätt fin Jupiter Alarm -96 som dock ligger ute till försäljning då evon får ersätta den, spännande dock att se hur bra en titanklocka står sig då tanken är att jag skall ha den som arbetsklocka ( rörmokare ) :)

Har massvis med funderingar så jag blir nog en bra trådstartare för frågor som även nötter borde veta om.
 

VSBIF

Breitling
Hej. Är ny på Klocksnack och tänkte väl att en kan presentera sig i detta fantastiska forum.
Jag heter Jacob och jag har ganska så nyligen blivit intresserad av klockor. Fick dock min första G-shock av min far när jag var runt 11 tror jag.
Men efter att ha hamnat på en arbetsplats där klockintresset är väldigt stort så blev jag för cirka ett år sedan själv fast.
Mitt första egna inköp blev en Sjöö Sandström Royal Steel Classic. Gick med här för att lära mig och för att på sikt kanske köpa något begagnat, vem vet.
 

0-500

Cartier
Hej
Älskar klockor så att gå med i klocksnack har ju bara gjort saken bättre då i stort sätt det mesta inom klockor går att få reda på. Har haft rätt många klockor men inga dyrare varianter. Är på god väg att uppnå till en klocka som jag sparat till ett tag nu
Får kämpa ett tag till tills den sitter runt handleden. Bott hela mitt liv i Stockholm har 3 underbara barn som tycker jag är lite väl inne i klockor men som sagt alla har sina intressen.
Vill tacka för medlemskapet & ser fram emot mycket klocknöje med er på Klocksnack. :)
 
Hej!
Mitt namn är Alexander och jag är ny här på forumet. Anledningen till varför jag gick med här är för att jag är ute efter min första riktiga klocka. Jag har bara hört mycket gott om sidan så jag tackar för att jag får vara en del av den.
Ha de gott!
 

driftig

Breitling
Hej alla klocksnack:are,

Jag kallas för Micke, jobbar med IT och gillar klockor.

Det riktiga intresset för mekaniska klockor slog till för några år sen. Som vanligt snöade jag in ordentligt. Samtidigt som det blev en skön kontrast mot mitt jobb och ett behagligt fritidsintresse.

För mig är en mekanisk klocka lite som en gammal fin veteranbil, även om det är en nyare klocka. Ingen modern elektronik, handbyggd i viss mån. Samt kräver viss kärlek och omsorg.

Den första mekaniska klockan blev en Breitling Chronomat, närmare bestämt en Flying Fish. Riktigt nöjd med den. Men efter allt klocksurfande på nätet räckte det inte med en klocka. Suget efter en Rolex växte starkt, delvis tack vare klocksnack. Så nyligen fick en Rolex Submariner flytta in. Riktigt nöjd med den oxå, men det finns plats för en till klocka ...

//Micke
 

Fredo

Breitling
Hej,
Ny medlem på forumet efter insikt om att klockintresset verkar ha kommit för att stanna.

Utan intresse i bekantskapskretsen så har mitt intresse växt fram långsamt via sportklockor och olika märkes replikor.
Även om replikorna jag då tyckte var fina kändes det aldrig bra med replikor i samlingen, särskilt när de krånglade...
Sen är det inte heller värdigt att i vuxen ålder hålla med replikor, kanske aldrig någonsin för den delen.

Hur som helst så ledde de klockor jag ändå köpte på mig genom åren till att få upp ögonen för vilka klockmärken som tilltalar mig designmässigt, och hur vackra och vad mycket kunskap som ligger bakom de automatiska urverken. Efter att ha sökt mer information om klockor och läst på bla. här på forumet började jag så tänka på vilka krav jag skulle ha för en första dyrare klocka.

I min research kom jag fram till att mina krav på klock var:
* Automatiskt urverk -Detta var verkligen något som tilltalade mig, och ett måste för en finare klocka.
* Dykarklocka -Även som dyr och för mig finare klocka ville jag att den skulle vara tålig nog att kunna användas vid dykning, bastu och bad om jag så vill. Vilket skulle tillföra något mina sportklockor inte klarar. 300m verkade vara ett bra riktvärde för enklare dykning.

