Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ny Submariner med bättre propotioner

Diskussion i 'Diskussion' startad av Roger.SWE, 11 maj 2014.

1. Roger.SWE
    Trådstartare

Roger.SWE Bonde

Från:
    Stockholm
    Är det bara jag som tycker att den nya Rolex Submariner har konstiga proportioner? Så här tycker jag att dem skulle ha gjort den om dom nu ville göra den större. Jag kunde inte låta bli att göra den till en "two-liner" samtidigt ;)

Rolex Submariner 2015.jpg

Gummo, J&B, Josef B och 1 annan gillar detta.
  2. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Håller med om att bandhornen ser lite för feta ut i proportion till bredden på länken. Bättre i din version med andra ord. Däremot tycker jag att krona och kronskydd nu började se överdimensionerade ut med smala bandhorn. Kanske bara en synvilla?

3. Roger.SWE
    Trådstartare

Roger.SWE Bonde

Från:
    Stockholm
    Du har helt rätt. Jag orkade bara inte ordna till det ;) Kronskydden skulle vara lite smäckrare, men kronan är nog ok i förhållande till klockans storlek.

4. Roger.SWE
    Trådstartare

Roger.SWE Bonde

Från:
    Stockholm
    Nu är kronskydden lite mindre :)

Rolex Submariner 2015..jpg

Bawkins, Gummo, J&B och 1 annan gillar detta.
  5. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Det hade såklart kunnat funka.

Jag tycker personligen att 114060 blir liiite för biffig på handleden ibland. Föredrar 116710, som är lite tunnare i boetten och dessutom har polerade mittlänkar. Harmoniserar lite mer i mina ögon.
    Tycker dock att nya boetterna är coola överlag, även om man kanske hade kunnat göra det annorlunda.

En stor fördel är att man inte kommer få s.k tandpetar-luggar efter polering.

6. gurta_g

gurta_g Stadsbo

Från:
    Linköping
    Håller med dig luggarna ser för biffiga ut gentemot länken! Din version ser mer "harmonisk" ut. Annars tycker jag nya subben är riktigt snygg med keramisk bezel!

7. Whedda

Whedda Präst

Har vant mig vid den biffigare Boetten men håller med om att din version är kanske något mer harmonisk.

Jag hade nog kunnat tänka mig ett par klassiska 50-tals fasningar på bandhornen. Skulle smalna av den i kanterna något.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Rivalen, gurta_g och Aurum gillar detta.
  8. DrDre

DrDre Friends of KS

Det var nog rätt många (inkl jag själv) som tyckte att den nya generationen blev lite fyrkantig med de kraftiga bandhornen som inte smalnar av alls så mycket som tidigare. Man vande sig dock efter ett tag. Intressant att se dock att nya Seadwellern har gått tillbaka lite till tidigare utseende.

9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Precis, då blir den typ så här:

Hardy, yonsson, Gummo och 6 andra gillar detta.
  10. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Jag tycker fortfarande den känna modern och fresh, designen gör att den kommer hålla många år.

Jag gillar den.

11. Ähh, den nya designen med maxicaset äger, det var en uppgradering som behövdes, biffade till hela klockan utan att göra den större i diameter...

Perfektion...

finnirgens, Wii, Kejsaren och 6 andra gillar detta.
  12. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Dvs jättetöntigt.

Wii gillar detta.
  13. Själv så gillar jag när kronan och kronskydden som den är, gillar också avsmalnaden av bandhornen.

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Nej. Hade varit kul att se i verkligheten.

yonsson och Molle gillar detta.
  15. Roger.SWE
    Trådstartare

Roger.SWE Bonde

Från:
    Stockholm
    Det tror jag också. Jag har ändå lite svårt att ta till mig den stora fyrkantiga designen i kombination med det smala bandet.

16. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Tycker inte länken känns smal, på dipsyn däremot....

17. Roger.SWE
    Trådstartare

Roger.SWE Bonde

Från:
    Stockholm
    Den har ju mycket bättre proportioner med sina smalare horn och en större diameter på uret.

