• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bollkallen

Breitling
Hejsan, känns lite redundant att skriva ny här i en sådan tråd. Men gör det ändå. Är ny här. Mitt klockintresse är ganska nyfött, även om jag äger många klockor (fått en del i form av priser och gåvor). Det jag är mest intresserad av är nytänkare och tillverkare som vågar ta ut svängarna lite. Känns som jag tillhör en udda skara här på forumet men hoppas det finns plats för tvivelaktiga individer som mig.
 

J.Å

Omega
Hej klocksnack!
18 år från Göteborg med ett relativt nytt intresse för klockor (på grund av åldern) Jag har varit medlem ett tag och granskat många av de väldigt övergripande trådarna som finns. Känner nu att det är dags att presentera sig eftersom att forumet tar upp en stor del av min fritid :) Fick tipset om forumet genom podden som jag på något sätt började lyssna på (riktigt bra förövrigt).

Efter ett tags arbete börjar man snegla på lite billigare klockor, exempelvis nån schleten gammal Tank eller en 60-70tals DJ. Även om jag blickar mot min första "riktiga klocka" som jag hoppas blir en Nodate submariner eller explorer I (kalla mig tråkig) Men jag får se va det kommer för idéer då jag ändrar åsikter väldigt ofta. Vilket jag är ganska säker på jag inte är ensam om här på forumet ;)

Jag tror på en väldigt aktiv framtid här på KS!
/Gustav

Kul med fler gbgare! Välkommen! :)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Hallå gott folk! Jag köpte min första automatiska klocka 2004, en Certina DS3 och sa till min hustru att denna klockan ska jag ha resten av mitt liv, detta blir mitt sista köp. Jag hade fel och jag är förlåten. 13 år senare sålde jag min Certina och det var den första klockan jag flippade som det heter bland klocknördar. Jag gick 2000 kr plus men den vinsten kommer ätas upp av min nästa flipp om den går ok. Jag har fått dille på Seiko och jag håller på att byta ut min lilla klocksamling. Nu köper jag bara klockor som jag ALDRIG kommer att sälja såkallat. Jag skaffade mig nyligen en Seiko Marinemaster 300 (SBDX017) som en liten klapp på axeln för det var jag värd. 14 dagar senare sände jag samma klocka på service för urverket började forta sig otrevligt mycket. Något besviken på min måndagskopia av urverket 8L35 så beställde jag en Seiko Darth Tuna (SBBN013) med legendariskt kvarts urverk. Detta praktexemplar till dykarur borde komma till Sverige om en vecka eller två. Som ni märker är jag svag för dykarur, helst av det robusta slaget. Jag har även en BR 02-92 Orange på min handled nu men den klockan måste jag nog tyvärr flippa. Casio gör också bra grejer och jag äger bland annat en GWG1000 (rent tekniskt är den inte min men min kollega har inte skickat mig sitt kontonummer ännu så jag har inte betalat för klockan) samt en GW-5000 som jag älskar. Jag heter Johan och ser fram emot att lära mig både ett och annat på detta forum! Väl mött!
 

Thell

Omega
Hej!
Jag har varit medlem en stund nu men inte kommit mig för att presentera mig än...36 år, bor i Norrköping och jobbar i rymdbranschen. Har alltid gillar klockor men inte haft något större intresse förrän nu. Det började med att min fru fick tag på en vintage Catorex som hon gav mig. Efter det ökade intresset för främst mekaniska klockor snabbt! Har nu samlat på mig åtta klockor (bla. Relide, Tissot och Seiko) i varierande skick som jag tänkt att "renovera", mest för det är roligt att lära mig mer om mekaniska urverk. Har beställt lite billigare verktyg för det här ändamålet till att börja med.
Min första automatiska klocka köptes för ca. 2 månader sedan och jag blev kär med en gång. Fascinerande! Senaste köpet blev en Omega Seamaster Automatic från 1959 som min fru fick. Måste ju ha en "med-beroende" :)

Det känns ganska naturligt att kombinera mitt jobb i rymdbranschen med mitt intresse för klockor, och där finns det en hel del intressant. Har fortfarande inte läst på så mycket, men det finns en del klockor som varit uppe i rymden - en del märken (Omega) mer än andra. Jag är rätt sugen på en Bulova Accutron Astronaut eller den nytillverkade Moonwatch. Skulle ju gärna äga en Omega Speedmaster Professional men har inte riktigt mage att lägga så mycket på en enda klocka - än så länge...

