• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

henke_west

Breitling
Trots en osund fascination av klockor är jag ökänd för att alltid vara sen och är så även till detta forum då jag länge tjuvkikat på olika forumtrådar. Klockintresset initierades med en gammal Casio i 10-års present och har sedan i takt med min ekonomisk situation utvecklats från tonårens designmärken till att poststudier innefatta en djupare beundran av klockors historia, hantverk och tradition. För tillfället bär jag dagligen min första och enda mekaniska klocka, en Tissot Visodate på det något ovanliga mesharmbandet som ofta generar komplimanger. Till sommaren hoppas jag lägga vantarna på en badvänlig dykare så akta er för jag simmar ofta på köp-och-sälj.
 

Bilagor

  • IMG_1312.JPG
    IMG_1312.JPG
    79.6 KB · Visningar: 68

eccentric

Breitling
Hej alla på forumet!

Jag är ny här och heter Carl.

Sedan lågstadiet har jag i princip alltid burit en klocka av något slag, min första var ett svart dykarur i plast med neongrön index från Swatch. Den använde jag så länge så att vridringen till slut ramlade av. Men mitt riktiga klockintresse började nog gro under den första delen av gymnasiet då jag köpte en Certina DS FIRST som jag hade under många år och som jag fortfarande har kvar och använder som min reseklocka. Till vardags bär jag numera min Rolex Submariner ref. 114060 som jag gick in och köpte på Nymans på min trettioårsdag. Och när jag är på gymmet kör jag en helsvart CASIO G-SHOCK. I dagsläget är jag på jakt efter min andra klocka och kan på sikt tänka mig en kompakt samling av sportklockor i stål på omkring 3–5 modeller från olika ansedda märken så som Rolex, Omega, Audemars Piguet, Patek Phillipe osv.

Vänligen,
Carl
 

bronny

Breitling
Hej alla!

Då har även jag blivit en medlem av detta eminenta forum som jag varit inne på flertalet gånger genom åren.

Det är först nu, vid drygt 30 års ålder som jag börjat intressera mig av klockor i en större utsträckning än tidigare. Har under lång tid varit nöjd med min gamla trotjänare (en quartz-Omega från 80-talet) men när polarna börjat plocka på sig lite fräsigare grejer så har jag givetvis inte kunnat hålla mig borta. Under ganska kort tid har jag förvärvat en del vintageklockor, främst från Omega (Seamaster Bumper -52, Seamaster 600 manuell, Genéve automat) samt lite enklare men fina grejer från Zenith, Revue och Corebert. Senaste inköpet var en efterlängtad Datejust 16234 -89 som jag köpte från Zed, som säkert många av er forumlegender känner till (rekommenderas starkt). Förutom detta går jag i väntans tider då jag beställt en Omega Speedmaster Proffessional (Speedy Tuesday Edition) - längtar! Mer långsiktig plan innefattar en Jaeger-LeCoultre Reverso Duoface, Cartier Tank samt en Tudor Black Bay 36.

I övrigt arbetar jag som managementkonsult, bor med min sambo i centrala Stockholm och långvariga intressen innefattar bland annat att både spela (gitarr och bas) och lyssna på musik, åka skidor (utför) samt greja med inredning (jey!).

Kul att ändligen vara en del av detta community!

Trevlig helg!

//Jonas
 

Plinkan

Breitling
Hej!

Lina här. Hittade forumet igår och sen dess sitter jag klistrad. Så mycket att lära! Har en klock-tokig sambo som jag tänkt överraska med en klocka i bröllopspresent, så en gissning är att jag kommer att spendera mina kvällar här en tid framöver. Det är alltid kul med fina klockor, och Breitling, Omega och Tag heuer finns redan i hushållet. Nu ska jag bara fylla på med kunskap om alla dessa finesser jag har missat.

/Lina
 

Fadershan

Patek
Hej!

Lina här. Hittade forumet igår och sen dess sitter jag klistrad. Så mycket att lära! Har en klock-tokig sambo som jag tänkt överraska med en klocka i bröllopspresent, så en gissning är att jag kommer att spendera mina kvällar här en tid framöver. Det är alltid kul med fina klockor, och Breitling, Omega och Tag heuer finns redan i hushållet. Nu ska jag bara fylla på med kunskap om alla dessa finesser jag har missat.