18. DonGiovanni

DonGiovanni Bonde

Från:
    Lund
    Får nog säga att det nya caset känns manligare :)
    bild.JPG

masterkiller och BOTL gillar detta.
  19. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Nya caset är sjukt mkt snyggare än gamla.

20. DrDre

DrDre Friends of KS

Kul bild. Hade det varit något annat märke än Rolex så hade man förmodligen släppt något liknande med retrodesign och gula index (tex Omegas nya). När man ser en sådan där bild så uppskattar man ännu mer att Rolex tittar framåt (istället för bakåt) och har en mer konsekvent utveckling snarare än att hoppa mellan tillfälliga trender och lättköpta poäng mha retromodeller.

UNO och Singular gillar detta.
  21. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Håller med den är sjukt snygg

22. Whedda

Whedda Präst

Det var den bilden jag tänkte på!

Dock tycker jag fejkpatineringen, röda triangeln på index och att ta bort de funktionella kronskydden bara är trams. Klockan är ju fantastiskt välbyggd i nuvarande utförande och fasningarna är för mig inte ett sätt att återskapa vintagetrenden utan att balansera upp den bredare boetten.

Hade lätt kunnat tänka mig att slipa till ett par sådana om jag ägde en SubC eller GmtC...

23. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Håller med även om jag tycker denna ser bättre ut än en standard subC.

Whedda gillar detta.
  24. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Jag var skeptiskt till de nya tjockare bandhornen tidigare, men slog till och köpte ändå. Nu ett pr senare har all skepsis lagt sig. Det är så den ska se ut och faktum är att den harmoniserar på armen. Fortfarande kan jag tycka övergången från länk till klocka ser skum ut på rolex produktbilder men i verkligheten på armen ser det riktigt bra ut.

Jag har sagt det för och säger det igen, modern rolex alla dar i veckan och två gånger på söndag. Slänger med en bild jag tänkte använda i annan tråd, nu får ha överseende med zenithen
    image.jpg

DonGiovanni gillar detta.
  25. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag tycker den nya boetten känns ganska rudimentär. Jag hade föredragit fasning på ovansidan och lite mjukare kanter på undersidan. Nu känns boetten oarbetad imho, men å andra sidan är det väl det som är tanken. Det ska ju vara en tool-watch...

Att det tagit bort de borrade bandhornen tycker jag däremot är ett ännu större snedsteg.

26. Roger.SWE
    Trådstartare

Roger.SWE Bonde

Från:
    Stockholm
    Mitt designförslag har inte ändrat på manligheten ;). Den har bara lite bättre proportioner. Casets storlek är oförändrat förutom kronskydden. Dem har jag minskat lite bara.

27. Roger.SWE
    Trådstartare

Roger.SWE Bonde

Från:
    Stockholm
    Jag håller med om att på den bilden ser den riktigt bra ut.

28. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten

Ser onekligen rätt bra ut :)

/Daniel

Beastie gillar detta.
  29. Whedda

Whedda Präst

Sant...men det är inte den rena estetiken utan mer det konceptuella i att försöka bygga en modern Big Crown som känns lökigt tycker jag. Men visst ser det bra ut och jag själv gillar verkligen värmen i gula index men här blev det lite för mycket av det goda och om jag minns rätt så skall detta påverkat lyskraften i lumen?

Jag gillar Vintage men den lilla charm jag ändå ser med moderna klockor är just funktionaliteten och då har jag svårt när man gör något mindre funktionellt för att det skall påminna om en 50-talsmodell.

Men fasningarna är fantastiska!

30. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Nej, jag tycker verkligen inte att den PSade ser mer harmonisk ut, tvärtom. Med tunna luggar ser den obalanserad ut. Bezel och index ser klumpiga ut och länken ser för bred ut. Nej..jag var tveksam till maxicase förr, sen pillade jag på en subC i verklighet och nu äger jag en. Perfekta toolwatchen

Molle och CaptainOats gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield