• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny retrodykare från Oris

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Allt var relativt snyggt förutom typsnittet på siffrorna 3,6,9 &12. Ser ju nästan ut som graffiti tags. Vridningen var snygg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte hur ett forum som hyllar Rolexdykare kan dissa denna modell för att den är för liten. Storleken är ju perfekt! Hade den haft vit lyspasta och saknat datum så hade jag köpt den direkt. Nu kanske det blir ett bra begagnatköp.
 

DrDre

Patek
Allt var relativt snyggt förutom typsnittet på siffrorna 3,6,9 &12. Ser ju nästan ut som graffiti tags. Vridningen var snygg

Det var inte så ovanligt att man hade den där typen av omvända siffror på dykare på 60-talet. Bl.a. Eterna hade någon variant (Kon-Tiki förmodligen) och här är ett annat exempel.Rätt ofta tycker jag de har en lätt ljusgrön ton.

Vulcain_Vintage_Diver_Face1.jpg
 

DrDre

Patek
Jag gillar vintagestuket men orkar inte med det underhåll som en mögeldinka kräver så jag köpte en Longines Legend Diver. 42mm, intern vridring som liknar en superkompressor och WR300m.

Legend Divern är ju väldigt fin. Och ska man diskutera vad den liknar, så är väl det första man kommer att tänka på just en Longines. :) Både fram- och baksida. Här är originalet (lånade bilder).


IMG_7735.jpg


Longines71503.jpg
 

mouqvist

Rolex
Pallar den 100m tryck så pallat den just... 100m tryck.
Dyker man 50m så pallar den det med.

Skitsnack om det där att man inte ska dyka med en 100m WR klocka.
Som att man köper en bil som ska toppa 300km/h men det är rekommenderat att bara köra 200...

Skulle inte banga på att dyka med min DD kan jag lova dig.
Eller min 100m WR GMT II.

Vad du vågar göra är en sak, men står det 100m på tavlan är det ingen dykarklocka (den tål absolut inte ett dyka ner till 100m)

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark
 

Fündix

Breitling
Hade de inte schabblat med valet av teckensnitt för siffrorna på urtavlan så hade den varit ett givet köp. Oris är i mitt tycke en klocktillverkare som är experter på att göra klockor som är givna köp, för sedan alltid lägga till nån detalj som sabbar helheten.
 

KMS

Rolex
Ledsen, men har lite svårt för denna.
Tycker den ser ut som varenda 5ATM låtsasdykare som kom ut på 60-talet.

Det som känns mest positivt är väl storleken!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vad du vågar göra är en sak, men står det 100m på tavlan är det ingen dykarklocka (den tål absolut inte ett dyka ner till 100m)

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Water_Resistant_mark


Som det sades tidigare, är inte en 100m Submariner en dykarklocka?
Klart som fan det är.

Och en DD och GMT är inga dykarklockor. Men går utmärkt att dyka med om man vill det också, det kan jag lova dig.
Kan sätta 100 spänn på att min GMT med WR på 100m kan tryckas till 200 utan problem. Varför?
Safety factor. Precis som att en 4000m WR DSSD kan tryckas en bra bit under 4000.
 

Ale

Cartier
Nja säger jag nog. Snygg men knepigt typsnitt på tavlan och som redan påpekats riktigt överdriven fejkpatina.
Jag gillar vintagestuket men orkar inte med det underhåll som en mögeldinka kräver så jag köpte en Longines Legend Diver. 42mm, intern vridring som liknar en superkompressor och WR300m. Dessutom med fantastiskt trevliga variationsmöjligheter för den passar banne mig till allt.

Håller med om att LLD passar till det mesta, och även till många olika straps. Men varje gång jag gått in till AD i princip med pengarna i fickan, får jag känslan att den är bra mycket finare på bild än i verkligheten. Jag tycker den känns platt och rörig på samma gång. Och datumversionen går ju bort inte bara för samlaren. Kejsarens nya kläder imho.
Samtidigt som den borde vara perfekt sett till specen, och gillar man den är den ju faktiskt prisvärd trots ETA.

Därför riktigt trevligt när den här Orisen dök upp. Hoppas nu det inte blir samma besvikelse som LLD varit för mig, annars, nästan givet köp.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Håller med om att LLD passar till det mesta, och även till många olika straps. Men varje gång jag gått in till AD i princip med pengarna i fickan, får jag känslan att den är bra mycket finare på bild än i verkligheten. Jag tycker den känns platt och rörig på samma gång. Och datumversionen går ju bort inte bara för samlaren. Kejsarens nya kläder imho.
Samtidigt som den borde vara perfekt sett till specen, och gillar man den är den ju faktiskt prisvärd trots ETA.

Därför riktigt trevligt när den här Orisen dök upp. Hoppas nu det inte blir samma besvikelse som LLD varit för mig, annars, nästan givet köp.
Det är riktigt att den är lite platt och inte så blingig som en del nog söker. Visarna som ser lite enkelt stansade har fått sin beskärda del från kritiker med. Men jag gillar den.

Om du söker en mer pyntad men ändå snarlik klocka tror jag mig minnas en rätt fin från Maurice Lacroix. Och är man sugen på att återlåta sparkontot rejält finns ju alltid JLC. :)
 

Ale

Cartier
Det är riktigt att den är lite platt och inte så blingig som en del nog söker. Visarna som ser lite enkelt stansade har fått sin beskärda del från kritiker med. Men jag gillar den.

Om du söker en mer pyntad men ändå snarlik klocka tror jag mig minnas en rätt fin från Maurice Lacroix. Och är man sugen på att återlåta sparkontot rejält finns ju alltid JLC. :)


Jag hade möjligen övervägt en ML Pontos Diver S om jag haft 25 cm handleder, för det är ett monster...(Och lite för seriös tool-klocka för en som aldrig kommer att dyka med klockan, med heliumventilen, specialdesignad krona etc) :)
 

Bjudko

Cartier
Jag gillar den på något vis men är den värd 1600 euro? Jag får en riktigt fin riktigt vintagedykare från 60-talet för de pengarna. Dubblar jag det och lägger lite till så har jag en beg Submariner.
 

Frosse

Cartier
När ska den här hetsen med fejkpatina gå över? Känns så jävla parfymmärke över det, typ något som Diesel skulle köra på.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Gillar verkligen inte siffrorna, Även om jag uppskattar klockan i sin helhet. Kanske är bättre live dock.
 
Topp