• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

stesun

Omega
Halloj!
En liten presentation av en nykläckt nörd. Har alltid haft klocka på armen, men inte haft så mycket koll. Inte förrän jag skulle köpa en ny i vintras och började googla (dumt, jag vet). Det blev en Tissot 10 Atm så jag törs ha den när jag simmar (för övrigt det som dödade min förra klocka). Ungefär här började jag även kolla vad det fanns för gamla klockor i släkten, och blev lite överraskad. Resultatet är att jag just nu har en Omega Seamaster 30 från 1965 på upputsning hos min lokala urmakare. Dessutom har jag hittat en Zenith Sporto från 1963, och en Enicar Ocean Pearl från ca 1970 i gömmorna.
Om jag känner mig själv, så kommer det här inte att sluta lyckligt. Jag kommer nog att bada i klockor inom ett par år.
 
Då är det dags, nu har jag tagit klivet in i värmen på riktigt. 37 år från Stockholm, jobbar som säljare av IT-system (så luddigt men å andra sidan så tråkigt också). Fru och några barn på det. Saker som format mig i övrigt är min tid som Norrlandsjägare i Arvidsjaur (fick bli ett nic inspirerat från den tiden), KTH-plugg, handbollspelande på hög nivå och mitt intresse för DIF.

Ett avgångsvederlag från tidigare arbetsgivare fick mig att gå och sukta efter en lite dyrare klocka som belöning för mitt ej uppskattade slit. Hade kikat på en Datejust II (116334) under en tid men när Baselmässan förra året uppdaterade Datejust II till Datejust41 intensifierades mitt intresse (dock inte 116334). Så under ett år har jag gått och väntat på att årets Baselmässa skulle gå av stapeln och när de meddelade att 116334 skulle uppdateras till 126334 så skuttade jag hela vägen till Rob Engström och lade handpenningen samma dag. Nu får jag dock återigen vänta på leverans men det känns ok.

Att jag fastnat för Datejust41 är att jag tycker att det är en elegant klocka som även kan vara sportig. Jag var ute efter den perfekta klockan som skulle funka oavsett klädsel och aktivitet och eftersom jag inte var så klockintresserad så skulle den vara tillräcklig. Det som nu hänt är att jag öppnat Pandoras box och nu vill jag ha flera klockor. Jag får dock avvakta leveransen, när den väl är på plats kanske den känslan försvinner men det tvivlar jag på nu. :)

Hur som helst, det ovan ger en liten bakgrund till vem jag är och hur jag kommer agera på detta forum. Bifogar en liten bild på skönheten som förhoppningsvis kommer under hösten enligt den första prognosen.

Rolex-Datejust-41-Steel-Baselworld-2017-1-1500x592.jpg

Välkommen! Bra val av klocka. Jag har tyvärr för små handleder för 41an så fick nöja mig med 36an :)

IMG_9236.JPG
 

mudde

Breitling
Hej!
35 årig ingenjör som bor i Sundbyberg. Har periodvis följt forumet i några år men nu var det dags att bli medlem också. Har länge varit imponerad av hantverket i speciellt mekaniska urverk (men även ibland finare quartsverk).
Använder i dagsläget främst följande två: Sea-Gull M172S och Rodina (Sea-Gull OEM-klocka med ganska enkelt Sea-Gull-urverk) på Stowa-läder men har en enkel dressare på väg. Hoppas komplettera samlingen med lite annat skoj de närmaste åren.
eR6QTXA.jpg
 
Hej,

Jag har varit inne och läst av och till under flera år, men lusten att inte bara flukta utan också prata blev för stor, så nu var det dags att bli medlem, tyckte jag. Klock-wise är jag allätare men med en förkärlek för vintage omegas eller mer moderna seikos, av någon mystisk anledning. Uteslutande mekaniska klockor (jag höll på lägga till: 'förstås', men min första kärlek var faktiskt ett digitalur med röda siffror som jag fick i andra klass, höjden av teknologi på den tiden. Undrar just vilket märke det kan ha varit, den klockan är long gone, tyvärr...).
 

Kedje

Breitling
Hej!

Som så många andra så har jag också varit och läst i flera år till och från i olika trådar, men aldrig skrivit något =)
Mitt klockintresse började med en Seiko SKX007, som använts som en daglig trotjänare i flera år.
Förra året köpte jag en sunburst blue Oris Aquis Date, och detta är nog ett av mina livs bästa köp. Helt fantastisk klocka på alla sätt och vis. Legat på +3 sekunder/dag mer eller mindre sedan dag 1.
Nu har jag dock fått blodad tand för Oris, och nästa inköp blir förmodligen en Orisl Carl Brashear
 

NMKY

Breitling
Hej!

Jag har precis fått upp mitt klockintresse efter att ha följt forumet en del utan ett konto, men tänkte att det var dags att göra ett nu!
Har tyvärr ingen klocka att visa upp då klockintresset verkligen tog fart när jag ärvde min farfars gamla Omega, en Omega Cosmic 2000, troligtvis från tidigt 70-tal? Se bild nedan. Efter att ha letat efter en bra urmakare i Stockholm så blev det tillslut att jag lämnade in den hos Werner Koch på ABC Service Centrum, fick ett väldigt bra intryck när jag pratade med honom och har även hört mycket gott om honom här så jag tvivlar inte en sekund på att han kommer göra ett bra jobb med klockan.

Utöver den klockan som nu är på service, så äger jag (tyvärr) två Hugo Boss klockor, nu när man har blivit lite äldre och vis så grämer jag mig själv över dessa köp när man kan få en Seiko för samma pris. Näst på köplistan ligger nog en dykare från Seiko, har dock inte bestämt mig för modell ännu.

Kommer nog även hänga en del på subtråden "Skor" då jag har fått upp intresset för även skor, en fin klocka måste ju gå med ett par fina skor ;). I garderoben just nu har jag ett par mocka Church's med brogue, som jag faktiskt fyndade begagnat för 1000 spänn, och ett par Oxford av Carmina, mycket nöjd med bägge paren.

Vill tacka administratörerna som sköter detta grymma forum och jag ser fram emot att lära känna communityn!

Allt väl.
 

Bilagor

  • klocka.jpg
    klocka.jpg
    12.8 KB · Visningar: 45

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Hej!

Jag har precis fått upp mitt klockintresse efter att ha följt forumet en del utan ett konto, men tänkte att det var dags att göra ett nu!
Har tyvärr ingen klocka att visa upp då klockintresset verkligen tog fart när jag ärvde min farfars gamla Omega, en Omega Cosmic 2000, troligtvis från tidigt 70-tal? Se bild nedan. Efter att ha letat efter en bra urmakare i Stockholm så blev det tillslut att jag lämnade in den hos Werner Koch på ABC Service Centrum, fick ett väldigt bra intryck när jag pratade med honom och har även hört mycket gott om honom här så jag tvivlar inte en sekund på att han kommer göra ett bra jobb med klockan.

Utöver den klockan som nu är på service, så äger jag (tyvärr) två Hugo Boss klockor, nu när man har blivit lite äldre och vis så grämer jag mig själv över dessa köp när man kan få en Seiko för samma pris. Näst på köplistan ligger nog en dykare från Seiko, har dock inte bestämt mig för modell ännu.

Kommer nog även hänga en del på subtråden "Skor" då jag har fått upp intresset för även skor, en fin klocka måste ju gå med ett par fina skor ;). I garderoben just nu har jag ett par mocka Church's med brogue, som jag faktiskt fyndade begagnat för 1000 spänn, och ett par Oxford av Carmina, mycket nöjd med bägge paren.

Vill tacka administratörerna som sköter detta grymma forum och jag ser fram emot att lära känna communityn!

