• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Björklund

Panerai
Hej,
Har också bläddrat på forumet en stund och blev nu sugen på att göra ett inlägg.
Mitt intresse för klockor har funnits i drygt ett år och i somras när jag och min fru gifte oss fick hon en ny ring och jag en klocka. Bra deal! :)
Upptäckte vilken djungel det är och att budgeten bara växte och växte desto mer påläst jag blev.
Hittade till slut en beggad Tag som jag fastnade för. Lite sliten och i behov av service but I like.
Planerar nu mitt andra inköp som bör bli en lite dressigare klocka. Sugen på en Conquest Classic, en äldre Seamaster eller kanske en Datejust om man stöter på den rätta.
 

Bilagor

  • P7130247.jpg
    P7130247.jpg
    248.2 KB · Visningar: 98

Derpington

Breitling
Som för mig. Men har en navy seals. Var dyker du?
Gött, vilken version?

Jobbade som instruktör på Gran Canaria 2005-2009, numera försöker jag få in en eller två resor per år till något kul ställe utomlands. Har knappt dykt alls i Sverige, men ska till Linköping i början av mars och gå kurs i isdykning (om inte allt hinner smälta).

Hoppas på att ha köpt mig en SKX007 innan dess, måste bara få ihop 20 inlägg så jag kan posta en "Köpes"-tråd här på KS :)
 

plattfot

Rolex
Hej,

Jag har kommit fram till att jag gillar tunna mekaniska ur som som får plats under en tajt manschett och håller sig borta från omvärlden. Undantaget är när jag cyklar långt och använder en dykarklocka som distansmätare (jag vet ungefär hur snabbt jag cyklar). Jag tröttnade på cykeldatorn som stal min uppmärksamhet från naturen och stressade mig med att visa massa saker jag inte ville veta.

Här är klockorna jag använder oftast:

12416478455_8f14568ca2_b.jpg

JLC Reverso Classique

12417469485_ae62db9ef3_b.jpg

JLC Master Ultra Thin 34 mm

Välkommen. Även jag vurmar för tunna ur och lämnar ofta, men inte alltid pulsklockan hemma vid löpning.
 
Hej!
Jag är riktigt ny här på forumet. Intresset för klockor har också alldeles nyss väckts.
Mina klock-kunskaper är knappt märkbara så jag tyckte det vore en bra idé att gå med i erat forum och börja lära mig.

Jag har redan stött på patrull.
Jag fick hem två klockor idag som jag först trodde var från 70-talet då det stod ett nummer på boettens baksida:
197746
8308
Klockan heter Exakt och den andra klockan heter Terrasse Sport.
Båda två är 28 mm utan kronan. Men designen liknar klockor som här på forumet sägs vara från 50 talet.
Vad säger ni?
Terasse_exakt.jpg
 

Jonatan

Breitling
Hej alla!
Ny på forumet, glad entusiast med intresse för...wait for it...klockor!

Bär till dagligbasis framför allt Jager Lecoultre Reverso Grand Calendar eller Omega Seamaster PloProf 1200m men även Panerai Radiomir PAM231 och GP Vintage 1945.

Hoppas på trevliga samtal om klockor högt och lågt!
Lägger med lite bilder på hur det kan se ut på handleden!

Väl Mött!

Jaeger.jpg


Omega.jpg


Panerai.jpg


Girard.jpg
 

TKVF

Panerai
Gött, vilken version?

Jobbade som instruktör på Gran Canaria 2005-2009, numera försöker jag få in en eller två resor per år till något kul ställe utomlands. Har knappt dykt alls i Sverige, men ska till Linköping i början av mars och gå kurs i isdykning (om inte allt hinner smälta).

Hoppas på att ha köpt mig en SKX007 innan dess, måste bara få ihop 20 inlägg så jag kan posta en "Köpes"-tråd här på KS :)

OK. Välkommen hit, du och alla andra.

Du är väl med i någon dykklubb inom SSDF? Annars dra dit å kolla hemsidan, ingen rolig hemsida, men du får hjälp att hitta en klubb. Sedan tar du och fixar så ni kommer med två bilar hit till Göteborg och Västkusten och dyker en vecka i sommar. Vi har dykbåt. När du då kommer så får du min Seiko.

Jag har JLC Navy Seal, den vanliga riktiga dykklockan, den du är ute efter. Bara det är värt en resa hit å få hålla i den.
 
Hejsan!

Blev medlem igår så tänkte det är lika bra att presentera sig här på forumet!
Jag har varit klockintresserad sen barnsben men det var för cirka 2 år sedan jag fick upp det verkliga intresset.
Med det menar jag allt förutom det snygga på handleden såklart! Äger idag inget speciellt märkvärdigt men har fått upp ögonen på Longines Hydroconquest med guld och blå urtavla. Det var väl allt om mig, hoppas på att utöka mina kunskaper genom att följa klocksnack så ofta det går!