/Lina
Kul bröllopsgåva! Ett finare ur (ej nödvändigtsvis svindyrt) håller genom hela livet med lite kärlek (och möjligen några generationer till). Jag gav min fru en klocka i bröllopsgåva och även mammagåva när vi skulle bli föräldrar första gången fast det är jag som är klocktokig och inte hon. Meen hon börjar få en rätt fin samling ändå :p

Vad lutar det åt nu för klocka? Jag är vintagenörd så jag kan tycka en årsklocka är lite extra trevligt för speciella sammanhang. Dvs en klocka från samma födelseår som din blivande man.

Ha det fint och jag det finns en hel del läsning här! :)
 

Plinkan

Breitling
Tack för bra feedback! Att köpa en från samma år han är född hade jag aldrig kommit på.

Hehe, jag fick också en klocka som mammagåva. Väldigt uppskattat! Används i princip varje dag.

Han har tittat på en Breitling Transocean Day & Date, och som andra val en Tag heuer Carrera. Egentligen är det väl den mer dressade stilen som är intressant, för det saknar han. Sen finns det en gammal Seamaster i samlingen, så känner att den inte får bli för lik den. :)
 

Plinkan

Breitling
Kul bröllopsgåva! Ett finare ur (ej nödvändigtsvis svindyrt) håller genom hela livet med lite kärlek (och möjligen några generationer till). Jag gav min fru en klocka i bröllopsgåva och även mammagåva när vi skulle bli föräldrar första gången fast det är jag som är klocktokig och inte hon. Meen hon börjar få en rätt fin samling ändå :p

Vad lutar det åt nu för klocka? Jag är vintagenörd så jag kan tycka en årsklocka är lite extra trevligt för speciella sammanhang. Dvs en klocka från samma födelseår som din blivande man.

Ha det fint och jag det finns en hel del läsning här! :)
Äsch, ny som jag är så fattade jag inte det där med citat. Svar hamnade som nytt inlägg istället. Ville bara säga tack!
 

Ltvik

Breitling
Hej klockvänner, jag har alltid haft ett intresse för nyttoföremål av god kvalitét och snygg design vilket lett in mig på klockintresset. Köpte min första riktiga klocka inför officershögskolans utbildning, en Citizen i titan och safirglas perpetuell kalender mm. Klockan höll fram till 2014 då in
fattningen lossnade. Då jag fått en liten mognare smak insåg att ett automatiskt ur var den enda rätta vägen framåt. Eftersom jag inte klarar mig utan klocka köpte jag omgående en billig Alpha. Ja, jag vet, säg vad ni vill men jag är faktiskt imponerad av man kan få tag i en automatisk klocka med safirglas och miyota urverk för 1000spänn. Har tålt åtskilliga fridyk och bad samt håller tiden med +3.5s/dygn. Köpte mig en air blue delta ifrån deep blue mest för att priset var oslagbart. Mina nästa steg blir en steinhart ocean one red, Halios Delfin för att kanske nöja mig med en Bremont sedan. Tack för medlemskapet! Mvh Daniel
 

Bilagor

  • 20170125_162828.jpg
    20170125_162828.jpg
    187.8 KB · Visningar: 70

Kaarina

Breitling
Hej
Så tänkte väl presentera mig kort som den nya medlemmen jag är på forumet.
Hittade hit då jag sökte info om min morfars klocka som jag nu bär dagligen.
I övrigt så är det familjelivet här i Skåne och helgerna i skogen med jakten i Småland som är mitt liv.
Med vänlig hälsning, Kaarina
 

Elektriken

Breitling
Hej där!
Eftersom jag är ny medlem här på forumet så tänkte jag presentera mig.
Klockor är för mig ett relativt nyfunnet intresse. Märken som jag är inne på mest är Rolex, Omega & Alpina. Har själv en Rolex 116610LV "Hulk", en Alpina "Alpiner automatic 4" & funderar på en Omega PO.

/ Elektriken
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej där!
Eftersom jag är ny medlem här på forumet så tänkte jag presentera mig.
Klockor är för mig ett relativt nyfunnet intresse. Märken som jag är inne på mest är Rolex, Omega & Alpina. Har själv en Rolex 116610LV "Hulk", en Alpina "Alpiner automatic 4" & funderar på en Omega PO.