Allt väl.
Välkommen!
 
  • Like
Reactions: JLW

H.K. Bergdahl

Breitling
Hej!

Jag har precis fått upp mitt klockintresse efter att ha följt forumet en del utan ett konto, men tänkte att det var dags att göra ett nu!
Har tyvärr ingen klocka att visa upp då klockintresset verkligen tog fart när jag ärvde min farfars gamla Omega, en Omega Cosmic 2000, troligtvis från tidigt 70-tal? Se bild nedan. Efter att ha letat efter en bra urmakare i Stockholm så blev det tillslut att jag lämnade in den hos Werner Koch på ABC Service Centrum, fick ett väldigt bra intryck när jag pratade med honom och har även hört mycket gott om honom här så jag tvivlar inte en sekund på att han kommer göra ett bra jobb med klockan.

Utöver den klockan som nu är på service, så äger jag (tyvärr) två Hugo Boss klockor, nu när man har blivit lite äldre och vis så grämer jag mig själv över dessa köp när man kan få en Seiko för samma pris. Näst på köplistan ligger nog en dykare från Seiko, har dock inte bestämt mig för modell ännu.

Kommer nog även hänga en del på subtråden "Skor" då jag har fått upp intresset för även skor, en fin klocka måste ju gå med ett par fina skor ;). I garderoben just nu har jag ett par mocka Church's med brogue, som jag faktiskt fyndade begagnat för 1000 spänn, och ett par Oxford av Carmina, mycket nöjd med bägge paren.

Vill tacka administratörerna som sköter detta grymma forum och jag ser fram emot att lära känna communityn!

Allt väl.

Välkommen! Och aj då, "Skor" hade jag missat. Det kan bli dyrt det här ... :)
 
  • Like
Reactions: JLW

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej,
Niklas heter jag. Ny medlem på forumet, men har varit inne och läst mycket i perioder. Nu hoppas jag också kunna bidra lite med mina tankar och idéer.

Jag är precis i färd med att starta min klocksamling. I dagsläget har jag en Certina DS Podium och en Garmin löparklocka. Initialt vill jag investera i en dressad klocka (Nomos Orion) och en dykare (Oris Sixty Five eller någon Squale.) Efter det får vi se vad som händer. Jag har en känsla av att jag kommer torska rätt hårt på den här hobbyn. Men det ser jag fram emot!

Med vänlig hälsning,
Niklas
 

Daggen

Breitling
Hej,

Ny på Klocksnack men har precis som många andra skriver ovan läst på forumet en hel del. Under det senaste året har dock klockintresset tilltagit betydligt och därför kändes det helt rätt att bli del av KS-gemskapen fullt ut! Ser fram emot många givande diskussioner här på forumet!

Vänliga hälsningar,
Daggen
 

Jonbas112

Breitling
Tjaba KS!
Har sedan tonåren varit intresserad av klockor och spenderade (nästan) hela min första sommarjobbslön på en Citizen eco-drive wr100, stor investering på den tiden, som fortfarande ofta pryder handleden med sitt stora affektionsvärde. :)

citizen.jpg


Är idag 27 år gammal med sambo och två barn boendes på Värmdö i Stockholm, klocksamlingen har växt och består idag primärt av Oris, Seiko och citizen. Köpte nyligen min första dyrare klocka här på forumet, en pam590 och suktar just nu efter en mer dressad Rolex och en billigare kvalitetsdykare (padi, squale etc).

