• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Lika bra att presentera sig då....

Mats heter jag och håller till bland björnar och vargar i de Norrlänska skogarna. Klockintresset har väl egentligen funnits
länge men det har i princip "bara" rört sig om quartz Certinor av någon anledning. Saknar lite den tiden då man fick syn på en klocka och köpte den för att den var snygg och ett hyfsat känt märke. Nu funderar man hit och dit på olika urverk och luggbredder, höjder och fan vet allt. Detta kan jag beskylla min mustschprydde kollega från Småland för, som häckar på dessa forum dagligen. Han förklarade och visade en massa om automatiska ur osv och sen dess är man lite fast. Detta har pågått i drygt ett år nu.
Jag vet inte vad jag egentligen vill ha då mitt begär tydligen ändras hela tiden. Jag brukar smyga på M-killers blogg då jag tycker att pannorna är riktigt coola, har för mig att han var i farten med att skaffa en pvd modell men jag vet aldrig om det blev av, den såg dock riktigt brutal ut.

Just nu är det väl min Dive Master 500 som får bekänna mest färg, det är min första "riktiga" klocka. 2892 urverk, glasbaksida och byggd som en stridsvagn. Ändbitarna kan användas som bojsänke och klockan skulle nog göra rejäl skada om den skulle behöva kastas mot en björn eller någon annan överraskning på bakgården.

Köpte den säker för dyrt och är säkert inte så lättsåld pga av "inget riktigt klockmärke" men det gör absolut ingenting då den kommer att få stanna för alltid skulle jag tro.

Tack för ett bra forum
/Mats

IMAG1052-1-1-1.jpg


IMAG1218-1-1.jpg
 

mac-jones

Breitling
Mitt namn är Michael och bor i Visby och tillhör väl seniorerna då man är född -57
Har hängt på TTT med nickname mac-jones så det blir samma här, jag är en inbiten Rolexnörd
DSC00774.jpg

Bratten är fruns.
Mvh M.Jones (Visby)
 

frere

Audemars
2-Faktor
30-årig, pappaledig läkare. Lite bedrövad över att aldrig kunna ha klocka på jobbet, men desto ivrigare klockanvändare på fritiden. Har en mycket blygsam "samling", i dagsläget bestående av en tag heuer monaco av yttersta snikmodell och en rejäl certina-beater.
 
Senast ändrad:

Rossi

Rolex
2-Faktor
Välkommen! Här är vi en salig blanding av människor. Jag hoppas att du får ditt lystmäte när det gäller klockor och samtidigt känner klocksnacks gemenskap.
 
Hej och hå!

Jag är en glad (snart 30) säljare/affärsutvecklare inom elektronikåtervinning som blev torsk på klockor för ca 3 år sedan, sedan har det bara gått åt .........te :)
Inget fel med det, tvärtom. Frugan är oxå smittad som tur är och använder mina klockor mer än gärna.
Åker även hoj och har en HD Nightrain -02 och en liten, mycket arg och farlig (tror han) hund som består av både chihuahua och terrier!

Började med en Longines quartz chrono och sedan blev det många klockor, nämner några:
Lemania Tg
Rolex 14060M
Rolex 16710
Rolex 1603
Rolex 1601
Rolex 16610
Fortis B-42 Chrono
Omega Planet Ocean 42mm
Hublot MDM Quartz chrono
Tag Heuer Grand Carrera Calibre 17
Seiko Sumo, SKX, 6139-7040 mfl.
Citizen Eco+Autozilla
Tag Heuer Aquaracer
Omega Speedmaster Legend
Breitling Duograph (ref762) -46 (osäker på årtal - såldes på Kaplans, ångrar jag mig----JA!)
Breitling Chrono (ref 765)
och massor med vintage klockor typ Omega officer, 265 etc etc

Nuvarande:
Rolex 16600 Sea-Dweller
Rolex 16758 GMT 18K på 18K jubilee :)
Breitling Chronomat
Breitling Sirius
Breitling Colt (första modellen)
Citizen Aqualand
Omega Planet Ocean XL
Certina 14K från farfar
+diverse damklockor som hon inte vill använda, bla NOS Omega Dynamic och Omega Constellation

