• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Madpaw

Breitling
Tjena!!

Ville bara presentera mig själv, namnet är Magnus Högberg och är en kille på 26 år, amatör klockintresserad, (jag lär mig fortfarande).
Min intresse för klockor började tack vare en medlem här i forumet därefter har jag köpt in några klockor för att lära mig hur dessa fungerar.
Min klocksamling,
Mondaine Tågklocka.
Seiko Sumo
Sunnto Elementum.
(Tyvärr inga bilder denna gång har inte kameran med mig)
Är ute efter en G-shock Mudman eller Seiko Shogun.
Funderar ni på att släppa något av dessa hör av er!!
Må väl så hörs vi säkert i klockdjungeln.
 

njocke

Breitling
Joakim heter jag, 28 år gammal från Västra Götaland. Suttit och läst på forumet i snart ett års tid, tog mig i kragen och skapade ett konto i Mars för att kunna kontakta säljare här på forumet. Kort därpå köpte jag mina första klockor någonsin:
En Seiko SNK805K2 samt en Sportura SNAE69P1, det blev min väg in till klockvärlden.

Nu sitter jag och spånar på vilken min nästa klocka ska bli, vill börja satsa på lite finare klockor. Tag Heuer Aquaracer WAY211B.FC6363 blir förmodligen min nästa, så sjukt fin. Riktigt ögongodis, men sitter även i tankarna ifall man ska införskaffa sig en Omega istället.
Det är en jäkla djungel, svårt att lära sig allt men ett steg i taget så lär det väl bli något av mig i framtiden också.

Vi kanske ses på en klockträff i framtiden! Ha det fint sålänge! :)
 

Bryngel

Breitling
2-Faktor
Dagen är då kommen då beroendet ska upp till ytan. Jag heter Lars och jag är klockidiot... Klocklådorna är idag mestadels fyllda med Seikos men även Longines, Tissot, Omega och Casio är representerade. Totalt ligger det ett trettiotal olika dinkor i lådorna varav två tredjedelar är japanska underverk. Jag hänger därför mest i Seikotråden men till och från vågar jag mig även ut i de andra mörka vattnen.

Jag börjar min resa här på forumet med en bild på min Omega GMT med dess klart skapliga lume. Detta är den vita versionen som, i mina ögon, fungerar i de flesta sammanhang både till kostym och på beachen. Eftersom jag även reser en hel del i jobbet så är GMT-visaren en väldigt vass komplikation.
IMAG1084_1.jpg


Fridens liljor klockvänner!
 

tissoter

Audemars
Dagen är då kommen då beroendet ska upp till ytan. Jag heter Lars och jag är klockidiot... Klocklådorna är idag mestadels fyllda med Seikos men även Longines, Tissot, Omega och Casio är representerade. Totalt ligger det ett trettiotal olika dinkor i lådorna varav två tredjedelar är japanska underverk. Jag hänger därför mest i Seikotråden men till och från vågar jag mig även ut i de andra mörka vattnen.

Jag börjar min resa här på forumet med en bild på min Omega GMT med dess klart skapliga lume. Detta är den vita versionen som, i mina ögon, fungerar i de flesta sammanhang både till kostym och på beachen. Eftersom jag även reser en hel del i jobbet så är GMT-visaren en väldigt vass komplikation.
IMAG1084_1.jpg


Fridens liljor klockvänner!
Välkommen! Lägg gärna upp lite trevliga bilder på din samling. Det uppskattas här! :) :) :)
 

HIX

Breitling
Hej
Har ett klockintresse sedan gammalt men inte kommit till skott med någon "finare" klocka. Men nu tänkte jag försöka att hitta en klassisk dykare. Helst vill jag ha en årsklocka om möjligt. Tittar här, andra svenska siter samt lite amerikanske handlare (Bob och HQ)

Hittade detta forum i julas och imponerad över nivån som den håller. Här kommer jag nog att hänga framöver:)
 

charles8

Omega
2-Faktor
Hej!

Charles heter jag, 21 år och bosatt i Stockholm!