Hoppas på att lära mig mycket av den samlade kunskapen här på Klocksnack och även utöka samlingen!
 

fraddan

Panerai
2-Faktor
Hej alla klockfantaster!

Jag heter Fredrik och har varit medlem här på KS ett tag men inte deltagit i några diskussioner eller dylikt. Mitt intresse för klockor började för några år sedan eftersom jag tyckte det var roligt att klockan var med mig mer eller mindre vad jag än hittade på. Dessutom tycker jag att en klocka runt handleden helt enkelt ser väldigt bra ut!

Trots mitt klockintresse äger jag tyvärr troligtvis inte någon klocka som imponerar här på KS (har en Tissot Seastar quartz guldklocka, en Triwa Hvalen och en luminox) men tanken är att ändra på detta så småningom. I övrigt tycker jag det är roligt att här på KS se hur folk använder sina klockor och vad de har för åsikter om olika klockor. Det är även kul att se hur marknaden för klockor ser ut och utvecklas.

Detta var några ord om mig. Tack för ett trevligt forum!
 

Tingeling

Breitling
Hej Hej
Är en ganska ny klockentusiast som äger i skrivande stund en SKX009 och en Flightmaster, är även en Elit gymnast på interntionell nivå men mer om klockor då jag just nu letar efter min nästa.. letar efter en klocka som jag kan ha som en riktigt bra beater för ca 10-13tkr begagnad och swiss made så kan jag ha min skx som beater till den.
Aja säker ingen som läser det här men har ni något förslag på klocka så hör av er! är Just nu otroligt sugen på en Oris sixty-five 42mm (blå eller grön)
Hare gött!
 
Hej!

Är ny medlem på KS fastän jag har smugit runt på sidan i månader då jag fick tips om sidan av en vän. Kan inte förstå att jag inte hittat hit själv tidigare, vilken imponerande kunskapsbank ni alla bidrar med, TACK! Är 35 år och boendes i Skåne och är lite lätt beroende av klockor Har en IWC big pilot, en Breitling transocean daydate, en Sjöö Sandström chronolink worldtimer samt en Vintage Rolex daydate. Utöver dessa har jag en massa andra klockor, gamla och nya i lägre prisklasser. Det behöver inte alltid vara dyrt för att vara snyggt... det var lite kort om mig, hoppas att ni tar emot mig med öppna armar.
 

Graves

Breitling
Graves här,
Ny på detta forum; samlar på blandat gott; en del art deco, vintage samt ctp klockor.

Kul att se alla fina bildar på fantastiska klockor.

Återkommer! ⌚️

IMG_4524.JPG
 

LennyK

Panerai
Tjena alla! Roligt att få vara med i ett gött gäng! Jag är en 40 årig go gubbe från Götet och jag tycker klockor är fantastiskt spännande. Jag lägger ned massa tid varje dag på att kolla annonser och i olika forum om klockor, så lika bra att ta steget in i KS där man kan tjöta med likasinnade! Jag är en liten dykarnörd så jag har mest såna klockor i min samling. Ha det fint så hörs vi i trådarna!
 

Pinus

Breitling
Hallå!
Drygt 30 år gammal bleking här som jobbar i skogsbranchen.
Har burit klocka varenda dag sen jag började skolan och har därmed en permanent klockbränna som inte försvinner ens i midvintern :) Att gå utan klocka är otänkbart och det känns genast som att något väsentligt saknas. Dock har det alltid handlat om digitala casio-klockor för 700-1000 kr tidigare.