Panerai.jpg


Hälsningar, Jonas
 
1

12341234

Guest
Hej!
Ny på forumet och relativt ny inom klockvärlden. Har alltid varit intresserad av klockor, främst armbandsur och har nu fastnat totalt.
Köper en del och lägger på hög men säljer även en del på Tradera /FormOchDesign/.
Har garanterat sålt till en del till ks medlemmar.
Mvh
Stefan
 

Pancamo

Omega
2-Faktor
Hej allesammans!
Känner att det är hög tid att ta ett kliv in i värmen, är för tillfället en owg med en 16622 men vem vet det kanske blir ändring på det?
Ser fram emot att snacka klockor med er!
Mvh
Pancamo
 

Focus

Breitling
Tjena! Oscar heter jag och varit aktiv i perioder, utan account, i 2-3 år. I det senare har jag dock blivit alltmer aktiv då jag sökt ny klocka samt haft mer fritid att bredda min klockkunskap. Sitter nu på en Certina DS-1 Automatic och hade tidigare någon Seiko-dressare. 20 år med ett måttligt klockintresse som började vid 17-årsåldern. Glad påsk!
 

Formel1alex

Breitling
2-Faktor
Jaha Tjena klocksnubbar där ute
Stort intresse för Breitling men även andra märken. Intresset för klockor har funnits sedan barndomen.
Låt oss ticka vidare i klockvärlden
 
Senast ändrad:

Lindmark

Breitling
Hej KS!
läst mycket här på forumet och fått mycket bra information som ledde till mitt första "riktiga" klockköp som var i form av en skx007a. Tanken är att försöka utöka till en samling med många fina klockor.
Mvh Lindmark
 

gmt2

Breitling
Hej KS,
Ny här efter några år utan konto.. Mitt stora intresse är nog skidåkning men har alltid varit lite intresserad av klockor. Har en blandning av automatiskta o quarts av rolex, breitling, sjöösandström, georg jensen, sicura, certina mm från tidigare år..
Letar just nu efter något lite sportigare till sommaren, jag tänker mig kanske en sub, seamaster eller kanske en speedmaster!? Har ni några andra roliga förslag tar jag gärna emot dem.
 

trexen

Breitling
Tja, ny här. har varit intresserad av klockor under manga år och köpte en Omega Seamaster Pro chron -06 och nu är det dax att uppgradera till en Rolex sportstål som jag velat ha sedan barn och då James Bond hade en på handleden =)
//M
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Läst på forumet ett tag och tänkte att det var dags att bidra lite också.

Intresset är ärvt av min far men ni har inte direkt gjort det mindre. Har i dagsläget några klockor men höjdpunkterna är Speedmaster och en Aquis.

Suktar nog mest i dagsläget efter en Panerai eller en Sub, men det finns så mycket man vill ha.
 

Hamahang

Omega
Hej
Precis som många andra skriver så har jag läst på forumet en hel del under det senaste året. Klockintresset växer ju mer man läser och hängrr här. :)
Jag bor i Skåne och har äntligen avslutat mina studier och fått jobb som konstruktör/produktutvecklare. Så nu är jag på jakt efter min första klocka som förmodligen blir en blå aqua terra 41,5 mm.

Ser fram emot många givande diskussioner här på forumet!
Mvh
 

T.R

Omega
Ny här på Klocksnack
Tapio från Värmland , snart 50 bast och gillar Seiko Tissot Certina divers , tyvärr har klocksamlingen fått ge vika för andra saker i mitt liv , men känner att det är dags igen ☺️ Hoppas på givande läsning här,,
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Hej! Då var det tänkt att jag ska presentera mig själv, men huvudsakligen min Horology. Var börjar man, kanske med sitt första klockminne? Om jag bortser från alla roliga Swatch-klockor jag köpt i transithallen på flygplatser runt om i världen (huvudsakligen Europa) så stavas min första riktiga klocka Citizen Eco Drive i Titan. Mina föräldrar tyckte inte att det var tokigt att deras 12-åringa son gick runt med en klocka för närmare 6000kr back in the days. Efter den klockan hände det inte så mycket, jag bar den länge.

Därefter har jag ägt en:
- Guess med skicksnygg läderband under tonåren
- Certina DS Podium med länkarmband under mina 20's - numera med ett grönt natoband
- Swatch Gents (blå)
- Defakto Uhren Mono när jag fyllde 30 - som jag sett på nån fräck livsstilsblogg.

Men sen... för drygt ett år sedan träffade jag Yonsson, yeah that's right(!), mannen, myten... I början sa han inte så mycket om sitt intresse. Han nämnde det som bäst i förbifarten. Jag vet inte hur det gick till men plötsligt hade jag lånat hans PADI. Sedan knappt en vecka äger jag en Seiko Prospex SRPB11, "Blue Lagoon". Jag kunde inte annat än att slå till på'n. Kikar nu på en Seiko SARX045 alternativt spara till barndomsdrömmen: TAG Heuer Carrera Calibre 5 (enbart date, svart tavla och läderband). Gillar det enkla.

Jag är en newbie och håller på att lära mig tugget.

Jag har ett annat "dyrt" intresse, nämligen landsvägscyklar.

Så.. kul att vara här!
 

j_orsa

Breitling
Hej,
Har precis blivit medlem efter att ha tjyvläst forumet ett par år. Är en 46-årig jämtlänning levandes i exil på västkusten.

Mitt klockintresse grundar sig på ett allmänt teknikintresse och har alltid fascinerats av mekaniska urverk. Spanar mest på funktionsur såsom dykarur och flieger-ur.

Tackar för insläpp,
IMAG0844.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej! Då var det tänkt att jag ska presentera mig själv, men huvudsakligen min Horology. Var börjar man, kanske med sitt första klockminne? Om jag bortser från alla roliga Swatch-klockor jag köpt i transithallen på flygplatser runt om i världen (huvudsakligen Europa) så stavas min första riktiga klocka Citizen Eco Drive i Titan. Mina föräldrar tyckte inte att det var tokigt att deras 12-åringa son gick runt med en klocka för närmare 6000kr back in the days. Efter den klockan hände det inte så mycket, jag bar den länge.

Därefter har jag ägt en:
- Guess med skicksnygg läderband under tonåren
- Certina DS Podium med länkarmband under mina 20's - numera med ett grönt natoband
- Swatch Gents (blå)
- Defakto Uhren Mono när jag fyllde 30 - som jag sett på nån fräck livsstilsblogg.

Men sen... för drygt ett år sedan träffade jag Yonsson, yeah that's right(!), mannen, myten... I början sa han inte så mycket om sitt intresse. Han nämnde det som bäst i förbifarten. Jag vet inte hur det gick till men plötsligt hade jag lånat hans PADI. Sedan knappt en vecka äger jag en Seiko Prospex SRPB11, "Blue Lagoon". Jag kunde inte annat än att slå till på'n. Kikar nu på en Seiko SARX045 alternativt spara till barndomsdrömmen: TAG Heuer Carrera Calibre 5 (enbart date, svart tavla och läderband). Gillar det enkla.

Jag är en newbie och håller på att lära mig tugget.

Jag har ett annat "dyrt" intresse, nämligen landsvägscyklar.

Så.. kul att vara här!
"Jag ska lära dig allt jag kan grabben, det går nog ganska snabbt". Välkommen!
 

Classe

Breitling
Tjena! Claes heter jag, tänkte att det var på tiden att skapa ett konto här. Mitt klockintresse började med att jag fick en gammal Omega Officer från 1941 av min morfar. Efter att ha fixat i ordning den och använt ett tag så blev jag sugen på att skaffa en klocka som man inte behövde vara lika rädd om, till vardagligt syfte.

Efter att ha köpt lite skräp blev den första riktiga klockan en Tissot PR100 som jag använt flitigt. Efter något år blev jag sugen på att utöka min början på en opretentiös liten samling och skaffade en Certina DS action precidive med grön boett som jag blev kär i. Sen dröjde det inte länge innan jag började fördjupa mig mer och insåg att en SEIKO SKX skulle man ju också ha eftersom att den var en prisvärd klassiker.

