• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny retrodykare från Oris

DrDre

Patek
I vanliga fall är jag inte överförtjust i retro, men Oris har något på gång inför Basel som inte är så dumt. Närmast identiskt med en variant man släppte på 60-talet, med den enda skillnaden att den är lite större (40mm). Tropicstrap och hela köret:
Oris-Divers-Sixty-Five-5.jpg



Oris-Divers-Sixty-Five-1.jpg

Källa Monochrome
 

mouqvist

Rolex
Skitsnygg tycker jag
40mm, nja, den saknar 1-2mm i diameter men det kan funka tack vare den tunna vridringen
MEN:
Vattentät 100 meter, vad är det för jäv.. dykare! Jag passar pga det.
 
  • Like
Reactions: Ako

nissehult

Patek
2-Faktor
Näe. Fonten för 3/6/9/12 är ju gräslig, passar inte alls. Men det är väl någon historisk referens som jag inte fattar antar jag.
 

mouqvist

Rolex
Dyker du ofta djupare?
En klocka med 100m wr går att bada eller snorkla med, men dyka ska man låta bli
Oris har alltså tagit fram en snorklare, inte en dykare
Kanske beror det på att ursprungsmodellen endast klarade 100m, men det är bara fel med dagens teknik, som om en biltillverkare tog fram en ny bil med retrokänsla och satte på trumbromsar för att efterlikna originalmodellen...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En klocka med 100m wr går att bada eller snorkla med, men dyka ska man låta bli
Oris har alltså tagit fram en snorklare, inte en dykare
Kanske beror det på att ursprungsmodellen endast klarade 100m, men det är bara fel med dagens teknik, som om en biltillverkare tog fram en ny bil med retrokänsla och satte på trumbromsar för att efterlikna originalmodellen...

Det är ju inte sant, beror på vilken klassificering den fått.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
En klocka med 100m wr går att bada eller snorkla med, men dyka ska man låta bli
Oris har alltså tagit fram en snorklare, inte en dykare
Kanske beror det på att ursprungsmodellen endast klarade 100m, men det är bara fel med dagens teknik, som om en biltillverkare tog fram en ny bil med retrokänsla och satte på trumbromsar för att efterlikna originalmodellen...
Vad baserar du detta påstående på egentligen?

Går utmärkt att ta ner en klocka vattentät till 100 m på ett djup av 30 m (få som dyker som går mycket djupare).

Eller menar du att den första BP FF och första Rolex Submariner inte var riktiga dykarklockor?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är ju allergisk mot fakepatinering, men i med en 62MAS-tavla så kör vi! De har ju ETA så då går det smidigt. :D Detta blir säkert en poppis modell som konkurrerar lite med Longines vintagedykare.
image.jpg
image.jpg
 
D

Deleted member 5780

Guest
Nja säger jag nog. Snygg men knepigt typsnitt på tavlan och som redan påpekats riktigt överdriven fejkpatina.
Jag gillar vintagestuket men orkar inte med det underhåll som en mögeldinka kräver så jag köpte en Longines Legend Diver. 42mm, intern vridring som liknar en superkompressor och WR300m. Dessutom med fantastiskt trevliga variationsmöjligheter för den passar banne mig till allt.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    266.7 KB · Visningar: 126

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Gillar inte fejkpatina, den är för liten och 100M i en dykare?? Nä, gör om o gör rätt. Designen var dock rätt snygg.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
En klocka med 100m wr går att bada eller snorkla med, men dyka ska man låta bli
Oris har alltså tagit fram en snorklare, inte en dykare
Kanske beror det på att ursprungsmodellen endast klarade 100m, men det är bara fel med dagens teknik, som om en biltillverkare tog fram en ny bil med retrokänsla och satte på trumbromsar för att efterlikna originalmodellen...

Pallar den 100m tryck så pallat den just... 100m tryck.
Dyker man 50m så pallar den det med.

Skitsnack om det där att man inte ska dyka med en 100m WR klocka.
Som att man köper en bil som ska toppa 300km/h men det är rekommenderat att bara köra 200...

Skulle inte banga på att dyka med min DD kan jag lova dig.
Eller min 100m WR GMT II.
 
Topp