Så för några år sedan tyckte jag det var dags att köpa en lite mer vuxen klocka. Tyvärr har jag en förmåga att grotta ner mig i detaljer när jag ska köpa någonting, oavsett om det handlar om en bil, eller en tv, eller som i det här fallet ett armbandsur. Så planen från början att gå in i en butik och köpa ett snyggt quartz-ur på länk byttes så småningom till automatur och kvalitetsklocka. Tankarna och blickarna har gått över bland annat Seiko, Longines och Tag Heuer innan jag slutligen fastnade stenhårt för Breitling.

Så här sitter jag fortfarande efter att ha lurkat i över två år med min billiga Casio och dreglar över bilderna i Breitling-tråden. Men nu är jag medlem här så det är i alla fall ett steg i rätt riktning. Vi hörs.
 

LennyK

Panerai
Hallå!
Drygt 30 år gammal bleking här som jobbar i skogsbranchen.
Har burit klocka varenda dag sen jag började skolan och har därmed en permanent klockbränna som inte försvinner ens i midvintern :) Att gå utan klocka är otänkbart och det känns genast som att något väsentligt saknas. Dock har det alltid handlat om digitala casio-klockor för 700-1000 kr tidigare.

Så för några år sedan tyckte jag det var dags att köpa en lite mer vuxen klocka. Tyvärr har jag en förmåga att grotta ner mig i detaljer när jag ska köpa någonting, oavsett om det handlar om en bil, eller en tv, eller som i det här fallet ett armbandsur. Så planen från början att gå in i en butik och köpa ett snyggt quartz-ur på länk byttes så småningom till automatur och kvalitetsklocka. Tankarna och blickarna har gått över bland annat Seiko, Longines och Tag Heuer innan jag slutligen fastnade stenhårt för Breitling.

Så här sitter jag fortfarande efter att ha lurkat i över två år med min billiga Casio och dreglar över bilderna i Breitling-tråden. Men nu är jag medlem här så det är i alla fall ett steg i rätt riktning. Vi hörs.
Ha ha roligt skrivet! Jag kände igen mig i mycket av det du skrev, den klassiska klockbrännan... och att sitta och glo på bilder och artiklar i evigheter . Vad var det som gjorde att du fastnade för Breitling?
 

watchout1972

Panerai
IMG_2611.JPG
Hej.

Jag har precis registrerat mig, men har läst lite sporadiskt ett tag. Mitt klockintresse började i tidiga år då jag alltid varit mycket flygintresserad. För typ 20 år sedan fick jag ett erbjudande om att köpa en ny Breitling, vilken jag ville till ett bra pris. Den startade intresset (lånad bild). Jag sålde den för något år sedan och har idag en samling med andra i mina ögon fina klockor. Jag är svag för många klockor, med i synnerhet samma som många här. Rolex, Omega och Breitling.
 

Virknisse

Cartier
Hej!
Skyller på pappa att jag är här. Fick en rolex datejust när jag fyllde 25, sen dess är det kört. Hittade pappas gamla omega speedmaster som han köpte i Geneve på 70-talet, lyckades övertala honom att jag skulle ha den. 15 år, en Panerai och en IWC senare så knackar jag härmed på dörren till denna gemenskap och säger hej! Nu är jag här....
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hej!
Nisse heter jag och är hemmahörande i Stockholm. Har kikat runt på forumet rätt så länge för inspiration och för kunskapsinhämtning och känner nu att det är dags att presentera mig kort.

Jag blev frälst på riktigt för tre år sedan när jag fick en Tissot av frun och började läsa om klockor och urverk. Innan dess hade jag bara haft parfymklockor. Sedan Tissoten har det blivit ett par billigare Seikovintage, ett par ryssar, en Seikodykare och senast en från Karlskrona watch company (kunde inte låta bli när hela min familj härstammar från Karlskrona och jag själv har viss erfarenhet av det militära).