Här har ni en bild på det jag äger idag..
bild 2.JPG

Min första "riktiga" klocka som jag köpte för 2 år sedan.

bild 1.JPG

Köpte denna i höstas då jag gillar den starkt!

bild 3.JPG

Denna klocka ärvde jag av en släkting, tror han köpte den runt 1976 om jag inte minns fel. Gillar att dagarna står på svenska :)

Tack för mig! Vi syns...
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Hej
Peter K här.
Jag har lurkat på TTT ett par år, och nu kommit hit.
Jag är inne på micro märken, och sportar bla:
Dievas Squale Benarus Armida Artego.
Har även en Glycine.
Om ekonomi tillät, skulle det även finnas en Speedmaster Moon.
Det finns också några Micros som skulle kunna tillkomma: Wilson LM´Ploprof mfl.

Här kommer bilder på min nuvarande stab av tidgivare-tidtagare (tar tid från allt annat i livet)

















Den sista, är min skäms klocka, nästan en kopia, går väl ändå som hommage.



Kollade in mitt inlägg idag.
Bara Glycinen är kvar.
Jag tror det kommit och gått uppåt ett femtiotal klockor sedan inlägget skrevs.
Man é ju sjuk i huvet.
 

Derpington

Breitling
OK. Välkommen hit, du och alla andra.

Du är väl med i någon dykklubb inom SSDF? Annars dra dit å kolla hemsidan, ingen rolig hemsida, men du får hjälp att hitta en klubb. Sedan tar du och fixar så ni kommer med två bilar hit till Göteborg och Västkusten och dyker en vecka i sommar. Vi har dykbåt. När du då kommer så får du min Seiko.

Jag har JLC Navy Seal, den vanliga riktiga dykklockan, den du är ute efter. Bara det är värt en resa hit å få hålla i den.

Vilket erbjudande! Var brukar ni dyka där nere? Är "ni" rent av en dykklubb? En av mina fd kollegor från GC bor på käringön och har talat sig varm om vattnena däromkring, det vore riktigt kul att se om han bara hittat på eller inte.

Har knappt dykt alls i Sverige (typ inspekterat bojsänken i mälaren) så är inte med i någon klubb, men hoppas på att kunna kickstarta någon slags vardagsdykning i och med Linköpingresan.
 

TKVF

Panerai
Vilket erbjudande! Var brukar ni dyka där nere? Är "ni" rent av en dykklubb? En av mina fd kollegor från GC bor på käringön och har talat sig varm om vattnena däromkring, det vore riktigt kul att se om han bara hittat på eller inte.

Har knappt dykt alls i Sverige (typ inspekterat bojsänken i mälaren) så är inte med i någon klubb, men hoppas på att kunna kickstarta någon slags vardagsdykning i och med Linköpingresan.

Japp. Vi dyker mestadels på Västkusten norr om Göteborg. Vi är världens äldsta dykklubb som mestadels dyker från båt och ibland drar vi iväg i bilar också. Väderöarna skall vara grymt att dyka på, men har aldrig gjort det själv.
 

Shinji

Breitling
Hej.

Ny medlem här på forumet efter en tids fluktande.

Jag har alltid tyckt att klockor är "fräcka" och har ofta funderat över att spendera en månadslön på en klocka, men har inte förrän nyligen blivit närmast besatt. Min fru är måttligt road av att höra om boetter, 2824-urverk, "divers" och allt annat jag nu lär mig om klockor. Således söker jag förståelse här och skonar min fru från en del av mina galenskaper.

Äger en klocka idag, en digital plastklocka jag en gång fick när jag prenumererade på en fitnesstidning...

I vilket fall, från att inledningsvis tittat på "blingiga" Tag Heuers och glassiga Longines har jag nu, efter att ha lärt mig en massa om urverk och urmakeriets ingenjörskap istället fastnat för SEIKOs. Delvis på grund av SEIKOs prisklass i förhållande till den kvalitet som enligt uppgift erbjuds (i skov av sunt förnuft och rationellt tänkande har jag kommit fram till att det är rimligt att inledningsvis vara ekonomiskt försiktig i mitt klockintresse).

En SARG007 är beställd från seiyajapan.com. Paketet har ännu inte anlänt. Spänningen är givetvis olidlig. Och sökmotorn på diverse transportbolags spårningsfunktioner går varm.

Tack för ordet och för ett trevligt forum. //Shinji
 

nitram76

Breitling
Hej alla KS-are!

Efter en viss tid på detta trevliga forum så kanske det är dags att presentera mig :)

Jag heter Martin Elisson och är 37 år. Min klockresa började för ca 15 år sedan. Jag hade köpt en kopia i Thailand som gick sönder på flyget hem. Detta gjorde att jag gick direkt och köpte en Citizen på Kungsgatan i Stockholm. Jag var rätt nöjd med denna klocka men började titta runt och besöka olika klockbutiker i Sthlm, efter en kort tid så vart jag förälskad i Omega Seamaster. Jag sparade i ett par månader och sedan gick jag till biblioteksgatan och köpte denna kärlek. Denna klocka varade i ca 12 år och jag var SJUKT nöjd.

För ca 2 år sedan så ville jag köpa en ny till mig och min sambo så jag köpte en Omega Constellation till min sambo och en Raymond Weil Nabucco till mig.

Efter Raymond Weil har det blivit:
Breitling Super Avenger (på tok för stor för mig så den flippade jag efter 2 månader)
Rolex Submariner (116610)
Panerai PAM 111
Panerai PAM 320

Ser fram emot att lära känna er här på KS då vi uppenbarligen har samma intresse :)

//Martin
 
Topp