Snokat runt på klocksnack i dryga året utan att vara medlem och väntat på dagen man själv skulle kunna skaffa sig ett konto utan att känna sig "för efter". Den dagen har tyvärr inte kommit, men jag kunde inte vänta längre!

Har i hela mitt liv älskat klockor och under uppväxten ägde man många stackars "parfymklockor" innan man en dag i 16 års ålder såg en gammal Rolex day-date på morfars handled och blev frälst. Har sedan dess väntat på dagen man själv hade något på handleden att vara stolt över och självklart förändrades inte det när ens far skaffade sig en Patek Philippe Aquanaut för cirka 6 månader sen.

För cirka en månad sen var det dock min handleds tur då man i present fick sin första "riktiga" klocka, en Breitling ab011011. I och med det var oskulden tagen på nytt och jag införskaffade ett konto här.

Önskelistan är numera lång inför framtiden och jag ser fram emot att lära mig mer av er. Tack klocksnack och dess medlemmar för detta underbara forum och väl mött i framtiden!
 
Senast ändrad:

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Charlie heter jag, 21 år och bosatt i Stockholm!

Snokat runt på klocksnack i dryga året utan att vara medlem och väntat på dagen man själv skulle kunna skaffa sig ett konto utan att känna sig "för efter". Den dagen har tyvärr inte kommit, men jag kunde inte vänta längre!

Har i hela mitt liv älskat klockor och under uppväxten ägde man många stackars "parfymklockor" innan man en dag i 16 års ålder såg en gammal Rolex day-date på morfars handled och blev frälst. Har sedan dess väntat på dagen man själv hade något på handleden att vara stolt över och självklart förändrades inte det när ens far skaffade sig en Patek Philippe Aquanaut för cirka 6 månader sen.

För cirka en månad sen var det dock min handleds tur då man i present fick sin första "riktiga" klocka, en Breitling ab011011. I och med det var oskulden tagen på nytt och jag införskaffade ett konto här.

Önskelistan är numera lång inför framtiden och jag ser fram emot att lära mig mer av er. Tack klocksnack och dess medlemmar för detta underbara forum och väl mött i framtiden!
Välkommen. Kul, när det finns intresse i familjen. Och ingen dålig present. Kan inte börja ditt samlande med något bättre än en klassisk Chronomat. Grattis. Släng nu upp en bild också. Och gör oss sällskap i Breitlingtråden...
 

CK_Solna

Breitling
Hej,

Genom KS (inklusive poden) har jag, på ett smidigt sätt, kunnat skaffa nödvändiga baskunskaper i samband med mitt första köp av en mekanisk klocka. Därför vill jag tacka alla medlemmar som bidrar till att göra detta forum till den kunskaps- och informationskälla som KS är; superbra för nybörjare som jag själv.

Med hänvisning till ovan inledning, föll valet slutligen på en DJ (116234). Detta efter ett par månaders sondering av terrängen både här på forumet och i detaljhandeln.
image.jpeg


Sedan tidigare har jag en vintageklocka som jag fått av min far.
image.jpeg


Närmast tillhands ligger att komplettera med en lämplig dykarklocka... gärna från annan forummedlem!

/Christoffer
 

tissoter

Audemars
Hej,

Genom KS (inklusive poden) har jag, på ett smidigt sätt, kunnat skaffa nödvändiga baskunskaper i samband med mitt första köp av en mekanisk klocka. Därför vill jag tacka alla medlemmar som bidrar till att göra detta forum till den kunskaps- och informationskälla som KS är; superbra för nybörjare som jag själv.

Med hänvisning till ovan inledning, föll valet slutligen på en DJ (116234). Detta efter ett par månaders sondering av terrängen både här på forumet och i detaljhandeln.
image.jpeg


Sedan tidigare har jag en vintageklocka som jag fått av min far.
image.jpeg


Närmast tillhands ligger att komplettera med en lämplig dykarklocka... gärna från annan forummedlem!

/Christoffer
Snygg, Ingen dålig första klocka :D

Grattis!
 

Kugghjul

Panerai
Hej!

Jag har varit intresserad av klockor sedan jag var liten. Mitt användarnamn till trots gillar jag både mekaniska och elektroniska klockor. Jag gillar helt enkelt väldigt olika klockor, så länge de har "det".

För att få en mer balanserad syn på klockor tänker jag ibland på denna låten, fast då med tröja utbytt mot klocka, och var mot vilken. Typ "ingen bryr sig om vad du har för klocka", vilket stämmer för de flesta personer på jorden. Kanske självklart, men lätt att glömma när man snöar in på klockor lite för tungt!
En annan fin låt, denna gång helt utan koppling till klockor, ja då förutom att det inte är fel att kunna lite franska när man håller på med klockor, inte minst för att uttala olika märken, som ju tenderar att ha grundats av fransktalande Schweizare :), eller olika fackuttryck som haute horlogerie och perlage.
En till, merci!
 
Senast ändrad:

Jimpa

Panerai
Hej!

Jag har varit intresserad av klockor sedan jag var liten. Mitt användarnamn till trots gillar jag både mekaniska och elektroniska klockor. Jag gillar helt enkelt väldigt olika klockor, så länge de har "det".

För att få en mer balanserad syn på klockor tänker jag ibland på denna låten, fast då med tröja utbytt mot klocka, och var mot vilken. Typ "ingen bryr sig om vad du har för klocka", vilket stämmer för de flesta personer på jorden. Kanske självklart, men lätt att glömma när man snöar in på klockor lite för tungt!
En annan fin låt, denna gång helt utan koppling till klockor, ja då förutom att det inte är fel att kunna lite franska när man håller på med klockor, inte minst för att uttala olika märken, som ju tenderar att ha grundats av fransktalande Schweizare :), eller olika fackuttryck som haute horlogerie och perlage.
En till, merci!
Älskar ditt filosofiska inlägg :D Välkommen in i värmen!

 

Rolexmuller

Breitling
Hei KS! Jeg er (åpenbart) norsk og fra Oslo. Har høy aktivitet på den norske søstersiden tidssonen.no.
Klokkeverden er liten, spesielt i Norge, så jeg håper jeg kan utvide med den svenske klokkeverden :)

Jeg samler og bytter klokker ofte, og har en forkjærlighet for Rolex.

PS: om dere fortsatt synes det er trist at dere ikke gikk videre i EM, husk at vi ikke klarte å kvalifisere oss i det hele tatt :( Heia Island!
 

funkis98

Omega
Hej!
Tänkte presentera mig lite kort då jag är ganska ny på KS.
Mitt namn är Isac och är 18år och bor i dem djupa småländska skogarna i staden Vetlanda. Jag har under en lång tid varit intresserad av klockor och framförallt mekaniska klockor.
För att prata lite om min samling så äger jag en Breilting Colt Automatic som jag fick det året jag konfirmerades. Efter att jag haft Breitling i ca 2år så köpte jag mig en Longines Legend Diver som används som vardagsklocka. För några veckor sedan så ställde jag mig på kölista för att köpa Rolex Submariner som jag längtar något otroligt till.

En kort presentation från mig!
 

rickjung

Omega
33 år relativt nyfunnet klockintresse boende i Sthlm .
Omega ligger varmast om hjärtat och framförallt planet ocean. Men kan uppskatta de flesta typer av klockor och har satt i sport att hitta så prisvärda klockor som möjligt för att känna på vad man eg gillar för typer :)
Har en omega, några seikos och en tissot bl.a. . Drömklockan är rolex Explorer 2 med vita tavlan .

image.jpeg
image.jpeg
 

IamNew

Omega
Hej,

Jag heter Adrian. Jag kommer från Irland och jag flyttade till Sverige förra året. Jag bor norr om Stockholm nu. Förlåt men min svenska är inte så bra.

