• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny retrodykare från Oris

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag gillar den. Att sitta och dissa denna pga dess 100m märkning är ju bara okunskap, vågar lova att 99% av de som dissat inte ens dyker. Tycker hyllningen till dess föregångare från -65 funkar alldeles utmärkt!

Tycker man har gjort helt rätt som valt att flytta datumet till klockan 6. Originalet som har sitt intryckt vid klockan 3 såg inget vidare ut, bättre harmoni nu.. så yonsson, dags att lägga en order! :D

CAipvHSWEAAIpD2.jpg:large

OrisDiverSixty-Five-06.jpg
OrisDiverSixty-Five-09.jpg
8b457f7bdb23c1ffa67a38194045adb7.jpg


Oris-Divers-Sixty-Five-04-630x221.jpg




Originalet:
Oris-Divers-vintage-1960s-watch-630x420.jpg
 
Håller med om att den faktiskt är lite bättre än originalet då de flyttat datumet. möjligen ser de ut att varit större siffror på bezeln innan vilket jag kan tycka är lite coolt men överlag gillar jag den skarpt som fritid/casual klocka.

välvda glaset är ju bara underbart, finns inget bättre än det på klockor :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Ingen designhöjd på originalet och därmed inte heller på denna. Ser ut som en lågprisdinka.

Läser man lite mer om originalet låter det onekligen som att det var lite av en lågprisdinka också, inte ens stålboett. En av alla dessa 36 mm, kromade mässingsklockor i dykarstil med glapp vridring i flagnad färg som ploppar upp på ebay.

Samtidigt har ju även finare märken kört liknande former, t ex
jlc_image.3595048.jpg

och
21_1393887053_2.jpg

(som jag iofs vet att du inte gillar...)

Hursomhelst, 40 mm är bra. Glaset är sjukt bra. 100 m är tillräckligt bra. Designen? Inte övertygande bra. Men rätt mysig på nåt sätt, och minst lika kul som en longines legend diver tycker jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Läser man lite mer om originalet låter det onekligen som att det var lite av en lågprisdinka också, inte ens stålboett. En av alla dessa 36 mm, kromade mässingsklockor i dykarstil med glapp vridring i flagnad färg som ploppar upp på ebay.

Samtidigt har ju även finare märken kört liknande former, t ex
jlc_image.3595048.jpg

och
21_1393887053_2.jpg

(som jag iofs vet att du inte gillar...)

Hursomhelst, 40 mm är bra. Glaset är sjukt bra. 100 m är tillräckligt bra. Designen? Inte övertygande bra. Men rätt mysig på nåt sätt, och minst lika kul som en longines legend diver tycker jag.
Liknande men inte lika. Är iofs som du säger att de ovan inte är några personliga favvoriter. JLCn ser skum ut... Fanns UG suben i titus calypsomaticboett? Måste missat det
 

frere

Audemars
2-Faktor
Liknande men inte lika. Är iofs som du säger att de ovan inte är några personliga favvoriter. JLCn ser skum ut... Fanns UG suben i titus calypsomaticboett? Måste missat det

JLC:n är legit tror jag, katalogbild:
jlc_image.2490583.jpg

Vet inte om det är samma boett som titus när ug suben dyker upp i sin symmetriska form, men den förekommer nu och då och jag tror att det är en "bekräftad" variant. Ligger just nu en hos matthew bain t ex, som väl ska vara någotsånär pålitlig som handlare.

Hur som helst, min poäng är att även "fina" ur ser billiga ut i den light-dykar-stilen eftersom vi är vana att se en massa kromade billigklockor i samma stil på nätauktionerna.
 
Topp