* Design - Självfallet så vill jag ju även att klockan ska kännas och se bra ut att bära.
* Värde - Klockan ska gärna hålla ett visst värde över tid, oavsett om jag skulle komma att använda den som en beater eller att vara mer rädd om den.

Fick rätt snabbt upp ögonen för Omegas modeller, och SeaMaster verkade vara något av ett säkert instegsval som uppfyllde mina krav, även om den både fått ris och ros så verkade det vara en allmänt erkänd modell. Designmässigt tyckte jag den dock var något tråkig och såg väldigt 90-tals aktig ut.

Efter att ha läst @Undersköterskan recension om Omegas 8400 urverk hamnade en Omega med sådant urverk högst upp på önskelistan.
Men då det ändå handlade om mycket slantar för en typ av klocka jag inte vet något om, eller kunde veta ifall det skulle vara något för mig så sökte jag mig fram efter något mindre kostsamt på begagnat marknaden.


Slutligen lades bud på en SMP 212.30.41.20.01.002 med svart urtavla på auktion, och jag kan inte säga annat än att klockmodellen växer på mig, och jag har nu till och med ändrat uppfattning om utseendet jag till en början tyckte var lite tråkigt, och ser nu skönheten i SMP designen. Den har redan följt med på dykning som sig bör då denna aldrig varit avsedd att bli någon deskdiver. Enda nedsidan är ju att jag inte kan se urverket arbeta då baksidan är täckt, vilket får bli ett kravet för en framtida klocka till samlingen.

Tack för medlemskapet, och ser fram emot att följa diskussionerna här på klocksnack!

Min SMP
SMP.jpg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!

Tack för att man får vara med! Jag har länge varit förtjust i klockor, men intresset har legat vilande i många år.

Min klockhistoria:
Min första klocka var en klassisk Casio W-720 som jag fick när jag fyllde 11. Efter det dröjde det ända till jag var 22 innan jag köpte mig en egen klocka. Valet föll då på den klassiska Tissot PRS200 kronograf med mörkblå urtavla, som jag fortfarande har kvar. Köpte därefter en enkel klocka med handmålat motiv av den kanadensiska konstnären Diane Balit när jag var i Kanada 2009. Jag tittade även på klockor då och då men först nyligen, ca 10 år senare gjorde jag slag i saken och köpte en ny, även denna gång en kronograf. Det blev då en Victorinox Maverick kronograf med grön urtavla och länk i stål/guld. I och med det var intresset väckt och jag började titta på klockor mer intensivt.

Som märks ovan är det inga riktiga dyrgripar än så länge, men drömmen är att äga en ny Omega Seamaster. Har satt målet till att äga en av de senare modellerna inom 5-10 år. Under tiden har jag börjat köpa hem lite olika billigare klockor för att bättre komma underfund med vad jag gillar och för att kunna variera mig. Jag snöade in på Diesel och har köpt hem några olika, bl. a. den DZ-1227 som jag valde som profilbild då jag bär den för tillfället. Har även en Mr. Daddy 2.0 (DZ-7331), en svart med grön urtavla och självlysande gummiarmband (DZ-1335). Nu senast beställde jag hem den klocka som gjorde att jag en gång i tiden fastnade för Diesel, klockan som jag tyvärr inte köpte när jag såg den i butik 2004, en grön med världskarta (DZ-2015). Har även en Citizen Automatic med grå urtavla (K-2204).

Nästa steg är att komma in på de finare märkena, då jag förstått att det är där man bör vara för att få kalla sig entusiast. ;) Där tänkte jag börja med att köpa en äldre Omega Seamaster, kanske 60-70-tal, som jag sett finns till bra pris, men där det är lite svårare att hitta en välbevarad.

Det var väl allt än så länge, jag är alltså bara i början av mitt klockintresse, men känner att en Pandoras ask har öppnats, för att använda en sliten referens.
 

Jakerblom

Breitling
IMG_8113.JPG
Kunde inte hålla mig längre, fick hem den här drömmen idag och fan så nöjd jag är, hesalit blev det då man älskar OG. så sjukt go känsla att öppna boxen! Nu ska jag känna lite på standardlänken innan jag klickar hem något från singularstraps.
Ville bara dela lyckan!
Hej!
Hej gott folk!

Jag heter Jacob och har precis blivit medlem här på klocksnack. Verkar som ett grymt forum med mycket bra vägledning när det kommer till att landa rätt ur på armen.
Intresset för klockor är relativt nytt, startade för ett år då jag införskaffade en klassisk dykare från seiko.
Nu känner jag att det är dags att köpa mig något lite lyxigare och är rejält sugen på en speedmaster proffetional. Funderar om man ska slå till på safirglaset eller originalet, några tankar kring detta?

Bästa,
Jacob

IMG_0236.JPG
 

AlexGoncalves

Breitling
Hej,
Ny på forumet som verkar vara helt fantastiskt!
Min klockhistorik är mer eller mindre obefintlig, men i takt med att jag har betstämt mig för att anskaffa min första vettiga klocka så har jag upptäckt forumet som uppenbarligen verkar vara ett riktigt vattenhål för kunskap och expertis inom området. Jag tvivlar inte en sekund på att klocksnack kommer vara till stor hjälp i mitt beslut om av vad som tillslut kommer att landa på handleden. I takt med att jag kommit igång med att läsa/prova klockor, så börjar jag förstår jag den obotliga fascinationen som finns hos många av er....jag känner mig själv och kommer antagligen även jag att hamna där.

Så vad vill jag ha: En Omega Speedmaster, för den är så sjukt läcker.....men det får bli en framtida klocka för en framtida ekonomi. För att vara realistisk så skulle jag tro att min första klocka blir en automatisk dykare för 8-15k, gärna begagnad. Eftersom det kommer vara min enda klocka för ett bra tag (tills beroendet får mig att köa en andra klocka) så vill jag att den ska fungera till det mesta. Lyckas jag hitta en fin Seamaster till rätt pris så ligger den högt på listan, annars har jag fått smak för Oris Aquis, möjligen TH Aquaracer. Börjar också få smak för Longines Legend Diver eller Oris 65 som skiljer sig en del men som skulle kunna hamna innanför budget. Känns som att dom är enkla att dressa upp/ner och sitter ganska bra på min kraftiga handled.

Kommer säkerligen att ändra mig fler gånger på vägen till mitt första köp!

Ser fram emot många trevliga stunder på forumet!
 
Hej,
Ny på forumet som verkar vara helt fantastiskt!
Min klockhistorik är mer eller mindre obefintlig, men i takt med att jag har betstämt mig för att anskaffa min första vettiga klocka så har jag upptäckt forumet som uppenbarligen verkar vara ett riktigt vattenhål för kunskap och expertis inom området. Jag tvivlar inte en sekund på att klocksnack kommer vara till stor hjälp i mitt beslut om av vad som tillslut kommer att landa på handleden. I takt med att jag kommit igång med att läsa/prova klockor, så börjar jag förstår jag den obotliga fascinationen som finns hos många av er....jag känner mig själv och kommer antagligen även jag att hamna där.

Så vad vill jag ha: En Omega Speedmaster, för den är så sjukt läcker.....men det får bli en framtida klocka för en framtida ekonomi. För att vara realistisk så skulle jag tro att min första klocka blir en automatisk dykare för 8-15k, gärna begagnad. Eftersom det kommer vara min enda klocka för ett bra tag (tills beroendet får mig att köa en andra klocka) så vill jag att den ska fungera till det mesta. Lyckas jag hitta en fin Seamaster till rätt pris så ligger den högt på listan, annars har jag fått smak för Oris Aquis, möjligen TH Aquaracer. Börjar också få smak för Longines Legend Diver eller Oris 65 som skiljer sig en del men som skulle kunna hamna innanför budget. Känns som att dom är enkla att dressa upp/ner och sitter ganska bra på min kraftiga handled.

Kommer säkerligen att ändra mig fler gånger på vägen till mitt första köp!

Ser fram emot många trevliga stunder på forumet!
Kan varmt rekommendera en TH Aquaracer :)

IMG_8696.JPG
 
Hejsan! Är en flugfiskande västgöte som blev intresserad av automatare efter att min bror skaffa en för ett år sedan.
Skaffade en *host* invicta för ett halvår sedan. Tröttna rätt snabbt å skaffa en hydroconquest, en conquest chronograph å nu har jag en seamaster på ingång som ett litet trevligt tillskott☺
Mycket kunskap på detta fora!
Vi ses
 

donpasta

Panerai
Hej jag heter Daniel och bor i Halmstad. Är ny här inne men har haft ett klockintresse sedan min första "riktiga" klocka som var en Breitling Transocean A53040.1 Blå urtavla. Men den var inte mekaniskt så jag gick vidare till en Omega Speedmaster Professional 3570.50.00 Plexi glas och manuell men jag gillade inte chronograf funktionen så jag gick vidare till en Seamaster Planet Ocean XL 232.30.46.21.01.002 Orange med stål länk vilket var en underbar klocka... men då jag har italienskt blod i min familj och en av min släktingar var i den italienska flottan under andra världskriget så givetvis har jag hört talas om Panerai och dess historia så jag sålde min Omega och började spara...

Givetvis kom livet i vägen för min klockresa så det blev en Seiko SKX007 som tröst som har hängt med nu i ett par år och i 2016 fick jag ett bra erbjudande att köpa en Rolex Datejust ref 16013 blå urtavla med romerska siffror i guld/stål ;) men sen den 2 december 2016 så kunde jag förverkliga min dröm genom att köpa min Panerai PAM372!

Och givetvis har det blivit en del straps så även en egen designad rem av en känd rem kille :)
IMG_4082_zpsadouzqbd.jpg


Min 372 och mina remmar ;) från vänster 2st OEM, svart tunn läder, Project 74 rem, grön canvas, mauser (på 372) målad fransk ammo och sist min FORZA italia rem :)

IMG_4053_zpsryel38n9.jpg


Grön och vit och röd tråd på blått läder :) forza azzuri!

IMG_3586_zpsidpukvsy.jpg


Min Rolex Datejust som är på service nu i halmstad (saknas!)
 

AlexGoncalves

Breitling
Hejsan! Är en flugfiskande västgöte som blev intresserad av automatare efter att min bror skaffa en för ett år sedan.
Skaffade en *host* invicta för ett halvår sedan. Tröttna rätt snabbt å skaffa en hydroconquest, en conquest chronograph å nu har jag en seamaster på ingång som ett litet trevligt tillskott☺
Mycket kunskap på detta fora!
Vi ses
Välkommen! Låter som att du snabbt blev klockberoende, antar att det kommer hända även mig!
 

Sexlaxar

Omega
IMG_0718.JPG
Hej vänner! Har sedan 18 års ålder haft ursamlande som hobby och livsstil. Framförallt armbandsur. Farfar var ur makare i Helsingborg på 60-70 talet, måste ha fått en ådra från honom. Det går att finna hans signaturer ännu i klocktornet på Rådhuset i Landskrona t.ex.

Har gått igenom ett antal Breitling men fastnade till slut för Rolex och Jaeger Lecoultre. Byter lite då och då för att förnya.

Har nyligen köpt en Rolex Submariner 16613 blå urtavla. Var en likadan som var mitt första Rolexköp 2007 så den modellen betyder liiite mer för mig än övriga modeller.

Ser fram emot många och spännande intryck här på siten.

Fridens ✌️
 
Topp