Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ny som vill köpa Rolex, Kaplans?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Nea, 2 juli 2014.

?

Är Kaplans-klockan på länken ett bra köp till det priset?

Poll closed 9 juli 2014.
  1. Ja

2 röst(er)
    4,1%
  2. Nej

44 röst(er)
    89,8%
  3. Svårt att avgöra/vet ej

3 röst(er)
    6,1%
  1. Nea
    Trådstartare

Nea Torpare

Hejsan!

Jag är en tjej som är väldigt sugen på att köpa en snygg herr-Rolex. Jag läste guiden till att köpa klocka som jag hittade någonstans, och det verkar viktigt att få koll på servicehistorik och liknande.

Vad tror ni om den här klockan på Kaplans? Är det för riskabelt att köpa en skadad när historik verkar saknas?

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2714/vara/1051400

Vad tror ni det skulle gå på att lämna in den och få den servad och länken fixad?

Jag vore jättetacksam för svar av er klockproffs.

DonGiovanni, leben och Icaras gillar detta.
  2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Den där såg riktigt sliten ut.

För ca 60k får du en fin.

Nea och leben gillar detta.
  3. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Stora frågan är ju vad du har för budget. Den där länken ser dock jäkligt risig ut, och länken är lite halva grejen med just day-date. Som sagt, runt 60-80' så får du en riktigt schysst day-date som du kan ha livet ut, förutsatt att du tar hand om den.

Nea gillar detta.
  4. MJ24

MJ24 Friends of KS

Håller med föregående...
    Den på Kaplans verkar sliten och har, enligt beskrivningen, en del som behöver åtgärdas.
    Nog enklare att köpa en klocka som inte har skadad urtavla, defekt länk och ett nagg i glaset.

Nea gillar detta.
  5. Nea
    Trådstartare

Nea Torpare

Tack för svaren! Det kanske är uppåt de summorna jag får lägga då. Säg att jag skulle kunna spara ihop 60k i alla fall.

Jag gillar den modellen jag länkade till och tycker även vitmetallvarianterna är snygga (svart urtavla). Några tips på vad jag borde satsa på? Jag tänker mig att jag köper 1 klocka. Den får vara ganska dyr, men den ska banne mig vara på gränsen till "den perfekta klockan" för mig.

Jag inser att "den perfekta klockan" eventuellt inte existerar, eftersom det finns så många fina.

keroro, gurta_g, Icaras och 1 annan gillar detta.
  6. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Jag tycker att du ska titta runt och se vad du vill ha. Vill du ha guld, eller är du nöjd med en lite "snyggare" stålklocka? Vilket stuk ska det vara på klockan?

Jag känner spontant att i guld kan du ju alltid kika på day-date, om du vill ha tvåton (guld och stål) så kanske rolex datejust på jubilee-länk, finns en mängd olika urtavlor.
    Helt i stål har du ju även där datejust, finns två olika sorters länkar, oyster och jubilee. Du kan välja en bezel (ringen runt glaset) i vitt guld om du vill, och som sagt, en myriad av urtavlor. Här finns även Omegas Seamaster Aqua Terra som är trevlig, kolla upp 38.55mm-varianten med "Skyfall"-tavlan, den är riktigt trevlig och finns ny för ca 30'.

Nea gillar detta.
  7. Nea
    Trådstartare

Nea Torpare

Jag vill gärna att klockan, förutom att vara snygg och funktionell, ska kunna vara en kul grej att diskutera med affärspartners och styrelseledamöter jag träffar på i jobbet. Alltid bra att ha gemensamma nämnare, och många av de jag träffar verkar vara väldigt klockintresserade.

Warwian gillar detta.
  8. leben

leben El Patrón

Och då är det väl trist att prata om vilken sliten Rolex du har på armen, lägg lite till så får du en fin!

Icaras, vikgul, Målarn och 2 andra gillar detta.
  9. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

De står defekt fristående vilket innebär att verket är sönder. Som billigast kommer du undan med en service för 5-6000 kr. Förutom det är boetten sådär, länken trist osv. Leta vidare, det lönar sig aldrig att köpa risigt guld..

Icaras, DrDre, Aquaracer2 och 2 andra gillar detta.
  10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du låter ju kräsen, så därför säger jag nej.
    Hade du inte varit det så hade du ju kunnat sälja länken och lägga pengarna på service och ny urtavla. Men som Spencer säger: Det kan bli dyrt i slutändan och inte minst krångligt.

Spencer och Nea gillar detta.
  11. Nea
    Trådstartare

Nea Torpare

Jag kanske kan säga att jag är väldigt upptagen och därför sliter mycket på klockan...? Skämt åsido, klart jag ska köpa en i bättre skick! Stort tack för alla svar!

leben gillar detta.
  12. Nea
    Trådstartare

Nea Torpare

Stålklocka går också bra.

13. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Som sagt, spana även in Datejust om du vill ha denna stil. Jag tycker att Day-Date (DD) och Datejust (DJ) är riktigt vassa på kvinnor, framför allt 36 mm. Kör hårt!

P.S. klart du ska ha Rolex och välkommen till KS! ;)

Nea gillar detta.
  14. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    En kul dd är alltid ett bra samtalsämne!

Nea gillar detta.
  15. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    du får hänga här ett tag så dyker det säkerligen upp något i vår köp & säljavdelning, här flippas det klockor rätt friskt, den på,kaplans kommer bli dyr att få ordning på, så säger min magkänsla iaf.

Nea gillar detta.
  16. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har bland annat köpt denna dj till min fru..
    image.jpg
    Finns mycket fina olika varianter av datejust där ute som hamnar bra mycket billigare än daydate.

Nea gillar detta.
  17. leben

leben El Patrón

Någon som har kolla på vad Michael Young tar för en 18k länkrenovering?

18. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    10k har jag för mig.

Nea gillar detta.
  19. leben

leben El Patrón

Klocka: 35
    Courtage: 7
    Service: 8 (lätt o räkna)
    Länkrenovering: 10
    Totalt: 60

Om du istället lägger ut en "DD köpes för 60" lovar jag att du får napp.

Pm:a mig eller någon av oss i den här tråden när/om du hittar ett annat köpeobjekt.

Happy hunting!

eriksson850 och Nea gillar detta.
  20. LarsG

LarsG Ty internationalen åt alla lyckan bär!

Från:
    Berlin/Stockholm
    Räkna med att många klockor från Kaplans eller pantbank ofta behöver service, nästan direkt :bookworm:

Nea gillar detta.
  21. ZQT

ZQT The Banker

Om du ska köpa från Kaplans så tillkommer väl dessutom 20% i slagavgift, dock osäker på detta.

22. leben

leben El Patrón

Courtage betyder typ samma sak, fast på franska. Ett språk folk pratar i Frankrike. Strax söder om Stockholm. :)

emilarne, Jakobb, Icaras och 9 andra gillar detta.
  23. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Saxat från Kaplans

För varor upp till 200 000 kronor är vår köparprovision 20 % inklusive moms. Det gäller både varor som köps på auktion och i butik.
    Exempel:
    Du har ropat in en vara för 10 000 kr. Det belopp som du ska betala beräknas som 10 000 + 2 000 = 12 000 kr.

LarsG gillar detta.
  24. LarsG

Från:
    Berlin/Stockholm
    På tal om Kaplans så har dem dessutom väldigt trevlig personal.:)

(förutom senaste gången jag var där, otrevlig som f´n)

Lars:)

25. Spencer

Och beskrivning som betyder nada och usel kundpolicy, skulle kunna sträcks mig så långt att de kan ha ett bedrägligt beteende..

Gummo, Icaras, ZQT och 3 andra gillar detta.
  26. LarsG

Från:
    Berlin/Stockholm

Jag håller med, handlar mycket där men bara för att de har så stort utbud.
    Beskrivningarna och kundpolicyn är ut helvete. Men inget fel på personalen (generellt).

Det är ju dock bra att man kan pruta en del på deras fasta priser,
    men när jag lägger så stora summor ska jag kunna "begära" det tycker jag

:)

27. Spencer

Jag köpte ett ur som inte fungerade, de ansåg att det var ok men jag var tvungen att serva först.. Jag köpte en Tissot som skulle vara nos, tyvärr var urverket ett annat och gammalt och uttjänt. Jag köpte en Certina som skulle varit öppnad och tät, när den tog in vatten och jag tog den till urmakare sade de att den inte varit öppnad eller fått nya packningar på 30 år.. Detta är bara en del av strulet jag haft/har med Kaplans. Personligen tycker jag de lämnar mycket övrigt att önska..

Icaras, aleks, ZQT och 4 andra gillar detta.
  28. LarsG

Från:
    Berlin/Stockholm

Problemet är att allt man köper, måste in på service direkt. Oavsett vad de skriver.
    Dem borde höja nivån på varorna och deras noggrannhet. Har haft mycket problem med klockor därifrån.
    Höj nivån Kaplans!

:)

China, Spencer och Nea gillar detta.
  29. Nea
    Trådstartare

Nea Torpare

Jag tittade lite och det verkar redan finnas en del snygga modeller, bra tips.

30. Nea
    Trådstartare

Nea Torpare

Tack snälla, jag återkommer säkert!

leben gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield