• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny på Klocksnack och behöver råd!

MrsJ

Breitling
Hej på er!

Jag är som sagt ny här och funderar på att väldigt snart köpa min första märkesklocka. En Omega är tanken. Av denna anledning var jag inne i en butik som bl a är återförsäljare av Rolex där jag kunde peka på en Omega som de kunde ta hem till mig. De gav mig ett (som jag tror) rättså hyfsat pris och de sägar att de är auktoriserad återföräljare av Omega - något som jag egentligen inte betvivlar om det inte hade varit så, att jag inte kan se någon information på Omegas hemsida om att just denna butik är deras återförsäljare:

http://www.omegawatches.com/stores/...ntry=318&dofilter=1&storetype=1&sellwatches=1

Därför är jag mkt tacksam om någon kunnig på området kan uttala sig, pls? Hur kan man få verifierat att en butik verkligen är återföräjare? Finns det någon ytterligare information på Omegas hemsida som jag har missat?

Jag har sett lite andra länkar här på forumet som anger att just denna butik är AD för även Omgea men har som sagt inte kunnat verifiera det...

Tacksam för råd!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
De borde vara listade på Omegas hemsida ifall de är AD. Vilken butik handlar det om? :)

Välkommen! :D
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Om du släpper på lite mer information så kommer du säkerligen få massor med hjälp här.

- Vilken butik?
- Vilken klocka?
- Vilket pris har du fått?

EDIT: Too late! :(
 

B1884

Audemars
2-Faktor
I helsingborg är bara "Rydbergs Ur" listade som AD på Omegas hemsida iallafall...
 

MrsJ

Breitling
I helsingborg är bara "Rydbergs Ur" listade som AD på Omegas hemsida iallafall...

Jo, jag vet... det är ju det som är så konstigt.

Jag har påtalat det för personalen i butiken, som säger att de inte förstår varför det är så. De sa att de har bett Omega kontakta mig, men detta har inte skett ännu...
 

Onelund

Rolex
Tänkte mig svart, med oranga siffror!

Jo, har ju oxå hört att de ska vara OK. Men fattar inte varför det inte framgår någonstans på Omegas hemsida...



Helt rätt val, jag sålde min i våras och det ångrar jag lite faktiskt.


Får man bara det man vill ha för bra pris i en butik med bra service, så bryr inte jag mig om ifall den är begagnad/ny köpt hos AD eller inte.
 

Apansson

Torpare
Är Carlssons ur AD? Brukar det inte vara krav på hur montrarna ser ut (tänker framförallt på Rolex) från tillverkaren? Carlssons verkar inte av bilderna på deras facebooksida att döma ha de klassiskt grön/beige montrarna som alla Rolex-AD har. De är inte någon form av gråhandlare då?
 

MrsJ

Breitling
Är Carlssons ur AD? Brukar det inte vara krav på hur montrarna ser ut (tänker framförallt på Rolex) från tillverkaren? Carlssons verkar inte av bilderna på deras facebooksida att döma ha de klassiskt grön/beige montrarna som alla Rolex-AD har. De är inte någon form av gråhandlare då?

Angående Rolex tror jag inte att det är nåfot egentligt tvivel om de är AD eller ej:

http://www.rolex.com/rolex-dealers/....json/country=sweden/region=helsingborg/.json

Det är angående Omega som det verkar mer oklart...
 

MrsJ

Breitling
Helt rätt val, jag sålde min i våras och det ångrar jag lite faktiskt.


Får man bara det man vill ha för bra pris i en butik med bra service, så bryr inte jag mig om ifall den är begagnad/ny köpt hos AD eller inte.

Tack! Tcker den är sjukt fin!

Iofs sant... men man är ju lite nojjig när det är först gången man ska handla...

Det jag känner är att om de inte är AD så kan jag väl egentligen lika gärna köpa på Uret.se? Då hade mitt köp blivit ca 5000 kr billigare. Vill ju inte ge mer än nödvändigt om det nu ändå inte är så att de är AD, menar jag. Har inte hela grejen med säkerheten av att köpa från AD istället för gråhandlare ändå redan försvunnit då?
 

MrsJ

Breitling
Alright. Egentligen är det väl bara fråga dem vilken stämpel som hamnar på certifikatet vid eventuellt köp.

Jo, det har jag gjort och de säger att det är deras stämpel som hamnar på certifikatet.

Men tänk då om Omega på ngt sätt inte accepterar deras stämpel i ett garantiärende (eftersom man inte kan se att de har angivet dem som AD på sin hemsida)... då blir ju detta värre än att köpa hos en gråhandlare som har en AD på certifikatet? Eller tänkter jag fel?
 

Apansson

Torpare
Jo, det har jag gjort och de säger att det är deras stämpel som hamnar på certifikatet.

Men tänk då om Omega på ngt sätt inte accepterar deras stämpel i ett garantiärende (eftersom man inte kan se att de har angivet dem som AD på sin hemsida)... då blir ju detta värre än att köpa hos en gråhandlare som har en AD på certifikatet? Eller tänkter jag fel?

