• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Malon

Breitling
Hej. ny för idag och har en ärvd tissot som jag inte hittar något direkt om i prisklass när jag sökt... tänkte om det är någon som kan hjälpa mig här? =)
 

Malon

Breitling
Nu kanske det blev mer på rätt ställe.
Iallafall Hej.
Ny, och undrar om ni vet något om denna Tissot. jag blir inte klok på något när jag försöker söka på nätet
 

BjörnE

Omega
Nu har jag stått och gömt mig i ett hörn ett tag och det är väl dags att kliva fram. Hängt en hel del här på forumet senaste veckorna och bara försökt insupa den kunskap som finns, samtidigt som inspirationen för den första riktiga klockan bara blir större och större. Inser att man inte klarar sig på en enda klocka... Är väl mest inne på en äldre vardagsklocka till att börja med...

Kul i alla fall att läsa alla inlägg och inte minst se alla vackra klockor! Morfar var urmakare, så det kanske ligger i blodet.
 

nima

Omega
Hallå!
Är ny på detta forum och blev det efter att hört om forumet från en nära bekant.
Mitt klock-intresse är väldigt stort och jag har en del e bagaget. Målet med detta forum är att lära mig mer om klockor, lära känna lite folk med samma intresse. Alltid kul att snacka klockor med folk som uppskattar det och inte tycker att den är bortkastade pengar och tid.

I min samling har jag flera fina klockor, billiga och lite dyrare. Favoriten är min Omega DeVille, Limited Edition, I rose guld, gjordes endast i 999 exemplar år 2000-2001 och min klocka är bland de första 50 i produktionen!
X2zM0Y4.jpg
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Hallå!
Är ny på detta forum och blev det efter att hört om forumet från en nära bekant.
Mitt klock-intresse är väldigt stort och jag har en del e bagaget. Målet med detta forum är att lära mig mer om klockor, lära känna lite folk med samma intresse. Alltid kul att snacka klockor med folk som uppskattar det och inte tycker att den är bortkastade pengar och tid.

I min samling har jag flera fina klockor, billiga och lite dyrare. Favoriten är min Omega DeVille, Limited Edition, I rose guld, gjordes endast i 999 exemplar år 2000-2001 och min klocka är bland de första 50 i produktionen!
X2zM0Y4.jpg
Välkommen hit! lite fler bilder på dina klockor ser vi fram emot:)
 

Gustav

Omega
Hej.

Köpte en forumklocka nyligen och därmed får denna tråd generera mitt första inlägg. Har varit sugen på ett finare ur en längre tid, och tiden får utvisa om denna är rätt. Tack för ett svinbra forum förresten! Köpte ett nyckelband för att visa lite solidaritet.

QbYZIFp.jpg


Tidigare har jag sportat en stålklocka med ETA 251.272



Väl mött.
 

Patrike

Omega
Hej alla,

Är sedan många är tillbaka medlem i diverse utländska forum, men tänkte att det är dags att göra ett inhemskt försök nu.

Har varit en klocknörd sedan åren som ung gosse på 80-talet. Då var det Swatch och Casio som satt kring handleden. Det stora steget mot total degenerering togs när jag fick farfars Rolex DJ TT som tonåring på 90-talet. Den lyckades jag tyvärr tappa bort. Någon gång per månad kikar jag på 116233, som skulle vara dagens ersättare. Men känner att den nog är en aning liten.

Efter det har jag fortsatt på Rolex väg. Ett otal olika modeller har smekt min handled. Har även gjort lite avstickare till allt från Longines, Omega och JLC. Men kommer alltid tillbaka till Rolex.

Nästa steg är att prova på Patek eller ALS, möjligen AP. För att se om de kan bota mig från Rolexsjukan :)

Utöver klockor är är jag intresserad av historia, heraldik och jakt. Jobbar Manager inom (som ingenjör med inriktning på) kvalitetsteknik.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Go och glad Göteborgare! :)

Har haft en uppsjö av klockor genom åren. Den finaste var en Breitling Navitimer som jag sorgligt nog lyckades förstöra på fyllan. Funderar på att köpa en Rolex framöver men är osäker på vilken och var jag ska köpa den.

Privat så jobbar jag på en advokatbyrå och har bilar som främsta intresse.

Hälsningar Guskleto
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Go och glad Göteborgare! :)

Har haft en uppsjö av klockor genom åren. Den finaste var en Breitling Navitimer som jag sorgligt nog lyckades förstöra på fyllan. Funderar på att köpa en Rolex framöver men är osäker på vilken och var jag ska köpa den.

Privat så jobbar jag på en advokatbyrå och har bilar som främsta intresse.

Hälsningar Guskleto
Välkommen! har du lite bilder på någon av dina ögonstenar, så lägg gärna upp dom i "dagens klocka" :)
 
Hej, jag är helt ny i klockträsket (är annars mest inne på metaller), men har "dumpster divat" ett bra tag nu. Har samlat på mig en liten samling som jag är relativt säker är kopior. Det jag behöver få förklarat för mig så jag inte bryter mot några regler, är det här med varumärkerintrång.

T ex: jag har en A.Lange & Söhne som är oerhört välgjord. Allting verkar finnas med, utom pat.märke och de riktiga skruvarna. Sedan verkar "kanten" inuti vara lite "plastig". Är detta en OK kopia, eller är det varumärkesintrång?

Annars har jag liknande exempel, Carrera, Luis Vuitton och såklart ett gäng Rollar. Dessa utger sig inte för att vara andra än vad de står (förutom att de antagligen är kopior). Är det olagligt att handla med dessa?

Skall det uttryckligen stå "Replica" eller dylikt.

/Thomas
 

Mr Chance

Kalmar
Hej, jag är helt ny i klockträsket (är annars mest inne på metaller), men har "dumpster divat" ett bra tag nu. Har samlat på mig en liten samling som jag är relativt säker är kopior. Det jag behöver få förklarat för mig så jag inte bryter mot några regler, är det här med varumärkerintrång.

T ex: jag har en A.Lange & Söhne som är oerhört välgjord. Allting verkar finnas med, utom pat.märke och de riktiga skruvarna. Sedan verkar "kanten" inuti vara lite "plastig". Är detta en OK kopia, eller är det varumärkesintrång?

Annars har jag liknande exempel, Carrera, Luis Vuitton och såklart ett gäng Rollar. Dessa utger sig inte för att vara andra än vad de står (förutom att de antagligen är kopior). Är det olagligt att handla med dessa?

Skall det uttryckligen stå "Replica" eller dylikt.

/Thomas

Välkommen! Men det finns inga "OK kopior". Släng rubbet!
 
Här på forumet får vi äga och posta samt sälja kopior, plagiat, hommager, reproduktioner etc. Allt är ok! Vad som inte är ok är varumärkesförfalskningar dvs sk falska klockor. Att en klocka är en exakt kopia av en annan är ok ända tills de sätter någon annans logga på. Då är det ej ok.

Då jag är grön inom området vore jag väldigt tacksam om någon kan beskriva skillnaden mellan vad som är ok att handla med och inte. Förklara som om jag vore 10 år.

/T
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Här på forumet får vi äga och posta samt sälja kopior, plagiat, hommager, reproduktioner etc. Allt är ok! Vad som inte är ok är varumärkesförfalskningar dvs sk falska klockor. Att en klocka är en exakt kopia av en annan är ok ända tills de sätter någon annans logga på. Då är det ej ok.

Då jag är grön inom området vore jag väldigt tacksam om någon kan beskriva skillnaden mellan vad som är ok att handla med och inte. Förklara som om jag vore 10 år.

/T


Okej. :)

Om det exempelvis står Rolex på en klocka som inte är tillverkad av Rolex så får du inte sälja den här eftersom det är en förfalskning. Om du vill sälja en klocka som i sin design ser ut som en Rolex men har namnet Tjillevippen på urtavlan så får du sälja den eftersom den inte utger sig för att vara något annat än Tjillevippen.

Det är ganska enkelt om man inte överanalyserar det.
 
Hallå!
Har varit medlem ett tag utan att ha presenterat mig.
Bor i Stockholm och har haft ett pyrande klockintresse en längre tid vilket dock har exploderat sedan jag hittade hit.
Var tidigare enbart intresserad av de allmänt kända tillverkarna men börjar sakta men säkert vidga mina vyer.
Tycker fortfarande att Rolex är gubbigt men om det fortsätter så här sitter jag nog med en guldrolle om något år :)

Mvh
Elias
 

André

Omega
Hej!
För 2 år sedan köpte jag ett jävligt snyggt smycke, det råkade vara en klocka, en Omega DeVille Prestige Small Seconds med blå urtavla. Ju mer jag använde klockan desto mer fascinerad blev jag av att den kunde gå, då jag sällan dressade upp mig fick den en klockuppdragare så den kunde gå alltid. Tankarna rullade var gång jag gick förbi klockan, måste vara många små kuggar där i som snurrar tänkte jag. Ibland tog jag på mig den även om jag bara sprang rundor i morgonrocken här hemma, det kändes verkligen bra att ha en klocka på armen. Jag är på väg in i klockträsket, läser och tittar sporadiskt på klockor när jag har en stund över. För ett par månader sedan hade jag inbrott och klockan blev stulen, den tillverkades inte längre och AD i Sverige kunde inte få tag på den så försäkringsbolaget bad mig välja en annan eller halva listpriset i handen. Det blev en IWC Portuguese Chronograph, en klocka jag är nöjd med som inte känns lika dressad som guldklockan jag hade tidigare vilket gör att den får mer handledstid. Dock saknar jag min första kärlek och när tillfälle ges slår jag till(när jag har pengar och en begagnad dyker upp). Jag har ännu inte sjunkit ner i klockträskets djup och kommer nog hålla mig på det grunda, Portugisen har jag ju bara för jag skulle välja något och det är ju klart att jag vill ha tillbaka min första kärlek, en JLC Reverso hade varit trevligt... och någon vintage... och någon vardagsklocka... men jag ska hålla mig på det grunda så jag inte sjunker för djupt.
izDLKw1.jpg
iLGR5gG.jpg
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Hej!
För 2 år sedan köpte jag ett jävligt snyggt smycke, det råkade vara en klocka, en Omega DeVille Prestige Small Seconds med blå urtavla. Ju mer jag använde klockan desto mer fascinerad blev jag av att den kunde gå, då jag sällan dressade upp mig fick den en klockuppdragare så den kunde gå alltid. Tankarna rullade var gång jag gick förbi klockan, måste vara många små kuggar där i som snurrar tänkte jag. Ibland tog jag på mig den även om jag bara sprang rundor i morgonrocken här hemma, det kändes verkligen bra att ha en klocka på armen. Jag är på väg in i klockträsket, läser och tittar sporadiskt på klockor när jag har en stund över. För ett par månader sedan hade jag inbrott och klockan blev stulen, den tillverkades inte längre och AD i Sverige kunde inte få tag på den så försäkringsbolaget bad mig välja en annan eller halva listpriset i handen. Det blev en IWC Portuguese Chronograph, en klocka jag är nöjd med som inte känns lika dressad som guldklockan jag hade tidigare vilket gör att den får mer handledstid. Dock saknar jag min första kärlek och när tillfälle ges slår jag till(när jag har pengar och en begagnad dyker upp). Jag har ännu inte sjunkit ner i klockträskets djup och kommer nog hålla mig på det grunda, Portugisen har jag ju bara för jag skulle välja något och det är ju klart att jag vill ha tillbaka min första kärlek, en JLC Reverso hade varit trevligt... och någon vintage... och någon vardagsklocka... men jag ska hålla mig på det grunda så jag inte sjunker för djupt.
izDLKw1.jpg
iLGR5gG.jpg

Skön inställning.
Porton är löjligt snygg även din forna De Ville är jätte snygg, tråkigt höra om tjuvarna

Välkommen till forumet
 

kirex

Cartier
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej!

Jag är också ny på forumet. Hoppas att jag hinner med att presentera min klocksamling bättre framöver genom sk. boxöppningar för de som är intresserade. Tyvärr har jag inte så många Rolex (1st) vilket verkar vara ett stort klockmärke här på forumet. I övrigt samlar jag på lite uddamärken som Corum, Rayond Weil (Nabucco), Breitling (kanske inte så udda), Oris och Omega. Min passion ligger framför allt på dykarmodeller och större klockor min 44 mm i diam. Därför har det inte blivit mer än en Sea Dweller i min Rolex-samling ännu. Jag samlar också flera utföranden av samma modell, där färger eller utförande skiljer. Jag köper nästan enbart limiterade modeller. Som en lite teaser sänder jag en bild på en av mina Corum-klockor. Det är en Corum Admiral's Cup Seafender 48 Deep Hull limited ed 0-355, 48 mm i diam. För de som känner till modellen har den inte funnits att köpa i just detta utförande. Om något vet vad jag har gjort med klockan är ni duktiga på Corums modeller.

http://i.imgur.com/lbIsnr4.jpg

Kirex
 

Capo

Omega
2-Faktor
Hej!

Är ursprungligen från Göteborg men studerar numera i Uppsala.

Mitt klockintresse tog fart för 3 år sedan när jag av en slump började diskutera saken med en vän på jobbet (vaniljglass). Det visade sig att han var mer insatt än jag. Han hänvisade mig till TTT och sedermera även KS. Det tog fram tills för några dagar sedan innan jag reggade mig, efter att ha lurkat runt här sedan starten. Utöver klockor är min intressen träning och fotboll/hockey.

Som helt ny på klockfronten var det en omega seamaster aqua terra som var tänkt att bli mitt första inköp eftersom den liknade datejusten mest... Så blev det inte. Började snegla mot datejusts istället eller möjligen en speedmaster. Så blev det inte heller. Faktum är att jag sitter lika klocklös (förutom en Armani-klocka jag köpte på tax-free för ett par år sedan, hehe) som jag gjorde för ca 3 år sedan!

Vem vet? Kanske dyker det upp något på min handled lagom tills nyår...

Oscar
 

kirex

Cartier
Hej!

Jag är också ny på forumet. Hoppas att jag hinner med att presentera min klocksamling bättre framöver genom sk. boxöppningar för de som är intresserade. Tyvärr har jag inte så många Rolex (1st) vilket verkar vara ett stort klockmärke här på forumet. I övrigt samlar jag på lite uddamärken som Corum, Rayond Weil (Nabucco), Breitling (kanske inte så udda), Oris och Omega. Min passion ligger framför allt på dykarmodeller och större klockor min 44 mm i diam. Därför har det inte blivit mer än en Sea Dweller i min Rolex-samling ännu. Jag samlar också flera utföranden av samma modell, där färger eller utförande skiljer. Jag köper nästan enbart limiterade modeller. Som en lite teaser sänder jag en bild på en av mina Corum-klockor. Det är en Corum Admiral's Cup Seafender 48 Deep Hull limited ed 0-355, 48 mm i diam. För de som känner till modellen har den inte funnits att köpa i just detta utförande. Om något vet vad jag har gjort med klockan är ni duktiga på Corums modeller.

http://i.imgur.com/lbIsnr4.jpg

Kirex
Här är svaret. Bytte bezel-ringen till en i titan. Då passar och matchar den även min andra Corum i samma modellserie med guld bezel-ring. Urtavlans tecken är kromade i den ena och förgyllda i den andra. Ett matchande par helt enkelt! Eller vad tycker ni?

Ez8xuF7.jpg

 

farlig

Breitling
Hej hej!

Jag är en 30 år gammal snubbe, bor norr om Stockholm. Drömmer om en royal oak 15400 men tjänar tyvärr alldeles för lite som systemadministratör. Så det får bli en breitling superocean heritage 46, hojta till om ni har en till bra pris!
Väntar även in en makara octopus.
 
Topp