• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

dallan

Breitling
hejsan!
jag heter Daniel och har kanske tyckt att klockor är mest i vägen... tills jag spontant köpte KLOCKAN... ulysse nardin moonstuck, vilken klocka... sen var jag fast. det blev några äldre omega automat och ett "shardon 774"... lite mysig... lite rolexar bla en sub.
jag hörde talas om klocksnack av en polare så nu är jag här; ser fram emot att lära mig mer....
 

Bilagor

  • nardin4.jpg
    nardin4.jpg
    48.8 KB · Visningar: 82

andrewski

Omega
hejsan!
jag heter Daniel och har kanske tyckt att klockor är mest i vägen... tills jag spontant köpte KLOCKAN... ulysse nardin moonstuck, vilken klocka... sen var jag fast. det blev några äldre omega automat och ett "shardon 774"... lite mysig... lite rolexar bla en sub.
jag hörde talas om klocksnack av en polare så nu är jag här; ser fram emot att lära mig mer....
Ingen dålig klocka att köpa spontant :D
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
hejsan!
jag heter Daniel och har kanske tyckt att klockor är mest i vägen... tills jag spontant köpte KLOCKAN... ulysse nardin moonstuck, vilken klocka... sen var jag fast. det blev några äldre omega automat och ett "shardon 774"... lite mysig... lite rolexar bla en sub.
jag hörde talas om klocksnack av en polare så nu är jag här; ser fram emot att lära mig mer....
Langa en bild på din UN vettja!
 

Kenta K

Breitling
Hej,
Jag heter Kent och hitta denna grupp av en slump och har kollat ett bra tag innan jag kände att de va dags att gå med själv.
Jag har alltid haft en förkärlek till klockor, och ser det som den accessoar jag inte vill vara utan, och det har gått från Citizen klockor (dykning) till idag min älskade Jaeger LeCoultre master Control geographic som är min stora kärlek (låter lite löjligt, men man blir ju kär:))
Jag kommer aldrig sälja någon klocka jag har då jag gillar att kunna byta och alla har sin historia, och det är först nu när ekonomin mer tillåter att börja samla på lite mer exklusiva klockor som jag blivit helt såld på denna hobby.
klocka3.JPG

Tänkte att jag lägger upp bilder på mina klockor som samlingen ser ut idag, och hoppas på att lära mej mycket mer i detta forum.
 

Bilagor

  • klockor6.JPG
    klockor6.JPG
    80.6 KB · Visningar: 72
  • klocka4.JPG
    klocka4.JPG
    100.1 KB · Visningar: 71
  • klocka2.JPG
    klocka2.JPG
    134.7 KB · Visningar: 73
  • klocka5.JPG
    klocka5.JPG
    102.6 KB · Visningar: 75
  • Klocka1.JPG
    Klocka1.JPG
    121.5 KB · Visningar: 77

najkksorn

Cartier
Hej,
Jag heter Kent och hitta denna grupp av en slump och har kollat ett bra tag innan jag kände att de va dags att gå med själv.
Jag har alltid haft en förkärlek till klockor, och ser det som den accessoar jag inte vill vara utan, och det har gått från Citizen klockor (dykning) till idag min älskade Jaeger LeCoultre master Control geographic som är min stora kärlek (låter lite löjligt, men man blir ju kär:))
Jag kommer aldrig sälja någon klocka jag har då jag gillar att kunna byta och alla har sin historia, och det är först nu när ekonomin mer tillåter att börja samla på lite mer exklusiva klockor som jag blivit helt såld på denna hobby.
klocka3.JPG

Tänkte att jag lägger upp bilder på mina klockor som samlingen ser ut idag, och hoppas på att lära mej mycket mer i detta forum.
riktigt snygg!

vad är det för modell på din Longines?
 