1D2688CD-CBAD-4FFF-85E2-5533C9BA7C0C-11412-00001343B457D1EE_zpsb92190a8.jpg

0213953A-A66C-4796-962F-821FCF81E981-11412-00001343A106A7DF_zps4cd257c0.jpg

6B9C6259-309B-4FB5-8EED-BBED86ADA3C1-11412-000013437EE51D3F_zpsb6356e53.jpg

A2A5414B-4B51-4A7E-A209-E90C452CD550-11412-0000134365E28704_zpsfdfd2a14.jpg

86355E8B-2301-46F3-B5D1-3AA434056FF8-11399-00001342641A51F4.jpg

46351BC2-0604-4328-A7A3-15FA1EACAC3B-11399-000013425A493039.jpg

C6B82018-955A-4A63-85A7-AB28A6EAF1C4-11412-000013430B082A1C_zpsdae4509a.jpg

Tyvärr dålig bild på dessa vackra, fick sno den från datorn med iphonen eftersom photobucket via datorn krånglar!
BAECCA60-7C4A-470A-BB8A-47E95A8B104F-11457-0000134D6908DC75_zps3f92932b.jpg

Och sist, bättre bild på min GMT, numera med korrekt nippletavla:
136A1E86-0C69-4222-BFCF-53C46051204C-11399-000013423EE11E55.jpg

Med vänlig hälsning
N
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Häpp! Lite sent in i matchen. Hade helt missat detta nya, aktiva forum...

Egen företagare (tryckeribranchen) från Motala. Gift & 2 barn. Hyfsat ny i klocksvängen, men ville ha nå´t trevligt till min 40-årsdag som inträffade tidigare i år. Det blev en Tag Heuer Carrera Heritage, som nu fr agera vardagsklocka & snabbt därefter en vintage Heuer Carrera från mitt födelseår, som just nu är min graal. Efter lite häng på TTT, så blev det en vintage Tudor OysterDate som "dressklocka", en Glycine Diver som strandklocka och en vintage Tissot Navigator bara för att den var så förbannat cool... Har upptäckt att vintage är min cup of tea... På önskelistan: en Heuer Camaro & en vintage Rolex Sub. Nya klockor (och prylar i allmänhet) intresserar mig inte så mycket. Jag får lixom inte "pirret" av dom...

Musik (spelar gitarr) & gamla bilar är andra pasioner. Fuskar lite med golf oxå...

Lite bilder:
(blandat från Photobucket - oprocesserat & Instagrammat om vart annat...)

Klockorna:

E484ACB7-D9C0-48AB-8A5B-0F237E8557E4-12551-00001A2316559829.jpg


9CE47928-AB4F-4650-8BE0-F6B77C418544-2603-000005B6582BB660.jpg


Tag_7.jpg


1294432B-5036-4631-8E76-BFEFAEFBCBF3-9949-000013E0C8BC0DC2.jpg


702c354f.jpg


Bilen:

IMG_0952.jpg


motor2.jpg


Det får räcka så länge... :cool:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Välkomna Utforskaren, Mac, Rolex1220 samt Rock_N_Ron, hoppas ni skall trivas!
Fina klockor och gillar att vi börjat få in lite motorintresse på forumet.
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Hoj!

Hög tid för kort presentation.

33 år gammal och klockentusiast sedan något år tillbaka, har en hyggligt aktiv bror som drog ner mig i klockträsket eller öppnade mina ögon beroende på hur man ser på det :D
Bor på Västkusten och har därmed ett gott öga för Breitling precis som alla andra på "framsidan" ;)

Hur som helst så har jag säkert som de flesta andra här hängt på TTT, TZUK och WUS och nu då även här.
Kul med lite nytt blod och nytänkande även om jag fortfarande med glädje hänger på de andra ställena.

Genom åren har det avverkats ett antal trevliga klockor där enbart ett litet fåtal är kvar.
Jag har även en shortlist som jag tänker mig att bocka av inom en tioårs-period, får se hur det går med detta...
Det finns en svag känsla någonstans som säger mig att denna shortlist kommer att omarbetas, förfinas och förmodligen aldrig bli fullt uppfylld.

Här följer lite bilder på ur som varit eller är i min ägo.
IMG_6248-1.jpg

IMG_6781.jpg

IMG_6820.jpg

IMG_6892.jpg

IMG_6739.jpg

IMG_7076.jpg

_DSC2910.jpg

IMG_6320.jpg

IMG_7005.jpg

IMG_69691.jpg

FAFADF6D-71FB-424B-8A12-AC3AD3A076C9-1915-00000204C56877A6.jpg

Passar även på att tacka för bra initiativ och trevligt forum.
V
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Rossi skrev:
VN

Känner du igen din gamla Seiko?:)

Hade du inte skrivit att det var min gamla så hade jag nog inte tänkt på det...
Fixat vridringen och slängt på ett lädernato ser det ut som.