Tanken för ett par år sedan var att som först riktiga klocka skaffa en Seamaster. Dock kom ett bröllop (mitt eget) emellan. Och bröllop är dyrt.
Sedan ändrade jag mig och skulle inleda min klockbana med en sub. Då skulle vi skaffa en säker kombi. Och säker kombi är dyrt.
Sedan ändrade jag mig till en speedy men då hade barnet kommit. Och barn är dyrt.

Idag är jag fortfarande kvar på speedyn men snart är föräldraledigheten över och pengarna räcker förhoppningsvis till mer än blöjor och snus.

Grymt forum, kul att vara här!
 

Pinus

Breitling
Ha ha roligt skrivet! Jag kände igen mig i mycket av det du skrev, den klassiska klockbrännan... och att sitta och glo på bilder och artiklar i evigheter . Vad var det som gjorde att du fastnade för Breitling?

Tack :) Svårt att sätta fingret på riktigt men det har varit en rätt så lång process. Insåg väl rätt snart att 2000 kr inte skulle räcka så långt så budgeten blev 5000. Kan man lägga 5000 kan man lägga 10 000 och kan man lägga 10 000 kan man lägga 20 000. Där någonstans kom Breitling in i bilden. Har klämt och kännt på några stycken på ett par flygplatser (efter att ha stoppat ner casion i fickan) och fått ett väldigt gediget intryck.

Men nu i kväll har jag nog råkat köpa en så fortsättning följer...
 

LennyK

Panerai
Tack :) Svårt att sätta fingret på riktigt men det har varit en rätt så lång process. Insåg väl rätt snart att 2000 kr inte skulle räcka så långt så budgeten blev 5000. Kan man lägga 5000 kan man lägga 10 000 och kan man lägga 10 000 kan man lägga 20 000. Där någonstans kom Breitling in i bilden. Har klämt och kännt på några stycken på ett par flygplatser (efter att ha stoppat ner casion i fickan) och fått ett väldigt gediget intryck.

Men nu i kväll har jag nog råkat köpa en så fortsättning följer...
Cool, och grattis! Då får man snart se en bild på en fet Breitling då!!
 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Hej,

Nybliven medelåldersnojare. Bilar är för dyra, motorcyklar för farliga.. Återstod klockor:)
Har väl alltid varit intresserad av estetiken, om inte funktionen. Genom åren har jag mest köpt modeklockor, började med Marc Ecko för att gå vidare med Calvin Klein, Armani och liknande. Var i stort nöjd, klockorna var fina och satt ganska bra...tills jag nyligen på måfå gick in i en butik och provade en Oris Aquis. Det var minst sagt en AHA-upplevelse!

Köpte samma modell och en Hamilton X-patrol på nätet efter att ha sålt av mina modeklockor. Nu är jag "igång" antar jag:)
 

Kn00d

Cartier
Hej!
Ny på forumet efter lång tid av bara läsande. Snart färdig ingenjör så intresset är än så länge en lång önskelista. En av de första klockorna jag har i åtanke är något från det isländska JS Watch då pappa kommer därifrån och jag åker ofta dit. Än så länge består min "samling" av en Seiko SARB065, Coktail Time, på en ljusbrun croc-strap från Hirsch.
Fil_000.jpg
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hej!
Ny på forumet efter lång tid av bara läsande. Snart färdig ingenjör så intresset är än så länge en lång önskelista. En av de första klockorna jag har i åtanke är något från det isländska JS Watch då pappa kommer därifrån och jag åker ofta dit. Än så länge består min "samling" av en Seiko SARB065, Coktail Time, på en ljusbrun croc-strap från Hirsch.
Fil_000.jpg
Känner igen önskelistan. Snygg Seiko!
 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Impulsköpte en Seiko från Klockmaster i Globen idag. Vet att man ska ta tid på sig, läsa på, jämföra ... Men det flög ur skallen när jag såg den.