thyren.na

Breitling
Hallå
Är ny här foumet. Mitt klockintresse har slumrat några år på grund av dålig ekonomi. Men nu är jag på g igen. Har för närvarande några manuella vintageklockor i form av ett par Tissot,en Mauthe, en monitor samt en Helvetia. Har även en automatare som heter Orfa. På armen har jag en Tissot batteriklocka (lite tråkig men fyller sin funktion).
Går i funderingar på att köpa en dykare som ligger runt 10-15000:-. Så nu har klocknördandet nått nya höjder :)
Ska bli kul att titta runt lite på forumet o förhoppningsvis lära mig lite mer.
Peace out
 

b0rg

Omega
Hello allesammans,
Ny här på forumet. Har senaste året börjat nörda ner mig i klockor. För tillfället har jag en TAG HEUER Professional. Är här för att lära mig mer om klockor och även köpa/sälja/byta i framtiden :rolleyes:
:cool: Vilken klocka tycker ni jag ska satsa på som nästa klocka om jag vill lägga 10-15.000 kr?
 

Bilagor

  • 17199953_10155114332018420_389711504_o.jpg
    17199953_10155114332018420_389711504_o.jpg
    42 KB · Visningar: 41
Senast ändrad:

najkksorn

Cartier
Hello allesammans,
Ny här på forumet. Har senaste året börjat nörda ner mig i klockor. För tillfället har jag en TAG HEUER Professional. Är här för att lära mig mer om klockor och även köpa/sälja/byta i framtiden :rolleyes:
:cool: Vilken klocka tycker ni jag ska satsa på som nästa klocka om jag vill lägga 10-15.000 kr?
Allt beror nog på smak :)

Du kan få en rimlig Breitling, typ Colt för omkring 10k, annars skulle jag satsa på en Omega, de är oftast riktigt fina!

Longines och tag Heuer anser jag själv vara riktigt prisvärda, dykare för ca 8-15k
 

b0rg

Omega
Allt beror nog på smak :)

Du kan få en rimlig Breitling, typ Colt för omkring 10k, annars skulle jag satsa på en Omega, de är oftast riktigt fina!

Longines och tag Heuer anser jag själv vara riktigt prisvärda, dykare för ca 8-15k

Tack för tipsen! Är inne på en Speedmaster, ex. 3521.80.00. Annars är Longines Hydroconquest riktigt fina.
 

Franco

Breitling
Har länge varit en observatör på KS men aldrig blivit medlem, vet inte varför då jag många gånger velat delta i vissa diskussioner. Hursomhelst nu har jag äntligen gjort slag i sak och är här. Hej på er!

Lite kort om mig:
Franco heter jag och min första klocka blev en Omega Seamaster Diver 300 och har burit den sen ung ålder. Som jag även experimenterade med olika Nato-band. Funkade kanon för mig.
För ett tag sen slog äntligen pojkdrömmen in vilket resulterade i en Rolex Submariner 116610LN (se bild). Många drömmar kommer såklart förbli drömmar men den här har jag arbetat hårt för så den har ett helt annat värde för mig. Funderar även på att experimentera med gummiband. Några här som har erfarenhet av gummiband till Submariner?

I mitt arbete träffar jag på olika människor med olika "titlar" vilket betyder att jag ibland bär olika klockor beroende på ändamål.
Tex Apple Watch för möten med Tech bolag. Submariner för möten med högre befattningar. Ja ni fattar!
Personligen tycker jag att dykarklockor funkar i alla situationer och miljöer och bär mina dykare med stolthet. Dock har jag noterat att många jag stött på senaste tiden, både i jobb och privat numer bär mer stilrena klockor med läderband. Alla är inte av toppmärken naturligtvis.

Vilka klockor tycker ni fungerar bäst med läderband?
- Min personliga favorit är IWC Portuguese. Får bli min gubbdröm!

Allt gott,
/Franco
 

Bilagor

  • IMG_0808.JPG
    IMG_0808.JPG
    41 KB · Visningar: 56

Likama

Breitling
Hej! Ny här. Första dagen idag. Hamnade här av en slump. Satt och rensade, började titta på mina gamla klockor som jag köpte på 80-90 talet. Kan inte mycket om klockor men gillade lite udda, gamla och ryska klockor. Nu kanske jag kan plocka fram intresset igen och med hjälp av er få lite mer klarhet i de klockor jag har. På min profilbild är det en Novus och det är nog den som gjorde att jag började gilla klockor. Fick den på 70-talet och den fungerar fortfarande klockrent :)
 

Jens E

Omega
Tjo!
Ny på forumet.
Varit intresserad av klockor länge, både rent tekniskt och som en av de få manliga möjligheterna att "smycka sig"
Har precis sålt av en del enklare klockor och även lite dyrare whisky (säljer fortfarande så får se vad vi hamnar) och letar
efter min första lite lyxigare klocka. Tanken har hela tiden varit en Rolex då jag tycker om varumärket, utstrålningen och allt som har med det varumärket
att göra. Vet dock inte riktigt vilken modell jag hamnar på ännu. Första tanken var en Submariner eller GMT Master.. Problemet är att jag hittade Panerai PAM441 och Omega Darkside of the moon ceramic black vintage - Klockor som tilltalar mig rent estetiskt (gillar den ruffiga looken). Detta är dock "fel" märke (men får kanske anpassa mig) om ingen har ett bra tips på en Rolex med samma "rough" look, startar kanske en tråd om det framöver!

long live,
Jens
 

seventyfour

Breitling
God dag.

Ännu en småbarnsfar anmäler sig till tjänstgöring...
Har haft klockintresse sedan min far visade mig sin automatare då jag var blott tre äpplen hög. Jag lyssnade, lika häpet som storögt på, när farsgubben förklarade hur klockan gick och gick, bara han rörde på armen. Sedan den dagen var jag fascinerad av klockor. En handfull år senare, i slutet av åttiotalet eller måhända början av nittiotalet, fick jag av min morfar dennes guldklocka som han fått för: "Nit och redlighet i rikets tjänst". Sedan dess hyste jag inte bara en fascination för klockor, utan även vördnad, så till vida att klockan inte bara har sitt estetiska och monetära värde, utan även ett symboliskt. Dessutom, som ni förstår, för mig har nämnda klocka tillika ett långt högre affektionsvärde, än övriga värden tillsammans.

Åren gick och även om jag inte själv började samla på klockor, fanns alltid intresset där, ibland slumrande, ibland tändes det till liv. Har under årens lopp varit inne på ett antal olika såväl svenska som internationella klockforum, men har fram till dags dato mest ubåtat. Tänkte vi ska ändra på det nu.

Är lite av en "allt-eller-inget-människa" och bävar därför inför vad som komma skall, nu när man gjort slag i saken. Har helt nyligen börjat jaga aktivt och har en faiblesse för Heuer, Omega, vintage-ur samt vissa underskattade tyskar och asiater.

Fridens liljor.
 
IMG_1653.jpg
Tjenare, relativt ny på det är här med klockor och äger för tillfället endast en Longines Hydroconquest 39mm. Börjar dock snegla alltmer mot en mer dressad vintageklocka, typ en Zenith eller en Omega att variera med. Senare hoppas jag att det blir en Speedmaster, måste bara lyckas intala mig själv att det inte är för mycket pengar att lägga på en klocka...:D

Tack för mig!
/dogdayafternoon
 

Anand

Omega
Hej, har under lång tid uppskattat fina klockors hantverk och dess estetiska karisma, att bli medlem och delaktig i en sån fin gemenskap som vi har på KS har alltid lockat mig och nu är jag äntligen här.
Ser fram emot att lära mig en hel del då jag anser mig själv vara en noobie, jag har ägt en del parfymklockor men min riktiga klockintresse började när jag för första gången tog upp en ny införskaffad Seiko av 5 serien och såg rakt in i det vackra urverket genom glaset på bakboetten och sen dess har jag varit fast.
har ägt en del klockor sen dess men mest i de lägre kvalitets segmenten och i och med att man blivit mer och mer intresserad har även smaken för så kallade high-endklockor växt fram. hoppas att jag kan bidra till detta forum, tack för mig.

/yourstrulyAnand
 

Mattias.Falt

Breitling
Hej!
Ny på forumet som de flesta andra i den här tråden. Kom in på forumet av en ren slump då jag går i köptankar, vilket resulterar i en hel del googlande för att inte gå på en total nitlott i mitt första stora(läs dyra) köp av klocka. Har helt snöat in på Omega Aqua Terra 38.5mm med blå urtavla, helt såld! Men goda saker kommer sällan ensamt och efter att ha läst en hel del på forumet så har jag även blivit riktigt sugen på en vintage Omega, där känner jag dock att kunskapen sviker totalt i dagsläget.
Ska bli läsa på och bli lite klokare om det mesta gällande klockor.

Vi hörs runt i trådarna!
 

Niklasjansson

Breitling
Tjena! Varit medlem i ett år cirka nu. Men känner att jag inte varit så aktiv.
Så nu kör vi
Niklas Jansson heter jag bor i Stockholm älskar klockor. Har inte så många i samlingen än men de börjar ta sig. Stora intresset jag fick för klockor var nog för ett par år sedan när jag fick se en väns longines klocka då vart man kär alltså haha, innan har man bara använt "mode" klockor, såsom Gant och sånna. Men jag önskar att hitta sköna människor att bubbla lite med och sånt.

Här är även bild på min lilla kärlek
Dreyfuss&CO
image.jpeg
 

CainXVII

Breitling
Hej! Medlem sedan några veckor iaf, men kom på att jag aldrig presenterat mig. Jag heter Alex och började leta herrur som ett substitut när jag kände att armband var för kvinnligt... Hittade en facit med fantastiska visare. Letade även upp min gamla klocka jag inte haft sedan högstadiet och ramlade in här när jag försökte få reda på något om den. Är kanske lite egen som medlem eftersom jag inte alls har något speciellt förhållande till klockor - känner oftast att jag inte ser skillnad på dem... Men jag älskar att läsa inläggen från folk som kan något. Tycker även om att pyssla om klockorna jag har. Så småningom kanske jag köper någon budgetdykare om ekonomin tillåter...
 

Holtqvist

Omega
Hej allihopa!

Jag har hittat ett nyvunnet intresse av klockor sen jag fyllde 30(ren tillfällighet?) och sedan dess har jag spanat in detta forum och diverse hemsidor. Jag tog äntligen steget och köpte 2 klockor som jag tror kommer vara perfekta till mina ändamål, samt blev medlem här. Allting egentligen till förtjänst av min vän som är stammis här får man väl ända säga. Ser fram emot att läsa på om diverse klockor jag inte har en aning om samt kanske fynda något roligt på köp- och säljsidan.

Jag avslutar denna introduktion av mig med en bild på mina två klockor.

Väl mött och simma lugnt!
Klockor2 (1 of 1).jpg
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
Hej allihopa!

Jag har hittat ett nyvunnet intresse av klockor sen jag fyllde 30(ren tillfällighet?) och sedan dess har jag spanat in detta forum och diverse hemsidor. Jag tog äntligen steget och köpte 2 klockor som jag tror kommer vara perfekta till mina ändamål, samt blev medlem här. Allting egentligen till förtjänst av min vän som är stammis här får man väl ända säga. Ser fram emot att läsa på om diverse klockor jag inte har en aning om samt kanske fynda något roligt på köp- och säljsidan.

Jag avslutar denna introduktion av mig med en bild på mina två klockor.

Väl mött och simma lugnt!
Klockor2 (1 of 1).jpg

Frickin' awesome! Välkommen till KS @Holtqvist.
Här kommer du trivas ;)
 

tunkfisk

Breitling
Hej, alle!

Sen en månad har jag funderat på att skaffa meg en mekanisk pen-klocke.
Jag är nog mest svag för lite enkle, vintage-inspirerade mekaniskt ur, och är på jakt efter gode tips om en slik.
Bofogar et bilete av min nuvarande vackraste klocka, som också fungerar om natten om du är långt nog nord en sommarnatt:
IMG_1710.JPG
 

Seinfeld

Omega
Hej allihop!
Är en kille på 19 år, snart 20 :) Mitt intresse för klockor väcktes faktiskt väldigt tidigt på året när min Smoky Nevil från Triwa blev snodd. Det fick mig att läsa på om klockor lite och snart insåg jag att jag hade tur som fått den snodd.