Snygg klocka vilket fall som helst, den förtjänar att användas!

Ha det gott / V
 

Aron

Omega
Hej, jaha jag får väl försöka mig på nån liten presentation jag med då. Heter Aron och är 33 år, bor i Borås. Har blivit lite lätt klockoman senaste året kan man väl säga, innan dess var jag nog normalintresserad... typ ;)
Ska bifoga bilder på några av de klockor jag har och här kommer en kortfattad info om dom, Certinan är i helguld och var en gåva till min Farfar 1970. Omegan är även den ett arvegods, men från min Morfar som köpte den ny, den är tillverkad 1979, han bar den sedan varje dag tills han gick bort 2004, funkar perfekt båda två. Tag Heuern har jag själv köpt i våras. Sen har jag en del andra, bla en annan Certina new art manuell, en Citicen automat, en Bulova super seville automat, och en hel del annat. :)






 

seikoswede

Panerai
Då var det väl min tur att outa mig?

Arbetar i norsk offshoreverksamhet på båt där jag rör om i grytorna och försöker få mina norska vänner att äta något bättre än salt torsk, salt fårkött och potatis!

Har hängt på TTT men tycker också att det är kul med ett nytt forum.

Klockintresset har alltid funnits med genom livet men på grund av annat dyrbart samlarintresse håller jag mig mest till low-end klockor.

Genom "karriären" har det väl passerat ett antal olika dinkor men just nu har jag bara tre som jag använder mer eller mindre regelbundet, en Seiko SPORK som daglig beater, en Mil-Tec by Sturm då och då bara för skoj skull och en Sabina Chrono som dressklocka.

Är väl mest intresserad av dykare men kronografer är ju också kul! Plus mycket mer!

Den enda jag egentligen saknar är den här som jag sålde i ett ögonblick av totalt vansinne! :(

DSCF1563.jpg


Incoming har jag en Orient 40th Anniversary som jag verkligen ser fram emot!!


Jim
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du menar säljaren inne på antikmässan, så hade han i alla fall. De ville ha rätt möe pengar för den, men den var NOS
 

seikoswede

Panerai
nagge & yonsson!

Tack skall ni ha för tipset killar! :D

Jag skall ner till min gamla hemstad i slutet av oktober så jag skall försöka ta mig en tur inom BESO då.
Finns det några andra kul vintageaffärer i Gôtet man MÅSTE besöka??

Jim
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Jag har hört att man ska ha vägtullar i götet snart. Rykten säger att om man flashar en Bratte så kan man åka in gratis, för då vet man att det handlar om en kille som bor i innerstan i Götalaborg. Är det sant?
 

seikoswede

Panerai
nagge & yonsson!

Tack skall ni ha för tipset killar! :D

Jag skall ner till min gamla hemstad i slutet av oktober så jag skall försöka ta mig en tur inom BESO då.
Finns det några andra kul vintageaffärer i Gôtet man MÅSTE besöka??

Jim
 

potus

Breitling
Presentation

Hej på er!

Efter en tids lurkande både här och på TTT så tänkte jag att det var dags att komma ut ur vassen.

Klockintresset är både gammalt och nytt, har samlat på mig några stycken men har tidigare mest fokuserat på utseendet och stilen (läs Quartz-ur av tissot och certina nivå). Nu har dock ögonen öppnats och jag har börjat inse vilka fanatiskta hantverk "riktiga klockor" är. Det känns som om det kommer bli ett dyrt uppvaknande.

Jag är fortfarande oskuld vad gäller mekaniska ur, men researcharbetet pågår för fullt för mitt första inköp. Alla tips och åsikter kring det perfekta valet av klocka nummer ett mottages tacksamt.

På återseende.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Presentation

Varmt välkommen in till och böra med :) har du kommit in i klockträsket så är det kört... Hehe :) Det finns massor av klockor, vad gillar du för typ av klockor? Vad kan du tänka dig lägga ut?
 

Ricrob

Patek
Re: Presentation

Välkommen och kul att du "kommit ut"!

Vad gäller dina spörsmål, så vire det kanske bra/bäst om du avslöjar lite om vad du kikar efter och hur budgeten ser ut, för som du säkert märkt efter en del lurkande, så finns det en del kul att välja mellan! ;)
 
Re: Presentation

Välkommen, och man behöver nog veta en ungefärlig budget för att ge några vettiga tips (alla vettiga tips är för övrigt Panerai)
 
Topp