Har av någon anledning snöat in på Seiko som märket för mina vardags/-fritidsklockor. I mina färska ögon erbjuder de sjukt fina och tydligen väldigt välbyggda klockor för minst sagt rimliga priser.
20170710_182136.jpg
 

oismatte

Omega
Hej Klocksnack!

Jag är en 22-åring från Göteborg och har hängt här på forumet i tystnad ett bra tag, men allt eftersom intresset blivit starkare så känns det naturligt att ta steget och bli medlem.
Studerar Industriell ekonomi (civilingenjör) och som student är det ju allmänt känt att man skall hålla hårt om pengarna. Har dock sålt ett AB och tänkte unna mig min första lite finare klocka. Har endast ägt en Gant Park Hill som jag har haft nu i fyra år och varit väldigt nöjd med (fyllt sin funktion som fashion-klocka). Vill ta steget över till automat och tänkte höra mig för om ni har tips på klockor.

Tänker mig upp till ca 14k, stållänk.
Har kikat en del på Longines Conquest L2.785.4.76.6, Tissot Le Locle Powermatic 80 T006.407.11.033.00 samt Frederique Constant FC-303WN5B6B men har inte vågat slå till ännu.

Allt väl,
 

Whale

Cartier
2-Faktor
Hej Klocksnack!

Jag är en 22-åring från Göteborg och har hängt här på forumet i tystnad ett bra tag, men allt eftersom intresset blivit starkare så känns det naturligt att ta steget och bli medlem.
Studerar Industriell ekonomi (civilingenjör) och som student är det ju allmänt känt att man skall hålla hårt om pengarna. Har dock sålt ett AB och tänkte unna mig min första lite finare klocka. Har endast ägt en Gant Park Hill som jag har haft nu i fyra år och varit väldigt nöjd med (fyllt sin funktion som fashion-klocka). Vill ta steget över till automat och tänkte höra mig för om ni har tips på klockor.

Tänker mig upp till ca 14k, stållänk.
Har kikat en del på Longines Conquest L2.785.4.76.6, Tissot Le Locle Powermatic 80 T006.407.11.033.00 samt Frederique Constant FC-303WN5B6B men har inte vågat slå till ännu.

Allt väl,
Vad trevligt med ännu en medlem! Jag skulle vilja rekommendera en Longines Legend Diver som dyker upp i säljtråden hyffsat frekvent. Du bör inte betala mer än 13 T för skönheten.
 

Mazie

Breitling
Tjenare!
Pontus heter jag och är 17 år gammal, är studerande så som de flesta andra i min ålder så kan pengar vara ett problem men efter gymnasiet och ett par år på högskolan så hoppas jag väll på att se klocksamlingen skina! Är väldigt ny in i klockvärlden, började visa intresse i klockor för ungefär 1-2 månader sedan, efter mycket research så har jag fastnat för Seiko klockor så min första riktiga klocka är i detta nu på väg! En Seiko SKX007K1 blev det och fler klockor lär det bli! En av drömmarna är väll en GMT-MASTER 2 :). Hoppas på att få mycket hjälp och även att i framtiden kunna hjälpa andra i detta forum!
 

LennyK

Panerai
Tjenare!
Pontus heter jag och är 17 år gammal, är studerande så som de flesta andra i min ålder så kan pengar vara ett problem men efter gymnasiet och ett par år på högskolan så hoppas jag väll på att se klocksamlingen skina! Är väldigt ny in i klockvärlden, började visa intresse i klockor för ungefär 1-2 månader sedan, efter mycket research så har jag fastnat för Seiko klockor så min första riktiga klocka är i detta nu på väg! En Seiko SKX007K1 blev det och fler klockor lär det bli! En av drömmarna är väll en GMT-MASTER 2 :). Hoppas på att få mycket hjälp och även att i framtiden kunna hjälpa andra i detta forum!
Seiko är alltid bra. Har kvar min 009 fortfarande sedan många års trogen tjänst och har klarat det mesta utan problem! Välkommen!
 
Topp