• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny quartz klocka från Watchhubs.net fungerar inte

Whitening

Breitling
Fick hem idag en ny Seiko Quartz från Watchhubs.net i Hong Kong men den är stendöd. Antingen är batteriet slut, klockan saknar batteri eller klockan är sönder.

Hur löser man det bäst? Någon som har råkat ut för samma från Watchhubs.net? Hur löste ni det?
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Råkat ut för exakt samma på en quartz seiko. Du får skicka tillbaka den (på egen bekostnad) och efter 2-3 månader kommer det en ny. Nackdelen med gråhandel på andra sidan jorden är att denna typ av hantering blir lite stökig ;-)
 

Whitening

Breitling
Blir det inte lika dyrt att stå för kostnaden för batteribyte som att skicka klockan till HK? Då kan man använda klockan direkt.
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Det är tyvärr många som har blandade erfarenheter med döda kvartsare och döda mekaniska seiko från watchhubs och någon mer webbutik i asien. Kan vara samma leverantör men ett annat namn, creation... någonting hette de. Tråkigt när det händer men tyvärr något man måste väga in när man beställer från asien där returfrakten kan bli dyr.
 

JohnDoe

Rolex
Har för mig att vi även diskuterat i en del trådar varför en del av de här billiga näthandlarna inte tillhandahåller originalcert med världsgaranti för seiko. Det var väl en del spekulationer om de sålde restpartier eller liknande som seiko inte vill ta ansvar för. Kanske @yonsson har koll på läget. Tänkte närmast på de där creation...någonting.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har för mig att vi även diskuterat i en del trådar varför en del av de här billiga näthandlarna inte tillhandahåller originalcert med världsgaranti för seiko. Det var väl en del spekulationer om de sålde restpartier eller liknande som seiko inte vill ta ansvar för. Kanske @yonsson har koll på läget. Tänkte närmast på de där creation...någonting.
Finns inte så mycket mer att säga än "handla inte där". Men folk lyssnar ju sällan.
 

JohnDoe

Rolex
Jag såg en annan tråd om någon som beställde en seiko padi från hongkong för typ 500usd men det var lite strul innan den äntligen blev skickad. Den kostade väl runt 5k i sverige eller har jag helt fel. Kanske svår att få tag i. Hittade den på (tror det är rätt modell) http://www.azfinetime.com/seiko-prospex-automatic-padi-srpa21-pre-order/ för 394$ men sen tillkommer ju frakt, moms osv. Hur är det egentligen med priserna/tillgången på seiko i sverige? Är det verkligen lönt att beställa från andra sidan jorden? Bara tiden att reda ut krångel måste ju kosta mer ganska fort. Även med en mcdonaldslön på 80kr/h så blir det ju dyrt i tid räknat. Eller har folk inte ett liv/värde på sin tid?
 

Whitening

Breitling
Jag åkte till en klockaffär och den fick ett nytt batteri för 120 kr. Nu fungerar den. Första och sista gången jag handlar från en gråhandlare.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag såg en annan tråd om någon som beställde en seiko padi från hongkong för typ 500usd men det var lite strul innan den äntligen blev skickad. Den kostade väl runt 5k i sverige eller har jag helt fel. Kanske svår att få tag i. Hittade den på (tror det är rätt modell) http://www.azfinetime.com/seiko-prospex-automatic-padi-srpa21-pre-order/ för 394$ men sen tillkommer ju frakt, moms osv. Hur är det egentligen med priserna/tillgången på seiko i sverige? Är det verkligen lönt att beställa från andra sidan jorden? Bara tiden att reda ut krångel måste ju kosta mer ganska fort. Även med en mcdonaldslön på 80kr/h så blir det ju dyrt i tid räknat. Eller har folk inte ett liv/värde på sin tid?
Du ska nog inte jämföra Timless med gråhandlarasiater, Timless är bra!
 

Zee

Cartier
Ni tänker på creationwatches.com? Har köpt 2 klockor där, inga problem. Beställde lördag kväll, klocka i handen måndag lunch.

Bra priser och stort utbud.
 

JohnDoe

Rolex
Du ska nog inte jämföra Timless med gråhandlarasiater, Timless är bra!
Helt rätt. Blev nog en slarvig jämförelse mest för att illustrera att jag tyckte att prisskillnaderna inte direkt motiverade ett krångligt köp. Efter moms o frakt är det ganska liten skillnad som fort äts upp vid ev retur.
 

JohnDoe

Rolex
Mja, räkna en gång till. Inte sällan svenska handlare tar mer än dubbelt så mycket för samma klocka. Då är 120kr för ett batteribyte närmast gratis.
Jo men vad kostar klockan i inköp totalt. Utgår från att importmoms etc betalas. Vad kostar klockorna att köpa i sverige, är det 2-4 tkr? Om det är halva priset i asien så är det 1-2 tkr minus moms, dvs 750-1500 netto. Skulle aldrig lägga flera timmar på massa krångel för de pengarna. Är ju som att köra 20 mil för att spara två spänn kilot på kaffet. Blir väldigt mycket kaffe som måste köpas för att tjäna in tid, bensin, slitage. Jag kan förstå om det är unika modeller som inte finns att få tag på inom EU men inte annars.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt rätt. Blev nog en slarvig jämförelse mest för att illustrera att jag tyckte att prisskillnaderna inte direkt motiverade ett krångligt köp. Efter moms o frakt är det ganska liten skillnad som fort äts upp vid ev retur.
Såklart. Men vi har ju även problemet att alla klockmodeller inte säljs i Sverige, inte ens på beställning. Jag beställde precis hem en klocka från Japan som inte säljs i Sverige, då har man ju inget annat val om man vill köpa modellen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jo men vad kostar klockan i inköp totalt. Utgår från att importmoms etc betalas. Vad kostar klockorna att köpa i sverige, är det 2-4 tkr? Om det är halva priset i asien så är det 1-2 tkr minus moms, dvs 750-1500 netto. Skulle aldrig lägga flera timmar på massa krångel för de pengarna. Är ju som att köra 20 mil för att spara två spänn kilot på kaffet. Blir väldigt mycket kaffe som måste köpas för att tjäna in tid, bensin, slitage. Jag kan förstå om det är unika modeller som inte finns att få tag på inom EU men inte annars.
Om klockan kostar 1500kr ink moms från watchhubs och 3000kr i Sverige så har i alla fall jag inga problem att stå ut med lite krångel på var 10e klocka. Om man gillar att flippa är det nästan en förutsättning, sv.såld har ett mkt litet mervärde på billigare modeller.
 

JohnDoe

Rolex
Såklart. Men vi har ju även problemet att alla klockmodeller inte säljs i Sverige, inte ens på beställning. Jag beställde precis hem en klocka från Japan som inte säljs i Sverige, då har man ju inget annat val om man vill köpa modellen.
Helt rätt, som jag skriver så förstår jag om det är något som inte säljs här :)
 

JohnDoe

Rolex
Om klockan kostar 1500kr ink moms från watchhubs och 3000kr i Sverige så har i alla fall jag inga problem att stå ut med lite krångel på var 10e klocka. Om man gillar att flippa är det nästan en förutsättning, sv.såld har ett mkt litet mervärde på billigare modeller.
Ja köper man så många klockor så att det är som en liten affärsverksamhet så får det ju ingå i affärsrisken. Då blir det en helt annan kalkyl.
 

Littera69

Omega
Jag har bara köpt en klocka från Creationwatches, en SKX007K, och blev lite så där när man läste om de som fått problem. Denna funkade dock perfekt och hadebpde bättre gångreserv och rättidighet än den J-version jag fick från Sky samma vecka.

Det verkar som att gråhandlare kan vara OK men att vissa beter sig som kräkmedel så fort det är fel på klockorna. I en prisklass under 10-20 papp ser jag inte så jättestor vits med att handla från auktoriserad handlare.
 

mannis

Cartier
Ni tänker på creationwatches.com? Har köpt 2 klockor där, inga problem. Beställde lördag kväll, klocka i handen måndag lunch.

Bra priser och stort utbud.
bra rabatter..... Haha #fail
image.jpg
 
Topp