/ Elektriken
Släng upp en bild på Alpinan i Alpina tråden bums, välkommen hit förresten !

https://klocksnack.se/threads/den-smala-tråden-om-alpina.63001/
 

Duckie

Omega
Hej
Bor strax norr om Sthlm och jobbar som produktchef och uppnått den så kallade medelåldern. I alla fall fysiskt ;-)
Skaffade första mekaniska klockan tio år sedan efter en hel massa funderingar. Hade några snygga schweiziska kvartsur jag använde ett många år vilket nog lade grunden för klockintresset och till slut ledde in mig i mekanikens värld.
Första mekaniska klockan blev inte en Rolex eller Bratte utan en Reverso GT följt av en IWC Flygar-chrono året efter. Inser att det kanske är udda val som första köp på detta forum ;-) ?
En kollega har nyligen bestämt sig för att försöka köpa nya Daytonan (han jobbar på det i alla fall) och då återväcktes mitt tidigare avsomnade klockintresse igen. Fick mig inse att tio år mellan klockköp verkar onödigt länge. Eller?
Detta har hursomhelst medfört att jag hämtade ett paket på Krons i helgen samt att jag även signar upp på forumet.
Till skillnad från de flesta andra på forumet har jag inte lockats av Rolex, men får erkänna att jag börjat snegla en hel den på sensate Explorer 1: an. Så om någon har en sådan liggande oanvänd så kan jag nog övertyga mig själv om att behöva en sådan också. :)
 

Sonos

Omega
Sneglat på forumet ett tag och dreglat över era klockor. Blir eventuellt köp i sommar/höst.
Boende i Stockholm och största intressen är aktier/investeringar och golf, spelar på +3 så ser fram emot sommaren nu :)

Allt gott!
Välkommen! Kul med duktiga golfare. Har själv +1,8 (att spela på det är en annan femma) och längtar också till att vädret ska skärpa till sig! :)
 

Erkan

Omega
2-Faktor
Hejsan!
Efter att ha dreglat anonymt på forumet sedan i julas kanske så tyckte jag väl att det vore på sin plats att bli medlem. Tack vare det som jag precis beställde min första "riktiga klocka" en Seiko skx007 och mer ska det väl bli?
Till vardags så pluggar jag till tandläkare i Göteborg.
// Erkan
 

Sweffs

Breitling
Tjena!

Presenterar mig igen då min förra var lite väl kort. Har under en tid varit passiv och ej medlem på KS. Har blivit väldigt intresserad av klockor den senaste tiden och har kollat mycket på Rolex. Är ute efter att köpa en Explorer 214270 eller submariner 114060/14060M. Möjligtvis en äldre 14060 om allt är korrekt.

Annars pluggar jag företagsekonomi med inriktning revision på Stockholms universitet och har nyligen fått jobb på grant thornton till min examen efter årsskiftet. Driver även ett nystartat bolag med 6 anställda parallellt med allt annat.

Tack och hej!
 

GossipGirl

Cartier
Hejsan!
Efter att ha dreglat anonymt på forumet sedan i julas kanske så tyckte jag väl att det vore på sin plats att bli medlem. Tack vare det som jag precis beställde min första "riktiga klocka" en Seiko skx007 och mer ska det väl bli?
Till vardags så pluggar jag till tandläkare i Göteborg.
// Erkan

Välkommen! Kul med Seiko, passar oss studenter perfekt!
 

Muppetoss

Breitling
Hej alla!

Har varit medlem ett tag och läst en del, högt som lågt och bara försökt agera tvättsvamp med all info. Är 26årig stockholmare som pluggar textil i den eminenta staden Borås. Så klädintresset har alltid funnits och sakta men säkert kryper klockintresset fram. Första ordentliga klockköpet närmar sig och under många år har Speedmastern vart prio tills för ett halvår sedan då jag provade IWCs 3717. Så ligger i valet eller kvalet just nu men förhoppningsvis är beslutet taget inom kort.

Kul att vara här!
 
Hej !
Har smygläst på Klocksnack några månader och nu tog jag modet till att gå med. Mitt klockintresse började med hustrun gav mig en Tissot PR50 Titanium för 12 år sen när vi förlovade oss. Då var enda kravet på klockan att länkarna inte skulle dra håret på mina armar! =)

Med tiden har vänner runt mig lekt med dyrare pjäser och själv har mitt intresse börjat få fart på sista tiden.
Vad gillar jag för klockor? Jag använder klockan som arbetsredskap, sover, duschar, tränar, grejar i trädgården, byter däck, leker med barnen.
Använder klockan hela dygnet och sliter den med kärlek. Här i forumet skulle nog min stil av klockor gå under utrycket "daily beater".