I alla fall. Just nu bär jag på en svart SKX007 med jubileelänk. Sen jag börjat jobba har jag fått en hel del pengar och har öppnat upp ögonen för äldre versioner av Breitling Superocean, alltså runt 2003 och innan, så det ska jag ta itu med här tänkte jag när jag väl fått grepp om hur forumet funkar. Så att jag inte blir lurad och får en falsk Superocean. Om någon av er har bra koll på äldre Superocean och hur man köper dem så får ni gärna slänga iväg ett pm och lära upp mig lite=)

Ha det gott. Vänner=)
 

Bilagor

  • quality.jpg
    quality.jpg
    35.4 KB · Visningar: 40

Puritains

Breitling
Efter år av lurkande är det nu dags att ta sig in i värmen...

Klockintresset har legat mer eller mindre latent sedan barnsben, första klockan var en Tik-Tak (se bild nedan) och sedan följde en våg av Swatch, Baby G, G-Shock och några Rip Curl (under surfperioden). För ett tiotal år sedan vaknade dock intresset för det mer klassiska till liv, som sedan har varit svårt att släcka. Senaste åren har Basel och SIHH följts slaviskt och alla trådar om dessa ämnen uppskattas (även om antalet i år kanske har varit lite överdrivet), från årets Basel skulle jag säga att BB FF Mil Spec och Tudor BB Steel (förstår inte datumet bara) ligger högt. I övrigt uppskattas alla trådar om mat, vin och sprit.

På listan över potentiella framtida klockor ligger:
El Primero 36'000 VpH (38 mm)
IWC IW323909 - Ingy med blå Laureus-tavla
En Reverso el. Tank (svårt att bestämma mig - kanske båda:angel:)
Nya BB FF Mil Spec (dock en bit utanför budget och endast 500 ex :banghead:)

En mindre bildkavalkad på de klockor som rullar för tillfället tillsammans med den utlovade Tik-Taken .
IMG_5078.JPG
Klockan som ruskade om intresset, quartzare som ropades in på Kaplans
IMG_5066.JPG

Ett offer från det initiala lurkandet på KS
IMG_5067.JPG
Förra årets Basel-hit, älskar den trots den "stora" kronan
IMG_5073.JPG
Och en sista WS i morgonsol med nuvarande pièce de résistance
IMG_5094.JPG


Lev väl så syns vi i träsket!
 

Basse86

Breitling
Läser här lite till och från och bestämde mig för att det var lika bra att bli medlem.

Klockintresset vaknade till liv igen för en 4-5 år sedan mycket av en slump. Alltid tyckt klockor varit för små för mina handleder men så fick jag en diesel på 51mm som satt på handleden så fort jag inte var på jobbet. Efter den dieseln har det följt några till i den prisklassen och planen nu är väl att se ut den perfekta finklockan i större storlek, kvalitet framför kvantitet. Drömmarna går efter en omega railmaster då jag jobbar på järnvägen men tycker utbudet är lite skralt, är medveten om att den inte produceras längre.
 

Magpe027

Breitling
Hejsan
Så nu har man äntligen hittat hit!
Vad trevligt att hitta ett forum som vårdar samma intresse som man själv gått och burit på

Mitt intresse skapades i unga år när jag passerade förbi en Breitlingaffär och lovade mig själv att någon gång köpa mig en äkta Breitling.
Många år senare fick jag möjlighet att skämma bort mig själv med en Brietling Transocean Chrono, en fantastisk klocka som jag burit varje dag sedan dess.

När jag sedan trillade över denna grupp blev jag idag med en ny liten baby
En riktigt fin IWC pilot chrono.
Jag är fantastiskt nöjd och hoppas nu kunna dela denna fantastiska hobby med er andra!!
 

Bilagor

  • IMG_7984.JPG
    IMG_7984.JPG
    202.6 KB · Visningar: 85
Topp