Du bör ha full rätt att häva köpet om det är så att urhandeln säger att de är AD innan du genomför ditt köp där och det sedan visar sig att de inte är det. I det avtal du då har med urhandeln så ingår det en service från deras sida som AD, är de inte det är det ett avtalsbrott som de kan åka dit så det visslar om det för. Men det borde väl bara vara att ringa Swatch Group Nordic på 08-681 18 00 och kolla upp hur det ligger till? De bör ju ha ett rakt svar på momangen till dig.
 

Icaras

Rolex
Hann inte ändra mitt inlägg men anledning att jag föreslår det är pga att man aldrig ska känna sig orolig inför ett sådant köp, särskilt inte hos AD.
Känns dumt att begränsa sig till hbg när det finns bra AD i Malmö (nära via motorvägen).
 

_jonte

Patek
Carlssons Ur är en helt reko affär, så du kan handla med gott samvete. Om deras AD status för Omega, så är det väl enklast att fråga dem och hänvisa till Omegas hemsida.
 

MrsJ

Breitling
Hann inte ändra mitt inlägg men anledning att jag föreslår det är pga att man aldrig ska känna sig orolig inför ett sådant köp, särskilt inte hos AD.
Känns dumt att begränsa sig till hbg när det finns bra AD i Malmö (nära via motorvägen).

Yes, kanske får göra det... Hade varit smidigt i Hborg bara :)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Är Carlssons ur AD? Brukar det inte vara krav på hur montrarna ser ut (tänker framförallt på Rolex) från tillverkaren? Carlssons verkar inte av bilderna på deras facebooksida att döma ha de klassiskt grön/beige montrarna som alla Rolex-AD har. De är inte någon form av gråhandlare då?


De blev väll av med Omega likt Jälmers, Globen mfl? Omega gjorde ju en kraft rensning under hösten på AD's.
 

MrsJ

Breitling
Carlssons Ur är en helt reko affär, så du kan handla med gott samvete. Om deras AD status för Omega, så är det väl enklast att fråga dem och hänvisa till Omegas hemsida.
Du bör ha full rätt att häva köpet om det är så att urhandeln säger att de är AD innan du genomför ditt köp där och det sedan visar sig att de inte är det. I det avtal du då har med urhandeln så ingår det en service från deras sida som AD, är de inte det är det ett avtalsbrott som de kan åka dit så det visslar om det för. Men det borde väl bara vara att ringa Swatch Group Nordic på 08-681 18 00 och kolla upp hur det ligger till? De bör ju ha ett rakt svar på momangen till dig.

Tack för tipset! Verkar vara lite klarare nu... De är i dagsläget inte AD enligt Swatch Group Nordic, men får fortfarande sälja sitt lager. (De som inte finns i lager blir ju då ngn form av gråzon).
 

MrsJ

Breitling
De blev väll av med Omega likt Jälmers, Globen mfl? Omega gjorde ju en kraft rensning under hösten på AD's.

Tack Martin, just detta verkar vara fallet! Enligt Omega får dessa tidigare ADs dock fortfarande sälja sitt lager och stå på certen, som då är giltiga. Något som du har/vet ngn som har erfarenhet av?
 

Knight

Cartier
Om Swatch Group säger att de får sälja ut sitt lager så är det inga problem. Du får full garanti från Omega.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tack Martin, just detta verkar vara fallet! Enligt Omega får dessa tidigare ADs dock fortfarande sälja sitt lager och stå på certen, som då är giltiga. Något som du har/vet ngn som har erfarenhet av?

Så länge klockan är inköpt av en säljare som var ackrediterad att sälja den vid inköpet så är allt lugnt, fick det berättat när jag pratade med en representant från Swatch Group i Sverige.
De måste ju ges en chans att sälja sitt lager på rätt villkor.
 

MrsJ

Breitling
Så länge klockan är inköpt av en säljare som var ackrediterad att sälja den vid inköpet så är allt lugnt, fick det berättat när jag pratade med en representant från Swatch Group i Sverige.
De måste ju ges en chans att sälja sitt lager på rätt villkor.

Jo, precis den information som jag nu också fick.

Men om det handlar om en klocka som "de ska ta hem" när de inte längre är AD, så blir det ju någon form av gråzon (även om den förmodligen inte går att spåra så läge affären ifråga har ett lager av andra klockor att sälja slut på). För i sådant fall kan inte denna klocka komma direkt från Omega...
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jo, precis den information som jag nu också fick.

Men om det handlar om en klocka som "de ska ta hem" när de inte längre är AD, så blir det ju någon form av gråzon (även om den förmodligen inte går att spåra så läge affären ifråga har ett lager av andra klockor att sälja slut på). För i sådant fall kan inte denna klocka komma direkt från Omega...

Inte ovanligt att urhandlare köper av "kollegor" i branschen.
Så länge du får en klocka med garanti stämplat och ifyllt av en autktoriserad handlare så är du trygg.
 
Topp