Tack för att ni finns och allt arbete ni lägger ner för oss som följer Klocksnack.
Gabriel B
 
C

Coach

Guest
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.

Hej på Er alla klockentusiaster!
Jag är ny här på forumet och vill presentera mig.
Kan hända att jag gör fel nu när jag lägger in detta men någon som är admin får gärna lägga detta på rätt ställe annars.

Efter många många klockvändor i quartzvärlden så har jag helt plötsligt gått över till automatiska klockor.
Inget ont om quartz eller något snobberi men efter att ha sett hur automatiska klockor fungerar under skalet så är jag såld.
Det klockmärke som jag fallit pladask för är Breitling.

En kompis till mig som är musiker kom hem från USA efter en spelning med just en Breitling Avenger och sen var det kört, kärlek uppstod vid första ögonkastet med denna klocka.

Jag såg nyligen en dokumentär om hur Breitling Chronomat 44 tillverkas och att det tar över 1 år att färdigställa en sådan med alla led i processen.
Jag blev så impad att jag köpte en bara ett par dagar efter.
Hoppas det finns fler som gillar dessa klockor och som vill utbyta lite erfarenheter.

Mitt nästa inköp lutar åt antingen ännu en Chronomat 44 eller en Avenger ll med blå urtavla.
Just urtavlor i blått är jag svag för.

Ibland tänker jag att det hela säkert kan förklaras med att jag har någon slags diagnos som har detta intresse.
Frågan är om jag någonsin kommer bli nöjd eller om det är en ständig jakt på nästa timepiece.

Känns dock skönt att det finns många som delar detta intresse och det är en tunn tråd mellan passion och galenskap.
Men som sagt, live for something or die for nothing right :)

Ser fram emot att både följa samt att delta i flera trådar på detta spännande forum.

Jag postar en bild här på min Chronomat 44 med Blackeye Blue urtavla.
 

Bilagor

  • IMG_0826.JPG
    IMG_0826.JPG
    116.4 KB · Visningar: 65

LUFC

Cartier
2-Faktor
Hejsan! Likt en ubåt har jag bubblat runt här under ytan ett tag. Har slängt upp 2 inlägg lite spontant redan. Tanken va att presentera mig igår redan, men en bilkrock med firmabilen kom i vägen.

32 år och bor i Norrland. Klockintresset har väl alltid funnits där. Men på sistone har det uppdagas att man måste ju även börja köpa klockor. Har iaf som mål att i 35års present köpa mig en Speedmaster eller en El Primero. Är öppen för nya idéer om någon har tips på andra i 20-30k klassen.

Här kommer min ytterst modesta samling.
IMG_0579.JPG
 

Jyanix

Breitling
Hej!

Martin heter jag, ny på forumet :)

Ganska ny på det här med klockor. Äger en Omega Seamaster Cosmic, en Bulova samt lite enklare klockor.

Bor i södra Skåne.

Kul att vara här!
 

maug

Breitling
Hej alla :)

Morgan heter jag, helt ny här. 21 år gammal och har aldrig burit en klocka... än!

Tanken bakom registreringen är väl att få inspiration av alla era fantastiska klockor och förhoppningsvis hitta klockan som blir min första!

Drömmen är Omegas månklocka, om någon sitter på en som de vill sälja så hör av dig ;)

Ser fram emot att vara här!
 

Sebben89

Breitling
Hej!
Heter Sebastian och snubblade över denna sida när jag kickade runt på lite klockor härom kvällen.
Har varit intresserad av klockor en längre tid men inte riktigt haft råd med någon riktig dyrgrip än. Men tar examen och börjar jobba nu i sommar så ska bli ändring på det!
Har en longines efter farfar han fick av av Skanska 1977 efter 25 års trogen tjänst men som är ur funktion för tillfället. Inte haft möjlighet att lämna in den än.
Har även köpt några roliga billiga klockor på tradera som fyller sin funktion.

Ska bli kul och hänga lite här och kika på fina klockor och drömma sig bort!
 

Frank-77

Breitling
Hej Frank heter jag, är allmänt intresserad av klockor både armbandsur och fickur har sökt mycke info här inför köp av klockor kanonforum.
 
Topp