At 31 years of age I don't know why I have developed such a sudden interest in watches. I think I like the idea of owning something mechanical which will last a lifetime in an increasingly digital 'throw-away' society where the latest technology is considered obsolete in 2 years. I have no collection to share and unless I decide to leave the teaching profession I doubt I ever will! I would however, like to have one watch to really cherish. I have been attracted to the design of the Omega Speedmaster Reduced - either the 3510.50 or 3539.50. And so my hunt begins!
 

Hastaen

Breitling
Hej KS!

Jag heter Jonas och är 26 år, jobbar som systemutvecklare i Stockholm. Jag har lurkat runt sedan början av året och har mest ägt olika Casio klockor genom åren. Skaffade en SKX009 i mars och det startade väl min klocksamling på riktigt. Har en våt dröm att i närmaste framtid äga en Speedmaster samt en Pogue.
 

Mike.kd

Breitling
Dax att presentera mig. Mike i från Karlstad och varit medlem sen årsskiftet. Klockor och hundar är väl dom intressen som har följt mig genom livet. Köpte en uboat genom ks på nyårsafton och vi får se vad nästa klocka blir. Det är hustruns arm
20160101_182343.jpg
 

Earendil

Breitling
Hej alla klocksnackare!

Marcus heter jag och har smygtittat på forumet kanske en månad vid det här laget. Bor i Lund, är 41 år och civilingenjör i datateknik. Jag har "alltid" (åtminstone sedan jag var 7 år) haft armbandsklocka i olika former. Digitala, analoga med kvarts samt faktiskt en automatisk Swatch för drygt 20 år sedan. Känner mig naken utan klocka, men har aldrig brytt mig särskilt mycket om vad jag har på armen. Datorintresserad som jag är (och nyfiken på nya prylar) skaffade jag mig en LG G Watch R efter att förra klockan blev stulen i ett omklädningsrum. Det är ju en praktisk pryl, som vibrerar när man får mail, man kan styra Spotify med den, den går alltid rätt etc. Men på senaste tiden har jag ändå tyckt mer och mer att det är inte den elegantaste tingest man kan ha på handleden.

De senaste åren har jag börjat titta lite mer på folks handleder och noterat att många i min bekantskapskrets samt kolleger går omkring i Omega-klockor (företrädesvis olika varianter av Seamaster). Jag tycker att de är mycket snygga och vet att de håller bra kvalitet. Skulle kunna tänka mig en sådan, men problemet är helt enkelt en budgetfråga! :)

Så för någon månad sedan (ungefär då jag reggade mig på forumet), började jag googla frågor av typen "prisvärda klockor av god kvalitet". Då poppade Seiko upp. Ett märke jag känner igen sedan tidigare och alltid uppfattat som bra. Snöade fullständigt in på Seikos olika automatiska dykare och framförallt på de olika Seiko Sumo (eg. SBDC033) som jag tycker är sjukt snygga. Funderade fram och tillbaks, men börjar ändå misstänka att den är lite för stor för mig (ca 7 tums handled). Rotade då vidare på webben för att hitta Orient. Är nu riktigt sugen på en Orient Ray 2 - elegant och något nättare än Seiko Sumo, även om jag misstänker att den inte är riktigt lika fin i byggkvalité. Jag avvaktar någon månad till och ser ut det utvecklar sig, men det nya verket med hacking och winding är något jag skulle uppskatta.

Bortsett från mitt ganska nyvaknade klockintresse så är jag som ni säkert anar allmänt teknikintresserad. Har den senaste tiden suttit och läst om hur olika urverksmekanismer fungerar. Bland annat Seikos spring drive. Fenomenal uppfinning - en fjäderdriven kvartsklocka med fullständigt svepande sekundvisare. Den sanne ingenjören har alltid något nytt att lära sig! :D

Nu får det vara nog för den här gången - men jag har uppskattat forumet så här långt och det ska bli kul att fortsätta hänga här!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Emil heter jag! 26år gammal & bor i Småland! Har varit medlem här sen 2013, men aldrig postat något.. så nu tänkte jag att det var dags att bli lite mer aktiv!
image.jpeg
Är det något du plötsligt vill sälja, eftersom du nu öser på med fåords inlägg? Admin brukar påpeka att det krävs 20 inlägg med substans, för att räknas...
 

Lyden

Panerai
Är det något du plötsligt vill sälja, eftersom du nu öser på med fåords inlägg? Admin brukar påpeka att det krävs 20 inlägg med substans, för att räknas...

Verkligen inte! Har varken behov av att sälja/köpa något.
Ursäkta att man som ny försöker bli lite "aktiv" här på forumet, att kunna vara med på/i alla samtalsämnen är ju rätt så mycket trevligare än att vara låst till en del av forumet. Många av trådarna på "lifestyle" är ju rätt intressanta att kunna få vara med i.
Men det verkar ju vara mer "accepterat" av en gammal medlem med en jäkla massa posts att slänga upp korta inlägg.
Men om du vill så kan jag börja skriva en novell till varje bild jag lägger upp/kommenterar
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Verkligen inte! Har varken behov av att sälja/köpa något.
Ursäkta att man som ny försöker bli lite "aktiv" här på forumet, att kunna vara med på/i alla samtalsämnen är ju rätt så mycket trevligare än att vara låst till en del av forumet. Många av trådarna på "lifestyle" är ju rätt intressanta att kunna få vara med i.
Men det verkar ju vara mer "accepterat" av en gammal medlem med en jäkla massa posts att slänga upp korta inlägg.
Men om du vill så kan jag börja skriva en novell till varje bild jag lägger upp/kommenterar
Ok, då ber jag om ursäkt. Det är mer accepterat att kämpa på upp till 50 inlägg för att aktivt kunna deltaga i lifestyle. Och ja, om du som forumräv blandar korta kommentarer med längre inlägg, är det helt ok, men det kan du också göra. Ser fram mot att ta del av dina kommande inlägg. Kör hårt.
 

Jeppstra

Breitling
Hej alla,

Ny på forumet, Jesper 37 åt från Stockholm.
Jag har gillat klockor väldigt länge, så länge jag faktiskt kan minnas. Bär ogärna quartzverk men samtliga övriga både manuella och automatiska.
Jag har inget direkt märkespreferens, men till skillnad från många andra som gillar klockor så samlar jag inte på dem dvs jag har 1-3 som jag använder och sedan säljer jag för att köpa nya. Min absoluta favorit genom åren var en YEMA yachtingraf croisiere
yema.jpg
. just nu sitter det en Oris vintage på min arm
oris.JPG
tycker att detta verkar vara ett riktigt bra forum med mycket intressanta inlägg och erfarenhetsutbyte.

Hälsar

Jesper
 

exaudi

Omega
Hej!
Ganska ny så jag ville i all enkelhet säga något om mig själv.
Har nyligen fått upp ögonen för klockvärlden och det här forumet kan verkligen hålla en uppe sent på kvällarna. Det finns mycket att se och ta del av, uppskattat alla som ger mycket av sin tid här i form av bakgrund, teknik och bilder från samlingar och paketöppningar.

Jag har hittat in i automatikens värld via en enklare Atlantic Worldmaster som är ganska nytillverkad. (Ska se om bild kan läggas upp när jag inte sitter med telefonen).

Just nu är blickarna riktade mot en Omega AT MC 42 med blå tavla. Tänker att det blir en bra allround klocka. Finns viss risk att jag fastnat i träsket därefter :)
 

Klingan

Breitling
Hej!

Varit en passiv iaktagare här ett tag men gör nu slag i sak och kliver fram i rampljuset:D

Haft ett klockintresse i cirka 10 år, men har främst tyckt om att läsa/se på bilder. Nog varit en OWG ganska mycket men vill nu ta steget och variera mig lite.

Som allroundklocka kör jag en DJ 116200. Denna har jag haft med på en massa eskapader, allt från seglatser till att hika genom djungel i Indien.

Har även ett antal olika seiki, och några HMT-klockor som jag köpt på mig i Indien.

Nästa projekt blir att införskaffa mig en jlc reverso classique som 30-årspresent till mig själv:smug:
 
Senast ändrad:
Topp