Där står jag just nu, nöjd och glad men med kikaren i sikte på nästa inköp. En Hamilton khaki kanske? Vi får se! Tack för insläpp, jag ser fram emot att få lära mig mer och inspireras av alla er klocknördar.

Mvh Claes.
 
Tjena dagboken!

Nykläckt medlem här, klockintresserad sedan ett par år dock. 30 spinn i november (superkris).

I lådan ligger nu;
Sarb035
Skx007 (håller på att bli moddad för tillfället)
Aquaracer wan2110
Certina ds1 daydate
Wittneuer kostymur 1970 auto

Legenddivern såldes förra sommarn.

Nu kommer vi till det roliga, sökes!

Breitling colt gmt, har du en med vit urtavla eller vet nån som vill göra sig av med sin så vet ni vart jag är ;p

Ser fram emot att grotta ned mig ännu mer med er på KS!
 

Japocc

Omega
Hej,

Ny och intresserad av att diskutera, köpa och sälja klockor. Jag har länge varit fascinerad av finare klockor och är på väg att köpa mitt första riktiga ur.
Efter en tids intensiv research lutar jag kraftigt mot att köpa en Jaeger-LeCoultre Master Grand Taille/Master Control med JLC:s klassiska kaliber 889.

IMG_0249.JPG


Andra klockor som jag har på span är Panerai Radiomir (någon av de mindre modellerna), Rolex DateJust 1601 eller 1603, olika vintage kronografer och drömmen är nog en AP Royal Oak.

Hoppas vi kan ha givande diskussioner tillsammans.

/J
 

Sideshow Bob

Cartier
Hej,
Sebastian heter jag, nybliven medlem, trots att jag läst lite på forumet tidigare, är en nybörjare vad gäller finare klockor, hade fram till för en vecka sedan en TAG Heuer Grand Carrera:

IMG_8639.JPG


Men då jag tröttnat lite på denna, samt fattat tycke för Rolex Submariner 114060 och är på jakt efter en sådan, så var det dags att skiljas från TAG Heuren (är lite av en one-watch-kind-of-guy). Affären skedde enkelt och smidigt hos LuxuryWatches Stockholm, fick ett riktigt trevligt bemötande från Roger där.

Ser fram emot att få ta del av er kunskap inför köpet att Submarinern :)
 

SVENUR

Omega
2-Faktor
Hej alla!
Jag är färsk i dessa kretsar och har hamnat här mycket tack vare TGV på The Urban Gentry Channel och hans kumpaner på youtube (går det att undgå att bli klockentusiast efter några timmar med TGV?)
Tvekar om jag ska klä av mig det första jag gör, men vad fasen. Ärlighet kan nog vara viktigt i dessa ärenden.
So, here we go: En Longines Hydroconquest, en retro Casio och en Garmin golfklocka. Där har ni mina ur. Samtliga funktionsdugliga och två är rent av fina att titta på. upload_2017-4-20_14-26-13.png upload_2017-4-20_14-27-27.png upload_2017-4-20_14-28-44.png

Nu tänkar jag, så klart, att jag ska bättra på min samling och jag hoppas att KS rutinerade medlemmar ska kunna hjälpa till med att navigera lite säkrare i den här djungeln. Det finns säkert några av läsarna som håller med om mitt behov av hjälp att bättra på samlingen.
Nu funderar jag på följande fina ur, helt utan struktur eller röd tråd (utom möjligen prisnivån):
Seiko SKX, Stowa Flieger eller chronograph, Sinn 103 eller 104, Squale 1521, Glycine Airman, Laco Flieger eller Cronograph, Hamilton Jazzmaster American Classic.
Jag är också väldigt intresserad av en GMT inom samma prisklass.

Om någon har tankar kring första köpen (som vilken klocka, var den ska köpas, hur mycket den bör kosta, etc) så tas det tacksamt emot
Ska bli roligt (och antagligen dyrt) det här!
 
Senast ändrad:
Topp